View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 11:55

Reply to topic  [ 15 posts ] 
Riktpris Marshall JMP 1959SL 
Author Message

Någon som har ett hum om vad en original, oborrad och fullt fungerande Marshall JMP 1959 Super Lead årgång 1975 kan vara värd?

Lite bilder för att försöka få fram ett "riktpris".

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Tack på förhand!

03 Dec 2012, 21:31
Profile ICQ WWW

Post Re: Riktpris Marshall JMP 1959SL
10-15k Tror jag bestämt att de brukar ligga på.

Just varianten med Mustards alltså.

03 Dec 2012, 22:29
Profile

Så pass.

10 för en sliten, typ den ovan och 15 för en i "mint" yttre skick?

03 Dec 2012, 22:39
Profile ICQ WWW

Jag tycker 15k är i överkant för en 75:a. Det är vad en tidigare metalpanel/sen ptp topp borde håva in i bra skick.. Med lite tur också vad man kan hitta en Super PA plexi för om man är ute efter det tidigare soundet.

En 75:a (iofs en 1987 men ändå..) med låda för 12k... Legat ute ett tag.
http://www.blocket.se/vasterbotten/Vint ... 547078.htm

En 73 Super Bass (.. med lead krets för tillf). 13995. Butikspris, OK om det är PTP och orginal trafos antar jag.
http://www.blocket.se/uppsala/Marshall_ ... ?ca=11&w=3

Skillnaden mellan PTP och PCB? Ljudmässigt, förmodligen liten/omätbar, ffa i en live situation. För någon som vill kunna byta en komponent eller två, typ ändra mellan shared/split cathode osv, så är PTP ett bättre val. Samlarmässigt är PTP stärkarna högre ansedda och därför ska en PCB-topp inte vara lika dyr, varesig man håller med om "vintagepriser" eller ej!

Trodde du var ute efter en plexi ? =) Är du ute efter en 75:a hade jag hört med Bosse (trälhavsvägen) om hans kompis topp som är till salu. Har vart sugen på den själv och den går att få för en rimlig peng. För min del blev det delar till 1 klon till istället.

Hilsen
Pippo

04 Dec 2012, 18:51
Profile

pippo wrote:
Jag tycker 15k är i överkant för en 75:a. Det är vad en tidigare metalpanel/sen ptp topp borde håva in i bra skick.. Med lite tur också vad man kan hitta en Super PA plexi för om man är ute efter det tidigare soundet.

En 75:a (iofs en 1987 men ändå..) med låda för 12k... Legat ute ett tag.
http://www.blocket.se/vasterbotten/Vint ... 547078.htm

En 73 Super Bass (.. med lead krets för tillf). 13995. Butikspris, OK om det är PTP och orginal trafos antar jag.
http://www.blocket.se/uppsala/Marshall_ ... ?ca=11&w=3

Skillnaden mellan PTP och PCB? Ljudmässigt, förmodligen liten/omätbar, ffa i en live situation. För någon som vill kunna byta en komponent eller två, typ ändra mellan shared/split cathode osv, så är PTP ett bättre val. Samlarmässigt är PTP stärkarna högre ansedda och därför ska en PCB-topp inte vara lika dyr, varesig man håller med om "vintagepriser" eller ej!

Trodde du var ute efter en plexi ? =) Är du ute efter en 75:a hade jag hört med Bosse (trälhavsvägen) om hans kompis topp som är till salu. Har vart sugen på den själv och den går att få för en rimlig peng. För min del blev det delar till 1 klon till istället.

Hilsen
Pippo

Av den anledningen skrev jag "10-15k" :wink:

05 Dec 2012, 12:29
Profile

Det är 2 skilda saker vad saker är 'värda' och vad de skulle sälja för kontant , speciellt nu när det är så trögsålt.

Sen är det ju butikspris/privat och andra faktorer som spelar in.

Ska den säljas cash är den värd vad någon vill betala för den , ska den bytas bort så säkert högre, ska den försäkras så ligger det ju rejält högre.....

15 tkr kontant får man nog inte för den tyvärr i dagsläget , snarare runt 10 i så fall.

05 Dec 2012, 17:08
Profile ICQ WWW

Det var lite det jag ville får fram med mitt inlägg också Mike. Ditt var lite mer kort och koncist bara =)

Hilsen
Pippo

05 Dec 2012, 19:48
Profile

pippo wrote:

Hilsen
Pippo

Jo en stock Plexi i fint kosmetiskt skick står högst på listan men är spekulant på Leaden. Jag har varit i kontakt med Bosse, men det går trögt och det verkar vara en del modifierat i den om man tittar på bilderna.

08 Dec 2012, 21:11
Profile ICQ WWW

Jo, det står väl högst upp på allas lista så här i juletider :P

Ja, ser ut som 2 motstånd bytta i vad jag antar är tonestacket (..inte så hemma på PCB:r) samt ett burnnet som är bytt. Kanske en easy fix, kanske inte..

