|
|
Page 1 of 1
|
[ 23 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
Tom-Andrew
|
 Värd pengarna?
Vad tycker ni; är denna värd de €3499 / £2999 den betingar? Vad tror ni om CE-märkning? http://s934.photobucket.com/user/rroza/ ... t=3&page=1
_________________ /Tom-Andrew
Låter det bra så är det antagligen bra...
|
| 21 Mar 2014, 17:38 |
|
 |
|
Martin Kuhn
|
 Re: Värd pengarna?
1. Vad är det? som bygge beraktat verkar det helt OK, klar Boutikkk-klass. 2. CE? Varför? Ska du börja importera?
_________________"The Tone is in your pants" http://kuhnamps.com
|
| 21 Mar 2014, 18:20 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
Martin Kuhn wrote: 2. CE? Varför? Ska du börja importera? Därför: Den som tillverkade denna apparat satte CE märke på den. Frågan om det håller vatten är befogad. Be att få kopia på CE deklarationen, den skall numera även omfatta ROHS. Ingen annan än spekulanten själv kan avgöra om den är värd priset.
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 21 Mar 2014, 19:08 |
|
 |
|
rudmark
|
Vad är det för något? Bra kablar, en del av pengarna har gått till lödtenn.
|
| 21 Mar 2014, 19:58 |
|
 |
|
Tom-Andrew
|
Det är sannerligen en boutikkförstärkare; den mytomspunna Friedman BE-100 ('by the Legendary Dave Friedman', no less). Den säljs av både brittiska och tyska nasare, så nä, jag ska inte importera. (Särskilt inte som jag kan bygga motsvarande maskin hemma på köksbänken för en bråkdel av de 30-35k man får betala.)
CE? För att jag är nyfiken på om de som kan sånt anser att den verkligen uppfyller kraven. Aleks berör det jag tänker på.
Om jag köper nåt som nån satt en stämpel på borde jag kunna förutsätta att sen uppfyller detta, särskilt för pengarna...
|
| 21 Mar 2014, 20:17 |
|
 |
|
Tom-Andrew
|
Ingen som är intresserad av hur det är kopplat?
Det här är senaste modellen med ren kanal (med EQ) och HBE ('hairy brown eye' för den oinvigde = mer dist) på fotswitch.
|
| 22 Mar 2014, 19:22 |
|
 |
|
farbrortäpp
|
Är verkligen inget märkvärdigt med dessa..... Standard marshall mod..några extra steg för mer dist. ....dioder om man vill. Apdålig layout.
|
| 23 Mar 2014, 00:19 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
rudmark wrote: Vad är det för något? Bra kablar, en del av pengarna har gått till lödtenn. Humor!! STOR humor! Briljant!
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 23 Mar 2014, 03:30 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Tom-Andrew wrote: Ingen som är intresserad av hur det är kopplat?
Det här är senaste modellen med ren kanal (med EQ) och HBE ('hairy brown eye' för den oinvigde = mer dist) på fotswitch. Jo sånt är ju alltid intressant ! Har du info om det ? Från bilderna att döma så verkar han inte köra grejen med skithögt anodmotstånd på ingången.
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 23 Mar 2014, 11:10 |
|
 |
|
Amp Healer
|
farbrortäpp wrote: Är verkligen inget märkvärdigt med dessa..... Standard marshall mod..några extra steg för mer dist. ....dioder om man vill. Apdålig layout. Mja, några extra steg ser jag inte (3 x 12ax7= standard Marshall i min bok) untan verkar vara tre gainsteg +katod följare . Dioder? ser väl mer ut som någon typ av transistor ? Apdålig var väl att ta i, sett betydligt värre för betydligt mer pengar. Det jag tyckte var lite intressant, var filteringen, som ser ut att vara : stor till A, liten till B, lite större för C och D för att sen bli stor igen till E. Undrar hur tankarna gick här ?
