View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 21:14

Reply to topic  [ 1537 posts ]  Go to page Previous  1 ... 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39 ... 52  Next
Senaste pedalköpet? 
Author Message

Post Re: Senaste pedalköpet?
busbusf18 wrote:
Steven wrote:
MP Royal Blue OD beställd från TGT11. Surnade ur lite i helgen på gigget för jag fick inte riktigt till soundet som jag ville... Vill prova nått nytt i OD-väg.

Hej!

skriv gärna en liten recension sen!
Ha det gött!

Fick just sms att den ligger hos posten och väntar så jag skall köra den ikväll om jag hinner!

21 Aug 2013, 14:04
Profile

Mojohand Rook Royale kom hem i veckan. Har bara suttit småstunder med den men känner att den kommer att funka kanon. Boosten låter så fet och varm som jag vill (ep-3) och od-sidan är väldigt flexibel men har en skön hump i den övre midden vilket gör att den kommer att höras i bandet också. Kör den innan min Route 66 och de gillar varandra redan!
Od har tre lägen/klippningar och det gillar jag! Kör mest med upp el ner på switchen, ger lite mer gain och nerläget även mer kompression. Liknande Signa Drive och Rockett Flex Drive vill jag minnas.

En bra grej med Rook Royale är att man väljer om boosten ska komma före eller efter od. Jag föredrar den innan eftersom R66 ligger efter i kedjan.

Väldigt nöjd med drive sektionen nu, har rensat bort all modulation men jag saknar ett tremolo. ..och en vibe tror jag.

Matte

15 Sep 2013, 12:24
Profile

Fulltone Fat-boost FB-3.

Sålde min Xotic EP och köpte denna istället. Har inte hunnit hämta ut den än...

18 Sep 2013, 20:21
Profile

busbusf18 wrote:
Steven wrote:
MP Royal Blue OD beställd från TGT11. Surnade ur lite i helgen på gigget för jag fick inte riktigt till soundet som jag ville... Vill prova nått nytt i OD-väg.

Hej!

skriv gärna en liten recension sen!
Ha det gött!

OK nu jag har kört med RBODn ett par veckor och jag är väldigt nöjd med den. Bra sounds i massor beroende på hur man ställer in den. Allt från clean boost till distortion. Bra EQ-sektion med bas och diskant som tycks jobba inom helt rätt områden. Även med diskanten på max låter det bra, den blir aldrig skrikig, och basen kan man blanda in så att den är fet utan att bli bumlig. Mycket bra på att svara på gitarrens volym/anslag. Kan låta ren med volymen nerdragen eller om man spelar löst samtidigt som den spricker väldigt snyggt när man drar på eller spelar starkare. Den funkar till alla mina gitarrer - både stratta, tele, LP och P90 halv-acke. All in all så känns RBODn som en keeper på bordet - har puttat bort min moddade TS9a och Timmyn som mid gain overdrive. jag är inte mycket för att stacka dirtpedaler så jag vet inte hur den funkar ihop med andra pedaler. RBODn verkar absolut trivas bäst före buffrade signaler, men det är inget problem för mig eftersom jag kör en germanium fuzz också som fungerar likadant. Jag har redan ordnat pedalbordet så att buffern sitter efter fuzz/RBOD.

Jag spelar mest stratta och tele in i en ren stärk (Two Rock Classic 50).

23 Sep 2013, 10:48
Profile

Pedal eller multieffekt...båda skulle jag säga.
Köpte iallafall ett TC Electronic Nova system för att använda till min i effektloopen i "moderna" hårdrocksrigg.
Det fina med den är att den kan växla kanaler mm på min Marshall JVM410H :D

Än så länge är jag väldigt nöjd! (Har bara hunnit programmera några delayer, samt boost)

De andra pedalerna behåller jag till min "old-school" rigg.

15 Oct 2013, 13:28
Profile WWW

En billig NUX Mod Force, kopia på TC Modulator. Förvånansvärt bra kvalitet på tremolo, chorus, phaser och vibe! Irriterar mig på ett global tempo som inte går att få av, alla effekter påverkas av det tempo som man trampar in och så vill man ju inte ha det alltid.
9 platser, möjlighet att köra två effekter i serie alt parallellt, stereo in/ut, drivs på vanlig 9v, bra stabilt chassi och framförallt- bra effekter! Kanonköp för 400 kr måste jag säga.

