| Author |
Message |
|
Lynxtrap
|
 layoutproblem
är ju van att tänka i fenderbanor, och det funkar ju inte riktigt här... såhär ser donatorchassit ut och nedan med några tänkbara ämnen till kort. Problemet är att rörsocklarna hamnar UNDER ett brett kort. ska man göra hål vid socklarna så att man kommer åt dem i så fall? har man smalt kort (som det med hål i), hamnar förstegsrören MELLAN kortet och fronten med potar. Spelar det egentligen någon roll? man vill ju tro att standarden med tonkontroll fram, kort i mitten och rör längst bort har en logisk förklaring...? Borde man tänka bort invand logik helt, eller bara trixa in vänster till höger-krets enligt känt fendercocept? https://skydrive.live.com/redir?resid=7 ... oto%2c.jpghttps://skydrive.live.com/redir?resid=7 ... oto%2c.jpgEDIT : funkar det inte att ladda upp med iPad här...?
_________________ "Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"
|
| 27 Dec 2013, 01:12 |
|
 |
|
Sustain
|
 Re: layoutproblem
Studera några Brittiska förstärkare som inte heter Marshall, så är det ganska vanligt att förstegsrören sitter i framkant och slutrören i bakkant. Ingen dum idé alls som jag ser det. I det här fallet kanske det ändå blir nödvändigt att göra någon speciallösning för att kunna utnyttja de tre rörplatserna i mitten. Komponentkort med hål i för dessa är inte heller någon dum idé. En annan variant är ju gammaldags teknik med lödstöd och komponenter direkt på rörhållarna. Som i t.ex. denna Miles Platting V.100. Lite svårt att se kanske, men här sitter två förstegsrör i framkant, fasvändarröret i mitten och slutrören i bakkant. Kolla även Hiwatt, Sound City och Carlsbro m.fl.
Attachments:
P6190114s.jpg [ 56.17 KiB | Viewed 2639 times ]
|
| 27 Dec 2013, 01:59 |
|
 |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
Ett alternativ är väl att ha flera mindre kort, ex ett som det du har på bilden och sen ett kort mellan frontpanelen och de tre rören och frontpanelen. Jag kommer nog att bygga mitt kommande bygge med flera minder kort men då främst för att det skall vara enkelt att ta och byta och testa olika tonkontrolller men även får att få plats i chassit som är på gränsen då det gäller storleken. Om jag använder det chassit jag tänkt ha måste jag också montera förstegsrören i framkant för att få plats med allt i chassit.
Hur har det hela suttit original, har rörsocklarna varit monterade direkt på kretskortet? Ser ju ut som att det bara sitter fästen för skärmhuvarna till rören, eller ser jag fel? Om det är så kan det ju vara ett alternativ att montera rörsoklar utan skrämhuv direkt på kortet och låta rören sticka ut genom hålen, en fördel med detta måste vara om man vill plocka ur kortet för moddningar då slipper man lossa kablarna till rörsocklarna. Jag var själv nära att göra så på AZ4:an jag byggde men där valde jag att inte göra så för att få rören ståendes då jag inbillar mig att det blir bättre med kylningen med rören ståendes.
|
| 27 Dec 2013, 11:27 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
Tack för tipsen. Jo, socklarna har suttit fast i kretskortet. Helst skulle jag undvika detta i nybygget. Visserligen skulle det som sagt vara enkelt om man vill lyfta ur hela paketet, men nja... Känns inte som en hållbar lösning i ett hembygge som man dessutom ska flänga omkring med på spelningar. Har väl tänkt att jag borrar några hål till för rör, och med kortet på bilden + ett mindre kort och eventuellt urtäljning få socklarna fria.
Började närmast fundera på hur det blir t.ex med brum och störningar i en sådan lösning? En annan sak att observera i chassit är att OT sitter längst till vänster där preamp-sektionen hamnar...
|
| 27 Dec 2013, 15:26 |
|
 |
|
busse
|
Jag har svårt att se varför man skulle få sämre hållbarhet med socklarna direkt på kortet. Då jag funderade på detta hade jag tagit vanliga rörsocklar för chassimontering och borrat ett hål alt filat en öppning från kanten i kortet och sen monterat dom med fästskruvarna på precis samma sätt som om man monterat dom i chassit. Tror nog att glasfiberlaminat håller för belastningen av förstegrören.