|
| 23 Mar 2014, 11:24 |
|
 |
|
farbrortäpp
|
Amp Healer wrote: farbrortäpp wrote: Är verkligen inget märkvärdigt med dessa..... Standard marshall mod..några extra steg för mer dist. ....dioder om man vill. Apdålig layout. Mja, några extra steg ser jag inte (3 x 12ax7= standard Marshall i min bok) untan verkar vara tre gainsteg +katod följare . Dioder? ser väl mer ut som någon typ av transistor ? Apdålig var väl att ta i, sett betydligt värre för betydligt mer pengar. Det jag tyckte var lite intressant, var filteringen, som ser ut att vara : stor till A, liten till B, lite större för C och D för att sen bli stor igen till E. Undrar hur tankarna gick här ? HBE = 4steg + katod 2 första har 320k i anod Diod eller transistor....samma lika i detta fall. Layout långt ifrån bra med tanke på den dist denna kan lämna
|
| 23 Mar 2014, 12:19 |
|
 |
|
Amp Healer
|
farbrortäpp wrote: Amp Healer wrote: Mja, några extra steg ser jag inte (3 x 12ax7= standard Marshall i min bok) untan verkar vara tre gainsteg +katod följare . Dioder? ser väl mer ut som någon typ av transistor ?
Apdålig var väl att ta i, sett betydligt värre för betydligt mer pengar.
Det jag tyckte var lite intressant, var filteringen, som ser ut att vara : stor till A, liten till B, lite större för C och D för att sen bli stor igen till E. Undrar hur tankarna gick här ?
HBE = 4steg + katod 2 första har 320k i anod Diod eller transistor....samma lika i detta fall. Layout långt ifrån bra med tanke på den dist denna kan lämna Me bad, öppnde inte bilderna full ut Ser nu det var mer rör och slarvig läst av kortet . Hoppsan 320 k? (trodde 330K var standard) ja det var ju häftigt, blir nog inte så mycket blues spelad på en såda 
|
| 23 Mar 2014, 12:34 |
|
 |
|
Tom-Andrew
|
Amp Healer wrote: Tom-Andrew wrote: Ingen som är intresserad av hur det är kopplat?
Det här är senaste modellen med ren kanal (med EQ) och HBE ('hairy brown eye' för den oinvigde = mer dist) på fotswitch. Jo sånt är ju alltid intressant ! Har du info om det ? Från bilderna att döma så verkar han inte köra grejen med skithögt anodmotstånd på ingången. Klart jag har info!  Hela stärkaren bygger på den s.k. José-modden (efter José Arredondo som gjorde ett gäng dylika moddar på 80-talet). Självklart är det en Marshall i botten - Dave Friedman skapade sig ett namn som Marshall-moddare och har även firman Racksystems som bygger gitarriggar åt både skitkända och mindre kända gitarrister. T.ex. EVH är på kundlistan. Nåväl; lite bakgrund på stärkaren i fråga. Herr Friedman erbjuder olika moddar, där BE-modden (BE = Brown Eye...) förmodligen är den mest efterfrågade. Sen är det en hel del switchar som gör olika saker (FAT, SAT, C45, EVH, JBE...) Med ett extra gainsteg framför BE blir det HBE (Hairy Brown Eye...). I gamla Marshalls med mod är HBE och BE varsin ingång (som på exvis en 2203). Därefter började han bygga egna stärkare med namnet "Marsha", men det gränsade till varumärkesintrång... Då blev det Friedman Amplification av det hela. Marsha blev BE100, som utvecklades till att ha en enkel ren "kanal" utan EQ och att man kunde fottrampa in HBE-läget, men som då påverkade även den "rena" kanalen. Nu senast är det EQ på rena kanalen och fottrampans HBE inte påverkar den. Mer om det i nästa post...
|
| 23 Mar 2014, 14:21 |
|
 |
|
DNS
|
Hujeda. Går ju säkert ha till något, men om jag vill ha en kompressor köper jag Atlas Copco. Orkade bara med ett klipp men: https://www.youtube.com/watch?v=7T9uzDasXagSex minuter in pratar han ihop dynamik med sustain, men menar förstås kompression. På 'rena' kanalen?  Fenderisch? Låter ju som en Dynacord Bass King.. Nä, en original DNS 60 RT är ju roligare för en riktig gitarrist; finns gratis i grovsopen. 
|
| 23 Mar 2014, 16:25 |
|
 |
|
Tom-Andrew
|
Stärkaren har 4 st 12AX7, varav ett används till klassisk fasvändare som på en Marshall.
Såhär är det byggt: Ingångsjacket är kopplat direkt till V1a, 33k gridstopper direkt på sockeln. Ingångsjacket är även kopplat direkt till relät vid ingången. (Relät kopplar i/ur HBE-steget.)
