View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 22:16

Reply to topic  [ 20 posts ] 
Epi modded by Polifemo 
Author Message

La ut ett clip på min Polifemo-moddade Epiphone Valve Jnr combo:

http://soundclick.com/fredfuzz (klicka på *epiclips*)

Högtalaren är stock och börjar bli inspelad och go. Volymen vid inspelningstillfället var "halvhögt" eller "aningen över lägenhetsvolym", kring kl 9 på volymratten. Les Paul med Burstbuckers, Marshall ED1 compressor, Fulltone OCD (bägge pedalerna i början av klippet, sedan enbart OCD, därefter bara compressor, därefter utan pedaler och sist tillbaka på full whack). Använde en ADK stormembramsmick på ca fyra meters avstånd (inte helt kul distansmick), in i Pro Tools och lite reverb och aningens EQ. Och så den obligatoriska brasklappen; ursäkta det rassliga, trassliga och planlösa spelet....

Jag kommer nog att lägga upp fler clip, bl a på lite olika pedaler, AC30n och kanske t.o.m. lite riktiga låtar....

26 Mar 2008, 21:39
Profile ICQ YIM WWW

Kul att höra dig spela på den lille combon!
Jag tycker det låter bra[:)]

Som jag sagt tidigare så är det bara att ta med förstärkaren när du är i Stockholm nästa ggn så kan vi finjustera!
Jag har en modd eller två, som jag tror du skulle gilla [8D]

26 Mar 2008, 21:51
Profile ICQ WWW

Jag tycker den är riktigt go! Notera att OCDn endast ger aningen extra gain, det mesta kommer ur stärkaren. Kompressorn är ställd för att ge lite sag-känsla. Har en four-knob Keeley på ingång. Blir intressant.

Lägger så fort jag hinner ut ett klipp där den är närmickad med en SM57a. Låter väldigt mycket "mini-Marshall".

Har även en Range Master-klon som ger instant Zeppelin ´69 vibe tillsammans med den lille Epin.

26 Mar 2008, 21:55
Profile ICQ YIM WWW

Det väl är endast en 8" högtalare om jag inte minns fel?

Har du provat med nå´n bra 1x12:a? (Eller kanske t.o.m. en 2x12:a)

Jag är förvånad över hur bra det låter eftersom högtalaren lät <u>hemskt</u> när den var alldeles ny (dvs då jag hade den hos mig för moddning)

Jag har en plan för två moddar för mer botten - den ena öppnar även upp diskanten lite - samt en modd som lägger på lite "brill" på toppen.
Har för mig att du önskade det?

Som jag sa så låter det dock bra även i nuvarande skick!

26 Mar 2008, 22:17
Profile ICQ WWW

Jag kan lägga upp ett klipp med Epin in i AC30-kabinettet (2 st Celestion Alnico). Låter ju så klart större och med mer botten. Sven-Johan har AC30n just nu så det dröjer lite innan det blir aktuellt.

Lurar även på en closed 2x12"låda, både att köra med Epin och som bottenlåda till AC30n. Closed back ger ju ännu mer Marshallhonk.

Låter som intressanta moddar du har på g! Lite mer briljans hade inte skadat.

Med tiden har "högmidspuckeln" försvunnit. Har testat lite olika rör, bl a Mullard, Brimar, RCA och Ei. I klippet ovan använder jag ett Ei ECC83 grey plate och ett Ei EL84 grey plate. Mullard ECC83 har lite mindre output än Ei men lite mer detalj och vintagevibbar.

26 Mar 2008, 22:33
Profile ICQ YIM WWW

fredtrout wrote:

Låter som intressanta moddar du har på g! Lite mer briljans hade inte skadat.

Jag hade "briljansmodden" i din förstärkare men tog bort den innan jag skickade den då jag misstänkte att det kanske skulle bli lite väl bright med en Tele/Strata...

Nu när högtalaren spelats in, samt om jag moddaar för lite större botten, blir nog den modden alldeles utmärkt.

27 Mar 2008, 10:27
Profile ICQ WWW

Låter väldigt bra, både ljud och spel, lite frestande att börja joxa med en sådan där liten sak...[:p]

Polifemo har väl gjort allt som kan göras med en sådan stärkare, så expertkompetens finns det ju tillgänglig här på Bojen...

/Lennart

http://www.specter.se

27 Mar 2008, 19:38
Profile

Custom Sam wrote:

Låter väldigt bra, både ljud och spel, lite frestande att börja joxa med en sådan där liten sak...[:p]

Polifemo har väl gjort allt som kan göras med en sådan stärkare, så expertkompetens finns det ju tillgänglig här på Bojen...

/Lennart

http://www.specter.se

Med tanke på att det är en billig liten 5-wattskombo med en 8-tumshögtalare och endast en volymkontroll, så tycker jag att det låter alldeles strålande (inte för att just <u>jag</u> har moddat, utan för att det är kul att man kan få så bra ton för en så billig penning)!

Precis som Lennart så gillar också jag liret, avspänt och enkelt samt med bra timing.

