View unanswered posts | View active topics It is currently 02 May 2026, 08:02

Reply to topic  [ 97 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Glödsäkringen går på gammal Orange! Hjälp! 
Author Message

Post Re: Glödsäkringen går på gammal Orange! Hjälp!
Norsun wrote:
lampuradio wrote:
Är detta ( http://www.orangefieldguide.com/OFG_SCH ... 2power.jpg ) schemat på ditt kraftaggregat? Då har det fast negativ bias ("N.B"). För att få ändringsmöjlighet kan man ersätta motståndet 22 kOhm med en pot och ta ut bias från släpkontakten. Det kan då bara bli fråga om att MINSKA bias, dvs höja tomgångsströmmen. Jag skulle personligen föredra att göra en säkrare koppling an den jag beskrev (så att inte avbrott i poten ger strömrusning), men jag får hursomhelst intrycket att du skulle behöva MER bias för att få ned tomgångsströmmen och då krävs lite mer fix med biaskretsen. Biaslindningen verkar ju lämpligt nog vara en med mittuttag och då kan man ändra tvådiodkopplingen till en brygga som använder hela lindningen och får då dubbla utgångsspänningen att labba med.

Det där schemat är från rätt årtal, det är allt jag kan utröna just nu tyvärr. Min nuvarande arbetshypotes är just att tomgångsströmmen måste ner, ja! Jag inser dock att jag egentligen inte förstår mig på bias-kretsen bra nog.

lampuradio wrote:
Här ( http://tubedata.milbert.com/sheets/129/e/EL34.pdf ) finns datablad med kurvor för EL34. En av de klassiska kopplingarna som beskrivs anger tomgångsström på c:a 30 mA per rör och max-signal-ström till 110 mA per rör och det är med lägre matningsspänningar. Kretslösningen i din förstärkare utnyttjar verkligen rören till max, men att plusmatningssäkringen går är inte ett bra tecken. Man kan ju mäta totalströmmen genom att bryta slingan genom säkringen så man får ett grepp om vad som faktiskt händer när säkringen går (om det är bara strax över gränsvärdet eller om det är fråga om nån rejäl rusning).

Jag har ett hum om hur säkringen beter sig när den går, eftersom den gick under tiden jag spelade kan jag saga att den brann nätt och långsamt, det lät som att långsamt dra ut en tejprulle ungefär, och utöver att tråden i säkringen är av så är den relativt intakt, den har alltså inte förångats eller något sådant galet. Säkringen går inte heller under test med oscilloskop, men med instrument så går den. Det verkar som att det är transienter eller boostad signal som ställer till det för den.

Edit: Använder dessa rör http://www.jj-electronic.com/pdf/E34L.pdf

går båda 800mA säkringar samtidigt ?

05 Jan 2016, 16:06
Profile WWW

zven wrote:
går båda 800mA säkringar samtidigt ?

Nej, bara den ena, samma varje gång.

Jag modddade dit en justerbar bias, lyfte ena benet på 22k-resistorn och kopplade in en 20k-trimpot i serie. Skärmgallerförspänningen gick dock bara från -46 till -44 VDC i ändlägena vilket fortfarande känns fel, något teknikern verkade hålla med om.

Jag fick ner strömmen over rören från 44 mA till 38 mA dock, men det får bli en 50k-trimpot nästa gång.

Samma likriktarsäkring går igen, inga glödande anoder i rör eller sånt, och säkringen går först när volymen kommer upp over klockan nio och när jag tar i på gitarren.

What gives?

:?:

05 Jan 2016, 17:09
Profile

Den ändring du beskriver för att justera bias kommer inte att funka. Du lär behöva modda likriktarkretsen så du får mer spänning från början att "ta av". Före 22 kOhm -resistorn finns ju bara ett 1k -motstånd, så 22 eller 50 k efter lär inte spela större roll.

05 Jan 2016, 18:10
Profile WWW

lampuradio wrote:
Den ändring du beskriver för att justera bias kommer inte att funka. Du lär behöva modda likriktarkretsen så du får mer spänning från början att "ta av". Före 22 kOhm -resistorn finns ju bara ett 1k -motstånd, så 22 eller 50 k efter lär inte spela större roll.

