View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2026, 05:40

Reply to topic  [ 13 posts ] 
Instrumentkabel 
Author Message

Post Instrumentkabel
Vad kör ni för telekabel/instrumentkabel mellan gitarren och förstärkaren?
Och fråga nr två. Brukar ni laga kablar som har börjat glappa? Eller är det bara att langa?

Finns ju allt ifrån märken som Pro Snake och Harley Benton till Cordinal, Fender, Ibanez och Roland-kablar på Thomann.

01 Sep 2025, 21:29
Profile

Post Re: Instrumentkabel
Monster cabble guldpläterade Neutrik, 6 m.
Har kört dom live i över 10 år. Håller än.

01 Sep 2025, 22:11
Profile

Cabel…….suck :roll:

01 Sep 2025, 22:12
Profile

Kör mest på George L's. Köpte hela jäkla rullar för typ +20 bast sedan. När jag behöver en till kabel längd -eller en ny kabelfunktion (typ vinklade jack) -eller färg; är det bara att dra rätt längd från en rulle: Och skruva dit jacken. Ingen lödning. Kör även George L's högtalar kabel på rulle + högtalar plugg. Passade på att hamstra upp lite till med George L's -när dessa utgick från GMF:s sortiment för ett par år sedan.

Grymma kablar. Skulle jag gnälla på något i dessa kablar; skulle det vara att de har en tendens att korva ihop.

01 Sep 2025, 22:25
Profile

Har kört med Sommer Spirit XXL i många år. Funkar bra och har hyfsat pris, Det var Steen Skrydstrup som rekommenderade dem.

https://www.thomann.se/search.html?sw=s ... 843dd_4167

https://www.caveman-audio.com/

01 Sep 2025, 23:03
Profile

Georg L's har jag haft typ i 30 år
Jag sålde ju dom massa år så jag hade ju lixom "gratis". Men nu är alla rullar slut...
Men har oxå på mina pedalbord men med lödda squareplugs 400, blir väldigt tight

06 Sep 2025, 23:27
Profile ICQ WWW

DiMarzio tygklädd, på gig, svinbra, litet styv. Har funkat utmärkt i 15-20 år.
Allt färre gig numera dock så mest användning får Chord Company Cream cable; i hemstudion, gitarr till stärkare. Ger ett uns mer skjuts eller kraft i signalen, ssk. i övre mid och diskant jämfört med andra sladdar, tycker jag; en svårbeskriven tydlighet och definition av gitarrtonen; jag kör uteslutande lättdistade gitarrsound från förstärkare (aldrig hi-gain). Min bästa sladd.

Sedan har jag några vintage grå Fender-sladdar, som följde med när man köpte en ny Fender-gitarr på 70-80-talen (kanske fortfarande?). De och, tror jag, någon Boston-kabel används om jag till äventyrs kopplar in någon pedal, vilket inte händer ofta.

07 Sep 2025, 09:05
Profile

Olika, Peavey, Whirlwind, etc med krympplast säkring över kontakterna, en del säkert över 30 år gamla. Hållbarheten påverkas nog mest av hur man hanterar dom, inte knyter ihop dom till en boll som en julgransbelysning!
Givetvis lagar jag dom vid behov som att löda fast lossnade kontakter eller kapar bort en bit om ett avbrott lokaliserats.

Sen har jag många instrumentkablar i min hemstudio som jag lödit ihop av tunn skärmad laboratorium klassad skärmad kabel, tunna som lakrissnören och ca 1,5 meter långa. Super tysta, minimalt med störningar! Mycket smidigt!

08 Sep 2025, 10:40
Profile

Jag gjorde en multikabel till pedalbordet genom att sätta samman fyra kablar med en spiralformad kabelsamlare från Clas Olsson. Ljudmässigt hör jag inte skillnad mot när jag använder en jättebillig kabel, men om en av dessa kablar går sönder blir det jättejobbigt att byta. Därför valde jag att köpa lite dyrare kablar här, så att de förhoppningsvis håller längre. Jag valde sexmeterskablar från Klotz som jag köpte från Thomann. Dessa kostade omkring 500-600 kr styck som jag minns det. Det var dock några år sen. Men än verkar de hålla ihop.

08 Sep 2025, 11:02
Profile

Jag köper nåt som verkar bra och inte är för dyrt och ser glad ut.

Skäms för att säga att jag aldrig orkar fixa de som glappar.

16 Sep 2025, 12:17
Profile

Ingen, kör trådlöst.

16 Sep 2025, 13:27
Profile ICQ WWW

Har den första från första "musikaffärs" jobbet kvar! se bild 1 (1984) Har nog aldrig dragit av någon, klippts av med fallande cymbaler har hänt, lagar de dyrare även till kompisar om det behövs.
Fick en tygbeklädd som varuprov när de kom, då på Secondhand Music, sonen har den hos mamman, där kom det också då och då in "bra" kabel med instrumenten som en fick lägga beslag på, har säkert 4-5 Life Lines med "bestämd" riktning, de är en extra jord från förstärkaren / pedalen i kabeln. de finns de som tycker riktningen spelar roll :shock: ...jag gör det inte :roll: men köpte "silver kabel" till mellan pedal kabel redan tidigt, se bild 2.

EDIT: ändrade, måste varit 84 vid närmare eftertanke :!:

(induktans mässigt är silver bäst! koppar och guld har ungefär samma "motstånd" om en ska vara "petig")

Attachments:
Music Market.jpeg
Music Market.jpeg [ 230.02 KiB | Viewed 53675 times ]
Silverkabel.jpeg
Silverkabel.jpeg [ 234.96 KiB | Viewed 53675 times ]

https://edlersrevolution.bandcamp.com/
16 Sep 2025, 18:05
Profile WWW

Dimarzio, inköpt 2006/2007, fungerar lika bra som när de var nya. Bara använt i studiomiljö såklart.

Skulle jag spelat live så skulle jag valt någon typ av kabel som är väldigt tålig. Typ Solid Cables eller något liknande. Sådan hade jag för längesedan men sålde den eftersom jag aldrig spelar ute. Köper man något dåligt om man är ute och spelar så blir det dyrare i slutändan för de kommer att gå sönder mycket oftare.

22 Sep 2025, 15:21
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 13 posts ]