Re: fippel och glättning.
Martin Kuhn wrote:
En utmärkt metod, som jag förespråkat i många år. Dock kör jag själv med 10 Ohm/16-20uF, det räcker, om stärkarn i övrigt är rätt designad. Betr rippel: Skiljer du här på rippel (100Hz) och brum (50Hz)? Annars vet vi inte om det handlar om t.ex glödström som spökar, eller nån jordloop nånstans. Att elevera glödströmmen är en verksam metod att motverka brum från glöden.
Jag har kollat noga och det är 100Hz, glöden ger inget brum och inte heller någon jordloop ligger och spökar.
Jag har kört stärkaren och bortsett från brummet så låter det som det var avsett.
Sedan har jag eliminerat alla variabler jag kunnat för att isolera själva grunden till problemet.
Fasvändaren är en Paraphase så jag har lagt ingången direkt på den testsyfte nu när jag kopplat ur hela preampen.
Brummet är konstant, påverkas inte av att jag vrider upp volymen (nu mastern).
Det jag inte fattar är att det är så mycket rippel i stärken.
Den är i princip identisk med min exprimentburk som ser ut som ett jävla råttbo på insidan. Den jag bygger nu är både städad och vattenkammad. Det som skiljer är då 4 slutrör istället för två och som från början planerat 30-30-20 uF i filtret istället för 20-20-20uF.
Exprimentburken borde föra liv med tanke på att den är påbyggd och ombyggd till förbannelse och är allt annat än linjär i layouten. Men den väsnas inte alls på samma sätt
Jag har rivit likriktarbryggan och byggt om, eleverat glödstömen för säkerhetsskull (ingen skillnad)
Mätt tapparna på trafot. Jag har 2 tappar om 250 volt/400mA styck. Det som slog mig här är att den tapp jag använde först mäte 270 volt mellan tapparna utan last men en och en mot jord så var det kraftig obalans med bara 100 volt på ena tappen och 170 på den andra. Helt obegipligt. Det andra paret mäter jämnt.
Jag har bytt till den jämna lindningen.
H/
Bosse Östman