View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2026, 18:24

Reply to topic  [ 97 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next
Kahler SG 'Coyote' -projekt 
Author Message

Post Kahler SG 'Coyote' -projekt
Har länge haft ett gammalt Kahler svaj liggandes. Har aldrig riktigt hittat en gitarr -som den passade på. För mycket velande för att känna igen mig själv helt enkelt... Så jag 'vände på steken'; och istället ställde mig själv frågan: -Av alla gitarr typer/modeller som finns: -Vilken gitarr tycker du skulle bli snyggast med ett Kahler? En SG blev mitt personliga val här. Såg en hägring framför mig; -med Glenn Tipton som släpper hammren i klassika bandet: Judas Priest. Glenn körde ju på Kahler svaj; men tror inte att han hade detta svaj på någon SG (mig veterligen).

Så jag tänkte: Då bygger vi en hel jäkla gitarr runt det där jäkla darrspaken. :lol: :lol: (Jag råkade faktiskt ha en SG med passade specs i delar -som bara legat ock skräpat.)

Har planer på att ändra en aning -på orginal SG horn konturerna. Göra formen snäppet mer aggresiv. Håller just nu på med lite trä jobb; bla att passa in halsen i kroppen. Tanken är att köra full Gibson tillt i halsinfästningen -och sedan bygga en upphöjning för detta plan -monterade Kahler svaj. Bara full ton -och klangöverföring is good enough; baby... 8)
Attachment:
Kahler SG 2.JPG
Kahler SG 2.JPG [ 153.56 KiB | Viewed 14630 times ]

Den nuvarande preliminära planen är: Att köra endast en stall humbucker + kahler svajet + Floyd Rose översadel -och en dubbelverkande dragstång i halsen. Avslutningsvis relicera skiten ur den. Nyasmässigt blir det troligen någonting i stil med krackelerat vitt -eller vintage gul/vitt.

Och: Om någon har en orginal Kahler svaj spak till övers: Är jag intresserad. (Annars blir det tyvärr Fenderspak på denna.)

/ Jonken

Attachments:
Kahler SG 1.JPG
Kahler SG 1.JPG [ 158.41 KiB | Viewed 14630 times ]

Last edited by Jonken on 17 Jul 2025, 15:04, edited 1 time in total.

21 Sep 2024, 16:43
Profile

Post Re: Kahler SG -projekt
Ska bli spännande att följa :) Kul att du kan lägga upp bilder igen, din trådar blir mycket mer levande nu!

22 Sep 2024, 12:20
Profile

Var inte kahler kända för att de inte höll stämmningen? Fanns en anledning till att de inte blev populära och konkade inte dem?

22 Sep 2024, 13:27
Profile

Tokerekloker wrote:
Var inte kahler kända för att de inte höll stämmningen? Fanns en anledning till att de inte blev populära och konkade inte dem?

De flesta Kahler modeller har inte lås i stallet...så ja! (så även den modellen på bilden) sen är det många rörliga delar å det förminskar både klang och ton...en styggelse med finstämning, vore det inte för finstämningen! så är t.o.m. Bigsby ett bättre val!...å en slipper låssadel!...att det kommer från en tonjagare gör det till ett...märkligt val!

(å andra sidan förstår en Tipton grejen å den kan göra det lite legitimt...hoppas ni hört The Flying Hat Band)

https://www.youtube.com/watch?v=MaqGjrwiL5M&ab_channel=LiveMetal

https://edlersrevolution.bandcamp.com/

22 Sep 2024, 14:21
Profile WWW

Som jag har hört, det kan förstås vara fel, så gick Kahler i putten efter att de fick licens på Floyd Rose svajen. De förbättrade Floyd-konceptet och Kahler Floyd fanns på Charvel och Jackson, och sen var det visst nåt med Fender också. Plötsligt blev de av med licensen. Har i många år kört med ett Kahler Floyd som fungerar perfekt. De tidiga Kahler svajen var väl tänkta för Les Paul gitarrer; poängen var att man kunde få ett någorlunda OK svaj utan att såga i kroppen.

22 Sep 2024, 18:41
Profile

Har också bara positiva erfarenheter av Kahler. Håller stämningen riktigt bra. Trevlig 'utväxling' på dessa svaj också. Man kan gå riktigt jäkla crazy på dom.
Har i dags läget faktiskt ingen gitarr med Kahler svaj. Ska bli kul och ha en igen.

