View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 20:43

Reply to topic  [ 18 posts ] 
Laney Cub 12 
Author Message

Post Laney Cub 12
Antar att de flesta av er iaf känner till de lite nyare mini Laney prylarna,å det förhåller sig så att jag e ombedd att modda skiten ur en dito.
Alltså den "största" av dem,den med ett par EL84 i P/P i arslet.

Image

Jag har tidigare av olika anledningar varit nere med skallen i ngr av dessa,de finns ju som sagt i lite olika dimensioner. Ngt de "plågas" av allihop e bruket av sk "fusible link". Dvs just.."säkringsmotstånd".
Ngt som iaf kommit att reta levande pisset ur mig vid tillfällen då dessa kan brännas sådär lite "lagom" när andan faller på varför man kan leta sig vansinnig efter intermittenta fel i dem.
Som effekt har jag börjat byta ut den skiten,å där behov funnits ersatt med separat säkringshållare. Jag anser verkligen att den där skiten e en styggelse,just eftersom de kan gå lite "halv av".

Som synes e maskin full av ytmonterat. Ngt som gör det lite mer arbetsintensivt att modda dem,meeeen...de e ju å andra sidan bara tid som går åt :mrgreen: .
Korten e genompläterade men håller väl ärligt sagt en kvalitet som e sådär. Å mkt riktigt e felprocenten på dessa maskiner relativt sett hög. Har blivit tillfrågad om bra många,på ena eller andra sättet,trasiga Cub´s.
Poängen e vidare att chassie delarna alltså skruvas samman med plåtskruv. Följdriktigt blir jordplanet chassiet utgör en fråga om hur bra kontakt det är mellan plåtdelarna,en lösning vi känner igen från Laney LC mfl med,å som väl ärligt talat inte e världens mest genomtänkta lösning där heller.

Image

Rent layoutmässigt e preampen på dem väldigt "Marshall". Dvs,vi känner igen 10k katodsteget..vi känner igen 820 Ohms katodsteget...å vi känner igen den DC kopplade katodföljaren.
In alles sitter där 4 gainsteg å det första då med 2,2k i katodmotståndsvärde. Vad jag gör i detta fallet e att jag bygger "bort" katodföljaren å istället skapar en av "mina" 4 stegare som jag vet passar bra mot just EL84´or sedan tidigare.
Men..det blir lite meckigt. Som synes av bilden har jag fått löda av ena sockeln helt beroende på att just DC kopplingen till katodföljaren ligger under sockeln på kortet. Mao kapa ledningsbana,å för det behöver sockeln väck. Dessa maskiner e ju Kina tillverkade under RoHs vilket medför att de använder blyfritt tenn. Sammansättningen på tennet i sin tur,inte en skugga av en aning men oavsett vad jag tillsätter för tenn av de typer jag har liggande så "skär" sig lödpunkten direkt.
Mao...e bara att använda lödfläta tills fan avlöser en.

Om det sammantaget låter som jag inte e så imponerad av Cub så stämmer det. För att tala helt allvar så anser jag att de designmässigt missar mål på ett antal rent onödiga punkter.
Ta som det med fusible link lösningarna...å till det att inputjacken ofta har halvtaskig jord mot chassiet(vilket sker över taggbricka) osv osv,så e min sammantagna uppfattning att man säkerligen sparat en jävla massa pengar rent produktionsmässigt men att det skett på bekostnad av tillförlitlighet.

Hur som.
Denna har legat på bänken ett tag å arbetats med lite pö om pö,å i första hand då pga att det tar sin lilla tid att skrapa rent kortet för att kunna tenna å borra där det behövs...
Appropå det.
Den gröna skyddsfilmen som ligger över kortet...vet inte vad det e för smet men det tål inte ens att rengöras med vanlig rengöringsalkohol.
Kan ju vara ett tips för dem som avser ge sig in i en Cub....så man inte står där med en smetig smegma boll.

Om de sen går att få ordning på rent ljudmässigt,ja det återstår att se. Denna blir den första jag moddar i mer omfattande form varför det svaret helt enkelt får anstå tills den e färdig.

NB;
Det hör till saken att de olika Cub har olika topologi å därmed schema. Om ngn behöver har jag lagt beslag på servicemanualen till Cub12,å den e inte helt lätt att hitta online. Om ngn behöver e det bara att yla till. NB.

