View unanswered posts | View active topics It is currently 05 Jul 2026, 20:39

Reply to topic  [ 1 post ] 
Strömbrytare till standby? 
Author Message

Post Strömbrytare till standby?
Om man tittar på diverse förstärkarscheman brukar standbybrytaren ligga efter B+1, där det kan finnas en hiskelig mängd VDC.

Sakta men säkert börjar mitt thereminbygge ta form, och jag vill ha en standbybrytare på den. Efter likriktningen kommer jag att ha cirka 360 VDC.

Kopplingen blir ungefär:

trafo → dioder → 47 µF elektrolyt + 820 Ω → standbybrytare → säkring → drossel → resten av filtreringen

Jag antar att noden efter 47 µF-kondensatorn är det som blir min B+1.

När jag tittar hos olika butiker som säljer delar till förstärkare hittar jag gott om robusta vippbrytare märkta för exempelvis 250 VAC, men nästan inget med en relevant DC-märkning. Mouser har 500 VDC som filteralternativ, men inget verkar finnas i lager och de jag hittar kostar närmare 2 000 kronor.

Jag har svårt att tro att det sitter en tvåtusenkronorsbrytare i en vanlig Marshall eller liknande, så vad brukar man faktiskt använda här?

Duger en rejäl kvalitetsbrytare märkt för 250 VAC i den här kopplingen, eller bör man leta efter en brytare med uttrycklig märkning för hög DC-spänning?

Behöver man dessutom någon form av isolerande barriär mellan anslutningarna för att minska risken för att en ljusbåge vandrar mellan stiften? (såg att en switch som heter "Solid black standby switch for Marshall JCM series and others." har en vägg mellan stiften)

På förhand tack :D

05 Jul 2026, 18:16
Profile
Reply to topic   [ 1 post ]