View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Sep 2026, 07:31

Reply to topic  [ 7 posts ] 
Bypass av ISF-kontroll på Blackstarförstärkare 
Author Message

Post Bypass av ISF-kontroll på Blackstarförstärkare
Jag köpte igår en liten Blackstar HT-1R, enwatts gitarrcombo, av en annan Bojare. Den har fått skitbra betyg överallt, men så fort jag började spela så insåg jag att det var något lurt.
Den har ingen vanlig tonkontroll utan något som heter "ISF" och som ska simulera en svepbar övergång mellan två olika grundkaraktärer (Marshall och Fender).
Det som händer när man vrider på den är att den TAR BORT olika (enligt mig önskvärda) frekvenser. Man kan alltså inte koppla ur skiten utan bara välja vid vilken frekvens man vill ha en "dip".
Men jag vill inte ha nån dip! Det låter verkligen förjävligt och jag fattar inte hur man kan gilla detta. Särskilt tragiskt är det eftersom man hör att förstärkarens grundkaraktär är finfin när man tänker sig båda ändlägena samtidigt, så att säga.

Så, nu har jag lyckats hitta ett schema på ISF-kontrollen och undrar om det helt sonika går att koppla sig förbi den. Lätt lär det nog inte bli eftersom förstärkaren har ytmonterade komponenter, men det kan vara värt ett försök.
Här är schemat: http://www.sewatt.com/files/sewatt/GB2446188A.pdf
Schema på den specifika förstärkaren verkar omöjligt att hitta och jag har inte lyckats luska fram några som helst beprövade moddar.
Det man istället för ISF:en skulle vilja ha är en tonkontroll som klipper bort det värsta fnisslet i diskanten om så önskas. Eventuellt vore det också trevligt att kunna skära i djupaste basen, men det antar jag att en konding på ingången fixar.

Nån som har lust att lägga pannan i djupa veck? :D

19 Jan 2012, 23:55
Profile

Post Re: Bypass av ISF-kontroll på Blackstarförstärkare
Det finns ett schema här:http://acapella.harmony-central.com/showthread.php?2426368-Blackstar-HT-5-Schematic

Tydligen inte 100%, men ger tillräckligt.

För att Bypassa så lyfter du jorden på C 80 och bas pottens jordning.

20 Jan 2012, 00:52
Profile

Amp Healer wrote:
Det finns ett schema här:http://acapella.harmony-central.com/showthread.php?2426368-Blackstar-HT-5-Schematic

Tydligen inte 100%, men ger tillräckligt.

För att Bypassa så lyfter du jorden på C 80 och bas pottens jordning.

Tack, jag har sett den där också. :) Men på HT-1:an finns ingen baspot eftersom den saknar övrig EQ. Har ingen aning om hur det ser ut tyvärr, men jag ska öppna och kika imorrn.

Tillägg: Kan man anta att C78 ska gå direkt till C83 alltså, utan något annat än R77 till jord emellan?

20 Jan 2012, 01:02
Profile

Makten wrote:
Tack, jag har sett den där också. :) Men på HT-1:an finns ingen baspot eftersom den saknar övrig EQ. Har ingen aning om hur det ser ut tyvärr, men jag ska öppna och kika imorrn.

Tillägg: Kan man anta att C78 ska gå direkt till C83 alltså, utan något annat än R77 till jord emellan?

Well, nu gick jag ju på den EQ:n som du själv länkade till och det schemat jag hittade hade ju samma,,,,,

Men skit samma, bypassa en pasiv EQ är lätt, man lyfter bara jorden på någon del av EQ:n som jordar.
sen kan du ju länka mellean C78 och C 83 om det är lättare layout mässigt.
Men om du i stället lyfter jorden så kan du ju sätta in en swith och på så vis belålla även orginal EQ om man använda den.

20 Jan 2012, 01:54
Profile

Ratten är en svepbar middipp. På fulleq modellerna finns ju även midlevel. Jag anttar att de har ställt midden väldigt lågt på denna så du får en för redig middipp, bara i olika frekvenser. För att råda bot på det hela måste man ju reverse enginera så man vet hur det ser ut..........

20 Jan 2012, 13:01
Profile

Amp Healer wrote:
Well, nu gick jag ju på den EQ:n som du själv länkade till och det schemat jag hittade hade ju samma,,,,,

Men skit samma, bypassa en pasiv EQ är lätt, man lyfter bara jorden på någon del av EQ:n som jordar.
sen kan du ju länka mellean C78 och C 83 om det är lättare layout mässigt.
Men om du i stället lyfter jorden så kan du ju sätta in en swith och på så vis belålla även orginal EQ om man använda den.

Spelar det nån roll att det är tre kondingar på raken helt "i onödan" då? Det borde väl räcka med en om man ändå ska koppla ur resten, kan man tycka.

Tubis wrote:
Ratten är en svepbar middipp. På fulleq modellerna finns ju även midlevel. Jag anttar att de har ställt midden väldigt lågt på denna så du får en för redig middipp, bara i olika frekvenser. För att råda bot på det hela måste man ju reverse enginera så man vet hur det ser ut..........

Det är precis vad jag tror också. Tyvärr har ofta hemmaförstärkare en eländigt låg mid som hårdrockande ungdomar kanske gillar, men som jag avskyr.
Jag ska försöka rita upp ett schema på hur det ser ut i HT-1:an så langar jag upp den här sen.

20 Jan 2012, 13:13
Profile

Näää, det här går fan inte. Jag har ritat av ISF-kontrollen så som den ser ut på kretskortet och får inte ihop det alls. Hur jag än vänder och vrider på det så verkar det vara en helt annan krets än den i HT-5 eller den från patentet som jag postade tidigare.
Det är halvt omöjligt att se var ledarna på kortet tar vägen när de går under klossformade kondingar, som man ju inte kan mäta sig förbi så att säga. Bara att mittpinnen på ena halvan av dubbelpoten är direkt jordad gör mig något förbryllad. :|

Nån som vet ett vettigt, gratis kretsritarprogram för Mac? Har tyvärr ingen kamera som funkar för närbilder för tillfället.

21 Jan 2012, 00:26
Profile
Reply to topic   [ 7 posts ]