05 Apr 2013, 19:30
Profile

Post Re: Laney Cub 12
Pushat vidare med den här,å jag tror vi börjar närma oss nån form av sanning.
Mao,snart dags att prova.
Men...den där ytmonterade skiten gör det NÅTT så in i helvete tungjobbat va... :evil: . Jaja,skit samma så länge resultatet blir som önskat. :mrgreen:

09 Apr 2013, 20:49
Profile

Image

Fick muttrat vidare. Bla installerat 1 Ohmare över minussidan på EL84 socklarna,å det vart ett företag i sig eftersom banorna därför givetvis låg dolda av resp sockel...så det var bara att ta fram lödflätan det.
Men... Tack vare att man nu har en riktigt bra lödstation gick det hela iaf smidigt,om än...mja...ni fattar.

Lika samma hade ngt överambitiös klivit på de två kablarna till glöden med skaltången lite väl tufft varför kablarna helt enkelt gick av till slut när man vickade lite på kontakten. En info som kanske kan vara värd att ha med för den som nu ev ger sig i kast med en Cub.

Image

Nu har ju jag iofs rumsterat om rätt rejält i denna lilla Cub,å fick så provat den en liten stund igår efter ingreppet. Känns lovande om än att det fortfarande behövs lite tweaks helt klart. Bla producerar den för min smak för mkt dist i nuläget varför jag skall se över bla railspänningarna som för min smak i nuläget e för låga. Även om...det liksom inte kan drivas hur långt som helst eftersom man i en Cub inte har mkt mer än 300VDC att leka med. Eller...sanningen att säga inte ens det efter att man justerat bias RÄTT. Dvs,i detta fallet till ca 9w/flaska i tomgång.

Vidare har den lilla maskinen ett designfel som jag inte ville åtgärda innan provkörning i ambition att förstå hur illa ställt det e. 1´a lyt sitter så jävla långt ifrån bryggan det bara går på kortet...å givetvis har den då en del brum i tomgång. Nån har sannolikt insett att ngt behövde göras för den e även utrustad med ställbar pot för glödens centrum original.
Hur som. Blir att medelst Dremeln ritsa ut å isolera minuspunkten för den lyten åsså dra en kabel rakt i bryggans minus,så det blir tyst.

Original e dessa uppsatta väldigt väldigt mkt "Marshall". Dvs 10k katod följt av 820 följt av en katodföljare,å efter det sitter stacken.

Image

De JJ slutflaskor som satt i var ledsna så de fick nu ersättas med ett par andra. Inte mer med det,för har undertrycket släppt e det nog vad det e.
Preamp flaskorna e fö en Ruby variant.

Säger det igen.
För den som ev överväger att modda sin Cub mer omfattande...be aware. Detta e ICKE ett jobb gjort i all hast bottnande framför allt i två saker. Dels då de ytmonterande komponenterna å dels det sätt rent fysiskt/praktiskt som maskin sitter ihop på.
Ett råd i sammanhanget e att man har servicemanualen nerladdad (den som behöver en..e bara att maila) å dels att man använder de kontakter som sitter på moderkortet för att helt enkelt frigöra den plåt med pottar resp jack som annars utgör ett hinder vid arbete.
På det,oavsett vad man nu har i tanke att modda,så rekommenderar iaf jag att man ser över dels det med jordningen av den 1´a lyten på 100uF å dels att man ser över kablaget för skador.

Sen...sen har denna i likhet med LC osv en egenhet i att den e tillverkad av ngr plåtar som skruvas ihop. Att som i detta fall då lita till att chassiet sammanbinds galvaniskt via en skruv...känns faktiskt sådär,så fan vet om jag inte åxå borrar ngr hål för att installera en "fast" jordförbindelse de olika delarna emellan. Vet av tidigare erfarenhet att det ibland kan vara lite si å så med kontakten mellan delarna i Laneys.

Nåja. Nu återstår som sagt lite tweaks av denna...så får vi se var det hela landar. :mrgreen:

13 Apr 2013, 14:29
Profile

Image

Spenderat dagen med den lilla Cub´en å...det går åt rätt håll. Efter en helsikes massa tweakande till den grad att det vetti faen om inte detta e att betrakta som färdigt.

Image

Labbade länge å väl med mängden gain/förstärkning mellan stegen,å det som la fälleben lite var att B+ var begränsat,hur man än vänder å vrider på det,å generellt taget händer det en hel del i vilja till att slå i taket mellan 250VDC å 300VDC. Helt klart.
Det slutade iaf med en rent sjuk massa små ingrepp. Allt från att jag labbade ngt rent kolossalt med olika mängder avkoppling till att jag lattjade nära nog lika mkt med spänningsdelarna mellan stegen till att original 2*1MA potten för gain fick respass till förmån för en 200kA.