Matte

22 Oct 2013, 11:37
Profile

Jaha, jag igen då! AnalogMan Tr-2 kom idag. Har varit grymt nyfiken på den el Keeleys variant. Gillar den vanliga vanliga Boss Tr-2 mycket, en klart underskattad tremolopedal som gör det den ska. AnalogMan har lyckats göra den mer tydlig, den smälter bäytre in i ljudet än originalet. Måste låna hem en och A/B-testa, det var ett tag sen jag hade den.
Mycket nöjd!

Matte

31 Oct 2013, 16:11
Profile

Köpte en Bogner Ecstasy Red pedal för ett par veckor sedan. Grym pedal måste jag säga och tänker då främst på känslan i pedalen som verkligen andas "riktig förstärkare". Många distpedaler tenderar att liksom bilda disten utanpå det rena ljudet och somliga t.o.m behåller kärnan av det rena ljudet i mitten och lägger på dist som en krans kring denna, men så är inte fallet med denna pedal.
Många rattar och spakar på den som faktiskt påverkar ljudet rätt så mycket. Gillar variac-switchen främst, men även mode-switchen då dessa bidrar mest till att ändra grundkaraktären mest - även om pre eq och structure också påverkar, men inte lika märkbart.

Är tveksam till om den kommer att få en plats på mitt pedalbord då jag redan är nöjd med mitt rep/live-ljud, men den får definitivt en plats hemma och då genom min Acoustic-combo (Model 164) på den rena kanalen som går vidare till en Palmer PGA-04-rackhögtalarsimulator med inbyggd konstlast - vidare till min Boss GT-10 där jag lägger på lite delay eller vad jag nu vill ha och sedan in i datorn. Låter styggt och snyggt på samma gång. Som en blandning av nyare Lukather genom just en Ecstasy och som tidiga Van Halen. Går dock att ställa switcharna så att man får en gainfattigare, hängigare och middigare ton som lätt kan användas till det mesta vad gäller fusion/blues.
Vill inte påstå att det är en pedal som man har på ett redan skitigt ljud eller om man bara vill ha lite lätt crunch - den här pedalen är gjord för att spelas genom en ren förstärkare/ren kanal.

Vill även nämna att bas/mid/diskant-kontrollerna är bland de mer effektiva jag stött på i pedalsammanhang.

Reinhold har verkligen lyckats med den röda Ecstasy-pedalen och jag blir rätt sugen på att testa den blå också, men jag har en känsla av att det bara är mindre gain och mer old school i den och det är jag inte intresserad av, för då tar jag några av mina gamla pedaler, eller min KorvJonsson-stärkare!

Testa! :)

31 Oct 2013, 18:23
Profile WWW

en BOSS PS-5 samt en BOSS PS-6 :shock: :D

31 Oct 2013, 20:28
Profile

En T-Rex Mudhoney II av en bojare, väldigt nöjd. Dags att byta lite pedaler på bordet så jag funderar på att sälja min TIM och min Zenkudo 8)

01 Nov 2013, 09:05
Profile ICQ WWW

Xotic Sp-compressor. Väldigt bra faktiskt! Litet format men med massa inställningsmöjligheter. Miniswitcharna som finns i den tänkte jag att jag ska försöka låta bli. Annars slutar man aldrig ratta.

01 Nov 2013, 09:38
Profile

Analogman King Of Tone...
Har en POT, men tänkte att jag skulle unna mig "the real deal".
Har bägge på mitt bord nu f.ö.

Gillar dom bägge två, men dom låter inte likadant...

Tankar och tycken om KOT/POT är välkomna!
Startar en ny tråd, här och nu!!!

01 Nov 2013, 14:32
Profile ICQ YIM WWW

Strymon timeline...........wow
Var egentligen bara trött på strumtempofunktionen på mitt flashback och ville ha färdiga preset till olika låtar.
Den funktionen har jag verkligen fått och dessutom en oändlig mängd andra funktioner. Blir mkt lektid framöver.

01 Nov 2013, 17:18
Profile

Caline CP-18 overdrive- pedal xotic bb-preamp klon, använder den eller en crunch box som "marshall" ljud om jag tvingas köra genom en mindre bra stärkare, haft den en vecka och blev glatt överraskad, över förväntan bra och mer åt gammal marshall än crunchen..
Image
Caline CP-19 Blue ocean delay - Mad Professor Deep Blue Delay klon, fungerar fint, gör sitt jobb, bra range, tar lite plats, vad säger man mer om ett eko ;)
Image

Morley bad horsie wha, har alltid tyck att det är skit att behöva "klicka" igång en wha, så denna var en befrielse - gillar skarpt

maxon 808: har haft en joyoklon innan som säkert var precis lika bra, men det är ändå nått speciellt med att ha en "riktig", skön mjuk overdrive, sweet ;)

Last edited by SLA on 08 Nov 2013, 08:41, edited 1 time in total.