Halsinfästningen är nu helt klar -för limmas ihop. Väljer och vänta med att kladda med Titebond -innan allt trä göra är klart. Håller på med att modifiera konturerna på kroppen nu. Efter detta blir det att köra ner fräsen i kroppen; för elkammare, stall + mick. När detta är klart blir det att tillverka min custom, upphöjnings träbit under stallet.

Det enda jag saknar egentligen-är en pedhead overlay träbit för huvet. Rejält irriterande att sådana är typ slut överallt. Känns beiget -att beställa en sån liten skitgrej utomlands...

Knåpade ihop en stringthru relic P-bas åt en kund nyligen. Den hade en vit relic färg -med en massa checking. Eftersom det finns sån lack kvar; funderar jag på om det kanske skulle vara ett nyansalternativ även för min Kahler SG...?

Attachments:
T P Bas.jpg
T P Bas.jpg [ 203.46 KiB | Viewed 14380 times ]
22 Sep 2024, 19:39
Profile

Wilmer wrote:
Som jag har hört, det kan förstås vara fel, så gick Kahler i putten efter att de fick licens på Floyd Rose svajen. De förbättrade Floyd-konceptet och Kahler Floyd fanns på Charvel och Jackson, och sen var det visst nåt med Fender också. Plötsligt blev de av med licensen. Har i många år kört med ett Kahler Floyd som fungerar perfekt. De tidiga Kahler svajen var väl tänkta för Les Paul gitarrer; poängen var att man kunde få ett någorlunda OK svaj utan att såga i kroppen.

Det stämmer säkert!....den första modellen som på bilden är en "styggelse" det kom en liknande modell som hängde på stoptail-bultarna på en LP, men det behövdes en liten "grop" för att det skulle passa, Daddario gjorde t.o.m. förtennade kul-fästen på plain strängarna och dubbel lindade på de lindade strängarna för att det skulle bli bättre...men det fungerade dåligt det med, kom t.o.m. in kunder å bad om att löda ihop strängarna vill jag minns.

Floyd Rose är en annan historia i sig, som Kahler är en del av...men inte på det sättet en tror, även Grover Jackson...lyssna på Tone Talk med Grover Jackson, det rimmar med mina egna erfarenheter från samma tid!

22 Sep 2024, 20:32
Profile WWW

Eftersom tråden nu verkar diskutera Kahler svaj i allmänhet, mer än Jonkens SG-projekt som verkar mycket intressant, måste en sak sägas. De problem som Floyd Rose-svajen hade, att de ”stal” ton, och att alla strängar påverkades av att man bendade en sträng, de problemen fanns inte med ett Kahler Floyd. De var stabilare och helt enkelt bättre än vanliga Floyd Rose. Jag ska plåga er med ett exempel från GuitCussion, där jag i inledningen spelar på min Godin Artisan ST-1 med Dimarzio area pickuper, som också har ett Kahler Floyd

https://m.soundcloud.com/wilmerthewhite ... -iron-mill

23 Sep 2024, 18:28
Profile

Är inte denna typ av svajstall helt ute idag? Lika ute som utsvängda byxben och hårsprej, med den enda musikaliska finessen att få gitarren att låta som antingen ett störtande flygplan eller en gnäggande häst!

Nej utmaningen år 2024 är att få en gammal Hagström gitarr med ett original äkta Hagström "Tremar svaj" att funka klockrent!
Obs inga rullsadlar eller speciella strängträd godkänns! Bara minutiös justering för att uppnå hundra procent stabil stämning, malmtung klang och sustain en hel förmiddag!

23 Sep 2024, 19:18
Profile

Wilmer wrote:
Eftersom tråden nu verkar diskutera Kahler svaj i allmänhet, mer än Jonkens SG-projekt som verkar mycket intressant, måste en sak sägas. De problem som Floyd Rose-svajen hade, att de ”stal” ton, och att alla strängar påverkades av att man bendade en sträng, de problemen fanns inte med ett Kahler Floyd. De var stabilare och helt enkelt bättre än vanliga Floyd Rose. Jag ska plåga er med ett exempel från GuitCussion, där jag i inledningen spelar på min Godin Artisan ST-1 med Dimarzio area pickuper, som också har ett Kahler Floyd

Helt klart ett svajande som verkar funka, bra spännvidd eller vad man ska säga på svajandet.

Och Jonken, den gulnade färgen skulle passa alldeles utmärkt på en SG!

23 Sep 2024, 19:26
Profile

Wilmer wrote:

Den här posten visar mer än lovligt din okunskap i fysik Wilmer...förstår om det är ett X bakom :lol: sluta "killgissa" snälla du! tycke och smak är som baken...delad! å i mitten kommer det mest skit.

