View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Apr 2026, 01:33

Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Skicka och Blocket 
Author Message

Har en spaning:

Blocket har gjort det både enklare och billigare att skicka saker, tex gitarrer
Det via avtal med DHL, fraktsedel skrivs ut på ombudet osv.

Dessutom kopplat detta till 'tryggt köp' eller vad dom kallar det som mot en avgift för köparen
nu är betalning för själva annonsen. Dessutom ska köparen betala i förskott och sen godkänna varan inom 24 tim efter lev.

Känns ju smidigt och fungerar faktiskt riktigt bra så länge alla följer processen någorlunda rappt..

Nu till frågan, varför ser man då allt fler säljare som skriver 'skickas ej' , det är gitarrer mellan 5000 - 20000 ungefär som är
i fokus och vissa gånger är ju säljare tex i Haparanda (såg jag idag)

Man får ju förstå att man missar 90-95% av alla tänkta köpare på det sättet, och jag kan tänka några anledningar men
vad beror det på?

En var ute i 2 månader till salu, jag skrev och frågade om han inte kunde skicka, fick svaret 'tyvärr' 8)
Men ingen motivering.

01 Aug 2025, 09:02
Profile ICQ WWW

Post Re: Skicka och Blocket
Det kan ha med risken att gitarren skadas i frakten. Det hjälper tyvärr inte alltid att ha försäkring. Jag skickade en gitarr utomlands med UPS och de lyckades givetvis hantera den så att det uppstod en skada. Jag är helt övertygad om hur skadan uppstod och hade omfattande e-postdiskussion med dem om ersättning men det var som att prata med en vägg. Köparen var som tur cool med att jag inte hade skickat en skadad gitarr och att jag hade gjort allt i min makt för att få rätsida på det.

Det var sista gången jag skickade en gitarr :evil:

Däremot har jag svårare att förstå de som inte vill skicka en pedal eller liknande. Paketerar man bara väl med bubbelplats så måste det vara i princip omöjligt att den kan skadas i frakten.

01 Aug 2025, 11:23
Profile

Det finns flera anledningar.

- En del tycker att det är jobbigt och kanske svårt att packa och skicka en gitarr.
- En del är oroliga för krångliga köpare som kommer att klaga på det de har köpt i blindo.
- En del är oroliga över att behöva att krångla med fraktbolag när något går sönder i frakten.
- En del begriper inte att alla gitarrer har skickats med fraktbolag från importören eller tillverkaren till musikaffären och att gitarrer tål att skickas.

Jag skickar gärna gitarrer och har köpt ett antal gitarrer privat som har skickats till mig.

01 Aug 2025, 12:34
Profile ICQ YIM WWW

Haparanda är ju lite speciellt. Då får man inte ha för bråttom som säljare. Men jag upplever annars att vi som bor i Stockholm eller andra större städer oftare kan kosta på oss att välja endast avhämtning. Detta eftersom den lokala marknaden ofta är tillräckligt stor för att hitta köpare även utan att skicka.

01 Aug 2025, 13:18
Profile

Ja det finns ju anledningar såklart, kan ju förstå om man blivit bränd på skador tidigare.

Har dock reagerat på att det verkar vara fler och fler samtidigt som det blivit enklare och billigare.

Själva tjänsterna (Blocket, Tradera mm) blir ju eg i så fall bara lokala vilket är motsatsen till syftet med att förenkla.

Även om man bor i Stockholm så når man ju max 20% av invånarna om man räknar in förorter.

När det är dyrare instrument har jag dock större förståelse att man träffas och gör affären.
Har själv åkt till Malmö i vintras och hämtat en gitarr värd 45k.
Skulle inte betala såna summor i förväg och riskera hamna i reklamation etc.

Det går inte mig veterligen att försäkra/skydda sig på ett vettigt sätt mot förlust/skada då tex den DHL försäkring
Blocket skryter med bara täcker 5000:-

Tycker också köpare i allmänhet blivit mer kräsna på skick etc sen de fick makten att hålla på köpeskillingen.
Man har omfattande undersökningsplikt som köpare av begagnade varor som generellt alltid säljs i 'befintligt skick'.
Kan vara en faktor att man inte vill ha tillbaka prylen man sålt pga nån liten repa där köpare sett det som nån generell 'returrätt'
Vilket man har lagstadgat mot företag men ej mot privatpersoner vid distansköp

Att se och klämma på varan är ju alltid lyx, men kan ju inte åka 2 x 55 mil för att kolla på något.

