|
|
Page 1 of 1
|
[ 17 posts ] |
|
MAX och andra gamla rörhäckar.
| Author |
Message |
|
Sustain
|
 MAX och andra gamla rörhäckar.
Jag kom plötsligt på att jag ju faktiskt har lite förstärkargrejer som kan betraktas som Vintage! MAX Forty topp med tillhörande 3x12"-låda, bestyckad med Celestion G12 Alnico, allt från 1965. Det finns kromade rörställningar med hjul till lådan, men det saknas fyra vred till den.   MAX 70 Bass. Okänd årgång men säkert 60-tal. Lite annorlunda konstruktion med fyra EL34:or med katodbias. Upphittad på soptippen i Mora av en bekant.  Jag har senare fått tag i en någorlunda matchande 1x18"-låda. Effektmässigt borde man kanske ha en 2x18", vilket fanns även det i MAX-sortimentet.   Jag har faktiskt lyckats få tag i en riktig logga till lådan, tillsammans med ett reservelement av samma typ. Jag tror båda kom från en 2x18-låda som gjort sitt. /Sixten
|
| 19 Jan 2008, 15:44 |
|
 |
|
rudmark
|
Ja nog är det vintage, men de lät ju inte bra! Fattigmans Vox (eller snarare fattigmans Selmer-som lät usch) Är de inte samma konstruktion förresten?
|
| 20 Jan 2008, 21:01 |
|
 |
|
datakrumelur
|
rudmark wrote: Ja nog är det vintage, men de lät ju inte bra! Fattigmans Vox (eller snarare fattigmans Selmer-som lät usch) Är de inte samma konstruktion förresten?
Deras tretolvor låter helt underbart! Topparna, jo, med tretolvan sådär men med ett 2*18 kabinett helt grymt skönt sound! http://www.myspace.com/urangbghttp://www.myspace.com/thetrussrods
|
| 20 Jan 2008, 21:09 |
|
 |
|
Sustain
|
Vad gäller MAX Forty förstärkaren, så betraktar jag den som lite felkonstruerad. Den lät inte bra i originalutförandet. Men enda felet är egentligen att tonkontrollerna verkar vara designade av en dansk ölgubbe eller nå't liknande. Eller så hade de slut på kondensatorer den da'n som min byggdes, för det var samma värde på alla i tonkontrollerna. [;)]
Den är däremot imponerade effektstark med sina ovanliga EL36 slutrör med c:a 400V anodspänning. Den ger utan vidare över 50W rent, mer än de flesta vanliga "50-wattare" som oftast jobbar med 450-500V anodspänning. Jag har lite labbande kvar med den där, när/om det blir tid.
Tretolvan är som sagt underbar, men man får koppla om den om den ska användas till någon annan förstärkare. De tre 15-ohmselementen är nämligen seriekopplade till totalt 45 Ohm i original.
Bass 70 är också lite annorlunda. Den låter inte bra till gitarr men funkar till bas. Troligen mest tonkontrollerna det handlar om där också.
MAX har inget gemensamt med Vox eller Selmer. Det enda jag kan komma på är i så fall fomen på loggan som påminner mycket om Vox. Helt olika konstruktioner är det.
Om någon vill se mer bilder, så kolla "egenskaper" på någon bild här, kopiera URL'en och backa upp en nivå eller två, så finns det mer.
/Sixten
|
| 20 Jan 2008, 21:45 |
|
 |
|
linusberg
|
Jäklar vad du verkar ha mycket roligt i dina gömmor Sixten. Den där Max toppen var ju sagoligt vacker att se på åtminstånde, strunt samma om den låter illa med det utseendet. =) Har för mig att det var en tom 3x12'a Max som någon skulle kränga på GMF, kanske var det krumeluren? Kanske kommer ihåg fel, men det skulle ju kunna vara gulligt med full uppsättning?
Har du mer godsaker/skrot ståendes släng in en tråd om det också, en mans skrot är en annans guld.
/Peder
Signature deleted due to offencive remarks
|
| 20 Jan 2008, 22:55 |
|
 |
|
datakrumelur
|
linusberg wrote: Jäklar vad du verkar ha mycket roligt i dina gömmor Sixten. Den där Max toppen var ju sagoligt vacker att se på åtminstånde, strunt samma om den låter illa med det utseendet. =) Har för mig att det var en tom 3x12'a Max som någon skulle kränga på GMF, kanske var det krumeluren? Kanske kommer ihåg fel, men det skulle ju kunna vara gulligt med full uppsättning?