På gammal stärkare hade jag kollat i denna ordningen;

- Ser kretsen bra/orörd ut? Visst lättare att återställa än mycket annat men det är också lätt att se mods/raggarmeck här. På årsmodellen som den ovan kan det vara intressant att kolla på kompnentvariationer också-Är det mustards eller de andra "klosskondingarna", för ljudets skull säger vissa men ffa för "samlarvärdet".
- Kosmetiskt? Är där hål sen gamla mods i chassi/paneler? Är Infästningar för trafosarna OK/orörda?
- Om stärkaren ser bra ut på punkt ett och två så lägg energin på att reda ut så gott det går om trafosarna är orginal eller ej. Stärkaren kan låta bra med utbytta trafosar också så klart men har tyvärr förlorat mycket av sitt "samlarvärde" vid ett sånt ingrepp..
- Det sista som kan vara nice att kika på är ju t.ex. vad det sitter för rör i. 3 friska mullards till v1-v3 och densammes EL34or i v4-v7 är ju värt en del också. Återigen om man har preferenser på nyare rör som finns att få över disk lite varstans för vanliga "över disk priser" så spelar det kanske ingen roll vad som sitter där. Jag tillhör själv denna kategorin, mest för att jag för det mesta är för fattig för att punga upp för NOS rör och när jag väl har pengar till det inte ser mig sjläv som bra nog på gura för att rättfärdiga en sån utgift.. Tyvärr för fattig fö en riktig Plexi också..

Det var mina 2 ören, du visste förmodligen allt redan men.
Är du samme metamatic som på MLP forumet förresten?

Hilsen
Pippo

09 Dec 2012, 06:24
Profile

2n2 bytt till 22n och 5n på potten borta?

09 Dec 2012, 20:21
Profile

pippo wrote:

Ja, ser ut som 2 motstånd bytta i vad jag antar är tonestacket (..inte så hemma på PCB:r) samt ett burnnet som är bytt. Kanske en easy fix, kanske inte..

På gammal stärkare hade jag kollat i denna ordningen;

- Ser kretsen bra/orörd ut? Visst lättare att återställa än mycket annat men det är också lätt att se mods/raggarmeck här. På årsmodellen som den ovan kan det vara intressant att kolla på kompnentvariationer också-Är det mustards eller de andra "klosskondingarna", för ljudets skull säger vissa men ffa för "samlarvärdet".
- Kosmetiskt? Är där hål sen gamla mods i chassi/paneler? Är Infästningar för trafosarna OK/orörda?
- Om stärkaren ser bra ut på punkt ett och två så lägg energin på att reda ut så gott det går om trafosarna är orginal eller ej. Stärkaren kan låta bra med utbytta trafosar också så klart men har tyvärr förlorat mycket av sitt "samlarvärde" vid ett sånt ingrepp..
- Det sista som kan vara nice att kika på är ju t.ex. vad det sitter för rör i. 3 friska mullards till v1-v3 och densammes EL34or i v4-v7 är ju värt en del också. Återigen om man har preferenser på nyare rör som finns att få över disk lite varstans för vanliga "över disk priser" så spelar det kanske ingen roll vad som sitter där. Jag tillhör själv denna kategorin, mest för att jag för det mesta är för fattig för att punga upp för NOS rör och när jag väl har pengar till det inte ser mig sjläv som bra nog på gura för att rättfärdiga en sån utgift.. Tyvärr för fattig fö en riktig Plexi också..

Det var mina 2 ören, du visste förmodligen allt redan men.
Är du samme metamatic som på MLP forumet förresten?

Hilsen
Pippo

Värdefull info som tål att läsas om och om igen. :)

Ja, det är samme Metamatic 8)

09 Dec 2012, 21:21
Profile ICQ WWW

Sweet, äger en Les Paul som du bl a lackat och karvat om toppen på. Ägt den en dryg månad men lirade på den första gången idag, riktigt go gura!

Hilsen
Pippo

16 Dec 2012, 22:55
Profile

pippo wrote:

Hilsen
Pippo

Själv ser jag inga motstånd som är bytta, jag tror di misstar dig på dom röda runda kondingarna :wink:

27 Dec 2012, 20:00
Profile

gibsonclassic2001 wrote:
2n2 bytt till 22n och 5n på potten borta?

Behövs nog tydligare bilder för att avgöra det, vissa av dom kom med 2X 22n orginal.

Kan vara en äldre typ av konding som sitter där? Fast spontant ser det mest ut som ett brunnet motstånd :shock: vilket inte alls är rimligt på det stället.

Last edited by Amp Healer on 27 Dec 2012, 20:15, edited 1 time in total.

27 Dec 2012, 20:04
Profile

Vilket dock är bytt är pottar, vilket i sig inte är fel då det är en slitdetalj presis om rör o eletrolyter.

Dock ser den extra svarta eletrolyten lite varingsflagg ut.

När E-kondingar börjar bli slitna så brummar en stärkare mer, och vissa personer tar en "genväg" och sätter dit en extra E-konding för att slippa byta på korekt vis :evil:

Annas tycker jag stärkan ser fin ut!

Personligen hade jag bytt till ett machande sett pottar och friska E-konding burkar.

27 Dec 2012, 20:14
Profile
Reply to topic   [ 15 posts ]