View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2026, 10:49

This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 53 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Lacka om gitarr - vem gör't och vad kostar det? 
Author Message

Post Re: Lacka om gitarr - vem gör't och vad kostar det?
Peter Naglitsch wrote:
Bäste CataClysm
Notera följande: i enlighet med svensk lag vid prisangivelse till privatperson är alla mina priser jag nämner inklusive moms. Att dra till med att det skulle vara utan moms utan att veta något om det bara för att vinna en diskussion, är mycket märkligt.

Det var du som påstod att en billackerare tar 2500-3000 för att lacka en kropp och att det blir billigare än att anlita en gitarrlackerare. När jag påpekar att du har fel börjar du ifrågasätta att jag bedriver legitim verksamhet. Utan att du verkar veta något om saken. Jag bedriver en legal verksamhet och betalar både moms och F-skatt på varje krona jag drar in. Punkt.

Ytterst märkligt!

Alla företag jag har haft kontakt med under cirka 15 år har ytterst (eller sällan)
Aldrig haft inkl moms varken före eller efter i något resonemang,utan det blir först tydligt på fakturan...

Om vi bortser från det och antyder att mitt resonemang är märkligt?

Läs då raderna nedan...!

Jag vänder på ditt begrepp ytterst märkligt.
Prisangivelsen måste alltid vara inkl moms, och jag ser inte
någonstans varken i 3000 SEK eller 6000 SEK att det rör sig om inkl moms.
OM jag då får addera min erfarenhet på cirka 12 med företagskontakter år så har ingen (noll) företag
använt sig av inkl moms, därav min starka misstanke om att herr
Peter när han väl har skickat fakturan kan styrka att det faktiskt rörde
sig om exklusive moms (vilket har hänt både en och flera gånger i ARN). (allmäna reklamationsnämden) bestrida fakturan etc...

Det är alltså en fråga om juridisk formangivelse (priset här var inte satt till inkl moms)
eller slarvigt utsatt där du kan ange att den faktiska summan var exkl moms. Eller hävda att du bara skrev 3000 SEK...

Nu ska vi se vad du faktiskt angav tidigare i din tråd:
"Jag tar från 3000;. och uppåt för en kropp. Gitarr med genomgående/limmad hals startar på 6000:- Och det förutsätter att jag inte behöver lägga särskilt mycket tid på prep-sanding och annat underarbete. Väldigt sällan duger kundens eget "förarbete"..."
-Ingenstans står det inkl moms (som du så trotsigt sa att du angav)
-Däremot står det att minsta prisbilden är satt till 3000 SEK
OM man får anta att ditt minsta arbete är satt till 3000SEK exkl moms därav summan jag satt
på 4000 SEK vilket är på tok för mycket för en nudelätande fysiker som pluggar på KTH (eller liknande)...
Eller den prisgrupp (målgrupp) som jag angav tidigare i tråden, nämligen gemene man
som inte vill lägga 3000 SEK för en förvisso bra reparation men i förhållande till
gitarrens värde är tyvärr (måste jag säga) bortkastade pengar...

22 May 2016, 13:23
Profile

Peter Naglitsch wrote:
Bäste CataClysm
Notera följande: i enlighet med svensk lag vid prisangivelse till privatperson är alla mina priser jag nämner inklusive moms. Att dra till med att det skulle vara utan moms utan att veta något om det bara för att vinna en diskussion, är mycket märkligt.

Det var du som påstod att en billackerare tar 2500-3000 för att lacka en kropp och att det blir billigare än att anlita en gitarrlackerare. När jag påpekar att du har fel börjar du ifrågasätta att jag bedriver legitim verksamhet. Utan att du verkar veta något om saken. Jag bedriver en legal verksamhet och betalar både moms och F-skatt på varje krona jag drar in. Punkt.

Jag tror inte du är den enda som inte är extremt tydlig med inkl moms.

Det kan komma som en överraskning när fakturan väl ska betalas...
:idea:

22 May 2016, 13:27
Profile

dirt wrote:
* Om min gitarr är värd mer än 10 000 så är det ok att låta Peter lacka den för 3000.
* Är min gitarr värd mindre än 10 000 så är det bättre att jag låter en billackerare lacka om den för 3000.
Bra, då vet jag det!

Hur går det med din bild/video på intonering av floyd-liknande stall med strängtryck och gummiplopp som låsning?

Nu skrev jag ju inte att om min gitarr är värd mindre än 10.000 SEK.

Den korrekta angivelsen vore mindre än 5000 SEK...

:mrgreen:

Vilket är väl ungefär vad 70% av svenskarna spenderar på ett år på sin musik/hobby.
Kanske aningens mindre ner mot 2500 SEK men där har jag ingen empirisk forskning som stödjer mitt påstående.
Nu ska jag sluta kasta pärlor...