01 Aug 2025, 13:45
Profile ICQ WWW

Nej, jag har faktiskt aldrig skickat en gitarr. Jag är helt införstådd med att jag missar många köpare när jag skriver att den inte skickas, men det brukar alltid vara någon som har en "vän som ska passera nästa vecka" eller något sådant. Så det brukar lösa sig. Även om jag inte bor i Stockholm.

Varför jag inte skickar? Jag slänger alltid kartongen om det är en gitarr jag köpt ny. Jag känner mig väldigt osäker på ifall jag kan packa gitarren så att den kommer fram väl. Kommer Posten hantera den på rätt sätt?

Sen är det tyvärr så att det finns jäkligt mycket skumt folk därute. Man vet aldrig hur köparen agerar när de får hem något osett. Orkar inte med konstiga konversationer om att varan inte motsvarade deras förväntningar osv.

När det gäller Bojen-köp- jag har vid ett tillfälle köpt en pedal som skulle vara i fint skick. Säljaren hade över 2000 poster härinne. Pedalen kom fram med BORRADE hål på undersidan och kablar som glappade . Det räckte för mig. Aldrig mer.

Nej, jag kommer nog fortsätta sälja vid dörren. Men visst, hade jag bott i Haparanda hade jag nog behövt tänka om. Då kanske man får vara lite realistisk om man vill få sålt prylarna.

01 Aug 2025, 14:44
Profile ICQ YIM WWW

Postar mindre grejer som pedaler och liknande. Mot betalning i förskott. Större och värdefullare grejer skickar jag inte. Dels för att jag inte orkar packa och dels för att jag inte orkar med strul. Lägger ut på blocket, vend och facebook. Bor i stockholm. Brukar nästan alltid få sakerna sålda.

03 Aug 2025, 10:53
Profile

Bor man i en liten håla och inte vill skicka, ja då kanske man inte ska förvänta sig att någon kommer komma och köpa gitarren eller vad det nu är som säljs. Lite får man anstränga sig om om man bor på såna platser. Än mindre förstår jag om man inte vill skicka mindre saker som pedaler eller pickuper. Skulle aldrig använda mig av blocketpaketet om jag skulle vilja sälja en gitarr. Risken för att bli blåst eller om köparen bestämmer sig för han inte vill ha den ändå så får man väl stå för den frakten också?

03 Aug 2025, 12:33
Profile

Efter de senaste åren med alla dåliga transport firmor och vanliga tomtenissar som skammar till höger och vänster.

Så har jag nästan kanskeligen beslutat sluta köpa och sälja med annat än firmor och löjligen reverb.

Marknaden har hårdnat med rovkapitalism(billigt folk antar ja inom transportbranchen)
Och vanligt folk drar sig inte för att skammullera folk.

03 Aug 2025, 15:51
Profile ICQ YIM WWW

Tokerekloker wrote:
Risken för att bli blåst eller om köparen bestämmer sig för han inte vill ha den ändå så får man väl stå för den frakten också?

Risken är ju att:

1 köparen hämtar inte ut försändelsen
- troligen returneras den till dig och köparen får tillbaka köpeskillingen med avdrag för returfrakten (så TROR jag det är tänkt)
så 'blåst' är man ju på sätt och vis

2 köparen hämtar ut varan men anmärker på fel/skador varav en tvist uppstår (obs att det inte är en 'returrätt' utan varan ska vara felaktig)
- Här går det tror jag 1-2 veckor medan köpare och säljare ska reda ut saken, därefter tar Blocket beslut och jag GISSAR att det i 90% av fallen
går till köparens fördel, så då går allt i retur både pengar och vara.

Är man lite konspiratoriskt lagd så visst KAN en köpare tom tillfoga en skada som inte fanns där innan, eller på annat sätt plocka delar eller rent
av förstöra instrumentet då de haft 24 timmar på sig att skruva på saker.

Orsaken att jag gissar är att jag hittar ingen detaljerad info om detta på Blocket, någon annan kanske varit med om detta och kan förklara

En udda grej jag faktiskt varit med om är detta:

- Köpare trycker på 'köp nu' och betalar i förskott, därefter kommer massor av frågor om olika saker som halsprofil, begäran om fler bilder på det ena och andra...
Det borde ju komma innan köp kan man tänka, Jag tänker att bara packa och skicka i detta fall och sen artigt svara på frågor, finns ju ingen 'ångerrätt'
här som jag förstått.