Image

Det åsido vart det som verkligen tog skruv att jag bytte katodresistorn på PI´n från 1.5k till mer Marshallereska 470 Ohm. För egen del fattar jag bara inte varför man bygger en så liten maskin med 1.5k eftersom det påverkar mängden definition så kraftigt som det ändå gör. Tycker rent ut sagt det e trams,å på den punkten delar jag VERKLIGEN inte Laneys åsikt!

Som den står nu ryter den riktigt riktigt vettigt. Magisk? Mjaaee...nah,det e den inte men frågan e väl motiverad i om det står att begära av en lite Cub.
Den låter iaf i min mening riktigt riktigt bra för att vara en så liten maskin som det ändå e.

En reflektion i sammanhanget e att när man kollar schemat å justerar bias efter vad som anges,dvs minus 12,5VDC,så har man en förlust i tomgång av sketna 5.5w. Iaf med de flaskor jag nu installerat.
Poängen e att jag provade att skoja med det där lite å när man skruvade upp tomgångsförlusten dit den eg hör hemma så kom ett sag på köpet som verkligen inte gör ngn glad. Kompression i maskin så det var rent löjligt.
Kort sagt e en Cub12 inte gjord för att justeras på par med vad ett par EL84´or skall ha. Bra där,
Men egentligen skit samma,för som sagt...justerat enl schema så låter den vettigt för de ljudnivåer som går att klämma ur den iaf.

Sen...sen har vi en grej jag tagit upp ovan. Det med att separera jorden för första lyt å dra den via kabel rakt i centertappens anslutning i kortet.
Ja. Ja,det fungerar å JA...detta e vad jag anser en ren designmiss från Laney´s sida. Som maskin står nu när man justerar den kring WOT (alltså full patte på god svenska) så är där på sin höjd ett sus.
Bra.
Mao rekommenderar iaf jag varenda kotte att separera den första 100uF lyten från jordplanet å dra en kabel. Gör om,gör rätt helt enkelt.

I specifikt denna e det bytt element. Det sitter ett Eminence Legend (minns inte vilket av dem),å det funkar...helt klart. Att maskin sedan givetvis växer när man kopplar den i en separat cab...ptja,det e vi la alla medvetna om.

För den som överväger mer drastiska ingrepp i en Cub säger jag hur som helst att man skall vara medveten om vad man ger sig in på. Pga byggsättet å layouten på maskin BLIR det hela mkt arbetsintensivt.
I mitt tycke till den grad att...göra en till.? Nah..det vetti fan...

13 Apr 2013, 20:57
Profile

Tack för en intressant mod-rapport. Har ingen Cub själv, men en Laney LC15 som jag pillat en del med.

Betr bias så har jag samma erfarenheter som du. Fabriken ställer den riktigt kallt; -11.5 V, vilket (om jag inte minns fel) resulterar i ung samma tomgångseffekt som du noterat (5,5 W). Stärken låter klart bäst när den går kallt. Precis som du säger så komprimerar den för mkt om man ställer bias ”normalt”. Vill minnas att jag kör med ca 6 W.

När det gäller dragning av separat kabel till första E-lytens minus, tror du att man får samma vinst i en LC15? Den brummar nog också en del. Jag har tänkt prova med att montera in en choke, men inte kommit till skott än.

Den största förbättringen som du gjorde tycks ha varit bytet av katodresistorn på PI´n från 1,5k till 470 Ohm. Hur upplever du den ljudförbättring som detta åstadkommer? Tror du att man skulle nå samma effekt på en LC15 (som också har 1,5 k)? Borde ju vara lätt fixat, bortsett från att motståndet väl är ytmonterat förstås. Kan ju först prova med att parallellkoppla det befintliga motståndet med 1,5 k.

15 Apr 2013, 15:16
Profile ICQ YIM WWW

Oj.
Svarar dig gärna,fast med förbehållet att detta e mina ÅSIKTER. :wink:

Ja. Jag anser att man vinner mkt definition på att sätta om katodresistorvärdet på fasvändarröret. Det som e att bemärka e värdena på svansresistorn-erna. Där använder jag fortfarande original 47k.
Grejen e att ju "mindre" maskin desto större e sannolikheten att den arbetar mot vad den mäktar med. Iom det i sin tur står det till logik att ju mindre maskin,desto mer kommer fasvändaren att vara delaktig i ljudbilden.
Detta e EN av anledningarna till varför jag anser att det med att sätta katodresistorn som man uppskattar ljudet på en LTP i en mindre maskin blir mer väsentligt än i kraftigare maskiner.
I grunden ganska logiskt när man tänker efter.

