View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 16:10

Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Bassman 135 - lämpligt underhåll? 
Author Message

Post Bassman 135 - lämpligt underhåll?
Har köpt en Fender Bassman 135 från 1977 eller -78 av en kompis, han har spelat lite på den utan den stod mest och samlade damm. Funkar ganska bra, men det är en del saker att göra, den är aldrig servad. Jag har inte öppnat den ännu.

Det går dock inte att koppla in högtalaren i det vanliga högtalaruttaget, måste göras från Extension Speakeruttaget, annars går säkringen...

Tanken är att använda den främst för bas, men en upphottad Normalkanal för gitarr är ju inte fel.

Schema: http://www.thevintagesound.com/ffg/schem/bassman_135_schem.jpg

Jag tänkte först och främst byta elektrolyter. Några pottar har slagits av, så dessa ska bytas. Den är förstås Semkoifierad, frågan är om man inte ska ta bort den vackra lysande switchen etc?

Bias kan matchas mellan rörparen, och det finns hum balance. Däremot kan inte biasnivån ställas som vanligt på dessa stärkare. Borde vara lämpligt, frågan är hur en sådan lösning ska se ut? det är ju trevligt att kunna ha kvar balance och match-möjligheterna om det går.

Att dela katoden på V1B och V2B är en annan sak. Nu är det i praktiken 2,5uF per rör, låter som väldigt lite avkoppling jämfört med t.ex Dual Showman som jag jobbat mest med tidigare.

Normalkanalen med gitarr med humbucker låter ganska bra rent, men det blir knappt någon dist alls. Dock komprimeras signalen ganska mycket konstigt nog, precis som att det inte finns något headroom. Att låna V1B eller t.o.m även V1A åxå via opto etc kanske skulle bli trevligt...

En tanke jag har, (efter att först ha hört hur stärkaren låter med fräscha e-lyter) att höja de två motstånden till jord efter fasvändaren från idag 47kOhm till t.ex 220 kOhm, typ blackface för att få mer stuns i slutsteget.

Kanske ngt kring zeners?

Denna är UL-kopplad, vilket iofs kanske inte är så dumt för bas?

NFB, Det borde vara 820-ohmsmotståndet som kommer in direkt efter mastervolymen från högtalaren Är det ngt mer? Låta det vara eller klippa bort?

Jag fick med en baslåda med ett JBL K130-element, gott murrande från den. Funderar på att skaffa en låda med t.ex två 10` baselement som komplement, kan nog ge mer snärt.

Eftersom man kan koppla ihop kanalerna via en kabel mellan inputjacken är det en tanke att få till en mer "skiten" ton i Normalkanalen som kan mixas in med den mer vanliga bastonen från baskanalen. Jag gillar en ganska ren, men ändå mustig baston.

Tacksam för tips.

Last edited by Custom Sam on 28 Feb 2016, 12:36, edited 1 time in total.

28 Feb 2016, 00:58
Profile

Post Re: Bassman 135 - lämpligt underhåll?
Hej Lennart.

Att säkringen går när du ansluter till vanliga högtalarutgången låter ju helt orimligt, så det måste du ju kolla upp.
En viktig, och bra, sak att veta om högtalarutgångarna är att när man kopplar till en extra högtalare, så seriekopplas utgångarna och det kopplas om till en 8 ohms-tapp från trafon. Om man använder bara extra-utgången, så har man 8 ohms utgång. Normalutgången är 4 Ohm.

Bias-nivå ordnas enkelt med en liten trimpot i serie med 33k-motståndet till jord, som man då lämpligen ersätter med ett med lägre värde. Poten bör kunna monteras direkt i anslutning till balans-poten.
Det är extra viktigt att behålla balanspoten på en UL-förstärkare, då de är betydligt känsligare vad gäller brum p.g.a. DC-obalans i utgångstrafon. Balansen sätts enklast och bäst med öron och skruvmejsel. Justera med mastern neddragen tills det blir brumfritt. Strunta i om det inte mäter helt balanserat.

Om den upplevs som svag, så är det sannolikt dags att byta rör överlag.
F.ö. har jag inga direkta rekommendationer förutom det du redan är inne på. Lycka till! :-)

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm

28 Feb 2016, 10:25
Profile WWW

Tack Sixten, det var ju betydligt enklare att ordna BIAS än jag trodde. Typ motstånd på 20kOhm plus trimpot på 20kOhm kan väl vara en bra mix? Generellt brukar dessa stärkare vara kallt ställda har jag förstått.