22 May 2016, 13:33
Profile

CataClysm wrote:
dirt wrote:
* Om min gitarr är värd mer än 10 000 så är det ok att låta Peter lacka den för 3000.
* Är min gitarr värd mindre än 10 000 så är det bättre att jag låter en billackerare lacka om den för 3000.
Bra, då vet jag det!

Hur går det med din bild/video på intonering av floyd-liknande stall med strängtryck och gummiplopp som låsning?

Nu skrev jag ju inte att om min gitarr är värd mindre än 10.000 SEK.

Den korrekta angivelsen vore mindre än 5000 SEK...

Vilket är väl ungefär vad 70% av svenskarna spenderar på ett år på sin musik/hobby.
Kanske aningens mindre ner mot 2500 SEK men där har jag ingen empirisk forskning som stödjer mitt påstående.
Nu ska jag sluta kasta pärlor...

En professionell gitarrlakerare för 3000 (det finns de som gör det) som kan trä och gitarrer och vet vilka områden som ska lackas/inte lackas eller en billackerare som inte kan trä för han lackar på metall (de flesta bilar är faktiskt gjorda i detta material) men lackar för 0-500kr mindre. Vart är poängen? Du kan behålla dina "pärlor".

Hur går det med intoneringsvideon/bilden med gummiplopp? Eller kan inte grisen hitta den pärlan?

Last edited by dirt on 22 May 2016, 13:47, edited 1 time in total.

22 May 2016, 13:41
Profile

Freppezon, du är ett geni stöpt i teflon :).

22 May 2016, 13:46
Profile WWW

CataClysm wrote:
Peter Naglitsch wrote:
Bäste CataClysm

Ytterst märkligt!

Alla företag jag har haft kontakt med under cirka 15 år har ytterst (eller sällan)
Aldrig haft inkl moms varken före eller efter i något resonemang,utan det blir först tydligt på fakturan...

Om vi bortser från det och antyder att mitt resonemang är märkligt?

Läs då raderna nedan...!

Jag vänder på ditt begrepp ytterst märkligt.
Prisangivelsen måste alltid vara inkl moms, och jag ser inte
någonstans varken i 3000 SEK eller 6000 SEK att det rör sig om inkl moms.
OM jag då får addera min erfarenhet på cirka 12 med företagskontakter år så har ingen (noll) företag
använt sig av inkl moms, därav min starka misstanke om att herr
Peter när han väl har skickat fakturan kan styrka att det faktiskt rörde
sig om exklusive moms (vilket har hänt både en och flera gånger i ARN). (allmäna reklamationsnämden) bestrida fakturan etc...

Det är alltså en fråga om juridisk formangivelse (priset här var inte satt till inkl moms)
eller slarvigt utsatt där du kan ange att den faktiska summan var exkl moms. Eller hävda att du bara skrev 3000 SEK...

Nu ska vi se vad du faktiskt angav tidigare i din tråd:
"Jag tar från 3000;. och uppåt för en kropp. Gitarr med genomgående/limmad hals startar på 6000:- Och det förutsätter att jag inte behöver lägga särskilt mycket tid på prep-sanding och annat underarbete. Väldigt sällan duger kundens eget "förarbete"..."
-Ingenstans står det inkl moms (som du så trotsigt sa att du angav)
-Däremot står det att minsta prisbilden är satt till 3000 SEK
OM man får anta att ditt minsta arbete är satt till 3000SEK exkl moms därav summan jag satt
på 4000 SEK vilket är på tok för mycket för en nudelätande fysiker som pluggar på KTH (eller liknande)...
Eller den prisgrupp (målgrupp) som jag angav tidigare i tråden, nämligen gemene man
som inte vill lägga 3000 SEK för en förvisso bra reparation men i förhållande till
gitarrens värde är tyvärr (måste jag säga) bortkastade pengar...

Konsumentverket:
http://www.hallakonsument.se/klaga-angr ... ionslagen/
Från sidan om prisinformationslagen:
Ur texten"Om avgifter eller andra kostnader tillkommer ska detta anges särskilt."
Ergo: Det är inte lagligt att till en privatperson erbjuda vara eller tjänst exkl moms. Dina tidigare erfarenheter vet jag ingenting om, men både jag, och alla av mina branschkollegor som jag pratat med anger alltid priser inklusive moms.

Att då koma med något sånt här:
CataClysm wrote:
Jag tror inte du är den enda som inte är extremt tydlig med inkl moms.