Ja.
Det med att separera jordningen av första lyt vs bryggas minus alt centertapp e i min erfarenhet tyvärr ett ganska vanligt designfel. Å maskiner som fått detta åtgärdat vettigt blir tillika i min erfarenhet rent exemplariskt tysta. Såpass att det för min räkning utvecklats till en form av fetisch. Jag e idag rätt anal med att när jag vrider av volymen på gitarren skall det fan vara tyst. Bra där,å eftersom det generellt sett oftast e enkelt åtgärdat så ser jag ingen som helst anledning att låta bli.
Fråga "VIP" här på Bojen vad han tex anser om den Fender Super60 jag sålde honom efter att den modifierats kraftigt. :wink:

DÄRMED inte sagt att "alla" produktionsmaskiner e felaktiga på denna punkten. Det jag säger e att det ur ett petigt perspektiv,vilket GER resultat att beakta,e vanligare än man tror. Helt klart.

Jag har ju varit nere med näsan i ngr LC30 åxå,även om den övningen primärt varit för att förändra ljudbild,men även i dem ger dessa övningarna resultat.
Så..prova på du,å för allt i världen...rapportera gärna tillbaka!!

15 Apr 2013, 21:39
Profile

Jag är nog tyvärr lite för oerfaren för att förstå logiken med olika värden på katodresistorn. Vet inte heller vad LTP är. Att vinna mycket ”definition” låter ju dock väldigt positivt. Kan du beskriva ungefär vad det innebär i fråga om ljudupplevelse? Hur låter det?

16 Apr 2013, 15:20
Profile ICQ YIM WWW

LTP=long tail phase inverter

Dvs den typ av fasvändare som sitter i de flesta Marshall och Fenders (tja i de flesta rörstärkare).

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)

16 Apr 2013, 18:19
Profile

Hm.
Skall försöka.

Katodresistorn(vilket alltså e den första resistorn i en longtailed pair mot jord) sätter rent praktiskt om vi bortser från tex ev negativ feedback inkoppling mm hur själva fasvändaren arbetar och förstärker. Genom att variera katodresistorn avgör vi hur vilopunkten för fasvändaren ifråga hamnar (ihop med ytterligare ngr faktorer).
Man kan mkt förenklat,praktiskt,säga att ju högre värde på den resistorn dest mjukare attack får du från tonen ur PI´n (=phase inverter) men samtidigt på bekostnad av definition i ljudet.
Dvs att du rent spel å ljudmässigt kommer uppleva att tonen känns å spelar lite "slöare". Inte lika pang på rödbetan.

Motsatsen då..e att minska katodresistorn. Det ger just mer pang på rödbetan,tonerna liksom "hoppar ut" fulla av liv på ett annat sätt men samtidigt mindre förlåtande.
Vad e "bäst" då?
Ja,se där kommer det med tycke å smak in. Å jag citerar än en gång den i detta mycket mycket vise Martin Kuhn....."låter det bra så ÄR det bra". Det...å att "det labbas å skojas allt för lite med värdena kring rören i detta landet"(även om det nu inte var den direkta ordalydelsen vid tillfället).
Hur som.
Karln har rätt,å med det sagt att relativt små förändringar i värde på katodmotståndet orsakar ganska stora skillnader i beteende och förändring. Å...prova. För allt i världen,prova.
Poängen e att kikar vi tex på Laney i fallet så använder de typiskt 1.5k....Vox...1,2k....Orange...820 Ohm...Fender/Marshall...470 Ohm,men var i det medveten om att det finns INGENTING som säger att du inte kan prova 3,3k likväl som 270 Ohm...eller 180 Ohm för den sakens skull. Prova..se vad du gillar.
Saken e den att i MIN erfarenhet blir detta med PI´ns inverkan mer väsentligt dels ju färre gainsteg man använder,å vad vidare e ju mindre effekt maskin arbetar med.
Om du sedan på en Cub tex sänker värdet på svansresistorn för PI´n märker du snart nog hur förstärkningen i PI´n ökar bla.

