|
|
Page 1 of 1
|
[ 8 posts ] |
|
Det här med säkringar i gamla Fender-stärkare...
| Author |
Message |
|
Sustain
|
 Det här med säkringar i gamla Fender-stärkare...
Ja, det har ju varit upp till diskussion förr tror jag, hur avsäkringen gjordes i S-märkta Fender-stärkare under i alla fall Hagströms-eran. Ingen primärsäkring, en säkring på sekundärens ena lindning, en säkring direkt efter dioderna. Den senare är väl OK, men jag gillar inte den första. Om den går fortsätter förstärkaren att fungera men med halverat tillgänglig effekt från nättrafon. På de större förstärkarna är det inte säkert att man märker det sådär direkt, kanske inte alls.
Synpunkter på detta, hur gör man bäst? Spontant tycker jag att det skulle kännas bättre att flytta den första säkringen till mittappen, så märks det tveklöst om den går. Men är det några nackdelar med det?
|
| 09 Mar 2014, 15:39 |
|
 |
|
bb5000
|
 Re: Det här med säkringar i gamla Fender-stärkare...
Sustain wrote: Ja, det har ju varit upp till diskussion förr tror jag, hur avsäkringen gjordes i S-märkta Fender-stärkare under i alla fall Hagströms-eran. Ingen primärsäkring, en säkring på sekundärens ena lindning, en säkring direkt efter dioderna. Den senare är väl OK, men jag gillar inte den första. Om den går fortsätter förstärkaren att fungera men med halverat tillgänglig effekt från nättrafon. På de större förstärkarna är det inte säkert att man märker det sådär direkt, kanske inte alls.
Synpunkter på detta, hur gör man bäst? Spontant tycker jag att det skulle kännas bättre att flytta den första säkringen till mittappen, så märks det tveklöst om den går. Men är det några nackdelar med det? hmm, om säkringen på centertappen går och man inte har en separat biaslindning, blir inte biaskretsen ny centertapp då ? Även om man inte tar ut biasspänningen direkt från HV-sekundären så är väl de flesta biastappar en del av HV-sekundären.
_________________/Lasse LF Audioservice
|
| 09 Mar 2014, 16:36 |
|
 |
|
Sustain
|
Jo, det är så sant! Tänkte inte på det...
Men frågan är om man helt enkelt ska skippa den där säkringen, för jag förstår inte vad den egentligen gör för nytta? Det blir ju bara knas om den går. Det vore väl bättre med en primärsäkring istället.
Förstärkaren jag håller på med är f.ö. en Showman -66.
|
| 09 Mar 2014, 16:57 |
|
 |
|
bb5000
|
Jag kanske var ute och cyklade här, biastappen har väl ingen direkt jordreferens eftersom det sitter en diod först. Hiwatten har säkring på centertappen, men där finns en separat biaslindning.
Jag har sett flera varianter på "svensk" anpassning på kort tid, en Bassman -64 med huvudsäkring (original) samt HV-säkring efter likriktare (svenskanpassning) och glödsäkring (svenskanpassning) och en Super Reverb -66 med båda sekundärerna före likriktarröret säkrade + glödsäkring (ingen huvudsäkring)
|
| 10 Mar 2014, 10:54 |
|
 |
|
AHjelmAmp
|
De gånger jag har haft dessa tingestar i verkstan har jag tagit bort den "haltande" säkringen från sekundärens ena halva, och istället kopplat den som en primärsäkring. Och satt dit en liten etikett: "T1,6A". Den där säkringen är en riktig fulkoppling, den ska bort 
|
| 10 Mar 2014, 16:45 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
AHjelmAmp wrote: De gånger jag har haft dessa tingestar i verkstan har jag tagit bort den "haltande" säkringen från sekundärens ena halva, och istället kopplat den som en primärsäkring. Och satt dit en liten etikett: "T1,6A". Den där säkringen är en riktig fulkoppling, den ska bort  Så brukar jag också göra. gör om den ena till primärsäkring. En B+säkring efter likriktarbryggan. Glödsäkring. Är det likriktarrör brukar jag köra en säkring på varje sekundär, före likriktaren. Rätt, bra, fel? //Gunnar
|
| 10 Mar 2014, 20:26 |
|
 |
|
Sustain
|
Izzy wrote: AHjelmAmp wrote: De gånger jag har haft dessa tingestar i verkstan har jag tagit bort den "haltande" säkringen från sekundärens ena halva, och istället kopplat den som en primärsäkring. Och satt dit en liten etikett: "T1,6A". Den där säkringen är en riktig fulkoppling, den ska bort  Så brukar jag också göra. gör om den ena till primärsäkring. En B+säkring efter likriktarbryggan. Glödsäkring. Är det likriktarrör brukar jag köra en säkring på varje sekundär, före likriktaren. Rätt, bra, fel? //Gunnar Håller med! Med rörlikriktare känns det mer nödvändigt med säkringar före, ifall det blir kortslutning i röret. Med 2x3 seriekopplade kiseldioder så känns det inte nödvändigt. Jag ha gjort precis som föreslaget här, använt "fulsäkringen" till primärsäkring så får den som sitter efter dioderna sköta sekundären. Jag förstår bara inte hur de tänkte med det här?
|
| 10 Mar 2014, 20:46 |
|
 |
|
bb5000
|
Jag har en Super Reverb -67 inne nu där man gjort om "S"-modifieringen (som är 315mA o 400mA före likriktarrör). 315mA-säkringen är flyttad till en säkringshållare inne i chassit och en huvudsäkring på 2AT sitter i originalsockeln. 400 mA-säkringen är kvar + glödsäkringen. 
|
| 05 Apr 2014, 16:54 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 8 posts ] |
|