Det kan komma som en överraskning när fakturan väl ska betalas...
:idea:

är ju bara trams. Jag följer lagar och regler. Jaga är tvärt emot vad du påstår, extremt tydlig med prisinformation. Erbjudna priser följs. Punkt. Trevlig Troll-söndag

22 May 2016, 13:57
Profile

Ännu mer från konsumentverket:
http://www.konsumentverket.se/Foretag/P ... ionslagen/
"Huvudregeln är att priset ska anges skriftligt och att moms (mervärdesskatt) och andra skatter ska vara inräknade. "

22 May 2016, 14:04
Profile

Står det inte moms så är det inte moms
Oavsett vad dina fina googlingar säger.

Trams! Peter skäms!...

Va bara lite mera tydlig nästa gång så slipper petnissar som jag reta mig!...
Alla kan ju inte hålla dig bakom ryggen...

22 May 2016, 14:40
Profile

"är ju bara trams. Jag följer lagar och regler. Jaga är tvärt emot vad du påstår, extremt tydlig med prisinformation. Erbjudna priser följs. Punkt. Trevlig Troll-söndag".

Då kan du sätta ink moms enligt konsumentverkets regler då!

Trevlig gitarr-söndag på dig...hoppas du sätter flisdammet i halsen!

22 May 2016, 14:44
Profile

Huvudregeln är att priset ska anges skriftligen och att mervärdesskatt och andra skatter ska vara inräknade. Det ska tydligt framgå vilken vara eller tjänst priset avser

Enligt din egen källa...

Men du kanske inte gillar huvudreglar...

22 May 2016, 14:45
Profile

Edit: Tack!

22 May 2016, 16:29
Profile ICQ YIM WWW

CataClysm wrote:
Står det inte moms så är det inte moms
Oavsett vad dina fina googlingar säger.

Trams! Peter skäms!...

Va bara lite mera tydlig nästa gång så slipper petnissar som jag reta mig!...
Alla kan ju inte hålla dig bakom ryggen...

Lagar är lagar, står det inget ingår alltid moms när man ger ett pris till privatpersoner. Kram på dig, du är rolig du, ditt mys-troll

22 May 2016, 17:12
Profile

Image

22 May 2016, 17:53
Profile ICQ WWW

Hej,

Nu reder vi ut momsbegreppet.
Säljer du tjänster eller varor huvudsakligen till privatpersoner är priset du anger alltid inklusive moms. Om så inte är fallet måste detta anges.
Säljer du istället tjänster eller varor huvudsakligen till andra företaget kan priset som anges vara utan moms.

Peter säljer i huvudsak till privatpersoner. Peter anger ett pris på ett forum utan att ange om det är inkl. eller exkl. moms. När du frågar Peter angående detta uppger han, precis som lagen säger, att priset är inkl. moms. Peter har rätt. CataClysm har fel.

För övrigt är detta en rätt underhållande tråd och ser gärna att den fortsätter i fyra timmar till, då jag sitter på tåget under den tidsperioden.
Försätt gärna på resonemanget att billackerare är bättre än gitarrbyggare på att lackera gitarrer, här finns utrymme till fördjupning i ämnet!

Mvh,
Daniel

24 May 2016, 11:26
Profile WWW

Tribal_Tech wrote:
Hej,

Nu reder vi ut momsbegreppet.
Säljer du tjänster eller varor huvudsakligen till privatpersoner är priset du anger alltid inklusive moms. Om så inte är fallet måste detta anges.
Säljer du istället tjänster eller varor huvudsakligen till andra företaget kan priset som anges vara utan moms.

Peter säljer i huvudsak till privatpersoner. Peter anger ett pris på ett forum utan att ange om det är inkl. eller exkl. moms. När du frågar Peter angående detta uppger han, precis som lagen säger, att priset är inkl. moms. Peter har rätt. CataClysm har fel.

För övrigt är detta en rätt underhållande tråd och ser gärna att den fortsätter i fyra timmar till, då jag sitter på tåget under den tidsperioden.
Försätt gärna på resonemanget att billackerare är bättre än gitarrbyggare på att lackera gitarrer, här finns utrymme till fördjupning i ämnet!

Mvh,
Daniel

Jag är inte så säker på att du har förstått huvudpoängen!

Peter skriver att en reparation kostar från 3000 SEK
Mike Leaf skriver minst 5000-7500 SEK
därav drog jag slutsatsen att Peter Naglisch har missat momsen (det är differens) på minst 2000 SEK.

Därav gav jag tipset att gå till en billackerare som lackerar (ink) moms för 2000 och för en billig ibanez är det
mer värda pengar, det är ju huvudpoängen.

Men visst jag har fel, Peter har rätt men till vilket pris!
Peter måste ändå betala sociala avgifter, semesterersättning och pension med (eller snarare) på
era skattepengar...

