View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Jul 2026, 04:36

Reply to topic  [ 4 posts ] 
Mikrofon tips 
Author Message

Post Mikrofon tips
Ville bara här förmedla ett tips om en mikrofontyp som ofta förbises av ljudproffs, och som bland dom flesta musiker är helt okänd, nämligen PZM mikrofoner, eller "Boundary Microphone".
Vad är nu detta och varför skulle en PZM mick vara av intresse för oss gitarrister?

En PZM mick är en så kallad tryckzoon mikrofon, som placeras på ett underlag, typ på ett bord, golvet, en vägg eller i taket. Ytan micken placeras på utgör därmed en del av mikrofonens arbetsprincip!
Resultatet blir i praktiken en mikrofon som blir mycket förlåtande över placering, avstånd, proxymity effekt.

Dom flesta musiker som stött på PZM mickar är nog trummisar som monterar dom fast inne i sina bastrummor punkt, då dom till och med marknadsförs som rena baskagge mickar av dom stora märkena som exempel Shures SM91.

Jag kom över några PZM mickar som jag plockat fram för lite experiment då jag uppgraderar min hemstudio, både hårdvara, mjukvara, men även ergonomi och arbetssätt.
Jag vill ha en hemstudio med så lite tekniskt fibbel som möjligt! Så lite sladdar som möjligt på golv och bord, minsta möjliga mängd stativ och bommar.
Där kommer PZM micken in! Jag har denna lilla platta skapelse liggandes på skrivbordet centralt bakom datorns tangentbord, låter direkt mycket bra till sång, men även helt ok till akustisk gitarr. dess jämna upptagningskaraktäristik gör att balans mellan finger, sträng ock klanglåda blir bra, och att bristfällande akustik i rummet inte blir lika kritiskt som när man använder en vanlig stormembran kondensator.

Vill man lyxa till det och använda en riktig gitarrförstärkare (jag använder bara förstärkarsimulator i hemstudion) så lägger man bara PZM micken på golvet framför högtalaren, enkelt och smidigt!
Tittar kompisen som spelar trummor in och vill spela in, då får man ett mycket bra trumljud med endast en mick fyra-fem meter framför trumsetet, eller två för äkta stereo!
Eller montera dom i taket som overhead mick!
Vill du spela in i replokalen och är trött på glåmiga inspelninga på Iphone? Sätt upp en eller två på väggarna i replokalen, vips så blev replokaldemon så mycket bättre!

Det fina i kråksången är att dessa mickar är billiga, dom fina märkena ligger på ett par till tre tusen, medan Behringer har en som tydligen ska var mycket lik Shure och ligger på sexhundra någonting!
Sen finns nätkineser som säkert hamnar runt tre hundra.

26 Jul 2026, 09:37
Profile

Bra tips. Kommer ihåg att Frank Zappa var en stark anhängare och pionjär med dessa pzm mikrofoner samt nämnde dem ofta i
intervjuer på 80-talet.
Att kundbetygen överlag är höga för denna typ av mikrofoner talar ju sitt tydliga språk att de är riktigt användbara och välljudande.
Framförallt är ju priset och användarvänligheten i en hemstudiomiljö som du beskriver ett stort plus.

26 Jul 2026, 10:29
Profile ICQ WWW

Tack för tipset. 8)

26 Jul 2026, 12:16
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Mikrofon tips
Obi wrote:
Bra tips. Kommer ihåg att Frank Zappa var en stark anhängare och pionjär med dessa pzm mikrofoner samt nämnde dem ofta i
intervjuer på 80-talet.

Ja där ser man! FZ var ju en audiofil och jobbade med många trix i inspelning, mastring och på den tiden graverings processerna!
Att FZ såg potentialen i PZM mickar förstår man då hans musik innehöll många ofta svåra instrument att fånga på band :

26 Jul 2026, 22:50
Profile
Reply to topic   [ 4 posts ]