Har du mer godsaker/skrot ståendes släng in en tråd om det också, en mans skrot är en annans guld.
/Peder
Signature deleted due to offencive remarks
Min tomma tretolva köptes av elvis, sen har en polare en topp med 2*18 lådda, visserligen behöver toppen service men de är i utmärkt skick med rullställning. En av de stiligaste designer jag sett, stooooooooooort kromat handtag![:p] http://www.myspace.com/urangbghttp://www.myspace.com/thetrussrods
|
| 20 Jan 2008, 23:07 |
|
 |
|
Sustain
|
De här räknar jag inte till skrotsektionen, men det finns en så'n också. [:D] Jag har faktiskt funderat på att plåta allt gammalt mög som står och dräller, och lägga ut till försäljning. Jag har insett att jag aldrig kommer att hinna/vilja göra något med mycket av det jag samlat på mig. Och jag fasar för tanken på en flytt! [xx(] Men mycket skulle säkert vara användbart för andra. En del blir jag nog glad om någon kommer och hämtar gratis. En annan kool rigg är denna, även om de normalt inte direkt huserar ihop, förstärkaren och lådan. För det mesta står min -74 Carlsbro 50 TOP på lådan, för den har jag byggt in reverb i. Det är min hemmarigg. [;)] Lådan är en Hagström "L215 OR", alltså troligen avsedd för orgel. Det finns en version "B" också, för bas. Den här innehållar 2 st. gråa JBL D130F. (I B-versionen brukar det vara D140 tror jag.) Den är troligtvis från -68. Den här avslöjar hänsynslöst alla brister tidigare i ledet! Förstärkaren på bilden är en Dynacord MV46 från tidigt 60-tal. En variant på den vanligare Eminent. Ja, gitarren ja, det är en Squier Pro Tone, men den är inte Vintage än på ett tag, bara 10 år.  /Sixten
|
| 20 Jan 2008, 23:21 |
|
 |
|
Sustain
|
Äsch, den här tråden får handla om lite diverse gamla förstärkare och högtalare som jag har eller har haft! Det senaste förvärvet på förstärkarfronten kan man faktsikt räkna till Skrot-sektionen på ett sätt, nämligen intrycket man får av exteriören! Jag har sällan eller aldrig stött på en så sliten förstärkare, som ändå är fullt funktionsduglig! En Ampeg VT-40 av första modellen. Jag har inte utrett från vilket år, men troligen 73-75 ellar så. Köpte den på chans för 500:- + frakt, ångrade mig nästan när jag först såg den, men det ändrades snart när jag konstaterat att det inte var några större fel på den. En riktig Rocker! [;)] Det skulle vara intressant att veta vem som haft den som arbetsredskap? Det sägs ju att Keith Richards körde med VT-40 på 70-talet, och jag tycker han och den här förstärkaren ser ungefär lika luggslitna ut, men ändå fit for fight. [:D] (På bilderna har jag redan bytt/monterat rattar, säkringshållare och strömbrytare.)   /Sixten
|
| 20 Jan 2008, 23:45 |
|
 |
|
datakrumelur
|
|
| 20 Jan 2008, 23:47 |
|
 |
|
Thomas
|
Du har ingen bild på en gammal tysk förstärkare (combo) med två tons vinyl på lådan? 50 tals variant. Dynacord Jazz och vad de nu hette.
Jag har länge haft tankar på att fixa en själv, jag vet hur den ska se ut och vad den ska ha för funktioner. Men eftersom kunskapen inom el är bristfällig och utrymmet för att snickra ihop en låda är starkt begränsat så blir det till att drömma....
"the man who put the 'ow' in 'Hofnerhownds'" Neil -06
|
| 21 Jan 2008, 04:48 |
|
 |
|
linusberg
|
Sustain wrote: Jag har faktiskt funderat på att plåta allt gammalt mög som står och dräller, och lägga ut till försäljning.