Ajdå, gjorde som såhär: http://vintageamps.com/plexiboard/viewt ... =4&t=64471

Det funkade ju lite grann. Men det räcker alltså inte att ändra värdet på -resistor alltså? Ja, jag är handfallen. Nästan så jag vill leta upp ännu en doktor som kan titta på den. :(

05 Jan 2016, 18:48
Profile

Inlägg nr 4 på den sidan (av gladmarr) beskriver precis det jag menar. Det är en spänningsdelare mellan ett 1k motstånd och ett 22 k motstånd. Övervikten av spänningen (22 tjugotredjedelar... av den tillgängliga spänningen) ligger över 22 k motsåndet. Att öka det till 50 k ger självklart mer spänning där, men mycket lite. I detta fall kanske någon Volt. Det är konstigt att man inte gjort en bryggkoppling redan från början där och haft tillgång till mycket mer justermån (altså en högre spänning att "dela upp"). Men det skadar ju inte att prova. Har du tur är det precis vad som behövs. Men jag tror knappt att du behöver en pot egentligen, sätt dit ett 47 k motstånd och se hur det blir. Annars en 47 k pot där du helt enkelt kopplar löparen till jordbenet och tar ut bias på andra benet (som är kopplat till 1 k motståndet). Blir det dålig kontakt i löparen kommer det åtminstone inte att bli strömrusning i slutrören. Börja injusteringen med löparen mot jordbenet.

05 Jan 2016, 19:00
Profile WWW

lampuradio wrote:
Inlägg nr 4 på den sidan (av gladmarr) beskriver precis det jag menar. Det är en spänningsdelare mellan ett 1k motstånd och ett 22 k motstånd. Övervikten av spänningen (22 tjugotredjedelar... av den tillgängliga spänningen) ligger över 22 k motsåndet. Att öka det till 50 k ger självklart mer spänning där, men mycket lite. I detta fall kanske någon Volt. Det är konstigt att man inte gjort en bryggkoppling redan från början där och haft tillgång till mycket mer justermån (altså en högre spänning att "dela upp"). Men det skadar ju inte att prova. Har du tur är det precis vad som behövs. Men jag tror knappt att du behöver en pot egentligen, sätt dit ett 47 k motstånd och se hur det blir. Annars en 47 k pot där du helt enkelt kopplar löparen till jordbenet och tar ut bias på andra benet (som är kopplat till 1 k motståndet). Blir det dålig kontakt i löparen kommer det åtminstone inte att bli strömrusning i slutrören. Börja injusteringen med löparen mot jordbenet.

Tack för att du förklarar och använder tydliga exempel! :D

I nästa rond blir det helt enkelt ett motstånd som du föreslår, mest för att se om det får bukt med säkringsåtgången, du menar i princip att byta ut trimpoten jag kladdade dit mot ett 47k motstånd istället? Jag får även se till att teknikern utesluter transformatorerna som källa till felet.

Jag blir inte helt klok på vad du beskriver om hur en 47k trimpot borde kopplas dock. Klurar och återkommer!

Edit: För tydlighetens skull, jag har kopplat ihop ett ben med mittbenet trimpoten (på 22k resistor) och det återstående till den punkt där benet lyftes från. Detta menar du skulle ha gjorts på 1k motståndet istället?

05 Jan 2016, 19:23
Profile

Nja... 1 k motståndet bör man lämna som det är. Vad jag menade, var att om man sätter en pot i stället för det fasta 22 k motståndet (för att ta ut variabel spänning) så finns det åtminstone två sätt att göra detta.
1. Man tar poten och kopplar ändpunkterna som det gamla motståndet och får sedan ut en variabel (negativ) spänning på löparen som vrids fram o tebaks tills man hittar rätt spänning. Risken med en sådan koppling, är att om löparen får dålig kontakt (typiskt för potar efter ett antal år) så försvinner bias till slutrören och det blir inte bra.