Jag hoppas gärna att ditt tåg blir stående i 4 timmar till då jag finner erat resonemang något märkligt
och onyanserat speciellt som konsumentverkat verkar få in ganska många klagomål
ink och exkl moms. Det är ju ingen slump att otydligheten ink moms är ganska
stor hos "reparatörer" det gäller inte bara luthierer.

24 May 2016, 11:45
Profile

CataClysm,

Vänta nu, vi reder ut detta vidare.

DU angav ett pris på 2500 - 3000 kr för att lacka om det hos en billackerare. Nu anger du 2000 kr. Hur ska du ha det?
Är ditt pris inkl moms eller exklusive. Eftersom du inte angett det i ditt första inlägg antar jag samma ståndpunkt som du håller mot Peter, att det alltså inte är inkl. moms eftersom du inte angav det i ditt ursprungsinlägg.

Att konsumentverket får in "ganska många" klagomål hör inte hit.
Vad blev utfallen i målen?

Men bygg gärna vidare på ditt resonemang att billackare gör det "bättre än hos många "profillers" Naglitsch etc". ca 3 timmars restid kvar!
Tyvärr måste jag göra dig besviken, tåget rullar på enligt tidsschemat.

Mvh,
Daniel

24 May 2016, 12:05
Profile WWW

Skriver jag 2000 SEK så menar jag 2000 SEK.

Och som du tidigare skrev i tråden är summan alltid ingiven inkl moms.

Det finns alltid billigare och bättre lackeringsfirmor.

Jag menar höjer du insatsen sänker jag kostnaden för lacken!
:D

24 May 2016, 12:27
Profile

CataClysm wrote:
Jag menar höjer du insatsen sänker jag kostnaden för lacken!

Snart har frippzon sänkt priset hos valfri billackare.

Numera kommer billackeraren till frippizons garage och lackar åt dig!!!!
Det ser ut ungefär såhär:
Attachment:
Billacken.jpg
Billacken.jpg [ 136.96 KiB | Viewed 2639 times ]

Han kan även rekommendera dig en trafo till din rörstärk för att färbättra alla tramsienter!!!

Attachment:
Jättetrafo.jpg
Jättetrafo.jpg [ 62.24 KiB | Viewed 2639 times ]

Han säljer även gummiploppar för fem kronor som löser allt, inklusive intonering av flåååydstall!

Attachment:
Supergummiploppar.jpg
Supergummiploppar.jpg [ 49.06 KiB | Viewed 2639 times ]

Allt detta tillsammans med stackade pedaler och du har lazrat dig igenom världsrymden snabbare än vilket rymdskepp som helst förutom freppez egendesignade som är lite snabbare..

Attachment:
Stackad OD.jpg
Stackad OD.jpg [ 55.57 KiB | Viewed 2639 times ]

24 May 2016, 17:30
Profile

Du glömde egendesignade plektrum (nu med bättre grepp),straps,slides,dämpare,klätterverktyg,
samt försvarsverktyg för kvinnor/polis/räddningsverktyg samt inte minst
hobbyverksamheten, egendesignade (12 cm) pilar för luftgevär (egendesignade) för
skjutning mot mindre djur,råttor och träfftavlor.

Rymdskepp ritar jag bara på min fritid, design är min hobby.

Dvs har du någon ide så realiserar jag det gärna
3-Dimensionellt och gratis!
Valfri dimension i STL-format!

Image

Last edited by CataClysm on 24 May 2016, 17:59, edited 1 time in total.

24 May 2016, 17:48
Profile

Attachment:
Freppeskepp.jpg
Freppeskepp.jpg [ 146.33 KiB | Viewed 2629 times ]

24 May 2016, 17:52
Profile

Image
Klicka på bilden så får du åka rymdraket gratis!

24 May 2016, 18:05
Profile

Enda företagen/yrkesgrupp som ger priser exklusive moms till privatpersoner är hantverkare, ofta muntligt.
Alla andra har fattat galoppen.

Skön diskussion/debatt. Vart lite tråkigt här på sistone.

Seriöst, Det är (med några få undantag) ALDRIG 'lönt' att lägga pengar på en omlack.
Har man förstått det så är 3/5/7000 eller vad det kostar lika mycket pengar oavsett om det är en 2000 eller 20000 kronors gitarr.

Har man ingen budget, spraya själv eller foliera kroppen.

24 May 2016, 20:25
Profile ICQ WWW

Ser man på!

Det finns intelligent liv här på jorden trots allt...

24 May 2016, 20:59
Profile
This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.   [ 53 posts ]  Go to page Previous  1, 2