V1a är själva HBE-steget men tjänar även som första steg i den rena kanalen. Ra = 100k || 500p + 220k Rk = 2k7 || 680n CC (kopplingskonding) = 2n2 Spänningsdelare = 1M - 68k (68k kopplat till jord) Där 1M o 68k möts är kopplat till relät vid ingången. Utgången på relät har dels en 10M mot jord (agerar jordref för V2a), är dels kopplad till V2a via en 33k gridstopper direkt på sockeln.
V2a: Ra = 100k || 500p + 220k Rk = 2k7 || 680n CC (kopplingskonding) = 2n2 (FAT-switchen kopplar in 22n parallellt med 2n2) Spänningsdelare = 68k - 68k (C45-switchen kopplar in 560k || 680p - 220k istället för 68k - 68k)
V2b: Ra = 100k Rk = 2k7 || 680n CC = 2n2 Gainpot = 1M Spänningsdelare = 470k || 500p - 470k
V3a: Ra = 100k || 500p (sitter på sockeln som på motsvarande Marshall) Rk = 820R || 680n
V3b: Rk = 100k
Voice-switchen är samma som det som kallats EVH tidigare; en ON-ON-switch som i ena läget kopplar in en 470uF parallellt med katodmotståndet på 820R, andra läget kopplar in en 500pF parallellt med katodmotståndet på 100k.
SAT-switchen är "diodklippningen" som sitter framför tonstacken - två motkopplade trissar, ett par motstånd och en konding.
Tonstacken är två 22n, en 500p, 33k. Treble-kontrollen är kopplad via en 220k till mastervolymen som har en 1M från "hot" till jord, vidare till relät som väljer ren eller BE-kanal.
Resten är standard Marshall, utom återkopplingen som har en fast "resonance"/"depth"-kontroll i form av en 220k || 4n7 i serie med NFB-motståndet.
Den rena kanalen? Jo, den matas från V1a, närmare bestämt från där de delade anodmotstånden 100k ||500p + 220k möter varandra. Tonstacken är av Vox-typ, 2 st 22n, en 50p, en 10k mot jord och en 250kA-pot till bas, en 1MA som treble (tror jag).
V1b agerar kompensationsförstärkning: Ra = 100k Rk = 820R || 10u CC = 47n (tror jag) Spänningsdelare = 470k - 470k Sen vidare till kanalomkopplingsrelät. Relät jordar gainpotten när rena kanalen är vald.
|
| 23 Mar 2014, 18:20 |
|
 |
|
Tom-Andrew
|
Amp Healer wrote: farbrortäpp wrote: Är verkligen inget märkvärdigt med dessa..... Standard marshall mod..några extra steg för mer dist. ....dioder om man vill. Apdålig layout. Mja, några extra steg ser jag inte (3 x 12ax7= standard Marshall i min bok) untan verkar vara tre gainsteg +katod följare . Dioder? ser väl mer ut som någon typ av transistor ? Apdålig var väl att ta i, sett betydligt värre för betydligt mer pengar. Det jag tyckte var lite intressant, var filteringen, som ser ut att vara : stor till A, liten till B, lite större för C och D för att sen bli stor igen till E. Undrar hur tankarna gick här ? Filtreringen luras lite; de mindre kondingarna mellan de större är till DC-referens för glöden.  För mitt öga ser det dock ut som att sista glärttningskondingen matar alla steg i V1 och V2...
|
| 23 Mar 2014, 18:22 |
|
 |
|
Tom-Andrew
|
Amp Healer wrote: farbrortäpp wrote: HBE = 4steg + katod 2 första har 320k i anod Diod eller transistor....samma lika i detta fall. Layout långt ifrån bra med tanke på den dist denna kan lämna Me bad, öppnde inte bilderna full ut Ser nu det var mer rör och slarvig läst av kortet . Hoppsan 320 k? (trodde 330K var standard) ja det var ju häftigt, blir nog inte så mycket blues spelad på en såda  Se ovan, 100k i serie med 220k (och en 500pF över 100k för att skära oscillation/toppdiskant). Nä... Ingen blues; snarare 80-talshårdrock... Inte för att jag lirar sånt; jag tycker bara att det är så intressant att se kretsen bakom hypen! 
