Bypass av ISF-kontroll på Blackstarförstärkare
Jag köpte igår en liten Blackstar HT-1R, enwatts gitarrcombo, av en annan Bojare. Den har fått skitbra betyg överallt, men så fort jag började spela så insåg jag att det var något lurt.
Den har ingen vanlig tonkontroll utan något som heter "ISF" och som ska simulera en svepbar övergång mellan två olika grundkaraktärer (Marshall och Fender).
Det som händer när man vrider på den är att den TAR BORT olika (enligt mig önskvärda) frekvenser. Man kan alltså inte koppla ur skiten utan bara välja vid vilken frekvens man vill ha en "dip".
Men jag vill inte ha nån dip! Det låter verkligen förjävligt och jag fattar inte hur man kan gilla detta. Särskilt tragiskt är det eftersom man hör att förstärkarens grundkaraktär är finfin när man tänker sig båda ändlägena samtidigt, så att säga.
Så, nu har jag lyckats hitta ett schema på ISF-kontrollen och undrar om det helt sonika går att koppla sig förbi den. Lätt lär det nog inte bli eftersom förstärkaren har ytmonterade komponenter, men det kan vara värt ett försök.
Här är schemat:
http://www.sewatt.com/files/sewatt/GB2446188A.pdfSchema på den specifika förstärkaren verkar omöjligt att hitta och jag har inte lyckats luska fram några som helst beprövade moddar.
Det man istället för ISF:en skulle vilja ha är en tonkontroll som klipper bort det värsta fnisslet i diskanten om så önskas. Eventuellt vore det också trevligt att kunna skära i djupaste basen, men det antar jag att en konding på ingången fixar.
Nån som har lust att lägga pannan i djupa veck?