-

04 Aug 2025, 08:27
Profile ICQ WWW

Vad händer om köparen inte godkänner varan?

Köparen har 24 timmar på sig att kontrollera varan efter att den hämtats ut. Efter 24 timmar överförs pengarna automatiskt till dig. Om köparen anser att varan skiljer sig väsentligt från din beskrivning kan hen starta en reklamation. Då får du ett meddelande här på Blocket och utbetalningen pausas. Ni får sju dagar att lösa reklamationen på egen hand. Det är viktigt att ni sköter all kommunikation i meddelanden här på Blocket.

Lyckas ni inte komma överens inom sju dagar får ni hjälp av oss. Vi går igenom vad som står i annonsen och de meddelanden, eventuella bilder, dokument och liknande som skickats mellan er. Utifrån det gör vi en bedömning och fattar ett beslut som vi meddelar till er via mejl.

Vad händer om säljaren invänder mot returen?

När säljaren har tagit emot returen har hen 24 timmar på sig att kontrollera att allt är schysst med varan. Om någonting inte stämmer med ursprungligt skick, eller om fel vara returneras har säljaren rätt att i sin tur reklamera returen. Köparens återbetalning pausas tills dess att ärendet är avslutat. Om säljaren har invändningar mot returen så kommer säljaren att ta köparens roll i reklamationsprocessen så blir det vice versa.

Hur man ska reda ut allt detta framgår inte :) Som säljare bör man nog dokumentera sin vara noggrant.

Någonstans så såg jag att man inte får tillbaka pengarna för returfrakten om man reklamerar köp. Kan ju vara intressant om köpsumman är låg och vikten hög kanske.

04 Aug 2025, 09:21
Profile ICQ WWW

Nä blocketpaketet kör jag inte med. Förstår att man vill ha det som köpare dock. Men som säljare ser jag inga fördelar. Jag vill ha betalt i förskott. Går inte köparen med på det så är det fritt fram att komma och hämta varan.

05 Aug 2025, 00:04
Profile

southbeck wrote:
Nä blocketpaketet kör jag inte med. Förstår att man vill ha det som köpare dock. Men som säljare ser jag inga fördelar. Jag vill ha betalt i förskott. Går inte köparen med på det så är det fritt fram att komma och hämta varan.

Upphämtning är också meckigt, man ska vänta på köpare som är flera timmar sena, inte hittar fram osv.
sen ska dom sitta och provspela medan man själv är upptagen med livspusslet, sen 'jag får tänka på saken då' 8)
Eller prutar på plats osv, så den erfarenheten tackar jag också nej till.
Då blir det att träffas på offentlig plats och sen snabbkoll, sen ska det ekonomiska fixas vilket iofs är enklare nuförtiden även
om många har ett maxbelopp på Swish... En köpare hade 15k i cash med sig vilket jag dumt nog accepterade, sen kunde jag inte bli av med
pengarna gick inte att sätta in någonstans :mrgreen:

05 Aug 2025, 07:49
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
En köpare hade 15k i cash med sig vilket jag dumt nog accepterade, sen kunde jag inte bli av med

Det är bara att ta med sig kvittokopian till banken när du ska sätta in pengarna. (Det har jag gjort två gånger när jag har sålt gitarrer och fått betalt med kontanter) alternativt kan du mata in kontanterna i två omgångar i en insättningsautomat.

05 Aug 2025, 07:58
Profile ICQ YIM WWW

Mike Leaf wrote:
sen ska det ekonomiska fixas vilket iofs är enklare nuförtiden även
om många har ett maxbelopp på Swish...

Det går ju att ändra till ett tillfälligt maxbelopp på 50.000 (100.000 om man har möjlighet till digital ID kontroll) med kort varsel under 24 timmar i bankappen, iaf i min bank.

05 Aug 2025, 08:25
Profile ICQ WWW

CarlM wrote:
Det är bara att ta med sig kvittokopian till banken när du ska sätta in pengarna. (Det har jag gjort två gånger när jag har sålt gitarrer och fått betalt med kontanter) t.

'Kontantlösa kontor' nuförtiden :?