2. Man kopplar ihop löparen med en ändpunkt och gör potentiometern till ett varabelt motstånd. I detta fall skulle jag koppla löparen till den ände som ska jordas och använda kopplingspunkten mellan poten och 1 k motståndet som uttag för bias (precis som det är i original, med 22 k motståndet). Detta funkar bara bra, om man reglerar väldigt lite och försiktigt, eftersom man belastar bias-matningen väl mycket om man minskar motståndet för mycket.

Jag skulle kunna föreslå att du använder en 22 k pot, kopplad som variabelt motstånd och sätter det i serie med det befintliga 22 k motståndet, då kan inget "överregleras" och du kan få totalt 44 k i stället för 22 som ena delen av spänningsdelaren och därmed lite mer bias till rören. Bias tas ut på samma punkt som i originalkopplingen, i kopplingen mellan 1k motståndet och 22 k motståndet (enligt schemat).

"Potentiometer" är klassiskt sett en beteckning på att man sätter ändarna på "vridmotståndet" mellan spänning och jord, och sedan tar ut en del av spänningen med löparen när den vrids mellan ändlägena (typ en volymkontroll). Alternativa kopplingen är att koppla ihop löparen med ena änden och betrakta hela komponenten som ett motstånd med variabel resistans (man använder bara två anslutningar, kan man säga).

05 Jan 2016, 19:42
Profile WWW

Vore det inte bäst att bryggkoppla biaslikriktningen så det finns lite mer spänning att jobba med?

05 Jan 2016, 21:40
Profile

byt dioder i bryggan nått är galet !!!

06 Jan 2016, 14:49
Profile WWW

Jag är benägen att hålla med ovanstående "nåt är galet". Tyvärr spretar ju problemen lite, men man kanske kan ta ett efter ett:

1.Anodströmsäkringarna går. Dessa är på 800 mA enligt uppgift och det är rätt extremt att de går, faktiskt. Man kanske skulle gå igenom högspänningsdelen ordentligt, byta likriktarbryggan som föreslagits, testa kondingarna och sådant. Isolationsmäta drosseln...

2. Glödströmsproblemet var väl löst, har jag för mig?

3. Biasproblematiken är nog utöver de ovanstående. Det kan inte vara "fel bias" som gör detta, enligt min uppfattning, för SÅ fel är den inte. Det skulle troligen vara bra om man kunde dra ner tomgångsströmmen lite, men det är nog inte där dramatiken ligger. För övrigt är kopplingen sån, att det finns inget mer att ta från biaslikriktaren. Grundkopplingen ger ju närmast 95% av max biasspänning, så det finns inga volt att ta av, så att säga. Ska man ha mer, får man bygga om likriktaren, som nämnts tidigare.

Men börja gå igenom högspänningsdelen.

06 Jan 2016, 16:19
Profile WWW

Tack Tubis och Zven för er input, jag bakar in respons till er i svaret nedan.

lampuradio wrote:
Jag är benägen att hålla med ovanstående "nåt är galet". Tyvärr spretar ju problemen lite, men man kanske kan ta ett efter ett:

1.Anodströmsäkringarna går. Dessa är på 800 mA enligt uppgift och det är rätt extremt att de går, faktiskt. Man kanske skulle gå igenom högspänningsdelen ordentligt, byta likriktarbryggan som föreslagits, testa kondingarna och sådant. Isolationsmäta drosseln...

3. Biasproblematiken är nog utöver de ovanstående. Det kan inte vara "fel bias" som gör detta, enligt min uppfattning, för SÅ fel är den inte. Det skulle troligen vara bra om man kunde dra ner tomgångsströmmen lite, men det är nog inte där dramatiken ligger. För övrigt är kopplingen sån, att det finns inget mer att ta från biaslikriktaren. Grundkopplingen ger ju närmast 95% av max biasspänning, så det finns inga volt att ta av, så att säga. Ska man ha mer, får man bygga om likriktaren, som nämnts tidigare.

