Re: Mikrofonelementsbeteckningar
det här är kanske inte vetenskapligt och jag hoppas att jag slipper att dumförklaras. Men det här är min världsbild...
MC är en beteckning för motorcykel och senare annvände vissa discjockeys den beteckningen. Vad det betyder i kristall och keramiska mik-sammanhang vet jag inte.
Den påklistrade lappen satte astatic dit när 151 formen gick sönder och man beräknade att inte göra 151 element så länge till.
Men det är alltså en 151 kristallmik som du har. En av de mest populära mikarna, men det är svårt att få tag på element idag så var rädd om den. Dom kan tappa sugen om de de blir för kalla, för varma, för fuktiga eller tappas i backen. Men harrejävvlar va bra dom låter innan dess.
CM och CR är shures beteckningar för en sorts dynamisk mikrofonkonstruktion med jättestora membran av plåt.
Controlled magnetic och controlled reluctance är begrepp som egentligen betyder att man Kontrollerar magnetismens förmåga att alstra elektrisk induktion och det är vad mikrofoner gör.. Alstrar elektriska signaler genom induktion.
Dynamisk mikrofon är en omvänd lite högtalare som fångar upp ljud istället för att göra ljud.
Om du kommer ihåg miken som jag gav bort om någon kunde gissa vad det var på förra konventet. Den var gjord av ett högtalarmembran för hörlurar i en 545 Hi-Z barrel