Å att i det läget försöka öka just definition,klarhet å rapphet tycker jag står till rimlighet å sund logik i allt eftersom total effekten på maskin sjunker eftersom det då blir mer sannolikt att den maskinen kommer arbeta nära sin gräns-vad den rent volymmässigt e kapabel till.

Det finns INGET att vara rädd för i att prova olika värden här. Du kan inte fördärva ngt...e bara att prova,å på det sättet snart nog skapa din egen referensbank om vad som faller dig på läppen. Som sagt,det jag skrivit ovan e mina ÅSIKTER,och är iom det på inget sätt ngn total sanning eller "fakta".

16 Apr 2013, 21:45
Profile

Jo fö.
Som update.

Har lekt med den lilla Cub´en en stund å den duger..helt klart. Men sen e det de där med "det finns kanske mer".? Så jag kommer göra två saker.
1 e att jag kommer installera en liten brytare som aktiverar en katodresistor avkoppling på steg 1.
2 e att jag kommer ta loss PCB´n vid pottarna å göra om tonstacken till en James i jakt på ett mer midfokuserat sound.

16 Apr 2013, 22:33
Profile

Ok, då förstår jag lite mer hur en ändring av katodresistorn kan påverka ljudet. Tack!

Det är händelsevis inte så att man skulle kunna uppnå liknande effekter genom att byta rörtyp i PI'n? Från 12AX7 till t ex 12AY7, 12AT7 eller 12AU7? Eller skulle det kanske verka i motsatt riktning?

17 Apr 2013, 15:32
Profile ICQ YIM WWW

Nej. Det gör du i effekt inte.
Skillnaderna på rörtyperna kan ur ETT perspektiv i detta fallet beskrivas i det man kallar "mu",som då e förstärkningsfaktor.
E på den punkten det skiljer sig ganska rejält dem emellan.

Byt du resistor,eller rättare sagt prova med ngr olika. De e bra fan mkt billigare än ngr rör nånsin kommer bli :wink:

17 Apr 2013, 19:49
Profile

Update då.
Sedan igår e den lilla maskinen försedd med en brytare som slår i/ur en avkopplingskondning om 2,2uF på första gainsteg.
Funkar bra.

18 Apr 2013, 11:46
Profile

Med risk för att verka lite tjatig, hur upplever du ljudskillnaden, med respektive utan konding?

18 Apr 2013, 12:42
Profile ICQ YIM WWW

Du e inte alls tjatig. :wink:

Skillnaden blir att med kondningen i ingrepp så blir soundet dels mer distortionsrikt,men även mer aggressivt. Mao,backar man av gainvredet så att distmängderna blir likartade så e maskin "mjukare" utan å mer aggressiv med.

Det hela e mkt enkelt att lösa praktiskt.
Man sätter en förhållandevis stor resistor i serie med kondensatorn. I detta fallet valde jag 220k. Tanken med att ha en resistor i konstant ingrepp e att iom det är kondensatorn alltid spänningssatt.
Sen lödar man ett par tåtar på ömse sida om resistorn som leder upp till en brytare. Svårare än så e det inte. Med brytarn på bypassar man helt enkelt resistorn.
Resistorn finns på plats för att undvika surge samt därtill hörande smällar mm.

18 Apr 2013, 20:17
Profile

Låter intressant.
Har du kvar den befintliga kondingen på 680 nF också, eller har du ersatt den med den nya på 2,2 µF?
Hur mycket spänning anser du att 2,2 µF-kondingen ska tåla?
Använder du e-lyt eller plast-kondensator? Spelar roll?

22 Apr 2013, 15:19
Profile ICQ YIM WWW

Nope.
Du ersätter den befintliga. Vad det ger e avkoppling längre ner i registret (läs-förstärker mer botten),vilket jag i sin tur hanterar på annan plats i preampen så det kan justeras.

Spänningsfallet över ett normalt katodmotstånd rör sig i de flesta fall under 5VDC. Mao,du kommer undan med mer eller mindre var skit som helst.

Jag använder nästan alltid lytar i applikationen iom att det dels e billigt å dels kompakt.

22 Apr 2013, 23:25
Profile

Blev plötsligt intresserad av den här gamla tråden igen.

Racing, kommer du ihåg hur du tog hand om (kompenserade för) den ökade basförstärkning som den nya katodkondingen (2,2 µF) gav upphov till?

03 Apr 2014, 17:14
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 18 posts ]