1. Likriktarbryggan är bytt, faktum är att jag egentligen bara lämnade in denna för att byta kondningar och diskant-poten som hade kolbanesläpp, men när teknikern såg hur galet det såg ut i den med en massa strappande, bilsäkring på glödspänningen och diodbrygga som kladdats fast på de gamla diodernas avklippta ben så gick jag med på att han skulle få lyfta kortet och sanera. Resten är historian ni ser i tråden. Så filterkondningar, signalkondingar och likriktardioder är alla bytta.

2. Det var nog bara rörfel, nya rör nu, annan säkring som smäller.

3. Jag blir inte helt klok på detta med biaskretsen och nu känns det sekundärt om det sannolikt inte orsakar haveriet i fråga, spontant är det ju drosseln kvar att kolla om jag går efter vad jag ser i tråden. Den åker in på verkstaden igen nästa vecka. Jag tar bort min halvfungerande variabla bias och för att göra saker enkelt och oförvirrat sätter jag en 47k resistor i serie med den befintliga 22k och håller tummarna att jag hamnar på en tillräckligt kall bias för mina nerver.

Det blir till att försöka återskapa haveriet med last och oscilloskop, dubbelkolla och testa komponenter, isolationstesta trafos. På något sätt ska detta lösas så aset får återgå i tjänst.

13 Jan 2016, 14:05
Profile

Norsun wrote:
Tack Tubis och Zven för er input, jag bakar in respons till er i svaret nedan.

lampuradio wrote:

1. Likriktarbryggan är bytt, faktum är att jag egentligen bara lämnade in denna för att byta kondningar och diskant-poten som hade kolbanesläpp, men när teknikern såg hur galet det såg ut i den med en massa strappande, bilsäkring på glödspänningen och diodbrygga som kladdats fast på de gamla diodernas avklippta ben så gick jag med på att han skulle få lyfta kortet och sanera. Resten är historian ni ser i tråden. Så filterkondningar, signalkondingar och likriktardioder är alla bytta.

2. Det var nog bara rörfel, nya rör nu, annan säkring som smäller.

3. Jag blir inte helt klok på detta med biaskretsen och nu känns det sekundärt om det sannolikt inte orsakar haveriet i fråga, spontant är det ju drosseln kvar att kolla om jag går efter vad jag ser i tråden. Den åker in på verkstaden igen nästa vecka. Jag tar bort min halvfungerande variabla bias och för att göra saker enkelt och oförvirrat sätter jag en 47k resistor i serie med den befintliga 22k och håller tummarna att jag hamnar på en tillräckligt kall bias för mina nerver.

Det blir till att försöka återskapa haveriet med last och oscilloskop, dubbelkolla och testa komponenter, isolationstesta trafos. På något sätt ska detta lösas så aset får återgå i tjänst.

jag håller till i Eskilstuna du komma med den är inte så jävla långt

13 Jan 2016, 14:53
Profile WWW

Ngt drar för mkt ström.
Rörens viloläge,dvs bias,har ingen större påverkan på max uteffekt och det är uppenbart max uteffekt som ställer till det.
Att sedan bias behöver komma inom ett vettigt kontrollområde är en annan sak.

Till att börja med kan det vara vettigt att prova med en helt annan sats slutrör som jag ser det. Att de är "nya" är på inget sätt ngn garanti för att de gör sitt jobb som tänkt.

Om du har biasmotstånd installerade kan det vara ide att mäta vad som händer rent belastningsmässigt i transienterna. Oscilloskopet ger dig svaren där. På så vis kunna utröna om det är ETT rör som bär sig åt eller om felet tex ligger i....

Tilläggas kan att detta skulle kunna vara en fråga om överslag i OT´n. Märkligare ting har hänt iaf...

13 Jan 2016, 14:56
Profile

Racing wrote:
Ngt drar för mkt ström.
Rörens viloläge,dvs bias,har ingen större påverkan på max uteffekt och det är uppenbart max uteffekt som ställer till det.
Att sedan bias behöver komma inom ett vettigt kontrollområde är en annan sak.

Till att börja med kan det vara vettigt att prova med en helt annan sats slutrör som jag ser det. Att de är "nya" är på inget sätt ngn garanti för att de gör sitt jobb som tänkt.

