View unanswered posts | View active topics It is currently 14 Jun 2026, 19:11

Reply to topic  [ 20 posts ] 
Pedaler låter distat i loopen/insert 
Author Message

Post Pedaler låter distat i loopen/insert
Har en Laney VH100 Folkesson moddad som jag upptäckt att delaypedaler blir distade när man sätter dom i effektloopen, eller i insert eller mellan för och slutsteget. Dvs överallt. Fenomenet hör man bäst på rena kanalerna men även gainkanalerna. Har provat olika delaypedaler med samma resultat. Kör dom i en annan topp och där funkar dom klockrent.

Någon som kan ha en teori? Som det är nu kan jag inte köra med effekter alls då det låter skit. Och köra dom innan toppen låter apa det med på distkanalerna.

20 Mar 2014, 20:30
Profile

Post Re: Pedaler låter distat i loopen/insert
Det är därför bra loopar har justerings pottar för in o ut signal.

20 Mar 2014, 20:51
Profile

Har testat i min andra topp och dragit in och ut signalen i effektloopen i botten, distar ingenting över huvudtaget för det.
Laneyn distar ju oavsett om jag kör den i loopen eller de två andra alternativen dvs inte i loopen.

20 Mar 2014, 22:26
Profile

för hög utnivå i LOOP som Owe säger... förmodlingen anpassad för rackmonterat line level pryttlar

20 Mar 2014, 23:09
Profile WWW

Kan det funka med t.ex en Lehlemixer kanske...

20 Mar 2014, 23:11
Profile

Haru testat att sänka kanalvolymerna och i stället höja effekt return volymratten?

20 Mar 2014, 23:47
Profile

Tackar för svaren.

På Laneyn finns det inga levels i effektloopen att ställa tyvärr (det var på min andra topp som hade det), det finns en volymratt om jag väljer att köra i inserten istället. Och i inserten kan jag välja om jag vill köra seriellt eller parallellt vill jag minnas att alternativen var förutom bypass. Det jag tycker är knepigt är ju att även om jag struntar helt i både loop ingångarna och insert-ingångarna och kopplar in mig direkt mellan för och slutsteget vilket det finns uttag för även det så blir resultatet samma.

Kan vara som Zven är inne på att det kan vara anpassat för rackprylar? Har inga rack kvar att testa med tyvärr. Kan i och för sig testa min Pod och använda den som effekt så skall vi se vad som händer.

Går det att göra något åt problemet, dvs om jag absolut vill stoppa in en delay-pedal någonstans. Kan man byta något? Eller några andra justeringar? Förstärkaren låter riktigt bra annars så detta stör mig lite.

Edit: Har varit ute och googlat lite och Laneyn omtalas just för sin bra effektloop (Den har väldigt bra features: VH100R is fitted with five effects loops, each giving the player slightly different options when connecting external gear. There are side chain effects loops for channels A & B as well as one global to the entire pre amp. There is an insert loop, which can be run in three modes - Bypass, Side chain or Insert with a dedicated return level, and finally there is a Pre amp out/Power amp in loop.). Läser endast positiva kommentarer om att köra pedaler med den. Dvs det problemet jag har verkar jag vara ensam om?
Kan loopen ha något rör som är paj eller liknande?

21 Mar 2014, 15:10
Profile

Jo men har inte respektive kanaler en volymkontroll som sitter innan loopen i kretsen? Sänker man volymen där så blir ju signalen in i pedalen lägre.

21 Mar 2014, 16:02
Profile

Aha, du tänker så.
Gain-kanalerna har jag volymen på ca kl 12. Och den rena kanalen har jag på kl 9. Så det är inte mkt pådraget på den sistnämnda. även om den låter starkt.