Även detta med ohmtalet på högtalarutgångarna var en nyhet, JBL-elementet är på 8 ohm så på det sättet är det väl iofs bra med ext.uttaget, men säkringen ska ju som du säger inte gå. Enligt kompisen har den alltid varit sådan, sedan han köpte den ny 1978!

28 Feb 2016, 12:40
Profile

Som Sixten säger.
UL maskiner har sina egenheter,helt klart.

Däremot skall du ta det med att UL maskiner inte kan låta vettigt för distad gitarr med ett helt lass salt. Kort sagt,det är rent skitprat.
Som det sagts här på forat innan handlar UL väldigt mkt om "skit in=skit ut". Är nog snarast därför de har det rykte de har bland gitarrister.
Du vet..hellre fel på materialet än ens egen förmåga att lira.

Hur som. Ja,att bygga om PI´n är utan tvekan ett steg i rätt riktning i min mening om du vill ha den att göra mer än just clean.
En tanke är ju att du bibehåller ena kanalen för bas och låter det balla ur mer på den andra för gitarrbruk.

28 Feb 2016, 15:33
Profile

Oj, gjorde lite mer okulärundersökningar och upptäckte detta:

Image

Dvs ett av slutrören är helt rent från getter-material (eller vad det nu heter), det glöder inget i flaskan. Är det orsaken till att gettern tagit slut? Dvs ev. avsaknad av glödström?

Öppnade upp och tog några gut shots, de där säkringshållarna känns sådär tätt placerade.

Image

Det skadade röret är det som är placerat rakt under säkringarna. Ser dock inget som direkt ligger an etc.

lägger en bild till i ett ytterligare inlägg, det vill sig inte riktigt...

28 Feb 2016, 17:38
Profile

Här är en annan sak som ser märklig ut, avklippta trådar från undersidan? de kommer från elektrolytburken, samtidigt finns det en ytterligare genomföring med tråd ner till burken, som jag förmodar är de "skarpa".

Image

Enligt kompisen så har han aldrig gjort något med förstärkaren, utan detta borde vara från Muskantors Semkoifiering?

28 Feb 2016, 17:41
Profile

Det vita röret är sopor.
Undertrycket i flaskan har släppt. Är det gamla RCA flaskor som sitter i? Isf kan jag ev ha ngt liggande..

28 Feb 2016, 17:50
Profile

Custom Sam wrote:
Här är en annan sak som ser märklig ut, avklippta trådar från undersidan? de kommer från elektrolytburken, samtidigt finns det en ytterligare genomföring med tråd ner till burken, som jag förmodar är de "skarpa".

Eventuellt kan det vara oanvända trådar till reverb och tremolo, då samma grundmonterade chassin ofta användes till olika modeller, t.ex Twin. Bara en teori, så var det i min Bassman Ten. I så fall kan trådarna vara strömförande.

28 Feb 2016, 18:04
Profile

Racing wrote:
Det vita röret är sopor.
Undertrycket i flaskan har släppt. Är det gamla RCA flaskor som sitter i? Isf kan jag ev ha ngt liggande..

Det är originalrören, "Fender 6L6GC" men det skulle inte förvåna mig om det är RCA, likheten med bilder på nätet är mkt stor. Det hade varit bra att kunna få tag i ett hyfsat rör att komplettera med, de andra har som sagt inte gått särskilt mycket.

Det som förvånar är att jag faktiskt tycker att förstärkaren lät helt OK innan, bra tryck men lite "trötta elektrolyter"-sound, lite bumligt. Att det bara var ett rör på ena sidan hade jag trott skulle höras mer.

Förstärkaren har ett ganska rejält grundbrum, kan ju vara så att biasbalansen etc är helt åt skogen med ett kasst rör.

Jag hör av mig Jesper om röret.

28 Feb 2016, 23:14
Profile

Sustain wrote:
Hej Lennart.

Att säkringen går när du ansluter till vanliga högtalarutgången låter ju helt orimligt, så det måste du ju kolla upp.
En viktig, och bra, sak att veta om högtalarutgångarna är att när man kopplar till en extra högtalare, så seriekopplas utgångarna och det kopplas om till en 8 ohms-tapp från trafon. Om man använder bara extra-utgången, så har man 8 ohms utgång. Normalutgången är 4 Ohm.