...Jonken brukar vanligtvis vara i bollparken med sina väldigt "nördiga" inlägg...som i sig kan vara underhållande i sin jakt på ton...den här behövde ett inlägg om varför de inte är rekomenderat.

Av vad du beskrivit drar jag slutsatsen att din Godin då inte hade ett flytande svaj, annars säger fysikens lag att även dina strängar som du inte bende droppade i pitch samtidigt som det blev längre till pitch på den sträng du bende!...Kahlersvajet på bilden går inte att justera så! det är alltid flytande utan att göra fysisk åverkan, jag vet...jag "killgissar" inte!

Jonken:
Den blir nog fin i äggskalsvit, tonen blir inte så bra som ett original tuneomatic och stoptail, eller varför inte ett Badass..Leo Quan har börjat tillverkas igen såg jag!..men det vet du säkert redan, hade du hört The Flying Hat Band? Tipton!
(låter Priest innan Priest...bara de första ackorden där påminner om någon Priest låt)

23 Sep 2024, 22:04
Profile WWW

Jo E wrote:
Hade inte en susning om att det funnits ett "The flying Hat" band.
Alltid kul med sånt som är nytt för en i den här svängen.... 8)

24 Sep 2024, 03:54
Profile ICQ YIM WWW

Jo e: hade tänkt svara på ditt oförskämda inlägg, men skiter faktiskt i det.

24 Sep 2024, 10:47
Profile

Wilmer wrote:
Jo e: hade tänkt svara på ditt oförskämda inlägg, men skiter faktiskt i det.

Förunderligt! :lol: var svajet flytande på din Godin? :wink:

24 Sep 2024, 11:59
Profile WWW

Wilmer wrote:

Du snackar strunt. Floyd Rose "stjäl" inte ton. Det har en annan ton. Det låter inte likadant som hos dina gubb-boomergitarrer men med en kropp av amerikansk lind och lönnhals finns det hur mycket "ton" som helst med rätt mickar.

24 Sep 2024, 12:02
Profile

Jonken när jag såg du skulle göra ett Kahler projekt, så hade jag hoppas på att hade gjort en chris hayes gura (Gitaristen som lirade med Huey Lewis and the News ) :)
https://th.bing.com/th/id/R.124e4381d1f ... ImgRaw&r=0

När jag läste om hans gura på 80 :talet i guitar player (ja det var så man fick info på den tiden ;) ) Skulle hans gura vara en av två som Gibson gjorde (om det senare stämmer vet jag inte).
Det var en gibson les Paul dubbel cutaway med Explore huvud och en mick o Kahler svaj.

Jag har alltid gillat den :)

24 Sep 2024, 16:17
Profile

.

Last edited by Obi on 25 Sep 2024, 00:57, edited 1 time in total.

24 Sep 2024, 18:11
Profile ICQ WWW

Wilmer wrote:
Eftersom tråden nu verkar diskutera Kahler svaj i allmänhet, mer än Jonkens SG-projekt som verkar mycket intressant, måste en sak sägas. De problem som Floyd Rose-svajen hade, att de ”stal” ton, och att alla strängar påverkades av att man bendade en sträng, de problemen fanns inte med ett Kahler Floyd. De var stabilare och helt enkelt bättre än vanliga Floyd Rose.

FR själ stal ingen ton. Lika lite som idag. Det är bara ett annat sorts stall och sadel. Hur kan det då stjäla ton? Gjorde det det hade inte FR-stall blivit en succé som det blev och använts av så många, främst hårdrocksgitarrister på 80-talet. Klart alla strängar påverkas på ett svaj om man svajar. Gäller alla sorters svaj. Så länge allt går tillbaka till stämt efter svaj så är allt som det ska vara. Fattar inte vad du ville ha sagt där. Om Kahler var stabilare och bättre, som du påstår, varför övergick då inte alla, eller åtminstone de flesta, till Kahler istället för FR? Du påstår en hel del utan någon som helst fakta.

24 Sep 2024, 18:31
Profile

pudas wrote:
Är inte denna typ av svajstall helt ute idag? Lika ute som utsvängda byxben och hårsprej, med den enda musikaliska finessen att få gitarren att låta som antingen ett störtande flygplan eller en gnäggande häst!

Nej utmaningen år 2024 är att få en gammal Hagström gitarr med ett original äkta Hagström "Tremar svaj" att funka klockrent!
Obs inga rullsadlar eller speciella strängträd godkänns! Bara minutiös justering för att uppnå hundra procent stabil stämning, malmtung klang och sustain en hel förmiddag!

