View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 14:35

Reply to topic  [ 11 posts ] 
Japanen som ägnat sitt liv att bli en perfekt Jimmy Page 
Author Message

Post Japanen som ägnat sitt liv att bli en perfekt Jimmy Page
Det här tyckte jag var lite udda och underhållande men jag är väl lättroad :oops:

Man har ju hört talas om Elvis impersonators! men det här var första gången jag sett en Jimmy Page dito , iaf en som
jobbat så hårt och länge på det och dessutom en japan. Upplever hela grejen som galen men han verkar ganska sympatisk
ändå. Hundratals bootleginspelningar och filmer har tröskats i jakten på perfektion.

Tydligen har det gjorts en film om honom
Trailer ->
https://www.youtube.com/watch?v=lSaVHb9_PaM

I någon mån har han väl lyckats för sedan flera år bor han i USA och försörjer sig/spelar i flera LZ coverband varav ett med
Jason Bonham på trummor. Och till och med Jimmy Page som han träffat lär vara lite av ett fan.

https://www.youtube.com/watch?v=KH6ufR72rZk

11 Oct 2023, 18:43
Profile ICQ WWW

Post Re: Japanen som ägnat sitt liv att bli en perfekt Jimmy Page
Verkar intressant, tack för tips.

11 Oct 2023, 21:40
Profile

Aldrig förstått dessa kopior. Något sjukt med dessa och deras besatthet. Vill jag höra och se vill jag ha originalet och ingen kopia. Kopior är aldrig intressanta. Sen har jag aldrig gillat coverband heller.

12 Oct 2023, 11:54
Profile

Tokerekloker wrote:
Aldrig förstått dessa kopior. Något sjukt med dessa och deras besatthet. Vill jag höra och se vill jag ha originalet och ingen kopia. Kopior är aldrig intressanta. Sen har jag aldrig gillat coverband heller.

Jo men jag håller med dig Tokerekloker, gitarrmässigt och musikaliskt är "Mr Jimmy" i princip ointressant. Men däremot tycker jag tvärtom att hans besatthet + japanska ursprung
och livsresa är en synnerligen intressant historia och en bra berättelse.

13 Oct 2023, 08:41
Profile ICQ WWW

Vad är problemet, bra, kompetent, skickligt osv, är väl vad det är?

14 Oct 2023, 16:51
Profile ICQ YIM WWW

zoork_1 wrote:

Varför göra något eget och gå sin egen väg när man istället kan bli besatt och kopiera någon fullt ut?
Ungefär som killar och tjejer som vill se ut som sina idoler och plastikoperar sig till vansinne. Om man
inte inser att något är fel i skallen på såna här människor......De ska inte uppmuntras i alla fall.

14 Oct 2023, 18:18
Profile

Tokerekloker wrote:
zoork_1 wrote:

Varför göra något eget och gå sin egen väg när man istället kan bli besatt och kopiera någon fullt ut?
Ungefär som killar och tjejer som vill se ut som sina idoler och plastikoperar sig till vansinne. Om man
inte inser att något är fel i skallen på såna här människor......De ska inte uppmuntras i alla fall.

Fast man kan ju jämföra med musiker inom klassisk musik eller storband etc så framför de i de allra flesta fall enbart musik som redan är komponerad och dessutom efter noter på ett väldigt precist sätt även om det ibland finns ett visst utrymme för egen tolkning hos t ex solisten.

Mr Jimmy har ju nästan drivit att spela och röra sig som Page till en konstform. Och de verkar finnas en stor publik som är helt lyrisk så han fyller helt klart ett behov som finns därute. Sen kan ju inte allt vara allas kopp te.

14 Oct 2023, 22:06
Profile ICQ WWW

Ett sätt att förstå det kan vara att tänka på det som show och jobb/inkomst.

17 Oct 2023, 14:30
Profile ICQ YIM WWW

Håller med, det är definitivt något sjukt med detta beteende. Tycker jag i alla fall.

Sedan om man tjänar pengar på det är en sak, fast det gör inte saken mycket bättre. Man kanske inte är sjuk om det är enda incitamentet men då är man bara lite av en tjuv istället.

Finns ju massvis med exempel, Elvis har väl flest kopior skulle jag tro.

26 Oct 2023, 10:28
Profile ICQ WWW

Om det är något sjukt med detta, så verkar sjukdomen förhållandevis mild jämfört med många andra betenden.

26 Oct 2023, 13:47
Profile ICQ YIM WWW

Jag har för egen del tyckt att rena tributeband känns lite tråkiga, om man ändå skall spela andras låtar så varför begränsa sig till låtar från ett band?

Jag fick dock en tankeställare för några år sedan när jag fick en biljett till Cirkus och ett engelskt band som spelade Pink Floyd. De var väldigt bra, lät förmodligen så nära Pink Floyd man kan komma och med riktig ljusshow etc. För mig var det kul eftersom jag aldrig hört det riktiga Pink Floyd när det begav sig. Då började jag fundera på om det kommer att komma mer band på den nivån när de stora banden faller ifrån. Alternativet är väl ABBA's avatarer eller så kanske publiken är lika gamla som banden så marknaden för ett band som tex spelar Stones försvinner samtidigt som bandet.

Hursomhelst ser jag inget sjukt i att musiken lever vidare, klassik musik har ju överlevt kompositörerna med flera hundra år.

31 Oct 2023, 17:36
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 11 posts ]