Om du där i mot tänkte använda såna där socklar som bara har "lödstift" och som bara hålla fast av lödningarna förstår jag dig, tycker att den typen av socklar känns osäkra och det sitter såna i min Marshall Class 5 och där tycker jag att det känns lite osäkert speciellt om man skall byta rör och belastar socklarna.
|
| 27 Dec 2013, 16:15 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
suck, verkar sombygget inte kommer igång denna helg heller. till råga på allt hade jag köpt öljetter till turretplatta. lutar åt att såga till "blanka" kort så ett de passar schassiit och göra ny lauot baserat på det. borra och i med öljeetterms. är det 6,5 millis l man ska ha då? allt vore ju enklare om man hade alla verktyg hemma å så den här jäkla plattan aatt skriva på, kan skiten aanvändas till nåt meningsfullt överhuvudtaget  ursäkta speråket immina inlägg. familjen har nämlige rkat ut för en iPad, from hell.
|
| 28 Dec 2013, 01:34 |
|
 |
|
busse
|
Fattar inte riktigt vad du menar som skall vara 6.5 mm. Öljetter har väl ha nåt tum mått men 3.2 mm i diameter brukar dom vara i alla fall de jag köpt hos tubetown? Jag brukar försöka hitta popnitborrar som är 3.2 mm dom funkar fint till öljetter, 3.3 mm är lite för stort.
Finns det större öljetter? Skulle vara fint till vissa jordpunkter med som är större öljetter än "Fender standard".
|
| 28 Dec 2013, 10:53 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
Störningar vs layout i all ära,men i min erfarenhet är det oftast jordlayout vs generell topplogi som utgör problemet.
Mången byggare är som jag ser det oftast fast i "brittiskt" tänk,och det är som jag ser det att hindra sig själv. Om du kikar ner i mången tysk,holländsk,italiensk osv design istället så ser du snart hur rent relativt otroligt mkt mer kompakt byggda de är. Inte bara är utan KAN göras-och det med ur detta perspektivet bättre resultat än vad britterna åstadkom.
I de områden invändigt där signalbehandling sker inte sällan då med någon form av skärm inblandad rent fysiskt. Dvs en installerad plåt som rent fysiskt är förbunden med jord. Oftast en enkel plåt bara. Sett allt ifrån aluminium till sk "my metall" användas. Oftast applicerad så att den framför allt fullkomligt skärmar pottar osv där "öppen" signalbehandling sker.
Mången tillverkare har vad vidare är att ta hänsyn till ekonomi,något vi som sysslar med nybyggen och kraftiga modifieringar på "vår" nivå sällan behöver bli anala med. Mao kan vi tex kosta på oss bruket av riktigt flätad signalkabel osv utan att ngr skriker sig hes mot oss.
Men..generellt. Så länge en maskins jordlayout är genomtänkt och "korrekt" så vållar störningar mkt mkt sällan bekymmer. Om man på det installerar gridmotstånd rakt på socklarna menar jag att det skall ännu mer till för att det skall djävlas.
För egen del brukar jag försöka samla det som är nät/AC bundet i maskinens ena ände. Att OT samt choke placeras varstans är oftast inte världens ände då de klumparna fortfarande är avskärmade iom maskinens chassie. Den "gyllene regeln" skall ALLTID följas,och om man på det i sin tur tänker jordning av div lytar efter den första i "loopar" vs den krets den glättar så e man snart nog framme som jag ser det.
Däremot kan det vara ganska stor skillnad på just oljud beroende på var man låter div jordpunkter träffa chassie. Likaledes det faktum att chassiet ur perspektivet jord kan ses som en "buffert". Då preampen är det som ur detta perspektivet blir känsligast finns det därför,speciellt om avstånden är stora,flytta runt preampens jord. Skilj gärna just småsignals jord och kraftjord med en aldrig så liten bit på maskinens chassie.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 28 Dec 2013, 11:31 |
|
 |
|
Tubis
|
Racing wrote: Skilj gärna just småsignals jord och kraftjord med en aldrig så liten bit på maskinens chassie. Que? I min bok har man bara en äkta jord till chassit från kretsen och det är vad som praktiseras i moderna förstärkare till skillnad från gamla som daskade på jord till chassit lite varstans och även utnyttjade det som koppling mellan olika delar av kretsen.
