View unanswered posts | View active topics It is currently 07 May 2026, 05:43

Reply to topic  [ 14 posts ] 
Venturieffekten?! 
Author Message

Post Venturieffekten?!
Någon som har koll på ifall gasflödet minskar eller ökar med venturirör...att hastigheten ökar är jag medveten om

05 May 2014, 17:07
Profile

Post Re: Venturieffekten?!
K-G wrote:
Någon som har koll på ifall gasflödet minskar eller ökar med venturirör...att hastigheten ökar är jag medveten om

Är inte ökad hastighet en effekt av att samma mängd försöker ta sig igenom en minskad yta?

05 May 2014, 20:30
Profile

En strypning minskar flödet, allt annat lika.

05 May 2014, 20:33
Profile ICQ WWW

håller du på med förgasare .... så finns det en hel del o läsa om venturi då hastigheten ökar så ökar även gasflödet..

citerar Venturieffekten innebär att ökning av en gas hastighet medför en minskning av dess tryck, ett fysikaliskt fenomen som fått sitt namn efter den italienska fysikern Giovanni Battista Venturi (1746 - 1822) som upptäckte fenomenet

05 May 2014, 20:33
Profile WWW

zven wrote:
håller du på med förgasare .... så finns det en hel del o läsa om venturi då hastigheten ökar så ökar även gasflödet..

citerar Venturieffekten innebär att ökning av en gas hastighet medför en minskning av dess tryck, ett fysikaliskt fenomen som fått sitt namn efter den italienska fysikern Giovanni Battista Venturi (1746 - 1822) som upptäckte fenomenet

Jo...inte precis förgasaren då, men jag har en liten tanke om hur jag skall kunna utnyttja venturieffekten i ett insugningsrör...

Att vråltrimma en 2-taktare á 50 cc innebär ju att mycket av effekten finns att hitta på höga varvtal och för att lyckas förse motorn med lämplig mängd bensin/luft krävs det bl.a en stor förgasare, men en sådan har också den egenheten att den fungerar sämre på låga varvtal och man kan ju alltid sätta dit en mindre förgasare som en kompromiss....fast så tänker jag aldrig....så för att om möjligt kunna kompensera ett sämre flöde på låga varvtal tänkte jag mej att en liten strypning alá venturi i början på insugningsröret kunde vara något att fundera över..

Jag är nog ganska så övertygad om att detta kommer att öka flödet på låg och mellanvarv så att säga....men jag vill inte missa något på full gas/varvtal...

06 May 2014, 09:07
Profile

DNS wrote:
En strypning minskar flödet, allt annat lika.

Var rädd för det

06 May 2014, 09:09
Profile

danix wrote:
K-G wrote:

Är inte ökad hastighet en effekt av att samma mängd försöker ta sig igenom en minskad yta?

Så vill jag tro att det är....men finns det något som tvärsäkert säger att det ÄR så och att det är samma mängd som kommer igenom fast med ökad hastighet?

Jag hoppas på det...

06 May 2014, 09:11
Profile

Kunde inte någon typ av 2-ports förgasare vara ett allternativ? Fanns väl rätt små Weber förgasare förr, har jag för mig.

06 May 2014, 19:23
Profile

pudas wrote:
Kunde inte någon typ av 2-ports förgasare vara ett allternativ? Fanns väl rätt små Weber förgasare förr, har jag för mig.

50cc=moped

06 May 2014, 19:36
Profile

Ljud och bild

https://www.facebook.com/photo.php?v=10202823939296358

06 May 2014, 19:37
Profile

Detdär lät ju rätt bra. Jag hade en 28mm Mikuni på en gammal 50cc 5-vxl speedwaytrimmad zündappmotor enbart för att det var tüfft och den lät mer som en amerikansk lastbilstuta. Det gick fortare med 22mm Dellorto! Du kan förlänga insugningsröret så får du mer botten enligt något gammalt recept, fast mer lagg förstås. Men det är klart, mer bottenvrid än absolut noll gör ingen större skillnad. :arrow:

06 May 2014, 20:03
Profile ICQ WWW

DNS wrote:
Detdär lät ju rätt bra. Jag hade en 28mm Mikuni på en gammal 50cc 5-vxl speedwaytrimmad zündappmotor enbart för att det var tüfft och den lät mer som en amerikansk lastbilstuta. Det gick fortare med 22mm Dellorto! Du kan förlänga insugningsröret så får du mer botten enligt något gammalt recept, fast mer lagg förstås. Men det är klart, mer bottenvrid än absolut noll gör ingen större skillnad. :arrow:

Ja det är inte lätt att få 24 mm förgasare på 50 cc att funka....men en jävla envishet och en drös med munstycken så går det ganska så bra faktiskt och det går att småputtra också, men kanske inte på de lägsta varven...iofs är inte avgaset avstämt för det heller :)

Man kan ju kompensera det med lång tratt och det har jag gjort med lyckat resultat....men då blir det ingen luftburk och det ville jag ha plus att med tratten utstickande så ville gärna byxbenet åka med in...så tratten åkte väck och nu är det en luftburk från nån HD och det funkar bra :)

06 May 2014, 20:30
Profile

Mja.

Gör som så att du googlar Bernoullis lag. Kan säga som så att det e många bud om given i denna tråden.
Å ja...jag har läst aerodynamik såväl som strömningslära osv osv på hyggligt tung nivå.

Eftersom det uppenbarligen handlar om en förgasare till en moppe så kan vi till att börja med konstatera att det i grunden bara finns två förgasarprinciper.
Solex princip och SU princip,å i långa loppet då derivat och kombinationer av de två.

Så länge du har en fast halsring,en venturi,så är förgasaren att betrakta som att den går enl Solex princip.
Innebär direkt att du tex har egen krets för lågfart/lättlast-å jag antar att det i grunden är det belastningsområdet som e dig intressant.?
Full fart brukar vara ganska enkelt att få till.

Om det handlar om en tvåtaktare kommer iofs en del andra funderingar in,men i stort kan det vara en ide att göra en sk p1/p2 mätning. Alltså att man mäter tryckdifferens.
Poängen med det är att du å får en rimlig bestämning av vilken kraft du har att arbeta med.

Avsikten med en venturi i en förgasare är fö oftast inte vad den ger i ev gashastighet (den blir stor oavsett),utan mer så det ökade undertrycket venturin ger och därmed ökad kraft att bearbeta bränslet med.

Oavsett.
När trycket sjunker ökar farten å vice versa. Anledningen till venturin är mao inte för vad som sker under lågfart/lättlast utan vad som sker vid normalfart/fullfart.
Anledningen till det e enkel. Vid öppna spjäll kommer det skilja mindre i p1/p2 än vid låga utslag och nettoeffekten blir att man får mindre tillgängligt undertryck att arbeta med. Iom venturin (som en form av choke i sammanhanget) så tillgodoser man behovet av ett p1/p2 förhållande under just full last.
Hoppas det inte blev oklart.?
Säg till isf.

Om du verkligen vill engagera dig i det med bestyckning på en tvåtaktare så handla dig en billig pyrometer från Clas i sjön.
E inte världens mest exakta pryl men ger iaf en god fingervisning om vad som sker. Själva proben installerar du i avgaspipan.
Sikta på runt ~900gradC vid fulla blås.

06 Jul 2014, 13:15
Profile

Här får man viss inblick i Ventureseffekten

https://www.youtube.com/watch?v=hIuIIqbyEIU

08 Jul 2014, 11:59
Profile
Reply to topic   [ 14 posts ]