View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Jun 2026, 19:03



Reply to topic  [ 13 posts ] 
Boss SD-2 i drive mode - schema eller alternativ? 
Author Message
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2957
Location: Knivsöder!
Post Boss SD-2 i drive mode - schema eller alternativ?
Gillar verkligen ljudet på den pedalen i drive-läge. Skulle vara kul att bygga en singelpedal med just den kretsen. Är det möjligt eller blir det mest krångel? Vilken annan pedal låter som den annars, då kan man ju bygga en sån i stället?

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"


10 Nov 2010, 22:32
Profile WWW

Joined: 08 Jul 2009, 23:08
Posts: 106
Location:
Post 
http://www.aronnelson.com/gallery/main. ... c.jpg.html

Google is your friend


10 Nov 2010, 22:45
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2957
Location: Knivsöder!
Post 


Tackar! Det där blir lite överkurs för mig. Kanske ska förklara bättre. Schemat är för hela pedalen ser det ju ut som. Jag skulle vilja ha en ritning/schema så att man kan bygga en ny pedal med endast leadkretsen, med drive och level. Tone behöver inte finnas då den ändå står på +-0, så den kan kopplas förbi på något sätt. Är det möjligt?

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"


10 Nov 2010, 23:07
Profile WWW

Joined: 08 Jul 2009, 23:08
Posts: 106
Location:
Post 
Jag är inte tillräckligt bra för att svara vettigt på detta märker jag nu. Förmodligen går det att isolera den ena kretsen och bara bygga den men jag tycker det ser ut som att pottarna binder ihop de båda kretsarna. Dessutom tycks ju pedalen vara byggd på ett och samma kretskort vilket gör det lite rörigare.

Hoppas den finns någon med mer kompetens som kan besvara frågan


12 Nov 2010, 01:05
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 04 Feb 2006, 23:45
Posts: 505
Location:
Post 
Kanske så här?
Tonpoten kan du bar byta mot två fasta motstånd för fixerat läge, och så kan du truebypasskoppla den.

Image

/Krister

Min hemsida:

[url="http://www.zeta-sound.se/"]Image[/url]


12 Nov 2010, 09:34
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2957
Location: Knivsöder!
Post 
naas wrote:

Jag är inte tillräckligt bra för att svara vettigt på detta märker jag nu. Förmodligen går det att isolera den ena kretsen och bara bygga den men jag tycker det ser ut som att pottarna binder ihop de båda kretsarna. Dessutom tycks ju pedalen vara byggd på ett och samma kretskort vilket gör det lite rörigare.

Hoppas den finns någon med mer kompetens som kan besvara frågan


Ja, eller hur! Det är lite rörigt och svårt. Men går det att lösa så skulle det vara ett kul projekt!

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"


12 Nov 2010, 11:36
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2957
Location: Knivsöder!
Post 
zeta55 wrote:

Kanske så här?
Tonpoten kan du bar byta mot två fasta motstånd för fixerat läge, och så kan du truebypasskoppla den.

Image

/Krister

Min hemsida:

[url="http://www.zeta-sound.se/"]Image[/url]


Precis, det är något sådant jag tänkt mig för tonpotten. Så att det blir en enkel pedal med ens ljudideal utan extra lull lull. :)

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"


12 Nov 2010, 11:37
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7803
Location: Malmö
Post 
Du vågar väl inte modda din SD-2, då rapporterar jag tilltaget till Boss-forumet [;)]


12 Nov 2010, 12:05
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2957
Location: Knivsöder!
Post 
Goran wrote:

Du vågar väl inte modda din SD-2, då rapporterar jag tilltaget till Boss-forumet [;)]


Nej, aldrig i livet! Möjligen om jag hittar en defekt att leka med. Kanske montera bort det onödiga och husera den i en ds-1 låda efter att ha spacklat igen level-hålet så att den får utseendet av en od-1. Men att bygga en från scratch vore skitkul! [:)]

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"


12 Nov 2010, 12:25
Profile WWW

Joined: 04 Feb 2006, 23:45
Posts: 505
Location:
Post 
Shoegazers Anonymous wrote:

Goran wrote:

Du vågar väl inte modda din SD-2, då rapporterar jag tilltaget till Boss-forumet [;)]


Nej, aldrig i livet! Möjligen om jag hittar en defekt att leka med. Kanske montera bort det onödiga och husera den i en ds-1 låda efter att ha spacklat igen level-hålet så att den får utseendet av en od-1. Men att bygga en från scratch vore skitkul! [:)]

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"


Den skulle nog gå bra att bygga på en labbplatta. Alternativt ritar du en egen layout och etsar ett kort. Skulle nog utan större problem rymmas i en Hammond 1590B låda http://www.banzaimusic.com/Hammond-1590B.html.


