Ändra detaljer på ditt favorit instrument? Helgerån...?
Hade en ganska intressant diskussion om personliga favorit/'go to' instrument som olika musiker har. Det intressanta med just denna diskussion; var att gänget/deltagarna i den samma var; -aktiva heltids musiker, -studio folk, -musik producenter, -instrument tekniker, -roddare och deltids musiker. Den här diskussionen började i en studio; drog vidare in till middag -och drog ut till en långkväll med tillhörande 'väta'. ALLT (otroligt nog) -rakt och längs rälsen; UTAN att spåra ur. Att göra en sån här fråga tillräckligt intressant; kräver en panel som är lika grymma att lyssna; som de är att prata. Även att ha insikten att inte trampa i klaveret; och oavbrutet försöka sälja 'sin egna grej' till den övriga aktörerna. Att istället gå:'-Ahaa; du gör så. -Så här gör jag'. -Varför är vi så olika? Bara att bottna in i historierna i en bara en detalj av denna typ -i en grupp där alla respekterar varandra: Blir ju automatiskt en hel kväll direkt. Mobilerna och bilderna kommer fram... -And off we fucking all go!
Så vad var själva ämnet här då?
En enda mening: "-Skulle du vilja ändra någonting på ditt personliga favorit musikpryl/instrument/verktyg?"
En diskussion av denna typ börjar oftast med: -Does one size fit You? Eller på Svenska: -Jag har haft min bla-bla-bla sedan 19-bla-bla-bla; och det är den bästa bla-bla-bla; som jag någonsin bla-bla-bla.
Det är alltid intressant och jämföra olika personers ståndpunkter; när en diskussion startar; under diskussionens gång; samt när diskussionen är klar. Detta i en omgivning som ej är påtvingad -där ingen dömer någon annan för åsikter. Speciellt när alkohol är med i bilden. På något konstigt sätt; så lyckas man ändå komma fram till detaljer man egentligen gärna skulle vilja ändra på sin favorit grej: OM man hade fått vara 'där' och peka i dess tillverkningsstadie.
Optimal/personlig: Ergonomi, funktion och sound.
Dessa tre saker ger ENDAST den personliga paletten; eller det optimala verktyget/förutsättningarna -för att åstadkomma det man vill förmedla utåt -åt de som lyssnar.
Sorry. Måsta tyvärr pausa mitt inlägg här. Återkommer med resten...