27 Mar 2008, 20:36
Profile ICQ WWW

<b>Polifemo:</b> Det där med lite mer botten du nämner ovan skulle verkligen intressera mig!!!!
Annars tuffar min på och låter fint, har dock inte kommit till skott med ny OT ännu, men det kommer.

28 Mar 2008, 11:17
Profile

Goran wrote:

<b>Polifemo:</b> Det där med lite mer botten du nämner ovan skulle verkligen intressera mig!!!!
Annars tuffar min på och låter fint, har dock inte kommit till skott med ny OT ännu, men det kommer.

Inga hemligheter det där.

Ev kan jag sätta en större konding i C4. "FredTrout" maxar nog aldrig/sällan kombon så det kan kanske gå.

Det jag mest funderar på är att öka C6 till 47uF som kommer att stabilisera botten en del. Jag tänker även prova 22uF i C3 - ingen konding där just nu - men vi får se ifall "Fred" tycker att det är OK med den gainökning som blir en del av resultatet. Själv gillar jag den "full range boost" man får.

Min "Briljansmodd" är inget konstigare än en 47pF-100pF konding över volympoten. Ger ett fint skimmer på tonen så länge man inte drar volymen i botten.

Du hade nog redan en del av dessa moddar i din, va?

28 Mar 2008, 12:35
Profile ICQ WWW

Jag har rubbet du föreslagit här och på Planket, förutom ny OT [V].
Min är ju moddad för massor av headroom.
C3 har jag kopplat på en switch, för mer eller mindre boost.

28 Mar 2008, 14:16
Profile

Goran wrote:

Jag har en Hammond 125DSE som jag <u>kanske</u> tänker sälja.
<u>Om</u> du nu skulle vara intresserad vill säga.

28 Mar 2008, 19:20
Profile ICQ WWW

Låter fantastiskt bra! Gött lir också!!![8D][:p]

http://www.myspace.com/gudarsskymning

28 Mar 2008, 20:37
Profile WWW

Eftersom jag, precis du säger Polifemo, sällan spelar stärkaren på fullt blås så är dina ytterligare moddningsförslag mkt intressanta. De kanske gör att åttatummaren inte riktigt hänger med på halv volym och uppåt men eftersom den förmodligen kommer att köras rätt mkt i ett större kabinett har det ju ingen betydelse. Åttatummarna har kanske lite oförtjänt dåligt rykte vilket nog beror på att många pressar dem för hårt. För hemmaspel på låg eller mellanvolym tycker jag den hänger med bra och får med alla frekvenser. Jag gillar ju dessutom lät mosiga gitarrljud, där det saggar och komprimerar gött. Har ju en Twin till mer *linjära* ljud. Vid inspelning är det inte fel att kombinera *bra* och välljudande stärkare som AC30 och Twin med lite ruffigare och middigare stärkare, som t ex Epin. Den låter förbannat bra i mixen! Ska lägga upp lite exempel.

Tack grabbar för era snälla kommentarer![:I] Jag är rätt hopplös på *gitarraffärslicks* och kan rätt lite *kända* grejor. Jag spelar främst elektriskt på inpelningar och då måste man ju spela för låten. I min musik, som främst är inspirerad av lite softare och smått psykedlisk musik från sent60/tidigt70-tal blir det ju rätt sällan utrymme för ekvilibristiska solon. Sen gillar jag lite småslarviga *känslofulla* gitarrister som Page, Neil Young etc.[:D]

29 Mar 2008, 12:15
Profile ICQ YIM WWW

Förresten, Polifemo, modden som du gjorde, är den nåt liknande "Marshallmodden" som folker på sewatt.com pratar om? Det låter ju onekligen rätt mkt Marshall om den.

29 Mar 2008, 12:23
Profile ICQ YIM WWW

fredtrout wrote:

Förresten, Polifemo, modden som du gjorde, är den nåt liknande "Marshallmodden" som folker på sewatt.com pratar om? Det låter ju onekligen rätt mkt Marshall om den.

Nej, det är inte Marshallmodden men vissa värden är rätt lika varandra.

29 Mar 2008, 13:42
Profile ICQ WWW

OK, ska vi kalla den Polifemo-modden då?[;)]

29 Mar 2008, 23:08
Profile ICQ YIM WWW

fredtrout wrote:

OK, ska vi kalla den Polifemo-modden då?[;)]

Det fanns faktiskt sewattare som kallade delar av modden för <i>"The Polifemod""], men jag tar endast åt mig äran för att ha börjat labba med motstånden för att få max spänning i preampen, och idén till detta fick jag på gamla Planket.

Alla lånar av alla [:)]

29 Mar 2008, 23:51
Profile ICQ WWW

[:D]

Saken avgjord. Polifemod it is.

30 Mar 2008, 10:44
Profile ICQ YIM WWW

Goran wrote:

Jag har en Hammond 125DSE som jag <u>kanske</u> tänker sälja.
<u>Om</u> du nu skulle vara intresserad vill säga.

Jag är intresserad [:D], skickar dig ett mail (om det går)!!!

30 Mar 2008, 18:58
Profile
Reply to topic   [ 20 posts ]