View unanswered posts | View active topics It is currently 02 May 2026, 07:34

Reply to topic  [ 6 posts ] 
Ändra detaljer på ditt favorit instrument? Helgerån...? 
Author Message

Post Ändra detaljer på ditt favorit instrument? Helgerån...?
Hade en ganska intressant diskussion om personliga favorit/'go to' instrument som olika musiker har. Det intressanta med just denna diskussion; var att gänget/deltagarna i den samma var; -aktiva heltids musiker, -studio folk, -musik producenter, -instrument tekniker, -roddare och deltids musiker. Den här diskussionen började i en studio; drog vidare in till middag -och drog ut till en långkväll med tillhörande 'väta'. ALLT (otroligt nog) -rakt och längs rälsen; UTAN att spåra ur. Att göra en sån här fråga tillräckligt intressant; kräver en panel som är lika grymma att lyssna; som de är att prata. Även att ha insikten att inte trampa i klaveret; och oavbrutet försöka sälja 'sin egna grej' till den övriga aktörerna. Att istället gå:'-Ahaa; du gör så. -Så här gör jag'. -Varför är vi så olika? Bara att bottna in i historierna i en bara en detalj av denna typ -i en grupp där alla respekterar varandra: Blir ju automatiskt en hel kväll direkt. Mobilerna och bilderna kommer fram... -And off we fucking all go! 8)

Så vad var själva ämnet här då?
En enda mening: "-Skulle du vilja ändra någonting på ditt personliga favorit musikpryl/instrument/verktyg?"

En diskussion av denna typ börjar oftast med: -Does one size fit You? Eller på Svenska: -Jag har haft min bla-bla-bla sedan 19-bla-bla-bla; och det är den bästa bla-bla-bla; som jag någonsin bla-bla-bla.

Det är alltid intressant och jämföra olika personers ståndpunkter; när en diskussion startar; under diskussionens gång; samt när diskussionen är klar. Detta i en omgivning som ej är påtvingad -där ingen dömer någon annan för åsikter. Speciellt när alkohol är med i bilden. På något konstigt sätt; så lyckas man ändå komma fram till detaljer man egentligen gärna skulle vilja ändra på sin favorit grej: OM man hade fått vara 'där' och peka i dess tillverkningsstadie.

Optimal/personlig: Ergonomi, funktion och sound.

Dessa tre saker ger ENDAST den personliga paletten; eller det optimala verktyget/förutsättningarna -för att åstadkomma det man vill förmedla utåt -åt de som lyssnar.

Sorry. Måsta tyvärr pausa mitt inlägg här. Återkommer med resten...

15 Jan 2025, 13:25
Profile

Post Re: Ändra detaljer på ditt favorit instrument? Helgerån...?
Om jag bara går på din överskrift.

Vad jag tycker: Alla instrument ska kunna modifieras till det bättre om det behövs annars är det ett samlaobjekt och dessa bör man helst lämna i originalskick för… ja, vad ska man kalla det för typ aktievärdet! Då är det mer en tavla än ett instrument när det gäller riktig vintage så som 50tals les paul m.m. Vad man nu ska med det till när man inte kan ta med den på gig? Visa upp på mässor? Men kul för dom som äger en.

15 Jan 2025, 15:14
Profile

Jag har inga problem med att byta/ändra saker på mina instrument. har gjort ändringar på många av mina gitarrer.
Men jag har visserligen inga extremt dyra vintageinstrument. Då skulle man kanske tänka en gång till innan man ändrade något.

Mitt favoritinstrument är en Gibson Les Paul Custom från -7?..
Den var inte i originalskick när jag köpte den, och det var förmodligen en av anledningarna till att jag köpte den. För med nya lite högre band så spelar den fantastiskt bra.

Det som är ändrat/bytt på den:
- Nya rostfria band
- Ny bensadel
- Nya potentiometrar och kondingar
- Nytt stall
- Mickar är utbytta

Nästa ändring kommer att vara att byta ut stämskruvarna, då ett par av dem börjar att bli lite väl slitna.

Men detta kanske mer kvalar in som underhåll än ändringar.

