Den mandolin du hittat är en Modell 41 "King". Det är den näst dyraste i serien efter modell 40 "Aristokrat". Den är mycket, mycket eftertraktad hos samlare och otroligt lättspelad lättspelad om den är rätt justerad. Har den vart dåligt skött/lagrad under tiden så kan halsen vara lite bakåtböjd. Det fixas lätt med en värmeapparat för att lossa greppbrädor med (jag har en sån [;)] )
Ljudmässigt så ger den ifrån sig ett lite torrare men tydligare ljud än de oval- och rundljudhålshålsmodeller i serien.
På Tradera säljs de för 4.000:- ungefär.
(Taylor815 jag mailar dig)
Jag hade en sån i natur som gick för det priset. Jag har sett fler som gått för över det priset också.
Jag har en likadan som du kvar fast min sunburst är lite mörkare än din.
Vill du lära dig mer om Levins instrument så kolla in:
http://www.mandolinhörnan.nu Klicka på "Levinkataloger" i rutan Instrumentinformation.
Kklickar du på tunnan "peter" nedanför bland "samlarvänner" så ser du min samling mandoliner och gitarrer.
Ett plektrumskydd fixar du lätt själv.
Köp ett "flak" från Stew-Mac och såga ur.
Konsollen, fäststången och "klossen" under plektrumskyddet har jag nytillverkade efter originalet om du är intresserad av.
Vill du så kan vi dela på flaket. Jag behöver lite material.
Kolla in:
http://www.stewmac.com/shop/Pickguards/ ... rials.htmlDessvärre så ska de ha trelagers kantlist på plektrumskyddet. Tjockleken ska vara ca 0,9/0,9/1,8 där det är vit/svart/vit med den tjockaste ytterst.
Kantlist har de också på Stew-Mac.
Jag har tillverkat några stycken sådana så du kan få lite tips av mig om du vill.
Att få tag i ett original är omöjligt. Var glad för det för de är tillverkat av nåt material som är sprickbenäget, nästan självantändligt och gasavgivande, vilket angriper strängarna om den ligger instängd i ett case.
De nya materialen är bättre på alla sätt och vis.
Vill du veta med så kan du höra av dig till mig via min e-post i profilen.
swebamse wrote:
Trevlig sak som tyvärr inte har det värde som man tror... mycket vackra,välgorda och spelmässigt bra instrument. Jag hade en liknande som var gjord i början av 40-talet med en "silvermedalj" typ en femkrona infälld i huvudet. På den var plektrumskyddet gjort av något som troligen var sköldpaddskal. Det var även vanligt att plektrum var gjorda i det matr.
Den infällda "pengen" slutade användas på Levins instrument 1927-28.
Den satt på framsidan av skallen några år bara. Innan satt den på baksida av skallen.