View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 10:03

Reply to topic  [ 5 posts ] 
Rippel och glättning. 
Author Message

Post Rippel och glättning.
Nu sitter jag då här och har jobbat mig bakåt på nybygget. I nuläget bara 4 st 6V6:or, katodbias och en 12AX7 som fasvändare. Jag har haft problem med rippel så in i helvete så allt utom fasvändaren och slutrören är helt urkopplat.
Jag började med B+ - 30uF- 4,7khom - 30uF - 4,7khom- 20uF. Trafot är en ringkärna från TT och sekundärlindningen är på 250 volt innan likriktning.
Bytte första filterkondingen till 100uF och det gjorde skillnad men inte tillräckligt.
Testade istället med att sätta en 47uF konding följt av ett motstånd på 150 Ohm innan kondingen (tillbakabytt till 30uF) som förser slutrörens anoder.
Absolut dödstyst från maskinen gällande rippel. Dock dök B+ lite väl mycket och motståndet på 150 Ohm blev varmt av helvete även på tomgång.
Jobbade mig neråt, parallellkopplade 3st 150ohm (5 watt) så det är 50 ohm mellan 47uF kondingen och det ursprungliga filtret.
finns ett svagt, svagt hum från stärken på tomgång men helt godtagbart. Lite varmt på motstånden på tomgång, gissningsvis 60-80 grader.

Frågan rent konkret. Är detta en förkastlig metod som kommer att sluta i gråt och tandagnissel när det börjar spelas högt och länge?
Ska jag satsa på att biffa upp filtret ordentligt och satsa på en Choke?
Hur ska man välja choke?

Tilläggas kan att jag byggt samma stärk tidigare med samma typ av trafo fast med 2 stycken 6V6:or istället utan rippelproblem och där har jag 3 stycken 20uF i filtret.

01 Apr 2014, 13:20
Profile

En utmärkt metod, som jag förespråkat i många år. Dock kör jag själv med 10 Ohm/16-20uF, det räcker, om stärkarn i övrigt är rätt designad. Betr rippel: Skiljer du här på rippel (100Hz) och brum (50Hz)? Annars vet vi inte om det handlar om t.ex glödström som spökar, eller nån jordloop nånstans. Att elevera glödströmmen är en verksam metod att motverka brum från glöden.

http://kuhnamps.com

01 Apr 2014, 18:10
Profile ICQ WWW

Post Re: fippel och glättning.
Martin Kuhn wrote:
En utmärkt metod, som jag förespråkat i många år. Dock kör jag själv med 10 Ohm/16-20uF, det räcker, om stärkarn i övrigt är rätt designad. Betr rippel: Skiljer du här på rippel (100Hz) och brum (50Hz)? Annars vet vi inte om det handlar om t.ex glödström som spökar, eller nån jordloop nånstans. Att elevera glödströmmen är en verksam metod att motverka brum från glöden.

Jag har kollat noga och det är 100Hz, glöden ger inget brum och inte heller någon jordloop ligger och spökar.
Jag har kört stärkaren och bortsett från brummet så låter det som det var avsett.
Sedan har jag eliminerat alla variabler jag kunnat för att isolera själva grunden till problemet.
Fasvändaren är en Paraphase så jag har lagt ingången direkt på den testsyfte nu när jag kopplat ur hela preampen.
Brummet är konstant, påverkas inte av att jag vrider upp volymen (nu mastern).
Det jag inte fattar är att det är så mycket rippel i stärken.
Den är i princip identisk med min exprimentburk som ser ut som ett jävla råttbo på insidan. Den jag bygger nu är både städad och vattenkammad. Det som skiljer är då 4 slutrör istället för två och som från början planerat 30-30-20 uF i filtret istället för 20-20-20uF.
Exprimentburken borde föra liv med tanke på att den är påbyggd och ombyggd till förbannelse och är allt annat än linjär i layouten. Men den väsnas inte alls på samma sätt
Jag har rivit likriktarbryggan och byggt om, eleverat glödstömen för säkerhetsskull (ingen skillnad)
Mätt tapparna på trafot. Jag har 2 tappar om 250 volt/400mA styck. Det som slog mig här är att den tapp jag använde först mäte 270 volt mellan tapparna utan last men en och en mot jord så var det kraftig obalans med bara 100 volt på ena tappen och 170 på den andra. Helt obegipligt. Det andra paret mäter jämnt.
Jag har bytt till den jämna lindningen.
H/
Bosse Östman

01 Apr 2014, 18:48
Profile

Hmmm. om du har möjlighet att ställa in bias individuellt, kan det lösa problemet. Det är inte alltid så att matchade rör garanterar brumfrihet.
Och varför är du så snål med kapacitans? Allvarligt, 30uF för 4 slutrör? Själv använder jag 200uF.... men det är också för Powerscalingens skull, när man tar ner spänningen måste man öka kapacitansen. Jmfr med transistorstärkare; där kan du ha 10.000uF....

http://kuhnamps.com

02 Apr 2014, 16:30
Profile ICQ WWW

Post Re: Rippel och glättning.
Anledningen till låg kapacitans är helt enkelt att jag sneglat på en del på andra maskiner och så har jag väl i min relativa okunnighet lagt mig på för låga värden. Det har väl varit äldre konstruktioner med rörlikriktare och så vidare.
400mA och diodbrygga borde väl tåla en hel det kapacitans och aktuell röruppsättning har jag räknat med ska dra 220mA (ganska generöst räknat tror jag) .
Tack Martin hjälpen här. Uppskattat.
H/
Bosse Östman

02 Apr 2014, 23:38
Profile
Reply to topic   [ 5 posts ]