View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 12:44

Reply to topic  [ 11 posts ] 
Hofner 
Author Message

Post Hofner
Slänger väl in en bild på min gamla Hofner som jag för övrigt söker en svajarm till... (kan någon hjälpa mig?) För er som begriper er på dethär så är det en ovanlig modell... halsen mycket speciell och mickarna märkta "Hofner Super" Allt är dock fabriksmonterat och orginal. Enligt uppgift skall det inte ha tillverkats så många med denna bestyckningen. Kanske någon som vet mer. Hoppas Vintage forumet (höll på att skriva Vintageplanket) får fortleva... har saknat ett sådant på det forum jag tidigare var medlem ... Må det vila i frid och återuppstå på tredje dagen.

Image

Kan för övrigt överväga att sälja denna klenod om nägon är seriöst intresserad.

Den sista dåren är inte född änImage

28 Dec 2007, 12:27
Profile

Höfner heter det (även om det råkar stå Hofner på huvudet)[;)]
Jag får väl bidra med lite bilder på min* Höfner 4754 ("Verithin"). Som synes är plektrymskyddet för närvarande bortmonterat.

Huvudet
Image

Kroppen:
Image

Helheten:
Image

*Egentligen min morfars brors, men då han sedan några år tillbaka är dement och bor på hem så har den till slut hamnat hos mig.

28 Dec 2007, 15:17
Profile ICQ WWW

Mycket trevlig modell den där... var rädd om den och försök få tag i en orginalstämskruv (en verkar vara utbytt). Och du... även om det uttalas "Höfner" så heter det fortfarande Hofner i skiftspråk, för jag tror inte fabriken stavat fel på alla sina gitarrer... [:)]

29 Dec 2007, 13:32
Profile

Det var väl nån engelsman eller så som skötte märkningen därav O istället för Ö på huvudena [:D]
Japp, en av stämskruvshuvudena är utbytt och visst vore det kul att nån gång sätta dit en orginal, men just nu har inte det högsta prioritet.
Gitarren är hursomhelst i hyffsat bra skick, några slitmärken här och där har den naturligtvis och så är det en liten urgröpning nångstans runt 12-13:de bandet, men så är den å andra sidan runt fyrtio år gammal (och har varit använd större delen av den tiden). Kom på nu att det verkar vara något mindre problem med elektroniken också (stallmicken är mycket svagare än halsmicken, eller ska det vara så?) Fast viktigast är ju att den är trevlig att spela på, och det måste jag säga att den är.

Din gitarr ser för övrigt också trevlig ut[:)]

29 Dec 2007, 14:03
Profile ICQ WWW

Jag har en tråd sedan tidigare här om min 4572:a, som är en variant på "Verithin".

http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=12117

Det verkar vara ungefär samma årgång på din mb90, likadana mickar och jag tror även att stallet är lika.
Vad är det stämplat på uppepå skallen på din?

Så här ser min ut, fler bilder finns i tråden om den.
Image

/Sixten

29 Dec 2007, 17:09
Profile WWW

Förutom modellnummret står det 1264. Tyvärr verkar de som om de europeiska och amerkanska modellerna inte hade vettiga serienummer förän på sjuttiotalet. Mickarna är nog båda av samma typ och användes mellan ca 1963-1967. Allt detta enlig: http://www.vintagehofner.co.uk/hofnerfs ... s/pup.html

/Markus

29 Dec 2007, 18:09
Profile ICQ WWW

Jag undrar om det helt enkelt är månad och år?

Om man tar en tandläkarspegel eller liknande och tittar på undersidan av locket vid övre volymkontollen, så finns där en stämpel som säger "23 NOV 1961".
Jag har läst lite om det där på Hofner-sajten och det menas nog att en kropp kunde bli liggande nå't år innan den blev en komplett gitarr.