21 Mar 2014, 17:32
Profile

Samma problem har Egnater i sina effektloopar.
Signalnivån är så hög att många gitarrpedaler blir överstyrda när man kör höga nivåer ut från "Pre-amp" delen. Läs detta http://www.egnateramps.com/TechTalk/Volume3.html
Egnater har t.o.m. släppt en ombyggnadsbeskrivning där man sänker utnivån på "send" och höjer förstärkningen efter "return".
/Kalle

21 Mar 2014, 21:07
Profile WWW

Skumt att ingen på Laneytråden skriver om samma problem....
En Matchless Chieftain jag hade var hopplös när jag ökade gainratten,så Lehle Parallell löste problemet,men i ditt fall verkar det inte som att det ska behövas de säljer ju in stärken med en multifunktionell looplösning

22 Mar 2014, 01:09
Profile

Tackar för info Kalle, jag tolkade texten som att det kan vara som Zven var inne på anpassat för rackenheter. Ska försöka undersöka det närmre. Har en Line6 X3 live liggandes någonstans och vill minnas att jag kan åtminstone ställa insignalen mellan guitar eller line level.

Bumbi, exakt vad jag också tycker är lite märkligt.

22 Mar 2014, 01:10
Profile

Kan Folkessonmodden ha ställt till stärken,det vore väl inte helt osannolikt,eller?

22 Mar 2014, 01:14
Profile

Enligt manualen är looplevel 0dBu,vilket väl talar för rackeffekter,inte pedaler,så säkert inget problem med en effekt där du kan ställa nivå :)

22 Mar 2014, 01:28
Profile

Du behöver nog ett extra booststeg efter loopen plus en mastervolym för allt. Då kan du sänka kanalvolymerna tills pedalen inte skiter på sig och sen höja upp volymen med mastern i stället. Görs lättast med en högspänningstransistor om man inte är rörtaliban. Det sitter dock redan en väldigt massa transistorer i signalvägen så det spelar nog ingen roll.

22 Mar 2014, 11:14
Profile

Tackar för tipsen, ska testa både min Pod, samt Tubis tips där jag ska prova att boosta med EQ eller booster. Har mastervolym inmoddad på min Laney så jag kan prova tipset med att dra ner kanalvolymerna. Har på min ena delaypedal möjlighet att ställa insignal men den blir så förbaskat låg rent volymmässigt, men om man stoppar tex en eq/boost efter den så kanske man kan få upp volymen istället.

22 Mar 2014, 11:42
Profile

Donatello wrote:
Tackar för tipsen, ska testa både min Pod, samt Tubis tips där jag ska prova att boosta med EQ eller booster. Har mastervolym inmoddad på min Laney så jag kan prova tipset med att dra ner kanalvolymerna. Har på min ena delaypedal möjlighet att ställa insignal men den blir så förbaskat låg rent volymmässigt, men om man stoppar tex en eq/boost efter den så kanske man kan få upp volymen istället.

Edit: verkar finnas ett rörsteg precis innan slutsteget där signalen går att höja med mod så ingen extra trissa behövs som jag sa tidigare. Lite rörigt schema Laney har...Svårt att veta hur det ser ut nu dock när den redan är moddad

22 Mar 2014, 11:45
Profile

Då har jag testat lite till.
Om jag drar ner rena kanalens volym till 1/3 av mellan 0 och 1 (går till 10) dvs precis så man får ut lite volym ovanför 0, då distar det inte. Allt annat ger dist.

Provat även att med normal volym att koppla in min Pod X3 Live med exakt allt avslaget i form av amps och effekter. Där jag åtminstonde kan ställa mellan live och amp level samt sätta gitarren i pad dvs får ner volymen en del osv. Men det blinkar clip så fort jag dammar på strängarna. Dvs den får för hög level in.

Så min slutsats är att min förstärkare troligtvis genererar onormalt hög output i loopen.

22 Mar 2014, 21:50
Profile

Kollade lite till på det röriga schemat. Det ser ut som det är rejält hög signal ut från loopen. Ser ut som operationsförstärkaren innan send borde dista tom på max volym vilket man inte vill. Kan verkligen Laney byggt så tokigt eller missar jag något?
http://music-electronics-forum.com/atta ... ematic.pdf

22 Mar 2014, 22:19
Profile

Har kollat med Folkesson och det var inget extra gjort med loopen så den är orginal. Han var också inne på att signalen är för hög. Trodde att det skulle kunna gå och fixa.

Har provat med super låga volyminställningar på kanalerna och det verkar funka skapligt. Kör så tills vidare så får vi se om det blir någon åtgärd framöver.

27 Mar 2014, 20:47
Profile
Reply to topic   [ 20 posts ]