|
| 23 Mar 2014, 18:27 |
|
 |
|
KorvJonsson
|
_________________ Mot Sherwoodskogen ->
|
| 01 Apr 2014, 14:38 |
|
 |
|
KorvJonsson
|
farbrortäpp wrote: HBE = 4steg + katod 2 första har 320k i anod Diod eller transistor....samma lika i detta fall. Layout långt ifrån bra med tanke på den dist denna kan lämna Samma, lika? Utveckla gärna. Ser ut som NPN-trissornas emittrar (med diodfunktion) är kopplade mot varandra istf. ifrån varandra som man sett dioder vara i andra kretsar. Kanske inte har någon roll? \Hasse
_________________ Mot Sherwoodskogen ->
|
| 01 Apr 2014, 14:45 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
Men det där Tom-Andrew är ju inte Arrendo-modden utan snarare en utveckling/justering av Friedmans egen steroidmod, typ moddad Marshall 2203-krets med ett hett steg till? Intressant oavsett. Men, inte så mkt blues som sagt. Asså jag har testat varianter på den där kretsen och tycker det varit svårt få dynamik och något användbart ljud ur den. Antingen är det finlir som jag inte gjort, eller så är det så off mina ljudideal. //Gunnar 
|
| 01 Apr 2014, 21:26 |
|
 |
|
Tom-Andrew
|
Gunnar, Det finns ju ett handritat schema på José-modden, där ett par olika switchar används för att kaskadkoppla steg i en 4-hålare. Tittar man på det schemat är det uppenbart att Friedmans BE är baserad på José; 2k7//.68 på katoderna, 68k/68k i spänningsdelaren efter första steget, 100k+220k på anoderna, gainkontrollen sitter efter steg 2 och en variant på José-mastern i SAT-switchen. Lite för många likheter för att det ska vara ett sammanträffande... Sen har han ju löst problemet att José-modden är jäkligt bright genom att gödsla med 500p-kondingar... Därefter har han lagt till C45 och FAT och en fast resonanskrets i NFB:n - depth på din ritning. HBE är ytterligare ett gainsteg med 2k7//.68. En vidareutveckling av konceptet, förvisso. Om man förkovrar sig lite i övrigt modellsortiment märker man att det är soppa på en spik; samtliga Friedmans stärkare är baserade på BE-kretsen. Men det gjorde ju Fender och Marshall också, så vem är jag att döma? 
|
| 04 Apr 2014, 09:30 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
Tom-Andrew wrote: Därefter har han lagt till C45 och FAT och en fast resonanskrets i NFB:n - depth på din ritning. Det är ingen resonanskrets, bara ett lågpassfilter. skär man diskant så upplevs det som relativ boost av de lägre registren. Samtidigt motverkas detta till vis grad av presencekranen. Kan bli bred midboost av det hela. Detta har i lite mer avancerad form förekommit i HiFi förstärkare och gamla radioapparater där man hade tryckknappar med "Jazz, Classic, Pop, Tal" påtryck. På det hela tycker jag det är varken en originell eller intressant konstruktion. Så skjut mig 
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 04 Apr 2014, 10:07 |
|
 |
|
Tom-Andrew
|
VacuumVoodoo wrote: Tom-Andrew wrote: Därefter har han lagt till C45 och FAT och en fast resonanskrets i NFB:n - depth på din ritning. Det är ingen resonanskrets, bara ett lågpassfilter. skär man diskant så upplevs det som relativ boost av de lägre registren. Samtidigt motverkas detta till vis grad av presencekranen. Kan bli bred midboost av det hela. Detta har i lite mer avancerad form förekommit i HiFi förstärkare och gamla radioapparater där man hade tryckknappar med "Jazz, Classic, Pop, Tal" påtryck. På det hela tycker jag det är varken en originell eller intressant konstruktion. Så skjut mig  Du kan va lugn, jag tänker inte ladda bössan!  Nä, visst är det så, olyckligt ordval; resonanskrets blir det först när skiten börjar svänga... Problemet är väl att vissa tillverkare kallar det för 'resonance'. Depth är nog en bättre benämning. Till syvende och sist handlar det väl bara om använd lösning uppfyller designmålet - folk verkar ju gilla hur det låter så då är det väl bra då...
|
| 04 Apr 2014, 10:35 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 23 posts ] |
|