|
|
Page 1 of 1
|
[ 15 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
primary man
Joined: 28 Dec 2007, 17:14 Posts: 1826 Location: Trollhättan
|
 George L kabel fundering
Hej Jag har använt George L kablar i ca 20 år & tycker att dessa har varit kanon . När jag började med dessa så hörde jag en klart hörbar förbättring. Jag har ca 10 pedaler på bordet & alla är true bypass . Har aldrig haft en buffer .
Nu i veckan tog jag hem bordet för att kolla över det & hör ,( ifs inte konstigt kanske ) en klar skillnad främst i diskant & dynamik , en försämring . ( när jag jämför ljudet med bara en kabel mellan gitarr och förstärkaren ) kanske oxid i kontakterna? När jag mäter upp dom så har korta kablar ca 2ohm , vilket är mkt . När jag mäter hela kedjan , med gitarr & förstärkar kablar genom pedalbordet , så har jag Ca 26 ohm mellan pluspolerna. 4 ohm mellan kontatens jord . Mellan signal & jord (alla pedaler avslagna) är det över 2meg . På både gitarr & stärkar kabel ( om tyder på true bypass)
Men 26 ohm mellan pluspolerna är ju inte bra , eller ?? Sammanlagt är nog kabel längden ca 10 meter &har ca 20 George L kontakter.
Har ni tips?
Funderar på att korta av kablarna & spraya elektronik rengöring för att göra rent i kontakterna.
Nisom använder dessa kablar på era pedalbord, hur mäter era ?
Last edited by primary man on 18 Jun 2020, 15:04, edited 2 times in total.
|
| 18 Jun 2020, 11:19 |
|
 |
|
guitarnerdswe
Joined: 07 May 2012, 14:39 Posts: 695 Location: Helsingborg
|
 Re: George L kabel fundering
Egentligen mäter man inte kablar i ohm, utan i farad. Mäter man i ohm, så ska det egentligen vara extremt nära 0 Ω, annars är någonting fel. Min 6 meters Cordial The Road 75 som jag har bredvid mig mäter 0.8 Ω inklusive kontakter. 2 MΩ är således väldigt mycket på en kabeldragning som är 10 meter.
Men största sannolikhet så har du råkat ut för samma sak som gjorde att jag slutade använda George L, dålig kontakt mellan kabeln och kontakterna. Jag hade rekommenderat att du löder istället. Detta innebär då att du får byta kontakter, men det är det värt. Vad använde du för kabeln innan George L, och på vilket sätt tyckte du att George L lät bättre?
|
| 18 Jun 2020, 13:21 |
|
 |
|
primary man
|
guitarnerdswe wrote: Egentligen mäter man inte kablar i ohm, utan i farad. Mäter man i ohm, så ska det egentligen vara extremt nära 0 Ω, annars är någonting fel. Min 6 meters Cordial The Road 75 som jag har bredvid mig mäter 0.8 Ω inklusive kontakter. 2 MΩ är således väldigt mycket på en kabeldragning som är 10 meter.
Men största sannolikhet så har du råkat ut för samma sak som gjorde att jag slutade använda George L, dålig kontakt mellan kabeln och kontakterna. Jag hade rekommenderat att du löder istället. Detta innebär då att du får byta kontakter, men det är det värt. Vad använde du för kabeln innan George L, och på vilket sätt tyckte du att George L lät bättre? Minns inte vad jag hade för kablar innan , men märkte nu att mina George mäter mer i ohm än dom andra jag har i lådan. ( 2M ohm är mellan + & - på kabeln , dvs att signalen inte läcker , inkl allt instrumentkabel , pedalkablar , stärkarkabel ) Men jag har 26 ohm i signalvägen där , vilket jag tycker är för högt. Tror det är som du säger att det är dålig kontakt , mellan kontakt & kabel , troligtvis oxid där . Jag ska ta mig tid till att försöka göra rent där & korta av Kablarna lite. Jag är säker på att när dom var nya , så var mätvärdena mkt bättre . Vore kul att veta om andra med samma kablar ( jag har dom tunna ) har samma problem.
