View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 18:43

Reply to topic  [ 9 posts ] 
Värde strata ´´63 
Author Message

Post Värde strata ´´63
Då jag inte hängt med så mycket i debatten de senaste åren så tänkte jag passa på att förhöra mig om värdet på min strata från 63. Den skall inte säljas men jag är lite nyfiken på vad den kan tänkas vara värd i dag.

Det är en playerstrata.
-Relicerad sunburst.
-orginal mickar.
-Troligtvis nyare plektumskydd.
-Sannolikt två nyare pottar.
-Sannolikt två nyare rattar.
-Stallet sannolikt tidigt sjuttiotal dvs fender/fender och inte fender/pat pend.
-övrigt som stämskruvar etc förefaller vara orginal.

Det skulle vara kul och få igång en diskussion om var värdet på våra vintagegitarrer ligger idag när det gäller privata affärer.

01 Feb 2008, 11:22
Profile

Troligtvis en hel del, hur mycket vet du först när du har sålt den.
Annars så går det ju att få den värderad av någon som är erkänd av försäkringsbolag.T.e.x affärer som handlar med vintageinstrument.

pudas

01 Feb 2008, 11:52
Profile

Kan inte prisbilden på denna gitarr men vill ändå bidra med ett "allmänt" inlägg om prisbilden på Vintagegitarrer.
Skönheten ligger i betraktarens ögon brukar det ju heta, och detsamma gäller nog för Vintageinstr. Tyvärr är det ju ofta en stor skillnad mellan vad en gitarr är "värd" och vad man kan få ut för den vid en ev. försäljning. Jag har själv en VOX guitarorgan från -67 som tillverkades i 200 ex och där det inte finns någon egentlig prisbild men där jag är medveten om att jag säkert skulle få ut minst 10 000 mindre än vad den är "värd" Detsamma gäller för konst och äkta mattor tex. Många blir förvånade över att tex en gibson les paul värd 35000 inte ens går att sälja för 25... men ofta är det så. naturligtvis handlar det om hur stort utbud av varan det finns och en strata -63 tillhör ju inte de instrument som det finns en uppsjö av direkt. Som alltid ...rätt köpare (och helst flera)och tid att vänta på rätt köpare ev utöka kundkretsen till internationella marknaden så går det säkert bra men den typen av gitarrer.

Den sista dåren är inte född änImage

01 Feb 2008, 12:10
Profile

Om det är en shysst omlack (typ adlib) kanske
runt 60? Du skriver inte om hals + huvud är omlackade så jag utgår från det, hoppas dock att loggan är orginal... + serienr finns (korrekt)

Om stallet varit orginal + plektrumskyddet = + 25 = 85...

Privatförsäljning.

Det är ju 2 väsentliga delar som saknas... men det går ju att komplettera upp. synd bara att elarna blivit så vansinnigt dyra

Du kunde kanske hitta ett stall för runt 7-8 tusen och ett skydd för samma peng om du har tur....(eller rättare sagt gör det till en livsuppgift att hitta ) när de väl sen sitter på gitarren är värdet högre på hela grejen med säkert 25.

Är loggan repro + serienr borta eller fake så går det ner 10 papp ungefär...

03 Feb 2008, 16:30
Profile ICQ WWW

Hallå Karl-Petter, kunde vi få en bild på min gamle gura?
[:p]

<font size="1">[url="http://w1.702.comhem.se/~u70203681/PurpleHaze.mp3"]<font color="red">"'scuse me, while I kiss that guy"</font id="red">[/url]</font id="size1">
<font size="1">
http://www.myspace.com/marshallkarlsson</font id="size1">

04 Feb 2008, 00:55
Profile

swebamse wrote:

Kan inte prisbilden på denna gitarr men vill ändå bidra med ett "allmänt" inlägg om prisbilden på Vintagegitarrer.
Skönheten ligger i betraktarens ögon brukar det ju heta, och detsamma gäller nog för Vintageinstr. Tyvärr är det ju ofta en stor skillnad mellan vad en gitarr är "värd" och vad man kan få ut för den vid en ev. försäljning. Jag har själv en VOX guitarorgan från -67 som tillverkades i 200 ex och där det inte finns någon egentlig prisbild men där jag är medveten om att jag säkert skulle få ut minst 10 000 mindre än vad den är "värd" Detsamma gäller för konst och äkta mattor tex. Många blir förvånade över att tex en gibson les paul värd 35000 inte ens går att sälja för 25... men ofta är det så. naturligtvis handlar det om hur stort utbud av varan det finns och en strata -63 tillhör ju inte de instrument som det finns en uppsjö av direkt. Som alltid ...rätt köpare (och helst flera)och tid att vänta på rätt köpare ev utöka kundkretsen till internationella marknaden så går det säkert bra men den typen av gitarrer.

Den sista dåren är inte född änImage

Det varierar kraftigt beroende på gitarrmodell och från ex till ex.
En strata-63 är en relativt massproducerad gitarr (ex jämfört med en 50-tals Les paul så finns det MASSOR av dom) men det är en så populär gitarrmodell , just dessa 62-63 med spaghetti loggan mm är väldigt populära därför kostar dom mer än dubbelt så mycket som ex en jazzmaster eller jaguar, trots att de gjordes färre av, oftast får man mer än begärt pris för dom om man inte är helt fel ute.