Om du har biasmotstånd installerade kan det vara ide att mäta vad som händer rent belastningsmässigt i transienterna. Oscilloskopet ger dig svaren där. På så vis kunna utröna om det är ETT rör som bär sig åt eller om felet tex ligger i....

Tilläggas kan att detta skulle kunna vara en fråga om överslag i OT´n. Märkligare ting har hänt iaf...

Jag testar med rören från min JMP ikväll, den funkar utan problem så de rören får väl anses vara beprövade. Dock kommer jag då köra två istället för fyra, jag är med på impedansförändringen till högtalaren, men kan det rent hypotetiskt påverka något annat också, i och med att du talar om max uteffekt? Eller menar du max uteffekt per rör snarare än sammanlagd max uteffekt? Jag kan ju testa båda sockelparen iaf.

Last edited by Norsun on 14 Jan 2016, 14:41, edited 1 time in total.

14 Jan 2016, 13:57
Profile

zven wrote:
jag håller till i Eskilstuna du komma med den är inte så jävla långt

Noterat! :D

14 Jan 2016, 14:40
Profile

Okej!

Har testat med beprövade rör, dock hade jag inte matchad kvartett så det blev att köra på halva slutsteget, både inre och yttre sockelparen testade dock.

Det funkar nu! Den vrider upp och ryter bekant.

Jag hoppas således att det var fel på något av de nya rören, dock glödgades inte anoderna någonstans på kvartetten när senaste säkringen gick, men kanske något annat kasst?

Hur som helst, i och med att jag körde på halv effekt, kan det ha dolt eventuella transformatorfel? Skulle felet kunna återkomma med full bestyckning?

Last edited by Norsun on 14 Jan 2016, 22:25, edited 1 time in total.

14 Jan 2016, 21:08
Profile

Ska inte ropa hej... nu gick en 800mA-säkring igen, tog ett tag dock.

14 Jan 2016, 22:18
Profile

Du behöver få den uppmätt och körd med ocilloscope och konstant last...

15 Jan 2016, 23:26
Profile WWW

zven wrote:
Du behöver få den uppmätt och körd med ocilloscope och konstant last...

Är det någon som har tips på tekniker runt Linköpingtrakten som kan ta denna i mål? Annars får den åka upp till Stockholm så någon får gå igenom den ordentligt, igen.

Last edited by Norsun on 19 Jan 2016, 21:42, edited 1 time in total.

19 Jan 2016, 10:45
Profile

lampuradio wrote:
"Potentiometer" är klassiskt sett en beteckning på att man sätter ändarna på "vridmotståndet" mellan spänning och jord, och sedan tar ut en del av spänningen med löparen när den vrids mellan ändlägena (typ en volymkontroll). Alternativa kopplingen är att koppla ihop löparen med ena änden och betrakta hela komponenten som ett motstånd med variabel resistans (man använder bara två anslutningar, kan man säga).

Vi har garanterat något missförstånd på detta med biasen - säkert på grund av terminologiproblem - något som jag gärna löser och lägger bakom mig innan nästa professor sätter igång med den. Jag gjorde så som gladmarr beskriver här:

Quote:
Okay, the way I see it, the two pins on one end of the black box are your outer legs of the pot. The one pin at the other end of the box is the center leg or wiper of the pot. You need to attach one of the outer legs to the lifted resistor. Then you connect the center leg and the other outer leg to the spot on the circuit board where you removed the resistor

Det var alltså fel ? Jag använde alla tre anslutningar på "vridmotståndet" kopplat precis så som gladmarr beskriver ovan, du menar att jag borde använda två anslutningar och då lämna ett "outer leg" oanvänt?

19 Jan 2016, 13:54
Profile

Norsun wrote:
lampuradio wrote:

Vi har garanterat något missförstånd på detta med biasen - säkert på grund av terminologiproblem - något som jag gärna löser och lägger bakom mig innan nästa professor sätter igång med den. Jag gjorde så som gladmarr beskriver här:

Quote:
Okay, the way I see it, the two pins on one end of the black box are your outer legs of the pot. The one pin at the other end of the box is the center leg or wiper of the pot. You need to attach one of the outer legs to the lifted resistor. Then you connect the center leg and the other outer leg to the spot on the circuit board where you removed the resistor

Det var alltså fel ? Jag använde alla tre anslutningar på "vridmotståndet" kopplat precis så som gladmarr beskriver ovan, du menar att jag borde använda två anslutningar och då lämna ett "outer leg" oanvänt?