|
| 18 Jun 2020, 14:53 |
|
 |
|
JTM
Joined: 03 Nov 2008, 21:14 Posts: 1369 Location: Dorotea Lapplands Sydport
|
Har du 10 pedaler så har du också 20 kontakttungor som kan orsaka dålig kontakt. Varit med om flera gånger att en fotswitch (speciellt 3PDT) kan ha riktigt dålig kontakt i bypassläge. Med det sagt, inte säkert att George L är skulden till allt i detta fall..
|
| 18 Jun 2020, 15:12 |
|
 |
|
Goran
|
10 meter kabel, plus tåtarna inne i pedalerna, är för mycket, diskant och ton försämras när alla pedalerna är av. En bra buffer, så "nära" gitarren som möjligt (men efter t ex en Fuzz Face), ger dig garanterat bättre ton när alla pedalerna är by-passade. Även om dina kablar är perfekta. Är det så att du alltid har någon pedal på hela tiden behövs nog ingen buffer.
|
| 18 Jun 2020, 15:17 |
|
 |
|
primary man
|
JTM wrote: Har du 10 pedaler så har du också 20 kontakttungor som kan orsaka dålig kontakt. Varit med om flera gånger att en fotswitch (speciellt 3PDT) kan ha riktigt dålig kontakt i bypassläge. Med det sagt, inte säkert att George L är skulden till allt i detta fall.. Tack för tips Ska kolla up alla kablar & mäta allt igen .
|
| 18 Jun 2020, 15:23 |
|
 |
|
primary man
|
Goran wrote: 10 meter kabel, plus tåtarna inne i pedalerna, är för mycket, diskant och ton försämras när alla pedalerna är av. En bra buffer, så "nära" gitarren som möjligt (men efter t ex en Fuzz Face), ger dig garanterat bättre ton när alla pedalerna är by-passade. Även om dina kablar är perfekta. Är det så att du alltid har någon pedal på hela tiden behövs nog ingen buffer. Så är det nog Men skillnaden har varit mindre än va den är nu . Har en moody sounds buffer i lådan , ska prova den , efter mina fuzzar . Men vill helst klara mig utan. Sen kanske jag tänker fel ....... Kablarna läcker ju inte mellan signal & jord ..... 26 ohm motstånd i signalvägen , borde väl vara marginellt ? Menar att om man har typ 26 ohm extra i tex en gitarrmick skulle ju inte höras iom att det inte läcker mot jord ? Men jag hör ju en skillnad 
|
| 18 Jun 2020, 15:34 |
|
 |
|
guitarnerdswe
|
primary man wrote: Goran wrote: 10 meter kabel, plus tåtarna inne i pedalerna, är för mycket, diskant och ton försämras när alla pedalerna är av. En bra buffer, så "nära" gitarren som möjligt (men efter t ex en Fuzz Face), ger dig garanterat bättre ton när alla pedalerna är by-passade. Även om dina kablar är perfekta. Är det så att du alltid har någon pedal på hela tiden behövs nog ingen buffer. Så är det nog Men skillnaden har varit mindre än va den är nu . Har en moody sounds buffer i lådan , ska prova den , efter mina fuzzar . Men vill helst klara mig utan. Sen kanske jag tänker fel ....... Kablarna läcker ju inte mellan signal & jord ..... 26 ohm motstånd i signalvägen , borde väl vara marginellt ? Menar att om man har typ 26 ohm extra i tex en gitarrmick skulle ju inte höras iom att det inte läcker mot jord ? Men jag hör ju en skillnad  Som sagt, man mäter i farad. Att mäta i ohm ger egentligen bara en fingervisning om att nått är fel. George L har ca 67pf/m kapacitans, så 670 pf för 10 meter. Som referens av 2 sidor på spektrumet så är Mogami 2524 130pf/m och Sommer The Spirit LLX 52pf/m. Om vi säger att "normalvärde" ligger runt 80-90 pf/m, så är George L på den mer transparenta sidan av skalan. Dock så hamnar du rätt på rätt så hög kapacitans pga längden. 