ORGINAL ex blir så dyra så att det automatiskt rensar i köpleden (ex 250.000 för en 63:a som Stevie Klasson har)

Hade Jimi Hendrix lirat woodstock på en jaguar , så kanske verkligheten sett annan ut , eller varför inte på en Vox guitar organ? det hade säkert hjälpt den modellen upp i prislistan, nu är den ju anonym helt för publiken förutom vox samlarna, och dom har kanske redan en i samlingen...

04 Feb 2008, 12:16
Profile ICQ WWW

-Stallet sannolikt tidigt sjuttiotal dvs fender/fender och inte fender/pat pend.

Fender/Fender-sadlarna kom med första US RI, dvs. 1982. Under 70-talet var det gjutgods i sadlarna.

<font size="1">[url="http://w1.702.comhem.se/~u70203681/PurpleHaze.mp3"]<font color="red">"'scuse me, while I kiss that guy"</font id="red">[/url]</font id="size1">
<font size="1">
http://www.myspace.com/marshallkarlsson</font id="size1">

19 Feb 2008, 18:49
Profile

Jag har en väldigt nära vän som äger en -54 Strata. När han köpte den så va det lite si och så med vad som var äkta och inte. Den importerades i början av 70-talet av en känd gitarrist i Sverige, men på den tiden va det lite si å så med orginal eller ej. Han köpte den för 6-7 år sen och affären gjordes upp med cash å ett inbyte, så det är väl lite svårt att säga vad han gav exakt. Jag vet då jag vet vad han bytte in och vad det inbytet hade kostat honom, men det får bli hans sak att säga om han vill det. Killen som sålde -54an begärdfe kring 80 000:- om jag inte minns helt galet. Men men.....

Efter bytet/köpet så har han dammsugit diverse Fender vintage sajter på nätet. Pratat med samlare i den högre skolan och allmänt forskat när han ramlat över info.

Det de visste från start va att halsen va orginal och att stämskruvarna byttes av ngn anledning i slutet av 50-talet. Alltså ej 54, men fortfarande 50-talare. I övrigt va det mycket osäkerheter. Bland annat skulle den va omlackad i slutet av 60-talet om jag inte missminner mig och kroppen trodde säljaren va bytt under 60-talet. En mick va va tydligen bytt, plektrumskyddet, mickkåpor och övriga bakelitgrejer likaså.

Idag vet han att kroppen inte är bytt och att micken inte va bytt utan bara omlindad. Med lite efterforskning så ökade han värdet markant. Hur mycket vet ingen förrän den är såld och en gissning är att det blir nån gng då han ligger i graven. Det är trots allt en 54a som i dagsläget numera är ombandad, men i övrigt rätt orginal sånär som på stämskruvar och plast-grejer istf bakelit. Avlsutningsvis den gitarr jag hållit i som äger överlägset mest MOJO.

Vad ville jag då säga? Tja, mest att det kan skilja mången tiotusing för att saker är bytta eller för den delen om de har ett osäkert ursprung.
Ola

Det är aldrig för sent att ge upp

05 Mar 2008, 21:32
Profile

Soderberg wrote:

Jag har en väldigt nära vän som äger en -54 Strata. När han köpte den så va det lite si och så med vad som var äkta och inte. Den importerades i början av 70-talet av en känd gitarrist i Sverige, men på den tiden va det lite si å så med orginal eller ej. Han köpte den för 6-7 år sen och affären gjordes upp med cash å ett inbyte, så det är väl lite svårt att säga vad han gav exakt. Jag vet då jag vet vad han bytte in och vad det inbytet hade kostat honom, men det får bli hans sak att säga om han vill det. Killen som sålde -54an begärdfe kring 80 000:- om jag inte minns helt galet. Men men.....

Efter bytet/köpet så har han dammsugit diverse Fender vintage sajter på nätet. Pratat med samlare i den högre skolan och allmänt forskat när han ramlat över info.

Det de visste från start va att halsen va orginal och att stämskruvarna byttes av ngn anledning i slutet av 50-talet. Alltså ej 54, men fortfarande 50-talare. I övrigt va det mycket osäkerheter. Bland annat skulle den va omlackad i slutet av 60-talet om jag inte missminner mig och kroppen trodde säljaren va bytt under 60-talet. En mick va va tydligen bytt, plektrumskyddet, mickkåpor och övriga bakelitgrejer likaså.

Idag vet han att kroppen inte är bytt och att micken inte va bytt utan bara omlindad. Med lite efterforskning så ökade han värdet markant. Hur mycket vet ingen förrän den är såld och en gissning är att det blir nån gng då han ligger i graven. Det är trots allt en 54a som i dagsläget numera är ombandad, men i övrigt rätt orginal sånär som på stämskruvar och plast-grejer istf bakelit. Avlsutningsvis den gitarr jag hållit i som äger överlägset mest MOJO.

Vad ville jag då säga? Tja, mest att det kan skilja mången tiotusing för att saker är bytta eller för den delen om de har ett osäkert ursprung.
Ola

Det är aldrig för sent att ge upp

Kul.. , jo stora grejen är ju om den är omlackad eller ej, låter märkligt att någon påstått att det var en omlackad 60-tals kropp
och den sen visar sig vara en orginallack från 54? det går ju ganska snabbt att se även för den oinvigde?

06 Mar 2008, 09:51
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 9 posts ]