View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 16:14

Reply to topic  [ 4 posts ] 
Harp Break el ngt sånt ... 
Author Message

Vad kostar en Harp Break här i Sverige?

Har jag fattat det rätt om det är den bästa pedalen rakt in i bordet för skitigt ljud? Med neutral mikrofon?

Har gjort lite munspelspålägg för en kompis och då hållit på med försök till anständiga bluesljud i min RP 150 men inget vill riktigt övertyga; svårt att få bort den där "elektriska" prägeln (ilsken symaskin).

23 Nov 2013, 21:26
Profile ICQ YIM WWW

Tjena ! Vad en Harp Break kostar ! Snacka med Johan på Fatharp.com, han säljer Lone Wolfs pedaler.. Ha det/Micha.

23 Nov 2013, 21:33
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Harp Break el ngt sånt ...
Hej Martin!

Om jag förstår din fråga rätt så funderar du på vad som fungerar bäst rätt in i bordet. Finns som sagt en del alternativ, jag säljer LW pedaler så du får ta mitt tyckande med det i åtanke. DigiTech har fler förförstärkare/effektburkar som Richard Hunter förordar. Jag har själv en RP 355 som jag väl tycker är sådär kul. Då kör jag med Fireballmick och keybordförstärkare med 15" element och skrika helt enligt RHs instruktioner. Funkar men är inte det roligaste ljudet. Däremot är det rätt kul om man vill gå utanför traditionen och spela med lite annorlunda ljud. Beror väl förmodligen på att "facit" inte är lika uttalat när man rör sig i nya ljudlandskap. Ron Holmes HarpCommander är en annan variant som du har innan bordet och den tycker jag själv är riktigt bra. Min är från 05 och är version två om jag minns rätt. De nyare har lite fler finesser och är ännu bättre, jag tycker dock att min tvåa klarar jobbet riktigt bra. Den här typen av förförstärkare funkar bäst till dynamiska relativt rena mickar. Vill man ner och gräva i traditionen så är det nästan bara LW pedaler som funkar, dels är de bra till de flesta mikrofoner (även cykellyktor) och dessutom ger de ifrån sig ett ljud som många gillar och som är traditionsbundet. Bra eller dåligt är en smaksak. De två som jag skulle rekommendera dig är Harp Attack eller Harp Break. Vet du med dig att du uteslutande kommer att spela genom PA så tycker jag att Attack är bättre då det sitter ett rör i den vilket gör att ljudet blir lite mjukare jämfört med Break. Spelar du däremot med förstärkare mycket så skulle jag säga Break. Där gör det ingen större skillnad mellan Attack och Break och Break är något billigare plus att den går på nio volt till skillnad från Attack som vill ha arton. Jag brukar ha med mig en Attack som back up om min Bassman skulle få dåndimpen. Något som inte har hänt hittills men det känns bra att veta att den finns där om. Vill du ha priser så kontaktar du mig med ett PM eller mailar mig på info(at)fatharp.com Hoppas att du blev lite klokare. OBS byt ut parentesen i mailadressen med ett snabela, vill undvika spam.

24 Nov 2013, 01:03
Profile

Tack för utförligt svar.

Jag har alltså Richard Hunters inställningar på min RP men är som sagt inte helt övertygad (Richard själv är däremot väldigt övertygad, det vet jag, och påstår att hans RP-inställningar gör det som Lone Wolf-prylarna gör -- plus en massa mer. Men t ex chorusljudet i min RP 150 imponerar inte på mig; däremot tycker jag reverben är helt OK). Har egenligen inte testat maskinen på blodigt allvar förrän nu när det var aktuellt med ett trovärdigt bluessound.
Jagar därför något med lite mer levande typ av distortion, inte så diskantig -- och kanske Attacken är ett bättre val. Ska tänka på saken och återkommer.
Tack.

24 Nov 2013, 01:58
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 4 posts ]