View unanswered posts | View active topics It is currently 05 May 2026, 06:36

Reply to topic  [ 11 posts ] 
Svarta Greenbacks? 
Author Message

Post Svarta Greenbacks?
Hej,

Har en MM-låda i vilken jag fann två svarta Celestion G12M-element. Någon som vet om dessa är samma som Greebacks?

Det är sådana här element:

http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.asp?rub=&annonceid=5293669

P.

12 Feb 2008, 11:22
Profile WWW

The_marquee_moon wrote:

Hej,

Har en MM-låda i vilken jag fann två svarta Celestion G12M-element. Någon som vet om dessa är samma som Greebacks?

Det är sådana här element:

http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.asp?rub=&annonceid=5293669

P.

Det kan omöjligen vara samma högtalare... Eftersom greenbacks fått sitt namn efter det gröna bakstycket (svarta greenbacks?) men visst är det en högtalare som liknar just 25 wattaren

12 Feb 2008, 16:47
Profile ICQ WWW

Jodå, greenbacks fanns med andra färger på kåpan också. Jag har själv en creamback G12M25 från -75 liggande som jag köpte ny.

edit: Nu hittade jag infon jag letade efter: "Although the standard colour for G12M rear covers was green ('field green' it was called originally), G12M and G12H speakers were also made with black, as well as grey, beige and cream rear covers at various times. This was probably due to a shortage of the correct colour plastic to make them from (e.g. late delivery of the raw material). The different colour covers were only a cosmetic change not affecting the acoustic performance of the speakers in any way. Black, grey, cream, beige or green, they're all 'Greenbacks'."

Den här infon låg tidigare på Celestions site men jag hittade den inte nu.

Micke

12 Feb 2008, 16:52
Profile ICQ WWW

javelin70 wrote:

Jodå, greenbacks fanns med andra färger på kåpan också. Jag har själv en creamback G12M25 från -75 liggande som jag köpte ny.

edit: Nu hittade jag infon jag letade efter: "Although the standard colour for G12M rear covers was green ('field green' it was called originally), G12M and G12H speakers were also made with black, as well as grey, beige and cream rear covers at various times. This was probably due to a shortage of the correct colour plastic to make them from (e.g. late delivery of the raw material). The different colour covers were only a cosmetic change not affecting the acoustic performance of the speakers in any way. Black, grey, cream, beige or green, they're all 'Greenbacks'."

Den här infon låg tidigare på Celestions site men jag hittade den inte nu.

Micke

Stämmer, men de kan knappast kallas för 'greenbacks' med annan färg på kåpan, denna beteckning hänvisar JUST till de med gröna baksidan (även om det kan vara exakt samma högtalare i annan variation)

13 Feb 2008, 16:56
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:

Stämmer, men de kan knappast kallas för 'greenbacks' med annan färg på kåpan, denna beteckning hänvisar JUST till de med gröna baksidan (även om det kan vara exakt samma högtalare i annan variation)

Jo, men infon kommer ju från Celestion själva och det är dom som skriver: "The different colour covers were only a cosmetic change not affecting the acoustic performance of the speakers in any way. Black, grey, cream, beige or green, they're all 'Greenbacks'."

Det är samma element men med olika färg på kåpan beroende på olika tillgång av färgen på plasten.

Micke

13 Feb 2008, 17:43
Profile ICQ WWW

javelin70 wrote:

Mike Leaf wrote:

Jo, men infon kommer ju från Celestion själva och det är dom som skriver: "The different colour covers were only a cosmetic change not affecting the acoustic performance of the speakers in any way. Black, grey, cream, beige or green, they're all 'Greenbacks'."

Det är samma element men med olika färg på kåpan beroende på olika tillgång av färgen på plasten.

Micke

Tonen sitter i konen, många definierar Greenbacks med de som har 102/003 kon, andra inte. Den konen satt endast fram till 1972, alla element med gröna kåpor förutom alnicoelementen.

Å andra sidan låter även green/cream/grey/blackbacks med andra koner svinbra ur min synvinkel, både med lead eller baskon.

http://www.myspace.com/urangbg
http://www.myspace.com/thetrussrods
Image

13 Feb 2008, 18:43
Profile ICQ WWW

Som sagt , det är samma högtalare... men begreppet 'green
backs' (som inte celestion själva hittat på) hänvisar till de med gröna baksidor.... det FINNS m a o inte 'greenbacks' med svarta kåpor..

Har inget med ljudet att göra.

14 Feb 2008, 16:14
Profile ICQ WWW

backs' (som inte celestion själva hittat på) hänvisar till de med gröna baksidor.... det FINNS m a o inte 'greenbacks' med svarta kåpor..

Spelar ingen betydelse. Frågan var om det var samma högtalare. Det svaret har jag fått. Tackar!

P.

14 Feb 2008, 16:24
Profile WWW

The_marquee_moon wrote:

Mike Leaf wrote:

Spelar ingen betydelse. Frågan var om det var samma högtalare. Det svaret har jag fått. Tackar!

P.

Jo , samma FAST med annan baksida, eller rättare sagt 'likadan'
ledsen att vara så petig, men detta är 'vintage' forum, och hela denna del av branschen handlar just om detaljer, dvs små skillnader som inte eg kanske spelar någon roll men ändå påverkar ex priser...

Dina 'svarta greenbacks' är INTE närapå i samma värde som 'riktiga' DÄRAV finns det en skillnad, ÄVEN om det är en likadan högtalare i grunden.

På det sättet kan det inte tyvärr vara SAMMA högtalare....
Löjligt , eller hur? [;)]

14 Feb 2008, 17:15
Profile ICQ WWW

nä inte alls löjligt, den som spelat genom en låda med black backs som har 1777 kon och en med green backs med pulsonic 003 måste vara döv om de inte upptäcker nån skillnad.

http://www.myspace.com/gudarsskymning

15 Feb 2008, 10:51
Profile WWW

The_marquee_moon wrote:

Mike Leaf wrote:

P.

Jo , samma FAST med annan baksida, eller rättare sagt 'likadan'
ledsen att vara så petig, men detta är 'vintage' forum, och hela denna del av branschen handlar just om detaljer, dvs små skillnader som inte eg kanske spelar någon roll men ändå påverkar ex priser...

Dina 'svarta greenbacks' är INTE närapå i samma värde som 'riktiga' DÄRAV finns det en skillnad, ÄVEN om det är en likadan högtalare i grunden.

På det sättet kan det inte tyvärr vara SAMMA högtalare....
Löjligt , eller hur? [;)]

Nu ska jag vara petig. Jag frågade inte om värdet var detsamma. [;)]

P.

18 Feb 2008, 16:15
Profile WWW
Reply to topic   [ 11 posts ]