Tack för info Sixten!

Jag har testat OT vad gäller avbrott, det är ca 3-4 ohm när jag mäter en utgång i taget, med en plugg istucken, med två kablar i däremot mäter den ca 60 ohm? Dvs OTn är nog hel, i alla fall utan avbrott. Knepigt att det drar iväg så med två kablar i?
Det borde vara en 4-ohmslindning som jag mäter i första fallet i utgång ett och 8-ohmslindningen i ext.speakerutgången, det är ändå samma ohmtal.
I andra fallet med två kablar istuckna mäter jag 8 ohm-lindningen om jag förstår dig rätt Sixten? Då är det altså något helt annat. Nu vet jag att detta att mäta upp OT är knepigt, inget entydigt svar alltid.

Annars syns inga direkta katastrofer, mer än att 240V anslutningskabeln och plasthållaren som håller fast kabeln till chassit har smält samman, har sett detta på min Dual Showman också. Är det likadant på USA-stärkare eller är det SEMKO som fixat till så bra materialval åxå tro? Kabeln är ju gjuten med svensk kontakt, så det borde vara svensk "kvalitet".

Chassit är minst sagt rymligt, förstärkaren hade kunnat vara betydligt mindre... Iofs, jämför med en amerikansk bil.

Betydligt enklare och mer jordnära fråga; Någon som ha ett bra tips hur man göra rent frontklädsen?

28 Feb 2016, 23:29
Profile

Ofta är gamla förstärkare fulla med nikotin rester.
Det var liksom vanligare att man rökte förr och vad vidare e gjorde man det tex på restauranger mm.

Iom det är ett i mitt tycke bra medel helt vanlig fönsterputs. Det löser inte bara nikotin utan innehåller "vanlig" tvål med.

Men. Om du vill lyxa till det lite är det mkt mkt svårt att slå det en liten ångtvätt klarar. Har en själv och resultatet blir närmast löjligt bra. Tolex eller baffeltyg,samma skit annan dag.

28 Feb 2016, 23:46
Profile

Racing wrote:
Ofta är gamla förstärkare fulla med nikotin rester.
Det var liksom vanligare att man rökte förr och vad vidare e gjorde man det tex på restauranger mm.

Iom det är ett i mitt tycke bra medel helt vanlig fönsterputs. Det löser inte bara nikotin utan innehåller "vanlig" tvål med.

Men. Om du vill lyxa till det lite är det mkt mkt svårt att slå det en liten ångtvätt klarar. Har en själv och resultatet blir närmast löjligt bra. Tolex eller baffeltyg,samma skit annan dag.

Tack för tipsen, fönsterputs finns ju hemma!

Jotack, jag var yrkesmusiker några år i början av 80-talet (stenåldern!), en dansrestaurang på lördag eftermiddag efter att det varit öppet kvällen före luktade verkligen sur, ja vete sjutton... En kväll i Norge såg vi inte andra änden av lokalen för rök. Och det var ändå en väldigt liten lokal, inte mycket större än ett bostadshus. Som den ickerökare jag var och är var det vedervärdigt att vistas i.

Denna stärkaren är dock knappt giggad med, har mest stått i ett villagarage. Det är damm och allmän smuts, men tyget ser klart trist ut. Min Dual Showman som gjort ca 450 gig är fräschare, faktiskt. Du säger det är så bra med en ångtvätt, ska kanske köpa en på Biltema då...

28 Feb 2016, 23:57
Profile

Jag ser inga bilder, bara att de ska finnas där?
Med ett slutrör dött så har du per automatik ett rejält grundbrum p.g.a. obalans i utgångstrafon. Plocka bort ett ur det andra paret också och justera bias-balansen, så ska du kunna få bort brummet.

29 Feb 2016, 11:30
Profile WWW

60 ohm känns ju inte så där okej direkt. Sekundären har grövre lindning och färre varv än primären och ska uppvisa betydligt lägre resistans

Last edited by Tubis on 29 Feb 2016, 14:48, edited 1 time in total.

