| Author |
Message |
|
Mats Nermark
|
 Fuzz med både germanium och silicon?
Hej,
Jag har ont om plats både på pedalbordet och i pedalbudgeten så jag är på jakt efter en fuzzpedal som har både germanium- och silicone-krets i sig och som man kan byta mellan.
Förslag och åsikter efterfrågas.
/Mats N
Last edited by Mats Nermark on 28 Jun 2020, 11:50, edited 1 time in total.
|
| 27 Jun 2020, 11:06 |
|
 |
|
Jonken
Joined: 26 Nov 2008, 14:47 Posts: 5013 Location: Northbottom
|
 Re: Fuzz med både germanium och silicone?
Här kan du hitta två kit med dina exakta preferenser för germanium och silicone. Du kan troligen bygga ihop dessa två till en pedal -eller A/B:a mellan två separata burkar: https://shop.pedalparts.co.uk/Fuzz/cat847125_2465698.aspxEller så kan du lösa det på det dyrare sättet Ex med dessa: https://www.guitarpedalx.com/news/gpx-blog/6-cool-germanium-and-silicon-switchable-fuzz-pedalsPersonligen skulle jag hellre kontakta FuzzDog; och passa frågan till dem. / Jonken
|
| 27 Jun 2020, 11:48 |
|
 |
|
Mats Nermark
|
Tack Jonken!
Tyvärr är jag ingen lödare/byggare så FuzzDog kits är inte min grej. Den andra artikeln har ju tyvärr, om jag fattat rätt, bara pedaler som inte längre tillverkas.
Jag letar vidare!
/Mats N
|
| 27 Jun 2020, 11:58 |
|
 |
|
bummer
|
|
| 27 Jun 2020, 12:02 |
|
 |
|
Mats Nermark
|
bummer wrote: https://www.guitarpedalx.com/news/gpx-blog/6-cool-germanium-and-silicon-switchable-fuzz-pedals Hej Bummer, Tack för tipset men jag tror att de pedalerna inte längre tillverkas. Har jag fel? /Mats N
|
| 27 Jun 2020, 12:09 |
|
 |
|
Goran
|
Har byggt en sådan själv, lite speciell lösning då ge-delen är pnp och jag vill driva med ström från aggregat. Rätt användbar kombination.
|
| 27 Jun 2020, 12:10 |
|
 |
|
Little Wing
|
Jag hade en Amptweaker Tightfuzz ett tag. Gick att ställa mellan silicon och transistor. Lät riktigt bra! Inte superstor skillnad i sound, siliconläget var inte så aggressivt.
_________________ Mail: karl_rasmus[a]hotmail.com
|
| 27 Jun 2020, 19:42 |
|
 |
|
Goran
|
Little Wing wrote: Jag hade en Amptweaker Tightfuzz ett tag. Gick att ställa mellan silicon och transistor. Lät riktigt bra! Inte superstor skillnad i sound, siliconläget var inte så aggressivt. Väldigt ofta är dessa ett ”byte” mellan silicon och en npn ge transistor, det funkar. Men pnp ge transistorer ”låter” bättre, och då blir det besvärligt med strömförsörjningen. Liksom halvvägs rätt... Enklaste lösningen är annars två fuzzar, en npn silicon och en pnp germanium. Och två olika strömkällor. Alternativet är annat är att be Albin på Moody Sound bygga en specialare. Han har gott om ge transistorer att välja på, vilket få av oss har. Och det är kritiskt vad gäller ge Fuzz Face.
|
| 27 Jun 2020, 20:17 |
|
 |
|
Britbender
|
Retroman sybil är vad du vill ha, svingrym...har du riktig tur så hittar du en med nkt275s i !
_________________ -Var felet ligger här, vet jag inte, men det är någonstans i rättssystemet.
|
| 27 Jun 2020, 20:45 |
|
 |
|
Goran
|
Little Wing wrote: Jag hade en Amptweaker Tightfuzz ett tag. Gick att ställa mellan silicon och transistor. Lät riktigt bra! Inte superstor skillnad i sound, siliconläget var inte så aggressivt. Det är inte så stor skillnad egentligen om båda har rätt bias. Alltså mellan silicon och germanium, och båda varianterna låter bra på sitt sätt. Jag förutsätter att vi talar om Fuzz Face/Tonebender, annars är vi helt ute i ett annat universum. Och att man kanske bör säga kisel i s f silicon.....
|
| 27 Jun 2020, 21:35 |
|
 |
|
Goran
|
Jag har hört många kiselvarianter som låter minst lika bra som ge varianter , t ex Hartman BC108 Fuzz.
|
| 27 Jun 2020, 21:43 |
|
 |
|
bummer
|
Mats Nermark wrote: bummer wrote: https://www.guitarpedalx.com/news/gpx-blog/6-cool-germanium-and-silicon-switchable-fuzz-pedals Hej Bummer, Tack för tipset men jag tror att de pedalerna inte längre tillverkas. Har jag fel? /Mats N Har ingen aning, nån fanns på Reverb.com tror jag. https://www.thomann.de/se/keeley_fuzz_bender.htmhttps://www.thomann.de/se/earthquaker_d ... oof_v2.htm
|
| 27 Jun 2020, 22:26 |
|
 |
|
Jonken
Joined: 26 Nov 2008, 14:47 Posts: 5013 Location: Northbottom
|
Mats Nermark wrote: Tyvärr är jag ingen lödare/byggare så FuzzDog kits är inte min grej.
Ville bara nämna; att FuzzDog erbjuder tjänsten att löda, montera ihop allt åt dig färdigt. Och det är UK; vilket innebär ingen extra tull och moms. Även om du skulle hitta någon som kan göra detta här i Sverige -eller i övriga europa: Lär slut siffrorna på prislappen vara högre. Det enda extra du egentligen behöver är stomp/av-på -switch med fler luggar; som fixar att köra A/B byte + strömbyte samtidigt. Sedan misstänker jag att allt detta kan rymmas i en mindre box med lite trixning. (Räknar enkelt med 2 + 2 vridreglage -och två stomp switchar.) - Just sayin'.... / Jonken
|
| 28 Jun 2020, 11:33 |
|
 |
|
Mats Nermark
|
Jonken wrote: Mats Nermark wrote: Tyvärr är jag ingen lödare/byggare så FuzzDog kits är inte min grej.
Ville bara nämna; att FuzzDog erbjuder tjänsten att löda, montera ihop allt åt dig färdigt. Och det är UK; vilket innebär ingen extra tull och moms. Även om du skulle hitta någon som kan göra detta här i Sverige -eller i övriga europa: Lär slut siffrorna på prislappen vara högre. Det enda extra du egentligen behöver är stomp/av-på -switch med fler luggar; som fixar att köra A/B byte + strömbyte samtidigt. Sedan misstänker jag att allt detta kan rymmas i en mindre box med lite trixning. (Räknar enkelt med 2 + 2 vridreglage -och två stomp switchar.) - Just sayin'.... / Jonken Det var bra "sayin´"! Tack för det. /Mats N
|
| 28 Jun 2020, 11:51 |
|
 |
|
Makten
|
Goran wrote: Jag har hört många kiselvarianter som låter minst lika bra som ge varianter , t ex Hartman BC108 Fuzz. Jag tycker kisel överlag låter bättre eftersom de sällan är lika "muddiga" i diskanten. Kör man helt ren fuzz så kan det vara en nackdel men i mitt fall sitter det alltid nåt som mjukar upp bakom, antingen förstärkardist eller en TS.
|
| 28 Jun 2020, 13:56 |
|
|