6 meter Mogami 2524 ger ca 800 pf, vilket ger ett märkbart beslöjat ljud, som referens. Skulle du istället köra Sommer-kabeln, så hamnar du på 520 pf, vilket får anses lagom eller "middle of the road". Det är runt där mina egna kablar mäter innan dom träffar min Suhr buffer. Kapacitansen är egentligen det enda som spelar roll i hur mycket diskant en kabel rullar av. Sen finns det andra faktorer som spelar in, tex hur hållbar kabeln är, hur bra den är på att hålla ute störande signaler, hur mycket den för vidare fysiska ljud (tex när man slänger runt den på scen) etc. En billig kabel kan låta precis lika bra som en dyr, men oftast är det dessa andra egenskaper som gör en dyr kabel dyrare. Om du absolut inte vill använda en buffer, så hade jag skippat George L kabeln och kört på Sommer The Spirit LLX, då får du en schysst kapacitans för hela signalkedjan med den längden du har.
|
| 18 Jun 2020, 15:50 |
|
 |
|
Tubis
|
"När jag mäter upp dom så har korta kablar ca 2ohm" Har du nollat mätaren? Min skit visar 4ohm mellan mätpinnarna......
26ohm=fel på systemet
Ska man få någon vinst med en buffer ska den ha 1M på ingången inte 500k som en del har vilket beslöjar ljudet som att dra ner tonkontrollen på guran med 30%
_________________ Johan Hansson
|
| 18 Jun 2020, 19:25 |
|
 |
|
JTM
Joined: 03 Nov 2008, 21:14 Posts: 1369 Location: Dorotea Lapplands Sydport
|
Kolla varje pedal(switch) för sig först och främst, dessa 3 poliga switchar som mer eller mindre har blivit standard är rena skräpet många gånger. 2 ohm på varje kortkabel är säkerligen mätarfel, däremot ingen omöjlighet att komma upp i 20-30 ohm på en taskig switch. Ibland kan man ” snäppa” på en pedalswitch i bypassläge och höra hur ljudet ändra sig.
|
| 18 Jun 2020, 19:46 |
|
 |
|
guitarnerdswe
|
Tubis wrote: "När jag mäter upp dom så har korta kablar ca 2ohm" Har du nollat mätaren? Min skit visar 4ohm mellan mätpinnarna......
26ohm=fel på systemet
Ska man få någon vinst med en buffer ska den ha 1M på ingången inte 500k som en del har vilket beslöjar ljudet som att dra ner tonkontrollen på guran med 30% Vilka har 500k? 1M är ju det självklara valet liksom.
|
| 18 Jun 2020, 20:10 |
|
 |
|
Tubis
|
guitarnerdswe wrote: Tubis wrote: "När jag mäter upp dom så har korta kablar ca 2ohm" Har du nollat mätaren? Min skit visar 4ohm mellan mätpinnarna......
26ohm=fel på systemet
Ska man få någon vinst med en buffer ska den ha 1M på ingången inte 500k som en del har vilket beslöjar ljudet som att dra ner tonkontrollen på guran med 30% Vilka har 500k? 1M är ju det självklara valet liksom. Har inga namn på rak arm nu men har sett både buffrar och andra pedaler med 500k vilket gör att folk vill ha true bypass för att det solkar ner ljudet annars......
_________________ Johan Hansson
|
| 18 Jun 2020, 20:17 |
|
 |
|
CarlM
|
Man kan mäta många saker på en kabel men vanligast är att man mäter:
- Resistans - Kapacitans - Induktans.