05 Aug 2025, 10:07
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
CarlM wrote:
Det är bara att ta med sig kvittokopian till banken när du ska sätta in pengarna. (Det har jag gjort två gånger när jag har sålt gitarrer och fått betalt med kontanter) t.

'Kontantlösa kontor' nuförtiden :?

Då får du använda insättningsautomaten. Det kontorlösa kontoret. :) https://www.bankomat.se/karta/?filter=%7B%22deposit%22%3A%5Bnull%5D%7D

Men om man inte vill stoppa in pengarna i en automat ,så finns det väl kontanthanternade banker i alla någorlunda stora städer?

05 Aug 2025, 10:59
Profile ICQ YIM WWW

Skicka med Blocket paket gynnar köparen endast å har sina "kryphål" som ni redan påpekat!
Har köpt så på säljarens begäran.

Men satt ut en Marshall 1936á å blev inom fem minuter utsatt för ett "scam försök" via "köp nu" knappen...viket var märkligt då den inte var/är aktiverad och förfrågan kom via en "privat mail" å inte via Blocket vilken den nog bör? har aldrig sålt något så" så vet faktiskt inte!
Dock var den länk som fanns i mailet länkad till en högst trovärdig sida!
Blev en liten mail konversation där det snart framgick att "köparen" inte visste vad den ville köpa å "språket" blev lite: men kolla nu har jag gjort så här kan du inte bara göra!

Försökte anmäla det utan lycka då den här formen inte fanns som förval och en direkt mailadress inte hittades för att vidarebefodra hela incidenten. (har den sparad)

Är också en "sån" som mest kör endast kontant vid upphämtning t.o.m., å har haft folk här från Norrland som Skåne å väster..öster också flera år sedan (Finland) dock så skickas det ibland när läge är och emballage finns.tänker det mer beror på vad en säljer och hur attraktivt det är!...oftast med Postnord eller DHL..Schenker är för långt bort..å ombudet lite irrationellt i bemötandet..

Blocket i övrigt tycker jag funkar bättre än t.e.x. här eller Gearloop, dock dyker det upp mer önskas köpa på Gearloop å sålt lite så också!

https://edlersrevolution.bandcamp.com/

06 Aug 2025, 10:03
Profile WWW

Mike Leaf wrote:
En köpare hade 15k i cash med sig vilket jag dumt nog accepterade, sen kunde jag inte bli av med

Förstår inte folks ovilja till kontanter, det är som att ingen köper mat, bensin mm. 15K är kanske i mesta laget men det försvinner ju snabbt bara man vill.

06 Aug 2025, 11:57
Profile

Vinyljunkie wrote:
Mike Leaf wrote:

Förstår inte folks ovilja till kontanter, det är som att ingen köper mat, bensin mm. 15K är kanske i mesta laget men det försvinner ju snabbt bara man vill.

Systembolaget och Ica tar kontanter dock endast i vissa kassor
För mig var problemet att jag skulle handla en grej på nätet för pengarna

06 Aug 2025, 12:31
Profile ICQ WWW

Brukar skriva i annonsen att det är swish som gäller och inget annat, även vid avhämtninng. Kontanter är ett elände som jag helst vill slippa befatta mig med. Känner inte ens igen nuvarande svenska pengar, sen alla sedlar och mynt byttes ut i mitten på 10-talet.

06 Aug 2025, 16:29
Profile

En reflektion: är det inte lite märligt att tiotusentals (eller hundratusentals?) fanriksnya gitarrer årligen skickas från Kina, USA, Japan m fl över hela jordklotet utan att de går sönder, men att många går sönder när de skickas från Haparanda till Hyltebruk?

06 Aug 2025, 17:47
Profile

gurami64 wrote:
En reflektion: är det inte lite märligt att tiotusentals (eller hundratusentals?) fanriksnya gitarrer årligen skickas från Kina, USA, Japan m fl över hela jordklotet utan att de går sönder, men att många går sönder när de skickas från Haparanda till Hyltebruk?

I de fall de skickas till en musikaffär och anländer skadade så är det ju inget som vi får reda på tänker jag.

06 Aug 2025, 18:26
Profile

gurami64 wrote:

Jag vet inte antalet, men på andra produkter brukar det ligga på 0,1 -0,2 % ungefär.
Ofta är ju det man får privat skickat BÄTTRE packat än nya varor, kan vara att om man packar illa så är det större risk.