Jag kanske virrar till det lite i onödan. I första stycket beskriver jag en "potentiometerkrets", vilket är en standardlösning när man har ett vridmotstånd ("en pot") och vill ta ut en variabel spänning från en spänningskälla. Då kopplas vridmotståndets ändar in mellan spänningen och nollan, och man använder släpkontakten för att hämta ut lagom spänning (till noll, förstås). Det som "gladmarr" har beskrivit är att koppla vridmotståndet så att ena änden går till spänningskällan och den andra änden kopplas ihop med släpkontakten och kopplas till den plats på kretskortet där det fasta motståndet satt innan man tog loss det.

I ditt fall spelar det ingen större roll. Du har inte tillräckligt mycket grundspänning att ta av, helt enkelt. Den biasspänning du kan få ut med nåt mer trix är försumbart större än med originalkopplingen. Om man bygger om likriktaren för bias får man dubbelt så stor grundpänning att utgå ifrån och då kan det vara lönt att fixa till nån form av reglering.

Du (eller gladmarr) har inte "fel", utan förslaget kommer inte att funka pga att det inte finns reglerutrymme.

19 Jan 2016, 17:36
Profile WWW

lampuradio wrote:
Jag kanske virrar till det lite i onödan. I första stycket beskriver jag en "potentiometerkrets", vilket är en standardlösning när man har ett vridmotstånd ("en pot") och vill ta ut en variabel spänning från en spänningskälla. Då kopplas vridmotståndets ändar in mellan spänningen och nollan, och man använder släpkontakten för att hämta ut lagom spänning (till noll, förstås). Det som "gladmarr" har beskrivit är att koppla vridmotståndet så att ena änden går till spänningskällan och den andra änden kopplas ihop med släpkontakten och kopplas till den plats på kretskortet där det fasta motståndet satt innan man tog loss det.

I ditt fall spelar det ingen större roll. Du har inte tillräckligt mycket grundspänning att ta av, helt enkelt. Den biasspänning du kan få ut med nåt mer trix är försumbart större än med originalkopplingen. Om man bygger om likriktaren för bias får man dubbelt så stor grundpänning att utgå ifrån och då kan det vara lönt att fixa till nån form av reglering.

Du (eller gladmarr) har inte "fel", utan förslaget kommer inte att funka pga att det inte finns reglerutrymme.

Är det någon slags spänningsdelare i en spänningsdelare jag har byggt nu?

Teknikern har fått i uppdrag att se över biaskretsen och få ner strömmen till en så rimligt låg nivå som möjligt med en ny kvartett rör. Sen får vi se vad han kan utröna med last och oscilloskop, med lite tur var det ju rörfel i förra kvartetten.

19 Jan 2016, 21:34
Profile

"Är det någon slags spänningsdelare i en spänningsdelare jag har byggt nu?"

Hehe, ungefär så...

En kreativ tekniker bör kunna lösa problemet. I ditt fall får man hoppas han/hon inser, att det är nästan nödvändigt att få ut mer spänning från biaslikriktaren så man har nåt att justera med (om man ska ha ned anodströmmen). Det är inte "rocket science", som man brukar säga.