06 Nov 2013, 10:13
Profile

ett stycke BOSS GE-7 ska anv som boost...... får se om den gör jobbet 8)

07 Nov 2013, 17:42
Profile

köpte ett par marshallpedaler.

en box of rock och där undrar jag faktiskt varför jag inte köpt en sån tidigare. riktigt bra boostfunktion också som jag tror är samma som deras hardonpedal och funkar oberoende av disten. känns väldigt användbar. en av få pedaler som jag tycker funkar till både hb och sc men kändes ändå bäst till hb så det är nog på det bordet den får va.

köpte också en xotic SL-drive av mosrite. klart imponerad! men den funkar för mig bara till hb men då har jag inte varit på dom interna potarna och pillat något. har nu både ep-booster, sl-drive, lovepedals minivibe och babyface tremolo, tc-electronics ministämmare och catalinbreads hyperpak så snart skulle man kunna sätta ihop ett helt pedalbord med bara minipedaler. skulle verkligen vilja testa xotics lilla compressor. om jag förstått det hela rätt ska den vara riktigt bra. det är inte storleken som räknas...

07 Nov 2013, 18:53
Profile

Köpte en MP Silver spring och är så här långt riktigt nöjd. Den här ju inte lika många valmöjligheter som Hardwirereverbet jag lånade hem för att jämföra med men på något sätt blev ljudet mycke "roligare" att spela på och roligt ske det ju va.
Funkar både efter distboxar och in i cleanish stärkare och rakt in i en distad dito. Mina reverblösa stärkare kommet att få mer speltid.

14 Nov 2013, 18:55
Profile

Inte en köp direkt, men fick en sån här av ägaren till Hotones på Shanghai-mässan.
"Chunk", tror den är nån sorts take på MI Audios Crunch Box.
Image

Däremot har jag väntat nu i tre månader på nya Kemper PowerRack, svårt övervänt :cry:

18 Nov 2013, 18:54
Profile WWW

Köpte ett blommigt Chorus från Jam Pedals idag. Har suktat efter det länge, trots hutlöst pris. Snabbtestat i min Fenderstärkare här hemma nu före fotbollen. Låter lovande - man vill spela arpeggio hela tiden..

Image

19 Nov 2013, 21:38
Profile

Köpte ett Retro Sonic Stereo Chorus utav Ludster för på Bojen,
Efter ett suktande efter rätt Chorus, gillar både det sköna analoga choruset,
Samt glatt överraskad utav vibrato läget, Nöjd!!!

06 Dec 2013, 23:25
Profile

Beställde precis en MXR Phase 90 script '74 reissue.
Ska modda dit en LED, strömjack och True Bypass när den dyker upp.

12 Dec 2013, 16:51
Profile

Köpte precis en sån härna multigrunka att ha på bordet dom få gånger jag behöver tremolo, reverb, vibrato, chorus, pitch shift eller vad det nu kan vara man behöver en gång per set.

Image

Många smarta funktioner och ska tydligen låta riktigt riktigt bra, ser fram emot att testa den.

12 Dec 2013, 17:10
Profile

jazzfromhell wrote:
Köpte precis en sån härna multigrunka att ha på bordet dom få gånger jag behöver tremolo, reverb, vibrato, chorus, pitch shift eller vad det nu kan vara man behöver en gång per set.

Image

Många smarta funktioner och ska tydligen låta riktigt riktigt bra, ser fram emot att testa den.

Kan man få en liten resenti... rececio... resetion... äh va fasen... berätta hur den lät please?

13 Dec 2013, 13:46
Profile

@steven
Det ska jag absolut göra! Den skickades från Tysken igår så det lär komma en recension nästa vecka.

13 Dec 2013, 13:51
Profile

Ok, här kommer en snabbrecension av Zoom MS70CDR.
Jag har inte giggat eller repat med den ännu så detta är mina intryck av den med riggen på sovrumsvolym.

Jag köpte den för att jag ville ha en liten multieffekt på bordet för dom effekter som inte jag använder så mycket, främst chorus, reverb, vibrato, och tremolo. Den enda andra pedalen jag känner till är Line 6 M5 och den är både större och dyrare. Den har iofs en dedikerad switch för tap tempo men det behöver jag inte eftersom jag har ett TC Nova Delay.