Sen i större BULK så är det väl packat i containers, bara 'last mile' som körs en och en.

06 Aug 2025, 18:30
Profile ICQ WWW

Av någon anledning kommer jag att tänka på när jag köpte en akustisk Dreadnought' från Jam på distans.
Den var inte jättedyr men typ i 5000 kronors klassen iaf. De hade lagt gitarren i en gigantisk kartong men det fanns inget papper eller bubbelplast
runt gitarren. Den låg lös och skramlade runt i kartongen med endast några mm wellpapp som skydd.

Var den hel vid ankomsten? Näe. :twisted: :roll:

Det här var på tiden med gamla posten så först skulle den fraktas inkl embalage i en stålbur till Jönköping där de skulle bedöma om det var posten eller jam som hade gjort fel.

Jag fick vänta många veckor på avgörande tills de bedömde att Jams packsning var för dålig. Go figure...:roll:

06 Aug 2025, 18:36
Profile ICQ WWW

Obi wrote:
Av någon anledning kommer jag att tänka på när jag köpte en akustisk Dreadnought' från Jam på distans.
Den var inte jättedyr men typ i 5000 kronors klassen iaf. De hade lagt gitarren i en gigantisk kartong men det fanns inget papper eller bubbelplast
runt gitarren. Den låg lös och skramlade runt i kartongen med endast några mm wellpapp som skydd.

Var den hel vid ankomsten? Näe. :twisted: :roll:

Det här var på tiden med gamla posten så först skulle den fraktas inkl embalage i en stålbur till Jönköping där de skulle bedöma om det var posten eller jam som hade gjort fel.

Jag fick vänta många veckor på avgörande tills de bedömde att Jams packsning var för dålig. Go figure...:roll:

När sånt här händer ska kunden (Du) kompenseras direkt med ny vara eller återköp.
Sen är resten mellan avsändaren och speditören, och eg ointressant.
Det spelar ingen roll för dig vem som gjort fel.

06 Aug 2025, 22:05
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
När sånt här händer ska kunden (Du) kompenseras direkt med ny vara eller återköp.
Sen är resten mellan avsändaren och speditören, och eg ointressant.
Det spelar ingen roll för dig vem som gjort fel.

Det låter rimligt men så hanterade inte Jam det den gången och det här är ju över 25 år sedan så jag var nog ganska aningslös vad som är brukligt.
Distansförsäljning var något som inte alls hade samma omfattnings då som idag.
Vet inte om de låtit en prao packa eller vad som hände för så där packar ingen normalt tänkande människa.

I slutänden fick jag ekonomisk kompensation samt fick behålla gitarren. Den senare var främst kosmetiskt drabbad och lät forfarande utmärkt
så jag blev nöjd. Behövde gitarren för ljudet och inspelning så hur den såg ut var drför inte så viktigt eg.
Har den faktiskt kvar än, en tanglewod TW1000.

07 Aug 2025, 06:48
Profile ICQ WWW

lpstd wrote:
Brukar skriva i annonsen att det är swish som gäller och inget annat, även vid avhämtninng. Kontanter är ett elände som jag helst vill slippa befatta mig med. Känner inte ens igen nuvarande svenska pengar, sen alla sedlar och mynt byttes ut i mitten på 10-talet.

På vilket vis är de ett elände? Hur är det svårt att lära sig 4 nya sedlar?

07 Aug 2025, 17:10
Profile

Tack för alla svar, man får väl acceptera att inte alla säljare vill skicka av olika anledningar, men jag tycker
personligen att det är konstigt om det ökar när det blivit både säkrare och billigare numer.

08 Aug 2025, 11:21
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Tack för alla svar, man får väl acceptera att inte alla säljare vill skicka av olika anledningar, men jag tycker
personligen att det är konstigt om det ökar när det blivit både säkrare och billigare numer.

De flesta har blivit nojiga och är livrädda för att bli blåsta. Sanningen är den att det är bara ett fåtal skojare därute och resten
är seriösa personer som bara vill göra en bra affär. Rädslan är överdriven. Har tyckt ibland att vissa verkat konstiga men alltid
litat på magkänslan och inte blivit lurad. En del är bara väldigt konstiga typer men betyder inte att de är oseriösa.

08 Aug 2025, 20:13
Profile
Reply to topic   [ 57 posts ]  Go to page 1, 2  Next