/Krister

Min hemsida:

[url="http://www.zeta-sound.se/"]Image[/url]


12 Nov 2010, 12:42
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2957
Location: Knivsöder!
Post 
Nu har jag hittat ett annat schema:
http://www.diystompboxes.com/smfforum/index.php?topic=75544.0

Om man dessutom kunde få en sån här fin bild och förklaring av någon snäll själ som förstår sig på detta så är ju saken biff! Originalet har ju dubbelpottar, men de måste ju lätt gå att byta ut mot enkla och tonpotten måste ju gå att sätta ur spel med motstånd av samma sort motstånd som tonpotten. Remote-jacket kan man ju oxå glömma.
http://www.chrisguitars.com/boss-sd1mod-050615-2.jpg

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"


12 Nov 2010, 16:54
Profile WWW

Joined: 25 Sep 2008, 02:19
Posts: 82
Location:
Post 
Jo, sista schemat du hittade var ju väldigt rakframt.

Det är ju kretsen från C19 till R90 du är ute efter.
Inga konstigheter, dubbelpentiometrar, switchgrejer eller extrajack där inte.

Det enda som saknas är strömförsörjning och input buffern (om du vill ha med den) och bägge två finns med på schemat.

C44 till C45 är strömförsörjningen, 9V adaptern eller batteriet ansluts helt enkelt på bägge sidorna om C44 (och ingenting går sönder om man skulle vända fel.)

Strömatning till opamparna får man inte heller glömma,
som i denna kretsen borde vara mellan ben 4 och 8 och drivs med 9 volt spänningen (ihålig triangel, kommer från R61)

Och R62 t.o.m. Q14 är input-buffern.

Det är bara att rita en krets-layout, ev. skaffa delar och börja bygga.

Intressant krets för övrigt, med sitt midboost filter (som jag tolkar kretsen runt IC2) och sina två diodclipp-steg (ett synkront och ett asynkront.) med en distande op-amp innan.

Jag tänker att just på grund utav att kretsen är byggd med en distande opamp (IC3 pin 1-3) så lär det göra rätt stor skillnad vilken opamp man använder också. Fast komponenterna är ju ofta det som är nöten med sånna här gamla kretsar.

Lycka till!

Hälsningar
/Hans Ryding

Tidigare kännd som Toolfreak på gamla planket, för dom som minns =)


12 Nov 2010, 22:12
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2957
Location: Knivsöder!
Post 
verktyg wrote:

Jo, sista schemat du hittade var ju väldigt rakframt.

Det är ju kretsen från C19 till R90 du är ute efter.
Inga konstigheter, dubbelpentiometrar, switchgrejer eller extrajack där inte.

Det enda som saknas är strömförsörjning och input buffern (om du vill ha med den) och bägge två finns med på schemat.

C44 till C45 är strömförsörjningen, 9V adaptern eller batteriet ansluts helt enkelt på bägge sidorna om C44 (och ingenting går sönder om man skulle vända fel.)

Strömatning till opamparna får man inte heller glömma,
som i denna kretsen borde vara mellan ben 4 och 8 och drivs med 9 volt spänningen (ihålig triangel, kommer från R61)

Och R62 t.o.m. Q14 är input-buffern.

Det är bara att rita en krets-layout, ev. skaffa delar och börja bygga.

Intressant krets för övrigt, med sitt midboost filter (som jag tolkar kretsen runt IC2) och sina två diodclipp-steg (ett synkront och ett asynkront.) med en distande op-amp innan.

Jag tänker att just på grund utav att kretsen är byggd med en distande opamp (IC3 pin 1-3) så lär det göra rätt stor skillnad vilken opamp man använder också. Fast komponenterna är ju ofta det som är nöten med sånna här gamla kretsar.

Lycka till!

Hälsningar
/Hans Ryding

Tidigare kännd som Toolfreak på gamla planket, för dom som minns =)


Stort tack! Det var precis det jag behövde. Nu ska jag bara skaffa en tolk till diagrammet så att allt blir rätt trots dina bra förklaringar. Tack igen.[:)]

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"


13 Nov 2010, 00:30
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 13 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.