29 Feb 2016, 11:51
Profile

Sustain wrote:

Vad gäller bilder så vete sjutton vad som hänt, jag hade dem där igår kväll och nu visas de inte. De ligger på Google photos, ser ingen förändring där.

Någon som använder någon annan tjänst?

29 Feb 2016, 12:46
Profile

Custom Sam wrote:
Sustain wrote:

Vad gäller bilder så vete sjutton vad som hänt, jag hade dem där igår kväll och nu visas de inte. De ligger på Google photos, ser ingen förändring där.

Det går ju att infoga bilder till kommentarerna, men de får inte vara större än 250kb tror jag. Jag tror även att det måste vara jpg-filer.

29 Feb 2016, 13:17
Profile WWW

Hej
Jag använder http://photobucket.com/ när jag skall lägga upp bilder på olika forum
/Kalle

29 Feb 2016, 17:08
Profile WWW

Sustain wrote:

Det går ju att infoga bilder till kommentarerna, men de får inte vara större än 250kb tror jag. Jag tror även att det måste vara jpg-filer.[/quote]

Nu har jag härjat länge och väl, det vill inte funka med bilderna. De är mindre än 250kb och är .jpg-filer. "Cannot determine picture size" eller ngt kommer det upp..."

01 Mar 2016, 22:51
Profile

Tubis wrote:
60 ohm känns ju inte så där okej direkt. Sekundären har grövre lindning och färre varv än primären och ska uppvisa betydligt lägre resistans

Det knepiga är att jag mäter ett uttag åt gången så är det runt 3 ohm, om jag sticker i en plugg i varje, två lösa kablar, och mäter på vardera kabeln kommer det samma värde, ca 60 ohm...

Nu funkar förstärkaren ju om man tar på ext. uttaget, och har så gjort i många år. Frågan om jag ska byta trafo för "utifall att"...

Synpunkter?

01 Mar 2016, 22:55
Profile

Custom Sam wrote:
Tubis wrote:

Det knepiga är att jag mäter ett uttag åt gången så är det runt 3 ohm, om jag sticker i en plugg i varje, två lösa kablar, och mäter på vardera kabeln kommer det samma värde, ca 60 ohm...

Nu funkar förstärkaren ju om man tar på ext. uttaget, och har så gjort i många år. Frågan om jag ska byta trafo för "utifall att"...

Synpunkter?

Likströmsresistansen i trafon är irrelevant eller åtminstånde mindre än "ac impedansen". Men trafon låter hel däremot verkar det
vara knas i uttagen.

Lossa tamparna och mät trafon direkt, kolla sedan uttagen, de är väl sådana som sluter en kontakt när man drar ut kabeln, här
kan det vara "glappkontakt" eller möjligen banankontakt :-)

01 Mar 2016, 23:13
Profile WWW

Custom Sam wrote:

Synpunkter?

När du har i bägge uttagen kopplar den ju om till annan tapp. Så antingen är det tappen som är paj eller uttagen. Den andra tappen ska inte vara mycket skillnad från dina 3 ohm i ext.

02 Mar 2016, 08:19
Profile

Skumt det där. Jag skulle vilja se en närbild av jacken, på insidan. De 60 ohmen hör sannolikt ihop med att säkringen går när man använder normal-utgången.

Vilken säkring är det som går egentligen?

Om du inte får upp bilder här, maila dem till mig så fixar jag det. sustainATtelia.com

02 Mar 2016, 13:09
Profile WWW

Nåt strul med jack eller lindningen eller nåt sånt så att sekundären på nåt vis blir parallellkopplat med line utgångens motstånd och därför blir 60 ohm? Bara en tanke som dök upp och som kan vara hur fel som helst.

02 Mar 2016, 15:14
Profile

Sustain wrote:
Skumt det där. Jag skulle vilja se en närbild av jacken, på insidan. De 60 ohmen hör sannolikt ihop med att säkringen går när man använder normal-utgången.

Vilken säkring är det som går egentligen?

Om du inte får upp bilder här, maila dem till mig så fixar jag det. sustainATtelia.com

Nu har jag mailat bilderna till dig Sixten, Tusen tack för hjälpen! :P

Jag har rotat runt även med Photobucket, det funkar inte av ngn orsak.
Google Photo läste jag kan vara svår för forumprogramvaran att hantera, det kan behövas en uppdatering av den. Men, andra fixar det ju så... Och jag jobbar med IT... :oops:

Edit: Nu har jag testat att kopiera länkar från andras forumbilder, och justerat in rätt adress från Photobucket. Varken min bild eller den kopierade visas... :evil:

02 Mar 2016, 22:15
Profile

OK, då kommer bilderna här.
Jag ser inget konstigt vid jacken.

