View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Jun 2026, 12:49



Reply to topic  [ 15 posts ] 
Då var TS5 reboxen klar 
Author Message
User avatar

Joined: 25 Nov 2009, 06:41
Posts: 159
Location:
Post Då var TS5 reboxen klar
Här är det slutliga resultatet
https://lh6.googleusercontent.com/_hqxxTQx3B1c/TVzIpUE0-3I/AAAAAAAAACE/37xzaOiTlAk/s800/DSC00042_2.jpg

Misslyckades som det kanske syns med utskrift av dekalen och att rattarna sitter lite snett. Vill tacka clapton71 för rattarna också.

Edit: Ber om ursäkt för den dåliga bildkvaliteten, tagen med mobilkamera.


17 Feb 2011, 09:13
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2957
Location: Knivsöder!
Post 
Cool![:)]

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image


17 Feb 2011, 09:19
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7803
Location: Malmö
Post 
Urfräck, bra jobbat [8D]


17 Feb 2011, 09:25
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2762
Location: Sthlm
Post 
Är detta alltså en Ibanez TS-5 Soundtank från början? Vad är extrautrustningen till för?


17 Feb 2011, 10:34
Profile
User avatar

Joined: 25 Nov 2009, 06:41
Posts: 159
Location:
Post 
Ja precis det är en TS5 soundtank från början. Nu med True Bypass och switch för symmetriska/asymmetriska dioder i "drive"-steget.


17 Feb 2011, 10:42
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post 
Hej,

den blev riktigt snygg, ju! Bra att rattarna kom till användning, de gjorde inte stor nytta i min reservdelslåda.

Hade en ts-5 för länge sen och den lät minst lika bra som ts-9. Skulle behållt den och gjort som du. Kan du ge oss några bilder på innanmätet?

Matte

mslcases@gmail.com


17 Feb 2011, 11:19
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7803
Location: Malmö
Post 
TS-5 är en riktig doldis, plastig och inte speciellt stryktålig men bra låter den!
Någon här som har den första serien där pedalhuset var av metall?
De bör vara sällsynta, men de finns, jag har en Classic Dist.


17 Feb 2011, 11:40
Profile
User avatar

Joined: 25 Nov 2009, 06:41
Posts: 159
Location:
Post 
clapton71 wrote:
Kan du ge oss några bilder på innanmätet?

Matte

mslcases@gmail.com



Ja absolut, det blir att lägga upp lite bilder så fort jag tagit med en bättre kamera


17 Feb 2011, 11:52
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4265
Location: Boden Norrbotten
Post 
Sedär ännu ett mästerverk signerat bojen [:D]

"Det är aldrig försent att ge upp"


17 Feb 2011, 13:28
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2762
Location: Sthlm
Post 
ZeroGrade wrote:

Ja precis det är en TS5 soundtank från början. Nu med True Bypass och switch för symmetriska/asymmetriska dioder i "drive"-steget.


Antar att detta knyter an till någon tidigare tråd? Går ju inte att söka för tillfället. Berätta gärna mer om det symmetriska/assymmetriska och vad det gör för ljudet.

Jag har låtit bygga om (mha bojaren tiger1024) en TS5:a i en ny låda utan annan modifiering vilket blev jättebra. Se resultat här: http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=44639

Men jag har två glappiga TS5:or till därhemma som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med.


17 Feb 2011, 14:02
Profile

Joined: 20 May 2003, 23:28
Posts: 2794
Location: Sollentuna, Stockholm
Post 
lpstd wrote:
Antar att detta knyter an till någon tidigare tråd? Går ju inte att söka för tillfället.

googla t.ex

ts5 site:www.ljudbojen.com


17 Feb 2011, 14:21
Profile
User avatar

Joined: 25 Nov 2009, 06:41
Posts: 159
Location:
Post 
Jag glömde nämna att jag tog bort den gamla OP'n TA75558 som satt. Fixade en sockel till OP'n och satte dit en JRC4558DD istället. Har fixat lite andra OP förstärkare jag ska testa med, bla OPA2134, RC4558 och den vanliga JRC4558D. Vidare gjorde jag en liten TS-808 mod. Jag bytte R34 och R35 till 100 ohm resp 10 kohm.

Gällande asymmetrin så sitter det 2 1N4004 i symmetriskt läge och en 1N4004 och 1N34A i asymmetriskt läge. Det ska ju egentligen helst sitta 1N4148 dioder istället för 1N4004 men det va det jag hade så det får duga.

Ljudmässigt har jag inte hunnit testa så mycke. Märker dock att ljudnivån höjs i asymmetriskt läge.

Nått sånt kanske skulle va nått för de du har liggandes som glappar.

Nästa project blir antagligen att göra nått min nyss hemskickade TS7:a


17 Feb 2011, 14:41
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 04 Feb 2006, 23:45
Posts: 505
Location:
Post 
Tjusig blev den, gillar att även rattarna är röda[:)]

/Krister

Min hemsida:

[url="http://www.zeta-sound.se/"]Image[/url]


17 Feb 2011, 19:01
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7803
Location: Malmö
Post 
Jag har för några år sen moddat en TS5, satte precis som du en IC-sockel för att testa olika op-ampar.
Moddade den till att ha rakare frekvensgång, så nu låter den inte Tubescreamer längre.
Den har en on/off/on switch för att koppla mellan symetrisk och assymetrisk klippning. I off-läget är naturligtvis inga klippdioder i kretsen, bra om man vill testa hur op-amparna låter ensamma.


18 Feb 2011, 08:05
Profile
User avatar

Joined: 25 Nov 2009, 06:41
Posts: 159
Location:
Post 
Här är lite fler och något bättre bilder på TUBE-ISHER TS5 reboxen

Yttre
https://lh5.googleusercontent.com/_hqxx ... G_0103.JPG

https://lh5.googleusercontent.com/_hqxx ... G_0104.JPG

Inuti
https://lh5.googleusercontent.com/_hqxx ... G_0105.JPG

https://lh4.googleusercontent.com/_hqxx ... G_0106.JPG

https://lh3.googleusercontent.com/_hqxx ... G_0108.JPG


19 Feb 2011, 16:35
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 15 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.