16 Jan 2025, 12:14
Profile WWW

Jonken wrote:
Hade en ganska intressant diskussion om personliga favorit/'go to' instrument som olika musiker har. Det intressanta med just denna diskussion; var att gänget/deltagarna i den samma var; -aktiva heltids musiker, -studio folk, -musik producenter, -instrument tekniker, -roddare och deltids musiker. Den här diskussionen började i en studio; drog vidare in till middag -och drog ut till en långkväll med tillhörande 'väta'. ALLT (otroligt nog) -rakt och längs rälsen; UTAN att spåra ur. Att göra en sån här fråga tillräckligt intressant; kräver en panel som är lika grymma att lyssna; som de är att prata. Även att ha insikten att inte trampa i klaveret; och oavbrutet försöka sälja 'sin egna grej' till den övriga aktörerna. Att istället gå:'-Ahaa; du gör så. -Så här gör jag'. -Varför är vi så olika? Bara att bottna in i historierna i en bara en detalj av denna typ -i en grupp där alla respekterar varandra: Blir ju automatiskt en hel kväll direkt. Mobilerna och bilderna kommer fram... -And off we fucking all go! 8)

Så vad var själva ämnet här då?
En enda mening: "-Skulle du vilja ändra någonting på ditt personliga favorit musikpryl/instrument/verktyg?"

En diskussion av denna typ börjar oftast med: -Does one size fit You? Eller på Svenska: -Jag har haft min bla-bla-bla sedan 19-bla-bla-bla; och det är den bästa bla-bla-bla; som jag någonsin bla-bla-bla.

Det är alltid intressant och jämföra olika personers ståndpunkter; när en diskussion startar; under diskussionens gång; samt när diskussionen är klar. Detta i en omgivning som ej är påtvingad -där ingen dömer någon annan för åsikter. Speciellt när alkohol är med i bilden. På något konstigt sätt; så lyckas man ändå komma fram till detaljer man egentligen gärna skulle vilja ändra på sin favorit grej: OM man hade fått vara 'där' och peka i dess tillverkningsstadie.

Optimal/personlig: Ergonomi, funktion och sound.

Dessa tre saker ger ENDAST den personliga paletten; eller det optimala verktyget/förutsättningarna -för att åstadkomma det man vill förmedla utåt -åt de som lyssnar.

Sorry. Måsta tyvärr pausa mitt inlägg här. Återkommer med resten...

Du hade kunnat formulera allt i en mening. Vem och vilka och alkohol etc är totalt ointressant för frågan.

16 Jan 2025, 14:17
Profile

Tokerekloker wrote:
Du hade kunnat formulera allt i en mening. Vem och vilka och alkohol etc är totalt ointressant för frågan.

Ja "Jonken" brukar lägga ut texten åt det långrandiga hållet, lite som en roman, har man inte fastnat efter ett par kapitell så slutar jag att läsa!

Men......Detta är ett forum, inte någon j-a social media, ala facial bok, instagram, tiktok etc!
Ett forum ska vara djuplodande, filosofiskt, faktaspäckat och det viktigaste det blir sökbart långt fram i tiden!

16 Jan 2025, 16:54
Profile

Det finns inga helgerån på instrument (av den enkla anledningen att ingen av dem är heliga).

Jag ändrar allt på allt om jag skulle tycka det behövs.
Fräsa i en mittmick eller ett floyd på en 59 Les Paul, absolut inga problem. Men nu vet jag ju värdet och skulle omedelbart sålt den och köpt en Les Paul med svaj och fräst i en mittmick i den ist. Allt hypotetiskt självklart, jag skulle aldrig köpa en Les Paul.

Jag har fräst och borrat i massor av custom Ibanez gitarrer som det finns 1 exemplar av för att få dem exakt som vill, annars blir den ju inte använd ändå (och då har den inget värde för mig alls).

Trams som "man får inte borra och bygga om en gammal Plexi" ger jag inte mycket för.

//Magnus

17 Jan 2025, 14:05
Profile WWW
Reply to topic   [ 6 posts ]