| Author |
Message |
|
ZeroGrade
Joined: 25 Nov 2009, 06:41 Posts: 159 Location:
|
 Då var TS5 reboxen klar
Här är det slutliga resultatet https://lh6.googleusercontent.com/_hqxxTQx3B1c/TVzIpUE0-3I/AAAAAAAAACE/37xzaOiTlAk/s800/DSC00042_2.jpgMisslyckades som det kanske syns med utskrift av dekalen och att rattarna sitter lite snett. Vill tacka clapton71 för rattarna också. Edit: Ber om ursäkt för den dåliga bildkvaliteten, tagen med mobilkamera.
|
| 17 Feb 2011, 09:13 |
|
 |
|
Shoegazers Anonymous
Joined: 16 Mar 2008, 16:06 Posts: 2957 Location: Knivsöder!
|
Cool![:)] "One chord is fine. Two chords are pushing it. Three chords and you´re into jazz - Lou Reed" 
|
| 17 Feb 2011, 09:19 |
|
 |
|
Goran
Joined: 03 Jan 2008, 12:21 Posts: 7803 Location: Malmö
|
Urfräck, bra jobbat [8D]
|
| 17 Feb 2011, 09:25 |
|
 |
|
lpstd
Joined: 29 Apr 2010, 13:47 Posts: 2762 Location: Sthlm
|
Är detta alltså en Ibanez TS-5 Soundtank från början? Vad är extrautrustningen till för?
|
| 17 Feb 2011, 10:34 |
|
 |
|
ZeroGrade
Joined: 25 Nov 2009, 06:41 Posts: 159 Location:
|
Ja precis det är en TS5 soundtank från början. Nu med True Bypass och switch för symmetriska/asymmetriska dioder i "drive"-steget.
|
| 17 Feb 2011, 10:42 |
|
 |
|
clapton71
Joined: 15 Mar 2008, 18:36 Posts: 4460 Location: Örsundsbro
|
Hej, den blev riktigt snygg, ju! Bra att rattarna kom till användning, de gjorde inte stor nytta i min reservdelslåda. Hade en ts-5 för länge sen och den lät minst lika bra som ts-9. Skulle behållt den och gjort som du. Kan du ge oss några bilder på innanmätet? Matte mslcases@gmail.com
|
| 17 Feb 2011, 11:19 |
|
 |
|
Goran
Joined: 03 Jan 2008, 12:21 Posts: 7803 Location: Malmö
|
TS-5 är en riktig doldis, plastig och inte speciellt stryktålig men bra låter den! Någon här som har den första serien där pedalhuset var av metall? De bör vara sällsynta, men de finns, jag har en Classic Dist.
|
| 17 Feb 2011, 11:40 |
|
 |
|
ZeroGrade
Joined: 25 Nov 2009, 06:41 Posts: 159 Location:
|
Ja absolut, det blir att lägga upp lite bilder så fort jag tagit med en bättre kamera
|
| 17 Feb 2011, 11:52 |
|
 |
|
lillefar
Joined: 06 Jan 2010, 16:20 Posts: 4265 Location: Boden Norrbotten
|
Sedär ännu ett mästerverk signerat bojen [:D]
"Det är aldrig försent att ge upp"
|
| 17 Feb 2011, 13:28 |
|
 |
|
lpstd
Joined: 29 Apr 2010, 13:47 Posts: 2762 Location: Sthlm
|
ZeroGrade wrote: Ja precis det är en TS5 soundtank från början. Nu med True Bypass och switch för symmetriska/asymmetriska dioder i "drive"-steget.
Antar att detta knyter an till någon tidigare tråd? Går ju inte att söka för tillfället. Berätta gärna mer om det symmetriska/assymmetriska och vad det gör för ljudet. Jag har låtit bygga om (mha bojaren tiger1024) en TS5:a i en ny låda utan annan modifiering vilket blev jättebra. Se resultat här: http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=44639Men jag har två glappiga TS5:or till därhemma som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med.
|
| 17 Feb 2011, 14:02 |
|
 |
|
danix
Joined: 20 May 2003, 23:28 Posts: 2794 Location: Sollentuna, Stockholm
|
lpstd wrote: Antar att detta knyter an till någon tidigare tråd? Går ju inte att söka för tillfället.
googla t.ex ts5 site:www.ljudbojen.com
|
| 17 Feb 2011, 14:21 |
|
 |
|
ZeroGrade
Joined: 25 Nov 2009, 06:41 Posts: 159 Location:
|
Jag glömde nämna att jag tog bort den gamla OP'n TA75558 som satt. Fixade en sockel till OP'n och satte dit en JRC4558DD istället. Har fixat lite andra OP förstärkare jag ska testa med, bla OPA2134, RC4558 och den vanliga JRC4558D. Vidare gjorde jag en liten TS-808 mod. Jag bytte R34 och R35 till 100 ohm resp 10 kohm.
Gällande asymmetrin så sitter det 2 1N4004 i symmetriskt läge och en 1N4004 och 1N34A i asymmetriskt läge. Det ska ju egentligen helst sitta 1N4148 dioder istället för 1N4004 men det va det jag hade så det får duga.
Ljudmässigt har jag inte hunnit testa så mycke. Märker dock att ljudnivån höjs i asymmetriskt läge.
Nått sånt kanske skulle va nått för de du har liggandes som glappar.
Nästa project blir antagligen att göra nått min nyss hemskickade TS7:a
|
| 17 Feb 2011, 14:41 |
|
 |
|
zeta55
Joined: 04 Feb 2006, 23:45 Posts: 505 Location:
|
Tjusig blev den, gillar att även rattarna är röda[:)] /Krister Min hemsida: [url="http://www.zeta-sound.se/"]  [/url]
|
| 17 Feb 2011, 19:01 |
|
 |
|
Goran
Joined: 03 Jan 2008, 12:21 Posts: 7803 Location: Malmö
|
Jag har för några år sen moddat en TS5, satte precis som du en IC-sockel för att testa olika op-ampar. Moddade den till att ha rakare frekvensgång, så nu låter den inte Tubescreamer längre. Den har en on/off/on switch för att koppla mellan symetrisk och assymetrisk klippning. I off-läget är naturligtvis inga klippdioder i kretsen, bra om man vill testa hur op-amparna låter ensamma.
|
| 18 Feb 2011, 08:05 |
|
 |
|
ZeroGrade
Joined: 25 Nov 2009, 06:41 Posts: 159 Location:
|
|
| 19 Feb 2011, 16:35 |
|
|