|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 2 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
McE
|
 Bästa reverb -pedalen?
Jag är sugen på en reverb. Har en Marshall JMP moddad med rördriven loop där jag har delay och chorus samt ett tremolo. Tremolot är ett felköp som ska få gå vidare, BOSS Tr-2. Vad skulle ni rekommendera för pedal? Reverbpedal alltså. Jag har sett en BOSS -pedal med Fenderlogga, är den schysst? Eller vad har ni för tips i övrigt?
|
| 09 Aug 2026, 19:48 |
|
 |
|
4trax
|
 Re: Bästa reverb -pedalen?
Du menar 63 Fender Reverb-pedalen. Vissa älskar den. Jag sålde min, men kommer inte riktigt ihåg vad det var jag inte gillade. Vet att det var något som irriterade mig i alla fall, tror att fjädersimuleringen var för konstant?
Vad är det du är ute efter – fjäder, hall, plate eller lite av allt?
Klassiska studioverb som Lexicon, som färgar ljudet, eller mer moderna som färgar lite mindre? Personligen gillar jag inte när reverb färgar för mycket, vilket många klassiska reverb gör. Däremot tycker jag att fjäderreverb ska färga ljudet. Det jag framför allt skulle leta efter är ett fjäderreverb som inte har samma statiska efterklang som många har. Ett riktigt fjäderreverb lever och vibrerar olika beroende på vad du matar in i det. Sen ska det såklart ha ett fjäderljud man gillar – det är ju en smaksak.
Jag kör nu på Flint V2, som får duga som fjäder, men absolut inte mer än så. Den lider också lite av att efterklangen blir lite statisk. Den har däremot ganska bra plate- och hallreverb. Så har den ett bra tremolo också så den är en kompromiss. Jag har en GFI som inte färgar så mycket, föregångaren till Skylar (kommer inte ihåg vad den heter nu), som nog är ungefär samma grej, fast min har ingen display. Sjukt fint reverb, speciellt för atmosfäriska sound.
Nu var det ett tag sedan jag testade nya pedaler, men en som fortfarande gör det ganska bra är Strymons reverb. BigSky om man vill kunna gå in mer på djupet, eller typ Cloudburst/BlueSky om det bara ska vara enkelt och få jobbet gjort.
|
| 13 Aug 2026, 10:32 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 2 posts ] |
|