Vad gäller mickarna så antar jag att de är likadana. Då brukar det per automatik bli så att det låter mindre i stalläget.
Min är också så, plus att det låter som att mickarna går i motfas när man kör båda.
Det är grejat med elektroniken i min tidigare, så jag måste undersöka saken. T.ex. går tonkontrollerna baklänges, men det kanske är standard?

F.ö. var den första elgitarr jag plinkade på en Hofner 173, tror jag. Ungefär som swebamses men enklare. Röd vinylklädsel.
Min äldse brorsa hade den när han spelade i "The Four Saints" i början/mitten av 60-talet.

/Sixten

/Sixten

29 Dec 2007, 19:42
Profile WWW

Det heter Höfner, men på grund av att dexporterade gitarrer och basar till länder som inte hade/har "Ö" så svart det ofta utan "¨" over o. Detta är en teori lika god som någon...
Namnet kommer från gubben Karl Höfner som grundade märket 1887.

Sedan har vi detta intressanta med Höfner och deras serienumemr. Kort svar är att de hade egentligen ingen koll eller intresse kanske man ska säga att använda serienumemr på deras billigare modeller av gitarrer och basar. Golden Höfners har serienummer, men dessa gitarrer är konstverk utan desslike. de som har serienummer (ofta instansat på kortsidan eller i ovankant på huvudet är ofta imortörens serienummer. Selmer i england höll på med dessa fasoner. Selmer var en av de största imortörerna av just Höfner till england därför finns det även två olika sorter av modellbeteckningar. Ofta även olika modeller helt och hållet. Selmer gillade att ge namn åt modellerna "Senator" President" etc medans här hemma användes siffer beteckningen.

Utöver att det motförmodan skulle stå ett serienumer med datum någonstans så finns det tre sätt att uppskatta en Höfner gitarrs ålder.

1, Datum skrivet för hand under locket (gäller då inte på plankor etc) Det datumet är från när kroppen gjordes. De tillverkade stora mängder samtidigt, ingen garanti att instrumentet monterades då. Klassiska exempel på detta är 500/1 basarna som kan ha en kropp från -63, hals från -64 och andra udda detaljer.

2, Kolla pickuperna. Säga vad man vill om Höfner men de använde sina pickuper slaviskt.
1953-57, kromade FUMA pickuper
1957-58, träpickuper med ett lager plast ovanpå
1959-59, plastpickuper (typ 1)
1960-61, "toaster" pickuper (typ 2), helt omöjliga att få tag på idag. Speciellt sargen till dem.
1961/62-63 "Diamond" (typ 3) Några baspickuper var helt släta utan skruvar, det fanns med skruvar för polerna, även en variant med fasta polmagneter¨
1963-67 "Staple" (typ 511) en form av humbuckers, först monterade med sarg med vertikala justerskruvar, senare med "vanliga" justerskruvar.
1967-1975 ca "Blade" (typ 511 III) singlecoil.

Det var de vanligaste modellerna av pickupper, som alltid när det gälelr Höfner så är det rena lekstugan när det gäller avarter och hemliga lösningar...

3, Koder på pottarna... På de tidiga med en kontrollpanel* så kan man se på pottarna vad de har för nummer tex: 250K340 vilket då betyder 250K ohms pott tillverkad vecka 34 med ett år som slutar på 0. Beroende på hur instrumentet ser ut i övrigt (pickupper etc) så kan man gissa på tex 1960...

* det fanns olika kontrollpaneler 50 talarna hade runda/ovala, tidiga 60 talarna smala rektangulära Många var även tortoise färgade. Sedan de i mitten av 60 talet hade de breda paneler.

Så vi kan lungt gissa oss till att Swebamses planka är tillverkad ca 1962 det är en modell som kallades i england "Super Solid 3" men för oss "173". Att den är vit med grönt plektrumskydd och huvud är kul men inget ovanligt. De använde alla möjliga typer av kombinationer där på fabriken. Armar finns att köpa, den ska vara platt som en Bigsby arm, fast vinklad på ett helt annat sätt.

