View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2026, 22:54

Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Låsbart och strängbyte 
Author Message

Post Re: Låsbart och strängbyte
Jag tror minsann att jag skriver ut bilderna och lägger i caset, tack Jonken! Därpå följande diskussion lämnar jag därhän.

Religion vs fossils. Fossils win.

24 Dec 2024, 13:25
Profile

Granis67 wrote:
Jag tror minsann att jag skriver ut bilderna och lägger i caset, tack Jonken! Därpå följande diskussion lämnar jag därhän.

Varsågod.

/ Jonken

26 Dec 2024, 14:02
Profile

Jonken wrote:
Vinyljunkie wrote:
Det är väldigt svårt att inte göra dig på dåligt humör när det är väldigt oklart om du spelar allan för att du inte vill ha brallorna neddragna eller om du faktiskt inte fattar vad jag menar.

Vi gör ett försök till och om du ännu en gång pratar bort en konkret fråga med ett textsjok så kan jag inte hjälpa dig mer.

- Varför är det viktigt enligt dig med fästa dubbelvikta strängar i en ände men inte i den andra?

Du är verkligen inte saklig. Du kan fortsätta reta mig -och förlöjliga mig hur mycket du vill; samt 'lalla' på vidare; hur jag undviker 'dina konkreta frågor'. Ifall du nu vässar på det. Jag förstår ändå inte din fråga -eller vad du vill att jag skall förklara/säga. BEVISLIGEN gör ju ingen annan här det heller... Jag vet inte ifall du medvetet skiter i att notera: Att andra har ju också försökt förstå din 'konkreta fråga'; utan någon vidare framgång...

/ Jonken

Okej då vet vi. Det är både ock.

30 Dec 2024, 12:52
Profile

Det gick bra, eller bra och bra…säger så här, bytte en sträng i taget. När jag kom till de lindade strängarna kändes det omgående att de nya strängarna var av en annan dimension än de befintliga.

Det som satt på, med reservation för avläsningsfel, är ju gubbe för böveln med ögon därefter, jag menar…bara det att köpa en blåaktig racer-Ibanez måste ju få vem som helst att börja fundera på om jag ens har ledsyn. 8)

Dessa satt på.
mm
0.020
0.028
0,040
0.068
0.095
1.155

Jag vet inte om det är något befintligt strängset eller om det är ett ”hopplock”, det var i alla fall inte ett 009-042 set som det vid inköp påstods och givetvis blev setupen uppfuckad med nya strängar på plats.

Dessa skulle på.
D’Addario EXL120 9/42
inch-mm
.009-0.23
.011-0.28
.016-0.41
.024-0.61
.032-0.81
.042-1.07

Som sagt, följde Jonkens instruktioner vid strängbyte vilket gick smärtfritt. Men nu var setupen knas och med ett Lo-Pro Edge i bilden insåg jag min begränsning. Mitt tjugoåriga jag hade definitivt skridit till handling och tampats med Lo-Pro Edge men mitt nutida jag kröp jag till korset. Ner till musikaffären för lite trevligt snack, goda råd och tips. Lämnad in gitarren strax innan stängning, hämtade dagen efter. For free! :mrgreen:

Detta kan jag säkerligen googla men frågar här först, finns det färdiga strängar med någon liten anpassad ”ball end” eller liknande för Lo-Pro Edge och liknande svajmaskiner?

Religion vs fossils. Fossils win.

15 Jul 2025, 12:18
Profile

Granis67 wrote:
, finns det färdiga strängar med någon liten anpassad ”ball end” eller liknande för Lo-Pro Edge och liknande svajmaskiner?

Tyvärr finns det (mig veteligen) inga special strängar anpassade för nyp funktionen -i låsbara stallsadlar.

29 Aug 2025, 23:22
Profile
Reply to topic   [ 35 posts ]  Go to page Previous  1, 2