Zoomens ljud går från ok (vibe, leslie) till bra och användbara (vibrato, tremolo) till svinbra (vissa chorus, delay o reverb); CDR i namnet står ju för Chorus Delay Reverb och dessa är helt klart pedalens styrka. Det finns ca 25 delaytyper, 25 reverb, 15 chorus och sen finns även lite olika phaser, flanger, tremolo, vibrato, vibe, pitchshifters, leslie, noise reduction samt eq och stämapparat. De flesta effekter är modellerade efter kända effektburkar, exempelvis Strymon Timeline Ice, Eventide Space och TimeFactor , Roland CE-1, EHX Flerb, Line 6 Particle Verb, Echoplex EP3, och många många MÅNGA fler. Vissa av dessa är riktigt utflippade och kanske inte helt användabara live men går ju att skruva till. Vissa effekter har kanske två parametrar att skruva på tex Small Clone choruset medan Dual Reverb har nio.

Handhavandet/skruvandet/rattandet är enkelt uppbyggt; visst, det är lite menyer att stega sig igenom ibland men man fattar upplägget på 5 minuter. Jag HATAR komplicerade grejor, vill helst bara ha en ratt som heter "Mer/bättre/högre" men denna manick är inte svår att lära sig.

Det finns utrymme för 50 presets och man kan lagra upp till 6 effekter per preset men det beror lite på; vissa effekter tar mycket processorkraft så det går tex inte att ha 6 st High Definition Reverb i samma preset. Man kan begränsa sina presets så man inte behöver stega sig igenom alla 50. Använder du bara 3 ljud tex så märker du dom A, B, C och sen togglar du bara mellan dess tre. Mycket smart och enkelt. Du kan märka dom ända upp till bokstaven Z och det lär ju räcka....
Tycker inte den suger ton alls.

Stämmaren funkar minst lika bra som min TC Polytune Mini i "vanligt" läge, kanon alltså.
Manualen är också riktigt bra; enkel, kortfattad och väldigt tydlig.

So far, so good alltså....

Det enda jobbiga med pedalen är hur man stänger av den/byter ljud.
I presetläge:
Man byter alltså ljud genom att stega sig igenom presetsen med fotswitchen och det är ju bra men det betyder att du inte kan använda switchen för att stänga av/sätta på pedalen dvs den är alltid på. Ett sätt att komma runt detta, och som jag gör nu till en början, är att jag lagt en tom preset i min presetkedja. Jag har lagt upp 4 ljud plus en tom plats som jag togglar mellan (A:tremolo, B:chorus, C:vibrato, D:reverb, E:bypass) men lättast är ju att lägga pedalen i en liten True Bypass looper för att stänga av/sätta på den. Kommer nog göra detta innan jag lirar live med den.

Vill man bara använda en effekt, tex ett delay, så kan du sätta pedalen i direktläge och då kan du givetvis använda switchen för av/på. Har du en preset med flera effekter så kan du göra detta med hela kedjan.

Summering:
Den kostar bara 880 spänn från tysken och är liten som en Boss-pedal så med tanke på vad den kan så är det en no-brainer. Behöver du en pedal som kan MASSOR och låter riktigt bra så kolla in denna.

22 Dec 2013, 18:58
Profile

jag läste att man kan lägga en line switcher som första effekt för att använda den som en vanlig stompbox :)

22 Dec 2013, 22:04
Profile

Din_Mentor wrote:
jag läste att man kan lägga en line switcher som första effekt för att använda den som en vanlig stompbox :)

Japp, det är det jag menade med direktläget.

22 Dec 2013, 22:07
Profile

@jazzfromhell: Tackar för rapporten! Känner en viss GAS komma smygande efter en sån där Zoom. Håller på ock sätter ihop ett litet enkelt bord med bara några pedaler och en sån där skulle passa kanon.

23 Dec 2013, 12:04
Profile

Steven wrote:
@jazzfromhell: Tackar för rapporten! Känner en viss GAS komma smygande efter en sån där Zoom. Håller på ock sätter ihop ett litet enkelt bord med bara några pedaler och en sån där skulle passa kanon.

De nada :-)
Vill du prova den innan du köper kan jag skicka upp den till dig för testkörning.

23 Dec 2013, 12:09
Profile

Köpte en Catalinbread Dirty Little Secret III från Thesegoto11. Jag har bara kört den hemma hittills men den låter väldigt väldigt bra. Riktigt bra Plexisounds och den är guld för att köra in en Fuzz i (för mig som kör på en ren stärk). DLS:en svarar grymt bra på gitarrens volymratt. Hittills är jag grymt nöjd med den.

23 Dec 2013, 12:17
Profile
Reply to topic   [ 1537 posts ]  Go to page Previous  1 ... 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39 ... 52  Next