Jag får en känsla av att gitarren på bilden är omlackad, åtminstone är det "nya" axelbandsknoppar. Orginal ska det vara små vita plastknoppar.
Du får gärna sända bilder till mig, eventuellt är jag intresserad.

Så här ser de mer "värdefulla" modellerna, tyvärr är de inte värdefull alls. Runt 3000 beroende på kondition och utformning.

Image

Snygga verithin modeller!
Båda verkar vara runt 1963-65, den med bara en cutaway har ett huvud med utformning som användes mellan 1960-1965 ca. Den är även lite speciell med det speciella "tailpice" som är monterat på just den modellen. Tyvärr verkar det som att stallet är utbytt.

Mb90's gitarr är en trevlig 4574. En arbetshäst! Det finns massor med nytillverkade delar, lite osäker på om det finns nya stämskruvar.

Allt ovan är bara upprepningar av det ni redan vet. Men men det gick av bara farten att skriva det. Jag har vart intresserad av Höfner lite för länge, ägt några gitarrer och basar för mycket av dem.

Min 464 tillverkad -65, men såld ny i Växjö -68.

Image

/Thomas

"the man who put the 'ow' in 'Hofnerhownds'" Neil -06

30 Dec 2007, 01:14
Profile WWW

I min är det ett prydligt stämplat datum på undersidan locket, inte handskrivet.

Jag misstänker också att stallet inte är original. Det är av samma typ som Hagström använde flitigt, men jag har inte hittat någon bild som stämmer riktigt med utförandet på min, varken på någon Höfner eller Hagström.
Det sitter i alla fall fint så det är inga problem. Vad jag har sett på bilder så var det väl en ganska diger flora även vad gäller stallen hos Höfner?

Tyvärr har någon tidigare ägare monterat två minivippor för att koppla mickarna till och från. Väldigt onödigt!
Med halsmicken låter den mycket bra! Lite tunt med stallmicken och som sagt låter det som att mickarna går i motfas när man kör båda. Inte alls kul alltså.

Väldigt fin gitarr Du har där förresten!

/Sixten

30 Dec 2007, 02:09
Profile WWW

Tack från mig också Thomas... kul med kunnigt folk att byta stynpunkter med, och det märks att du kan din Hofner (Höfner[:D]). Det stämmer att min är en 62:a och troligen omlackad (fast ett jäkligt bra jobb i så fall). Det med axelbandsknopparna visste jag inte.... Vet du vart man beställer en svajarm? Orginalknoppen till att skruva fast armen med har jag. Kul förresten med just namnet, samma sak med Hagström som ju är Hagstrom i USA tex, fast det har man ju löst på ett smidigt sätt med loggan. Härligt med ett forum för Vintage, jag har saknat det på Planket där jag hängde tidigare. Hoppas att vi kan få igång lite diskussoner här... för ett par år sedan när jag var här ofta så var det lite tunnt med inlägg på just Vintageforumet och jag är både förvånad och glad över att detta forum fortfarande lever. Förhoppningsvis blir det lite mer fart på det nu när många nya medlemmar har anslutit och dessutom tror jag att vfi slipper en massa skitsnack här eftersom vi "vintagefånar" ofra är lite äldre och i vart fall betydligt mognare än de snorungar som är ute efter att förstöra. Jag kommer att succesivt posta bilder ur min gitarrsmaling... hoppas ni gör detsamma.

30 Dec 2007, 12:57
Profile

Hej Swebamse.
Apropå HÖFNER/HOFNER kolla in dessa länkar:

http://www.vintagehofner.co.uk/cont.html
http://www.vintagehofner.co.uk/factfile ... /gold.html

Hur funkar Gibson gitarren?
Har sett att du letar efter mickar till en Gibson, antog att det var till den jag skickade ?

Dimman

31 Dec 2007, 20:13
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 11 posts ]