Bara skicka en lista till mig, skroträv som man är kan man säkert inte hålla plånboken borta. Har gått så långt att gumman infört inköpsförbud på mitt "bra och ha skrot". Bara pågående projekt får slutföras, men hon märker nog inte om något lik försvinner till källaren och ett nytt "lik" tar dess plats. =) Sustain wrote: Det sägs ju att Keith Richards körde med VT-40 på 70-talet, och jag tycker han och den här förstärkaren ser ungefär lika luggslitna ut, men ändå fit for fight. [:D]
/Sixten
En VT-40 är ju aldrig fel, har en vt-22'a jag som står i botten av traven. Blir bra stabilt med 63 kilo stärk i botten. Tyvärr giggas den inte då min rygg och öron inte skulle palla med det men uj vad gött den låter när den får svettas. Stämmer ypperligt att Keith körde på en sån, vet även att Queens of the stone age gitaristen rockar en vt-22'a. Hur som helst en kanonstärk. Mer sånna objekt för beskådning tack! [:p] /Peder Signature deleted due to offencive remarks
|
| 21 Jan 2008, 08:37 |
|
 |
|
K-G
|
Sustain wrote: Äsch, den här tråden får handla om lite diverse gamla förstärkare och högtalare som jag har eller har haft! Det senaste förvärvet på förstärkarfronten kan man faktsikt räkna till Skrot-sektionen på ett sätt, nämligen intrycket man får av exteriören! Jag har sällan eller aldrig stött på en så sliten förstärkare, som ändå är fullt funktionsduglig! En Ampeg VT-40 av första modellen. Jag har inte utrett från vilket år, men troligen 73-75 ellar så. Köpte den på chans för 500:- + frakt, ångrade mig nästan när jag först såg den, men det ändrades snart när jag konstaterat att det inte var några större fel på den. En riktig Rocker! [;)] Det skulle vara intressant att veta vem som haft den som arbetsredskap? Det sägs ju att Keith Richards körde med VT-40 på 70-talet, och jag tycker han och den här förstärkaren ser ungefär lika luggslitna ut, men ändå fit for fight. [:D] (På bilderna har jag redan bytt/monterat rattar, säkringshållare och strömbrytare.)   /Sixten Jag har haft exakt likadan och den dagen du säljer den så kan du alltid kontakta mej först!!!!!!!!![:D] [url="http://www.theboogiecats.com/"]  [/url]
|
| 15 Feb 2008, 22:35 |
|
 |
|
Sustain
|
Boogiecats wrote: Jag har haft exakt likadan och den dagen du säljer den så kan du alltid kontakta mej först!!!!!!!!![:D]
Om den verkligen var exakt likadan, så måste det har varit samma förstärkare. Det kan inte finnas en till som är sliten på samma sätt!? [;)] Jag kan förresten berätta en liten anekdot om den. När jag hade fått fart på den och provspelade den första gången, så noterade jag ett litet missljud från en av högtalarna. "Skit" tänkte jag förstås, "pajad talspole!" och började undersöka saken. Visserligen fanns en liten spricka i konens upphängning, men problemet var att det låg ett 12BH7-rör inne i korgen, bakom konen! Sprickan var lätt att laga och med röret bortplockat så var allt frid och fröjd. Den ser ju för djävlig ut den här, men den låter riktigt gött! /Sixten
|
| 15 Feb 2008, 23:56 |
|
 |
|
K-G
|
Sustain wrote: Boogiecats wrote: Jag har haft exakt likadan och den dagen du säljer den så kan du alltid kontakta mej först!!!!!!!!![:D]
Om den verkligen var exakt likadan, så måste det har varit samma förstärkare. Det kan inte finnas en till som är sliten på samma sätt!? [;)] Jag kan förresten berätta en liten anekdot om den. När jag hade fått fart på den och provspelade den första gången, så noterade jag ett litet missljud från en av högtalarna. "Skit" tänkte jag förstås, "pajad talspole!" och började undersöka saken. Visserligen fanns en liten spricka i konens upphängning, men problemet var att det låg ett 12BH7-rör inne i korgen, bakom konen! Sprickan var lätt att laga och med röret bortplockat så var allt frid och fröjd. Den ser ju för djävlig ut den här, men den låter riktigt gött! /Sixten Well....kan beerätta att det var min första rörstärkare som blev inköpt hos Elmelids i Höör...det fick även vara med på min första spelning och den betedde sej lite märkligt under första låten som var That's all right mama...den var helt tyst...trodde det hade blivit något knas med stärkaren, men efter halva låten upptäcktes det att jag var såååååååå nervös att jag spelade luftgura...jupp, jag missade strängarna!?