Summan av dessa (plus konduktansen) bildar kabelns karaktäristiska impedans.
28 ohm är förstås försumbart jämfört mot ingångsimpedansen i förstärkaren som normalt är 1Mohm, men om allt är helt så har nog inte George L så hög resistans från ända till ända. Däremot så passerar signalen en massa materialövergångar och kontaktytor där de är mer sannolikt att den uppmätta resistansen uppkommit.
Mät kabel för kabel inkopplad och addera resistanserna, så märker du nog att summan av George L-kablarna är betydligt mindre än 28 ohm. En bra o-billig buffer är alltid en bra idé att sätta i börja av en lång pedalkedja, även om inte det löser alla problem, så löser du i alla fall en hel del problem.
|
| 21 Jun 2020, 22:18 |
|
 |
|
primary man
|
Jag har grejat med mina kablar i mitt bord nu Gjorde rent med elektronik spray & tryckluft i kontakterna & kapade/kortade kablarna lite . Jag fick ner resistansen till ca 8ohm , vilket jag tycker är bra , men ändå högt ? ( men det är ju ändå ca 10 meter & över 20 kontakter & 10 pedaler) Det lät bättre , sen gjorde jag som Göran sa att jag satte en buffer efter fuzzen , & det blev skillnad , nu hör jag inte skillnad med bara en sladd rätt in i stärkaren , mot hela bordet inkl allt Så tack för alla tips . Så nu är allt frid och fröjd. MEN är lite missnöjd på George L som lät så bra i början , men som har ändrat sig över tid . Men man kanske får göra så här efter några år? Problemet blir kanske att man inte märker när det kommer smygande . Plötsligt är man inte nöjd och byter ut något som är bra. Det har jag nog gjort iaf . Typ , tröttnat på en bra pedal , eller bytt något förstärkar rör i onödan Fan också 
|
| 22 Jun 2020, 02:25 |
|
 |
|
CarlM
|
primary man wrote: Jag har grejat med mina kablar i mitt bord nu Gjorde rent med elektronik spray & tryckluft i kontakterna & kapade/kortade kablarna lite . Jag fick ner resistansen till ca 8ohm , vilket jag tycker är bra , men ändå högt ? ( men det är ju ändå ca 10 meter & över 20 kontakter & 10 pedaler) Det lät bättre , sen gjorde jag som Göran sa att jag satte en buffer efter fuzzen , & det blev skillnad , nu hör jag inte skillnad med bara en sladd rätt in i stärkaren , mot hela bordet inkl allt Så tack för alla tips . Så nu är allt frid och fröjd. MEN är lite missnöjd på George L som lät så bra i början , men som har ändrat sig över tid . Men man kanske får göra så här efter några år? Problemet blir kanske att man inte märker när det kommer smygande . Plötsligt är man inte nöjd och byter ut något som är bra. Det har jag nog gjort iaf . Typ , tröttnat på en bra pedal , eller bytt något förstärkar rör i onödan Fan också  Eftersom George Ls kablar inte är isolerade med isolationsteknik som är tät över tid, så kommer luft och annat komma åt ledarna som kommer att reagera. Om ytan på ledaren missfärgas p g a reaktion med luft och luftburna föroreningar (t ex blir grön), så kommer det att påverka kabelns elektriska egenskaper. Därför är det nog bra att byta kablarna om de är 20 år gamla. Om du dessutom använder George Ls skruvkontakter, så funkar de heller inte så bra över tid eftersom kopparen deformeras av skruven och kontakten emellan skruv och den relativt mjuka ledaren blir sämre över tid, samtidigt som ledaren sannolikt har reagerat på kontakten med t ex luft under de 20 åren. De kan antingen byta dem mot lödbara eller i alla fall dra åt dem med jämna mellanrum.
|
| 22 Jun 2020, 11:20 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 15 posts ] |
|