View unanswered posts | View active topics It is currently 15 Jun 2026, 23:22

Reply to topic  [ 4 posts ] 
Justera svajstall på Peavey EVH Special? 
Author Message

Post Justera svajstall på Peavey EVH Special?
Hejsan, jag undrar om det finns nån erfaren stall’skruvare här? Floyd’Rose stumt mot kropp.
Jag skickar gitarren för plek då jag var tvungen att banda om gitarren för 20år sedan. Den har aldrig varit riktigt bra sedan dess och jag föll för konceptet. Grejen är ju att stallet ligger dikt mot kroppen och bara går att svaja nedåt då det är en hylsa monterat på E-skruven för att kunna sänka till låga D. Efter mycket om och men får jag tillbaka gitarren och man har justerat om stallet så att det är flytande. Drar jag ut den här hylsan och sänker till låga D så stämmer resten om sig?! Jag spänner åt fjädrarna för att få ner stallet dikt mot kroppen men det verkar som man ändrat på skruvarna för stallhöjd är för lågt justerade så det spänner? Företaget är 30mil bort, har varit sådär att nå och jag känner inget förtroende för dem. Alternativet är att låta Jocke på Musikbörsen i Sundsvall se över den men fan, här har jag pyntat 2600kr åsså måste jag börja skruva när jag får hem den…
Jag behöver inga nya kompisar, skulle bara vilja ringa nån med kunskap och ställa fem frågor, uppta fem minuter.

04 Jun 2026, 21:49
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Justera svajstall på Peavey EVH Special?
Jag är inte Floydexpert, men en del erfarenhet i ämnet har jag.
När man sätter svajet flytande så kommer plattan som hela "klabbet" vilar på att lyftas upp något från kroppen. Så när du drar åt fjädrarna trycks plattan mot kroppen och därmed sänks stränghöjden.

Du behöver med andra ord höja sadlarna, och om jag inte är helt ute och cyklar är det lite olika på olika modeller av Floyd. Själv har jag ett Ibanez Edge, där jag enbart justerat svajstolparna. Dvs höjer hela plattan. Ser inga andra sätt att ändra höjden på de enskilda strängarna på den modellen. Kan vara shims åxå. Jag tycker det är toppen med flytande svaj, men smaken och baken...

Finns säkert Youtubefilmer i ämnet. Och någon med djupare kunskap kan fylla på...

08 Jun 2026, 22:53
Profile

Du kan ju sätta nån form av "Tremsetter" i fjäderhålet som gör att du kan både svaja upp och ner men håller det tillräckligt stabilt för att använda D-tunern också.

https://www.google.com/search?q=tremset ... e&ie=UTF-8

09 Jun 2026, 15:46
Profile ICQ WWW

Jag blev så förbannat less bara nät man lämnar bort gitarren för service och kommer i retur feljusterad. Modellen är ju byggd med D-tunerhylsan som gör att den stämmer om sig om stallet är flytande. Gitarren marknadsfördes ju med stallet mot kroppen för att ge bättre sustain (istället för att säga sanningen om flytande stall och nedstämmning till låga D) så nu sträckte jag fjädrarna. Men de två skruvarna knivarna på stallet vilar mot verkar vara sänkt? Stallet ”spänner” lite när det hamnar dikt mot kroppen. Under stallet är en plåt också, tänkte höra om nån med en likadan bara kunde slå mig en pling med gitarren i knät så jag får svar på några få frågor. Annars får jag väl fråga Peavey direkt, de har varit sjukt snabba och tillmötesgående när jag mailat dem.

09 Jun 2026, 20:23
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 4 posts ]