_________________ Johan Hansson
|
| 28 Dec 2013, 12:43 |
|
 |
|
Racing
|
Jag tror du missar min poäng Johan. Jag säger INTE att man skall montera preampens chassiejord i andra änden diametralt från resten. Jag säger att det har hänt att jag upplevt det positivt att installera preampens tex buss 10mm från kraftjord i chassiet. Mao i direkt närhet men inte PÅ. Har upplevt att det kan stilla beteende från div störningar i vissa maskiner.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 28 Dec 2013, 12:47 |
|
 |
|
Tubis
|
Racing wrote: Mao i direkt närhet men inte PÅ. Har upplevt att det kan stilla beteende från div störningar i vissa maskiner. Okej jag monterar den direkt på slutstegets signaljord(alltså inte chassit) sen får den följa denna till chassit. Det blir knäpptyst det med.
|
| 28 Dec 2013, 12:52 |
|
 |
|
Tubis
|
Layouten generar i min mening problem främst med överblödning dvs signal som hoppar förbi potar eller hoppar tillbaks och genererar rundgång eller dämpning.
Marshalls gamla koncept med potar i framkant, rör i bakant, kort med enorma kretskortsbanor och oskärmade kablar där i mellan är det galnaste som finns. Enormt kass layout. Funkar dock hjälpligt om man inte har så mycket gain i preampen.
Rören i mitten på kortet och kortet så nära potarna som möjligt med katodresistorerna mot potarna och anodresistorerna mot bakkant är ett för mig lyckat koncept. Resistorerna hamnar alltså ungefär som det brukar se ut på ett schema.
Meningen är att det även ska bli som det verkade i teorin vilket det inte brukar bli med kass layout även om det fungerar. Ska man dock kopiera en gammal stärkare så kanske just den layouten behövs för att det ska låta som den.
|
| 28 Dec 2013, 13:00 |
|
 |
|
Racing
|
Tubis wrote: Marshalls gamla koncept med potar i framkant, rör i bakant, kort med enorma kretskortsbanor och oskärmade kablar där i mellan är det galnaste som finns. Enormt kass layout. Funkar dock hjälpligt om man inte har så mycket gain i preampen. +1.
|
| 28 Dec 2013, 13:22 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Racing wrote: Störningar vs layout i all ära,men i min erfarenhet är det oftast jordlayout vs generell topplogi som utgör problemet.
Mången byggare är som jag ser det oftast fast i "brittiskt" tänk,och det är som jag ser det att hindra sig själv. Om du kikar ner i mången tysk, holländsk, italiensk osv design istället så ser du snart hur rent relativt otroligt mkt mer kompakt byggda de är. Inte bara är utan KAN göras-och det med ur detta perspektivet bättre resultat än vad britterna åstadkom.
Håller helt med, det är lite komiskt att gitarrvärlden är så fokuserad på framför allt brittiska förstärkare, och även amerikanska. Generellt har jag lågt förtroende för tekniska lösningar från de länderna, jag föredrar en tysk bil alla dagar jämfört med en engelsk. Allt är en fråga om vana, hur det "ska" låta... Apropå bilar och elsystem var det väl Lucas som uppfann mörkret? 
_________________ /Lennart
|
| 28 Dec 2013, 15:17 |
|
 |
|
peterh
|
Custom Sam wrote: Racing wrote: Störningar vs layout i all ära,men i min erfarenhet är det oftast jordlayout vs generell topplogi som utgör problemet.
Mången byggare är som jag ser det oftast fast i "brittiskt" tänk,och det är som jag ser det att hindra sig själv. Om du kikar ner i mången tysk, holländsk, italiensk osv design istället så ser du snart hur rent relativt otroligt mkt mer kompakt byggda de är. Inte bara är utan KAN göras-och det med ur detta perspektivet bättre resultat än vad britterna åstadkom.
