CarlM wrote:
För att återgå till trådskaparens fråga:
bummer wrote:
Vad har ni för strata och vilka var största influenserna som gjorde att ni ville ha en
Jag har nog totalt mellan 30 och 40 Strator idag. Räknar man inte med min första hobbex -elgitarr som jag fick i födelsedagspresent; var min första riktiga gitarr en röd Fender Stratocaster made in Japan. Kommer fortfarande ihåg allt som att det var igår. Jag tillsammans med gitarrister i andra band; väntade veckor på att en musik affär i Boden (av alla ställen i världen) -skulle ringa när de fått in Strata gitarrerna de skulle köra en kampanj på. Kommer ihåg dagen den fredags eftermiddagen. Jag var i garaget -och höll på skruva i en moppemotor (trimma så klart); när morsan kom ut och sa att jag hade telefon. (Det var så här tidigare; innan mobil telefoner.) I luren var en gitarrist från ett annat lokalt band; som var eld-och-lågor över att NU hade dom ringt från Boden! -Hur skall vi ta oss dit fort utav H?! Typ: Jag har skolkat från skolan nu för det här. Hur 4 grabbar slutligen tog sig till Boden den dagen är ytterst censurerat.
När vi väl kommer dit -visar det sig att budbilen som levererade grejerna till musikaffären var sen. Men den är här nu; och dom håller på lyfta in prylar där bak nu. Som att detta skulle lugna nerverna på ett gäng tonårspojkar; som väntade på att få dricka ur Jesu -bägare? Vi höll ju FAN på att kollektivt nerva ihop där å då! Till slut frågade en av oss butiks ägaren: -SNÄLLA kan vi få gå ut dit bak och hjälpa bära in lådor? Och det fick vi tack ock lov! Med våra vaksamma ögon räknade vi ihop till totalt 16 styck Fender gitarr kartonger som lyftes in i butiken. När allt var klart; var det endast en 40 minuter kvar innan butiken skulle stänga. Det blev en jäkla hets att sprätta upp alla kartonger. Det visade sig att 4 st av lådorna innehöll Jazzmaster, Jaguar och Tele. Resten av de 12 lådorna innehöll vårat guld: 4 st vita, 4 st svarta och 4 stycken röda Japan Strator med R/W bräda i hardcase. Som den totala Jimi Hendrix fan jag var; var jag HELT inställd på att det skulle antingen bli en vit -eller en svart Strata för mig. Men jag kände direkt hur de röda Stratorna stack ut och tilltalade mig mer och mer. Butiken höll på att stänga; så det fanns helt inte tid att att plugga in och testa -ifall vi ville få med oss var sin gitarr idag. Jag och en polare valde var sin röd; och de andra var sin vit + en svart Strata. Gitarrernas rea pris var 2995 kr/st. När vi cashat upp; och fått var sin femma tillbaka: Brann det som fan i arslet på oss alla; att få plugga in våra instrument i stärkare.
Det var raka vägen hem till en av polarnas replokal. Och där blev vi ända till småtimmarna. Kommer ihåg att det pep i trumhinnorna flera dagar efteråt. Hemma ville man fasen inte lägga ifrån sig gitarren. Inte heller lägga ner den caset. Tidigare hade man bara trånat efter dessa instrument i tidningar och broschyrer. Nu hade man ett själv exemplar av denna dröm gura.
Jäklar va det tjöt och det rundade. Men det var Rock'n Roll -och man levde sin dröm (och trodde att man var Jimi). -Ha-ha!