Okej farfar boomer. Det går göra mycket mer än störtande flygplan och gnäggande häst med ett FR. Men det visste du säkert inte heller. Din utmaning med en gammal Hagström är du nog ensam om.

24 Sep 2024, 18:33
Profile

Amp Healer II wrote:
Jonken när jag såg du skulle göra ett Kahler projekt, så hade jag hoppas på att hade gjort en chris hayes gura (Gitaristen som lirade med Huey Lewis and the News ) :)

När jag läste om hans gura på 80 :talet i guitar player (ja det var så man fick info på den tiden ;) ) Skulle hans gura vara en av två som Gibson gjorde (om det senare stämmer vet jag inte).
Det var en gibson les Paul dubbel cutaway med Explore huvud och en mick o Kahler svaj.

Jag tyckte att Jonkens projekt var roligt fram tills att jag såg din bild, nu vill jag att han ska ha det som projekt istället :)

Och för att lyfta upp något annat. Vilken bister ton många i tråden har mot varandra. Kom igen det är en byggtråd! Hur många såna får vi här på bojen nu för tiden egentligen.

24 Sep 2024, 20:21
Profile

:wink: ..när det gäller Kahler är det ton som brister...å är långt ifrån bister. :lol:

Allvarligt så ja kanske, dock inget jag inte står för!!!...med tanke på...eller mer rätt det tanklösa påståenden som vederbörande "killgissar" å faktiskt inte verkar förstå skillnad eller varför...varför blanda in Floyd i det hela? ett stall Jonkens Kahler svaj inte kan mäta sig med, två helt olika modeller! inte äns det Kahler som vederbörande ställer över ett Floyd klarar den jämförelsen, men för underhållningens skulle en vilja höra om vilka förbättringar han påvisade fanns är? å så fars med nya "killgissningar". :roll:

Som jag då tyckte och forfarande tycker...har det där stallet har inget på en gitarr att göra...kan tillägga att det finns en tidig Jackson Soloist i svart som är blev konverterad från en sådan styggelse till ett Floyd därute...en räddad!!! hoppades på nr två här!...då är jag i fas...har monterat sådana på två Les Paul´s 79-80. my bad!

25 Sep 2024, 07:08
Profile WWW

Jo E wrote:
.varför blanda in Floyd i det hela?

Det vet jag inte men han pratar väl om de FR som Kahler licenstillverkade typ

https://reverb.com/item/14984335-kahler ... n-usa-rare

25 Sep 2024, 07:16
Profile ICQ WWW

Obi wrote:
Jo E wrote:
.varför blanda in Floyd i det hela?

Det vet jag inte men han pratar väl om de FR som Kahler licenstillverkade typ

https://reverb.com/item/14984335-kahler ... n-usa-rare

Jovisst, likheten med svajet i länken mot Jonkens är namnet....med ett Floyd inte så många heller! ..ton mässigt kommer det där aldrig ända fram, en fatal skillnad är väldigt tydlig!...ni ser väl varför?

25 Sep 2024, 08:25
Profile WWW

Halsen och kroppen giftes för ett par dagar sedan. Hals infästningen här är en specialare. Det är en hälklack ala Gibson undertill; med full hälbredd ovantill. En väldigt god kombination för genuin klang överföring. En limmad halsmontering lämnar dock alltid en glipa i klacken. Dagens jobb är att åtgärda denna glipa. Eftersom jag planerat att inte ha något plektrumskydd på denna SG; höjer givetvis insatserna här. Glipan måste med andra ord fixas på ett lite annorlunda sätt -för att bli osynlig på instrumentet.

Halsen har limmats ihop med klassisk Titebond -lim (ala Gibson). Men detta inomhuslim är sämre att använda till annat än att pressa plana ytor mot varandra. Här måste man gå på lite fränare grejer. Har sett många byggare som kör trälim blandat med träspån -för att fylla igen glipor av denna typ. Och detta funkar alldeles utmärkt -ifall det endast är utseendet man är ute efter att uppnå. Klangmässigt innebär dock ett sådant alternativ en rejäl klangmässig dämp effekt -på ett VÄLDIGT VIKTIGT ställe på instrumentet. I ett sånt här läge är det bättre att välja kemi -som verkligen hårdnar REJÄLT: Epoxy lim. Detta kommer att ge utseendet, stabiliteten och klangen i instrumentet.