Håller helt med, det är lite komiskt att gitarrvärlden är så fokuserad på framför allt brittiska förstärkare, och även amerikanska. Generellt har jag lågt förtroende för tekniska lösningar från de länderna, jag föredrar en tysk bil alla dagar jämfört med en engelsk. Allt är en fråga om vana, hur det "ska" låta... Apropå bilar och elsystem var det väl Lucas som uppfann mörkret?  En kompis till mig åkte förbi lucas huvudfabrik i birmingham en kväll. Han hade väldigt roligt åt att det på taket lyste : "L - U ( halvt C) - - S "
_________________Välljud med garanti www.tubular-well.se
|
| 28 Dec 2013, 16:43 |
|
 |
|
Racing
|
Fan,ni vet väl varför britterna dricker varm eller ljummen öl? Lucas tillverkade kylskåp med.. På allvar,å mest som sann anekdot. Jag köpte mig för många år sen en Lotus Cortina MkII. Mkt jobb var redan gjort,bla hade man bytt ALLT i vägen av elsystem till Bosch komponenter. Bortsett från....tändningslåset. Gissa vad jag hade överslag i. Samma. En gammal mitten -60tal Jagga MkII. Plusjord. Samma skit där. Satt en SU tillverkad membranpump för soppan i bagagen. Pga det med plusjorden så lämnade den in var 15e mil eller så. Förvisso var det bara att stanna till,öppna bagagen å knacka på pumpen med en mejsel så gick den 15mil till...men hallå! "The parts falling off this car is of finest british engineering". Jo.
|
| 28 Dec 2013, 18:45 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
Ja visst är man litegrann fast i Fender/Marshall-tänk, och för min del handlar det även om att jag via dessa lärde mig hur rörförstärkare funkar. nu har jag förhoppningsvis kommit så långt rent kunskapsmässigt att jag kan tänka litet utanför boxen, och det är väl vad jag börjat göra här. Har börjat skissa på en ny layout med ett bredare kort som gör att allt inte måste vara uppradat från vänster till höger. Efter att ha varit aningen knäckt åt att chassit inte funkade som jag tänkt (vilket ju var dålig planering från min sida), blev det egentligen intressantare nu... Siktar på att lägga upp nån form av layoutskiss så småningom så kanske man kan få lite kommentarer. 
|
| 28 Dec 2013, 23:48 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Lynxtrap wrote: Ja visst är man litegrann fast i Fender/Marshall-tänk, och för min del handlar det även om att jag via dessa lärde mig hur rörförstärkare funkar.
Ja o vilka läromästare du valde  Betänk att: Marshall var trummis o inte gitarrist, och vi vet alla vad vi tycker om trummisar Leo Fender var en driven affärsman till den grad att han sparade pengar på att två katoder i en BF/SF fick ha gemensamma motstånd/ koding o på så sätt spara fyra komponenter. Än i dag ler jag när någon bygger en clon på dessa o bygger in Leos snåla genväg. Nä kolla på Hiwatt Den killen har betydligt bättre koll.
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 04 Jan 2014, 23:58 |
|
 |
|
Tubis
|
Jag lägger rören så här. Anodresistorer uppåt, katodresistorer neråt. Potentiometerpanelen vid katodsidan, nära. Ska man ha chassisocklar är det bara att göra ett hål där pcbhållaren sitter. Eller ha pcbhållare med chassifastsättning. Rören stackas så nära komponenterna tillåter. 
|
| 05 Jan 2014, 11:30 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
Tack för feedbacken! Har börjat skissa på en layout. Några större problem med att placera komponenterna på kortet verkar inte uppstå. Däremot tenderar det ett bli en jäkla trådhärva i zonen mellan pottar och kort, där även några förstegsrör finns. De trådar som normalt går till rören bortom kortet ska ju nu av givna skäl framåt igen. Dessutom ska glöden dras genom denna djungel av signal- och dc-trådar. Känns lite oroväckande, men problem är ju till för att skap...lösas 
|
| 06 Jan 2014, 01:33 |
|
|