Goran wrote:
Jonken wrote:
Goran wrote:
<font color="red">Bara skillnad öppna strängar!</font id="red">
Jag hoppas du har rätt för när jag för något år sen hävdade att så var fallet (hade läst det nånstans) så fick jag genast mothugg.
Det händer saker bakom en nedtryckt sträng utan tvivel och det kopplas via sadeln till halsen.
Fast det vete f-n om man märker det på en inpluggad Fender i en Marshall….
Vi avger definitivt ett litet återhållsamt "fy" åt dessa mothuggarne...
Strängarnas ingångs punkter (klack + sadel) påverkar otroligt mycket!
- Hårdare material = Distinkare sträng ton
- Bättre kontakt ytor = Mer ton
- Bättre anliggnings ytor = Jämnare ton
Det absolut viktigaste när det gäller sadlar är ju definitivt hur bra kontakt den har. Processen är ofta väldigt knivig eftersom det handlar lika mycket om ytorna den fästs emot, som det gör om ytorna på själva sadeln. Det tar tid + presiotion att få det perfekt!
Många av mina kunder köper ofta färdiga, lösa ben sadlar som skall monteras in i diverse plankor. Kontakt ytorna på dessa är ALDRIG jämna och raka, utan måste efterslipas för att ge optimal ton.
Beträffande strängspårning i lösa, färdig spårade sadel ämnen stämmer dessa sällan heller mot exakt mätning. Kör man med fetare strängar är spårningen i det närmaste helt "off"! Monterar man in dessa sadlar "rakt av", blir ju resultatet både i funktion & ton alltid också därefter.
Det absolut bästa man kan göra är att beställa ett bra sadel ämne, som både är lite tjockare och lite bredare än gluggen den skall monteras i. Sedan är det bara att sätta igång med att slipa kontakt ytor.
1.) Ytorna i sadel hålet först
2.) Ytorna i sadel ämnet
3.) Profilen i sadel ämnet
4.) Fin slipning i sadeln ämnet
5.) Sträng spåren i sadel ämnet
6.) Finslipning, ut -rundning av strängspåren i sadel ämnet
7.) Polering
Sånt här tar tid och känns garanterat i axlar & leder efter åt. Genom åren utvecklar man tacksamma, lite tåligare "läder-finger-toppar". I början är det en hel "aj-aj" på finger toppar man får tyvärr leva med. Ett gratis kanon råd från mig: Slipa inte sadlar dagen före man skall spela någe viktigare gig etc... Räkna också med ex antal timmar i tid för varje sadel. Tiden dalar dock med erfarenhet & rutin.
Lite om verktyg:
- 100 raka ytor under särgel dukar, filar.
- Till verka "slip en trappa", en slip plats som tar två ytor exakt i 90 grader när det gäller manuell handslipning.
- Fin liret KAN EJ GÖRAS med maskin.
- Själv häftande särgel duk är kanon bra.
- Använd radius klossar till att matcha topp radius i sadlarna.
- En liten & hänt skruvstäd utan räfflade klamytor är bra att ha.
/ Jonken [:)]