Halsens häl yta ovantill sticker upp några tiondelar vid brädan -och några millimeter baktill vid glipan. När epoxyt har torkat -kommer hela hälen planas jämnt med kroppen.

Har redan fräst el kammaren klar på baksidan. På framsidan återstår det bara att fräsa för stallmicken -och stallet.

Efter detta är det bara att börja porfylla/preppa gitarren för lack. Sitter fortfarnde och velar över vilken bets nyans jag skall blanda i porfyllaren. Det är ju den kulören som kommer att synas igenom på reliceringen. Funderar på sunburst gult... :?

/ Jonken

Attachments:
Kahler SG 4.JPG
Kahler SG 4.JPG [ 158.33 KiB | Viewed 13840 times ]
Kahler SG 3.JPG
Kahler SG 3.JPG [ 176.53 KiB | Viewed 13840 times ]
25 Sep 2024, 13:42
Profile

Amp Healer II wrote:

Tack för tippset! Den där var ju RIKTIGT LÄCKER! (Dock synd att Kahler stallet på hans gura var stud mount.) Chris har ju alltid haft en riktigt nice matta -på sin överstyrda gitarrton. Dock behållningen i bandet: Huey Lewis & The News; var ju alltid Mario 'Bad Boy' Cipollina på Bas. Blir ju inte coolare än så. 8) 8) 8) https://www.youtube.com/watch?v=wBl2QGAIx1s

Beställde faktiskt igår några flat mount Kahler stall. Fått ett par nya ordrar från detta projekt. Inte alls omöjligt -att jag i framtiden knåpar ihop en CH-gura. Men på mitt sätt då.:)

/ Jonken

25 Sep 2024, 14:24
Profile

Superlim får alltid mig att rysa när det kommer till träarbeten, det är så modernt så det kliar i kroppen.
Även om det kanske är bättre i vissa fall så har jag ändå svårt med tanken på superlim i en gitarr.
Bakåtsträvare jadå :mrgreen:

26 Sep 2024, 08:55
Profile ICQ WWW

rifle wrote:
Superlim får alltid mig att rysa när det kommer till träarbeten, det är så modernt så det kliar i kroppen.
Även om det kanske är bättre i vissa fall så har jag ändå svårt med tanken på superlim i en gitarr.
Bakåtsträvare jadå :mrgreen:

Attans tänkte jag med :shock: ...å kollad expansions cofficienter...hittade inget, de erfarenheter av epoxy jag har är inte bra, å andra sidan var det snart 40 år sedan :lol:

26 Sep 2024, 09:04
Profile WWW

:lol: Nä; boyz: Superlimmet är ju en fin vän att ha i instrument verkstan. Här har ni en bild av resultatet. Inte bara att detta bidrog till en klangmässig förbättring i instrumentet. Detta ger även mycket extra stabilitet till halsinfästningen. Och sedan det här: Blundar man och drar fingret där; känner man absolut ingen skillnad på hela ytan av halsinfästningen. Så perfekt blir det. Dock; det viktigaste när man gör sånt här: Är att limma som 'vanligt' först; och sedan köra superlimmet i efterhand.

/ Jonken :roll:

Attachments:
Kahler SG 5.JPG
Kahler SG 5.JPG [ 169.97 KiB | Viewed 13593 times ]
04 Oct 2024, 17:13
Profile

En annan sak som jag skulle önska rådfråga Bojen om är det här: Hur långt är det smart/nyttigt att gå med gitarr dekorationer idag? Skulle detta vara för mycket?
Tråkigt att bygga ett skitballt instrument; som modernt folk stöter sig på... GÄRNA: Era Egna erfarenheter i ämnet.

/ Jonken :?

Attachments:
Kahler SG 6.JPG
Kahler SG 6.JPG [ 160.65 KiB | Viewed 13584 times ]
04 Oct 2024, 17:59
Profile

Jonken wrote:
En annan sak som jag skulle önska rådfråga Bojen om är det här: Hur långt är det smart/nyttigt att gå med gitarr dekorationer idag? Skulle detta vara för mycket?
Tråkigt att bygga ett skitballt instrument; som modernt folk stöter sig på... GÄRNA: Era Egna erfarenheter i ämnet.

/ Jonken :?

Alltid! 8) ...men högst personligt skulle jag säga!...det kanske blir lite väl "Saxon"....tänker jag inte kommenterar det "andra" :wink:

Attachments:
Burny V.jpeg
Burny V.jpeg [ 225.51 KiB | Viewed 13575 times ]

04 Oct 2024, 18:18
Profile WWW
Reply to topic   [ 97 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next