[8D] Kan också berätta om en annan gång där resturangen hade satt in ett nytt fläktsystem...en ful historia som hängde mitt i resturangen...detta system hade den egenhet at den störde stärkaren på det viset att endast varannat ljud/slag över strängarna hördes och självklart var jag övertygad om att det var knas på stärkaren...började att sparka på stärkaren utan något vettigt resultat...sedan kom ägaren ut och bad oss att sänka ljudet eftersom han inte hörde vad han själv tänkte...han stod i köketc[}:)]...efter sänkningen hördes guran som vanligt och vi kunde lite senare konstatera att fläktsystemet som hängde i taket hade en effekt på min stärkare som jag inte gillade [^] En annan gång när jag kom hem efter en blöt kväll, blev jag lite sugen på att lira....och när man är så där lagom stadig på benen, så är välan ljudnivåerna så att säga flexibla...full speta på stärkaren, pluggade in telen och drrrraaaannnggg...sedan blev det tyst och et jäkla skrikande på katten...jupp, han låg och sov inuti stärkaren och for upp med skallen och krossade rören..jahupp, stendöd [:0][:D] Den blev sedemera inbytt i Sölvesborg och vad jag fick höra senare, så fick den respass till Skåne... Så att nog finns det en del som gör att jag gärna vill ha en sådan stärkare igen [:)] [url="http://www.theboogiecats.com/"]  [/url]
|
| 16 Feb 2008, 00:45 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Boogiecats wrote: En annan gång när jag kom hem efter en blöt kväll, blev jag lite sugen på att lira....och när man är så där lagom stadig på benen, så är välan ljudnivåerna så att säga flexibla...full speta på stärkaren, pluggade in telen och drrrraaaannnggg...sedan blev det tyst och et jäkla skrikande på katten...jupp, han låg och sov inuti stärkaren och for upp med skallen och krossade rören..jahupp, stendöd [:0][:D] Så att nog finns det en del som gör att jag gärna vill ha en sådan stärkare igen [:)] [url="http://www.theboogiecats.com/"]  [/url] [:D][:D] DET måste vara det mest osannolika sättet att ta död på en förstärkare på, liksom en katt... Eller överlevde katten??! Mycket bra story...[:D] /Lennart http://www.specter.se
|
| 16 Feb 2008, 12:53 |
|
 |
|
linusberg
|
Custom Sam wrote: Boogiecats wrote: En annan gång när jag kom hem efter en blöt kväll, blev jag lite sugen på att lira....och när man är så där lagom stadig på benen, så är välan ljudnivåerna så att säga flexibla...full speta på stärkaren, pluggade in telen och drrrraaaannnggg...sedan blev det tyst och et jäkla skrikande på katten...jupp, han låg och sov inuti stärkaren och for upp med skallen och krossade rören..jahupp, stendöd [:0][:D] Så att nog finns det en del som gör att jag gärna vill ha en sådan stärkare igen [:)] [url="http://www.theboogiecats.com/"]  [/url] [:D][:D] DET måste vara det mest osannolika sättet att ta död på en förstärkare på, liksom en katt... Eller överlevde katten??! Mycket bra story...[:D] /Lennart http://www.specter.seOch ditt valda namn här på bojen får en helt annan dimension. =) Signature deleted due to offencive remarks
|
| 16 Feb 2008, 13:04 |
|
 |
|
K-G
|
linusberg wrote: Custom Sam wrote: Boogiecats wrote: En annan gång när jag kom hem efter en blöt kväll, blev jag lite sugen på att lira....och när man är så där lagom stadig på benen, så är välan ljudnivåerna så att säga flexibla...full speta på stärkaren, pluggade in telen och drrrraaaannnggg...sedan blev det tyst och et jäkla skrikande på katten...jupp, han låg och sov inuti stärkaren och for upp med skallen och krossade rören..jahupp, stendöd [:0][:D] Så att nog finns det en del som gör att jag gärna vill ha en sådan stärkare igen [:)] [url="http://www.theboogiecats.com/"]  [/url] [:D][:D] DET måste vara det mest osannolika sättet att ta död på en förstärkare på, liksom en katt... Eller överlevde katten??! Mycket bra story...[:D] /Lennart http://www.specter.seOch ditt valda namn här på bojen får en helt annan dimension. =) Signature deleted due to offencive remarks faktum är att den är mycket sann och att katten sedemera undvek stärkaren som pesten....[8D] [url="http://www.theboogiecats.com/"]  [/url]
|
| 16 Feb 2008, 13:20 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 17 posts ] |
|