Vilken säkring är det som går?

Attachments:
20160302_203654.jpg
20160302_203654.jpg [ 76.56 KiB | Viewed 8912 times ]
20160302_203613.jpg
20160302_203613.jpg [ 72.91 KiB | Viewed 8912 times ]
20160228_150227.jpg
20160228_150227.jpg [ 86.11 KiB | Viewed 8912 times ]
20160228_150150.jpg
20160228_150150.jpg [ 40.64 KiB | Viewed 8912 times ]
20160228_144732.jpg
20160228_144732.jpg [ 80.78 KiB | Viewed 8912 times ]

02 Mar 2016, 23:05
Profile WWW

Tack Sixten!

Vad gäller säkringen så ska jag kontrollera det när jag får möjlighet, förhoppningsvis sent i kväll. Kompisen sa att det är så, och jag glömde att fråga vilken säkring.

Sjunger i kör, och nu har vi tre uppträdanden plus genrep framför oss så det är ganska fulltecknat på kvällarna. Steve Dobrogoz "Mass", väldigt bra musik.

03 Mar 2016, 09:28
Profile

Då har jag satt in ett bättre begagnad slutrör i stället för det som vacuumet gått på, (Tack Jesper!) och kopplat in högtalaren på 4-ohmsuttaget. Troligen för första gången på bortåt 40 år som det sitter en högtalare kopplad i det jacket.

Det gick ingen säkring, kan bero på att jag inte spelade tillräckligt länge. Vad som direkt kunde konstateras var att det var ett fuzzigt ljud som inte var friskt. När jag kopplade in högtalaren på 8-ohmsuttaget lät det klart starkare och rent.

Halvt kass OT, är det vanligt förekommande? En av lindningarna som inte mår bra tolkar jag det som.

Det är en 8-ohmshögtalare, men det ska ju inte ge sådana här effekter.

Kan dessutom säga att brummet försvann med rätt uppsättning rör, det var den obalansen som ställde till det.

03 Mar 2016, 23:04
Profile

Gott å höra Lennart!

Ett råd vad gäller OT´n,gör rent allt i dess väg och mät igen. En "halvkass" OT händer förvisso men då oftast inte i form av öka DC resistans. Om ngt mindre sådan,om man har överslag eller kortis mellan ett antal varv.
I sammanhanget kan det vara väl värt att kolla så du inte har ut DC på sekundären. Var i det läget medveten om att NFB kan ställa till det..

Fö. Kolla nu så säkringarna e av rätt valör med Lennart. Vore onödigt om ngt säger tack för kaffet på en sån sketgrej.

04 Mar 2016, 00:47
Profile

Det kan knappast vara fel på 4-ohmslindningen, då den är en del av 8-ohmslindningen. Kolla att jacken bryter som de ska när du sätter i plugg. Kanske att normaljacket inte släpper jordningen helt.
4-ohmstappen går via extrajackets brytfunktion innan den kommer till normaljacket, så även där kan det falera.

Attachments:
135jack.JPG
135jack.JPG [ 10.25 KiB | Viewed 8856 times ]

04 Mar 2016, 01:12
Profile WWW

Tack båda för input!

Detta forumet är fantastiskt, Sixtens ord "Det kan knappast vara fel på 4-ohmslindningen, då den är en del av 8-ohmslindningen." var ju smått förlösande, så är det förstås, hade varit ganska korkat att ha allt dubbelt upp... :D

Blir till att kolla upp detaljerna kring jacken då, det är en del lödningar som ser ganska kalla ut...

Kommer förstås att koppla om till 240V, nu står den på 220V.

Har köpt nya e-lyter till strömförsörjningen, noterar att det är en e-lyt mindre i stärkaren än vad som finns på det schema jag länkar till. Nu är jag på jobbet, men det är någon av de små, tror det är 80uF/75V som inte finns på "riktigt". Något jag borde sätta dit?

04 Mar 2016, 09:41
Profile
Reply to topic   [ 33 posts ]  Go to page 1, 2  Next