19 Jan 2016, 22:40
Profile WWW

så här kan man mäta upp utgångstrafon :wink: http://www.premierguitar.com/articles/t ... r-tester-1

26 Jan 2016, 23:28
Profile WWW

Hej
Om inte den negativa biaspänningen räcker till för att få ner tomgångsströmmen i slutstegsrören så kan man ju bygga in en spänningsdubblar lösning med några dioder och kondingar.
Lösningen finns i SoundCity L/B100 (Mark 3) Schematics
http://soundcitysite.com/schems.shtml
/Kalle

27 Jan 2016, 13:47
Profile WWW

Kalle_in_Sweden wrote:
Hej
Om inte den negativa biaspänningen räcker till för att få ner tomgångsströmmen i slutstegsrören så kan man ju bygga in en spänningsdubblar lösning med några dioder och kondingar.
Lösningen finns i SoundCity L/B100 (Mark 3) Schematics
http://soundcitysite.com/schems.shtml
/Kalle

Kretsen verkar ju ha två halvågsriktare med centertap vilken gör att man bara nytjar halva spänningen lindningen har. Kör man brygga och har centertappen urkopplad får man dubbel spänning utan dubblare.

27 Jan 2016, 14:03
Profile

Hej
Såg att "bias" dubblarlösningen inte fanns i L/B100 schemat utan i LB200 schemat
http://soundcitysite.com/soundcity200plus.pdf kolla "bias winding"
OBS! Soundcity Bias lindningen har ingen ju ingen "centertapp" ..
Men Orange har ju det på sin Bias lindning som Tubis mycket riktigt påpekar.
/Kalle

27 Jan 2016, 17:54
Profile WWW

zven wrote:
så här kan man mäta upp utgångstrafon :wink: http://www.premierguitar.com/articles/t ... r-tester-1

Intressant tips!

Kul att det blir lite diskussion för övrigt. Just nu ligger den "belly up" på arbetsbänken igen och biasen är inte problemet, som flera av er misstänkte. Det hamnade en 100k-resistor där min "spänningsdelarspänningsdelare" satt och det hamnade på 34 mA. Teknikern har sett själv nu att den både bränner säkringar och lever om med sinuskurvan, förhoppningsvis får sig detta ett slut snart.

Dock upptäckte jag något när jag gick igenom bilder jag fick av säljaren vid köpet som referens för hur det var strappat och fulkopplat senast: det fattas en avskärmningsplåt invändigt som ska sitta över ingångarna och F.A.C-omväljaren mittemot utgångstrafon. Denna fanns tydligen när bilderna togs av förra ägaren. Vill någon här förklara för mig vilket funktion den fyllde? Jag överväger att be någon på Orange-forumet ta mått på dylik plåt så jag kan gå till plåtslagaren och fabricera en ny om det t ex får ner brum eller något.

Såhär ser plåten ut, från en annan OR120:a (som av en händelse kanske har en biasmod som kanske mer liknar vad som har beskrivits av kunniga här): http://www.orangefieldguide.com/OFG_OR1 ... CBfull.jpg

28 Jan 2016, 12:52
Profile

Det verkar som att senaste felet var ett intermittent kortslutande fasvändarrör?! Upptäckte detta genom en desperat hemmaåtgärd, eftersom allt annat redan hade gjorts! Kan detta stämma? Jag är fortfarande i testartagen, men det funkar än så länge, både på idiotvolym och med fuzz! Dessutom låter förstärkaren bekant och spelglädjande nu på ett sätt den inte har gjort sedan hela serviceäventyret började! Den andra 12AX7:an visade sig vara mikrofonisk tidigt i servicearbetet och hade mekansikt rassel, jag kan dock inte utesluta att mitt användande bokstavligen har skakat sönder båda de gamla 12AX7:orna som satt i. Måste lägga dämpning under den här!

Hittade en del trådar på Orange-forumet där folk har liknande erfarenheter! Det sägs ju att dessa tidiga OR120-maskinerna har en "komplicerad" fasvändardesign, och det har tydligen hänt förr att knasiga fasvändarrör har dragit med sig "high tension"-säkringen, som i original brittiskt utförande är en 1A snabb istället för två 800mA tröga. Svär lite över den överbärande S-märkningsmodifikationen, men är glad över att jag nu har den mest grundligt genomgågna OR120:an i importutförande i hela riket.

04 Mar 2016, 10:03
Profile

1A snabb hade skjutit direkt vid ev kortis..... så var nöjd med förbättringen med skydd på varje sida

04 Mar 2016, 10:19
Profile WWW
Reply to topic   [ 97 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next