View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Sep 2026, 01:08

Reply to topic  [ 12 posts ] 
Översadel, vad ska jag nu ha... 
Author Message

Post Översadel, vad ska jag nu ha...
Jag letar nu efter info om översadlar aka, nuts. Vet inte om jag har lust att köpa filar och material för ett par tusen, och sen ändå inte bli nöjd. Ben grafit tusq plast mässing, ja, vad gäller?
Och det gäller både strata och tele, dvs, svaj och inte svaj. Om det finns någon nära lund med filar, så är i alla fall stratan klar, grafit men lite trång för mina tjockare strängar.
Och blir det bara ljudskillnad på öppna strängar?

myspace.com/slackervillezoo

02 Sep 2010, 23:47
Profile WWW

Kör inom mig nån gång så fixar jag snabbt stratan, om den är förspårad.
Har lite smått till Paisley telen du ändå ska ha.

Generellt är ben bäst, men jag är även svag för Tusq som är mycket mer lättjobbat.
Mässing tycker jag inte låter bra (på öppna strängar).
Grafit bra på strator men slits ut relativt fort, bättre köra med ben eller Tusq och smörja i skårorna.

Fender har mig veterligen alltid använt plast, och deras översadlar är det väl ingen som klagat på materialmässigt. Inte vilken plast som helst naturligtvis…

03 Sep 2010, 07:14
Profile

http://www.warmoth.com/Guitar/Necks/StringNutPop.aspx

På mitt telebygge satte jag en Tusq som jag är nöjd med.

03 Sep 2010, 09:32
Profile

[i]

Fender har mig veterligen alltid använt plast, och deras översadlar är det väl ingen som klagat på materialmässigt. Inte vilken plast som helst naturligtvis…

Tusq eller Grafit kör jag alltid med. Fick ett gäng Fender-plastsadlar för att ha till att byta med i gitarrer och basar. Vill bara säga att dessa ville gärna spricka och gå i sönder när man filade och sågade i dem. Värdelösa enligt min mening!

http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreaters
I´ve paid my dues I've got the right to play the blues.

03 Sep 2010, 10:04
Profile ICQ WWW

<font color="red">Bara skillnad öppna strängar!</font id="red">

Det där stämmer inte. Sadeln påverkar i allra högsta grad den totala sträng tonen, oavsett öppen eller anlagd sträng.

Men oavsett sadel variant, bör man ha optimal kontakt/anliggning mellan sadel och trä för att skillnaderna blir mätbart igenkänbara.

[:)]

/ Jonken

03 Sep 2010, 12:48
Profile

Goran wrote:

Det där stämmer inte. Sadeln påverkar i allra högsta grad den totala sträng tonen, oavsett öppen eller anlagd sträng.

Men oavsett sadel variant, bör man ha optimal kontakt/anliggning mellan sadel och trä för att skillnaderna blir mätbart igenkänbara.

[:)]

/ Jonken

Jag hoppas du har rätt för när jag för något år sen hävdade att så var fallet (hade läst det nånstans) så fick jag genast mothugg.
Det händer saker bakom en nedtryckt sträng utan tvivel och det kopplas via sadeln till halsen.
Fast det vete f-n om man märker det på en inpluggad Fender i en Marshall….

03 Sep 2010, 12:53
Profile

Jonken wrote:

Goran wrote:

Jag hoppas du har rätt för när jag för något år sen hävdade att så var fallet (hade läst det nånstans) så fick jag genast mothugg.
Det händer saker bakom en nedtryckt sträng utan tvivel och det kopplas via sadeln till halsen.
Fast det vete f-n om man märker det på en inpluggad Fender i en Marshall….

Vi avger definitivt ett litet återhållsamt "fy" åt dessa mothuggarne...

Strängarnas ingångs punkter (klack + sadel) påverkar otroligt mycket!

- Hårdare material = Distinkare sträng ton
- Bättre kontakt ytor = Mer ton
- Bättre anliggnings ytor = Jämnare ton

Det absolut viktigaste när det gäller sadlar är ju definitivt hur bra kontakt den har. Processen är ofta väldigt knivig eftersom det handlar lika mycket om ytorna den fästs emot, som det gör om ytorna på själva sadeln. Det tar tid + presiotion att få det perfekt!

Många av mina kunder köper ofta färdiga, lösa ben sadlar som skall monteras in i diverse plankor. Kontakt ytorna på dessa är ALDRIG jämna och raka, utan måste efterslipas för att ge optimal ton.
Beträffande strängspårning i lösa, färdig spårade sadel ämnen stämmer dessa sällan heller mot exakt mätning. Kör man med fetare strängar är spårningen i det närmaste helt "off"! Monterar man in dessa sadlar "rakt av", blir ju resultatet både i funktion & ton alltid också därefter.

Det absolut bästa man kan göra är att beställa ett bra sadel ämne, som både är lite tjockare och lite bredare än gluggen den skall monteras i. Sedan är det bara att sätta igång med att slipa kontakt ytor.

1.) Ytorna i sadel hålet först
2.) Ytorna i sadel ämnet
3.) Profilen i sadel ämnet
4.) Fin slipning i sadeln ämnet
5.) Sträng spåren i sadel ämnet
6.) Finslipning, ut -rundning av strängspåren i sadel ämnet
7.) Polering

Sånt här tar tid och känns garanterat i axlar & leder efter åt. Genom åren utvecklar man tacksamma, lite tåligare "läder-finger-toppar". I början är det en hel "aj-aj" på finger toppar man får tyvärr leva med. Ett gratis kanon råd från mig: Slipa inte sadlar dagen före man skall spela någe viktigare gig etc... Räkna också med ex antal timmar i tid för varje sadel. Tiden dalar dock med erfarenhet & rutin.

Lite om verktyg:

- 100 raka ytor under särgel dukar, filar.
- Till verka "slip en trappa", en slip plats som tar två ytor exakt i 90 grader när det gäller manuell handslipning.
- Fin liret KAN EJ GÖRAS med maskin.
- Själv häftande särgel duk är kanon bra.
- Använd radius klossar till att matcha topp radius i sadlarna.
- En liten & hänt skruvstäd utan räfflade klamytor är bra att ha.

/ Jonken [:)]

03 Sep 2010, 13:39
Profile

Goran wrote:

Min fender custom shop stratocaster har en ben-sadel, fender har också ett antal olika modeller med allt från LSR rollernut sadlar till syntetisk ben men vanligast är väl den formen av plast som dem använder.

Historiskt sett så har jag för mig att de har använt ben-sadlar på äldre gitarrer

03 Sep 2010, 14:06
Profile ICQ YIM WWW

Goran wrote:

Min fender custom shop stratocaster har en ben-sadel, fender har också ett antal olika modeller med allt från LSR rollernut sadlar till syntetisk ben men vanligast är väl den formen av plast som dem använder.

<font color="red">Historiskt sett så har jag för mig att de har använt ben-sadlar på äldre gitarrer</font id="red">

Tvivlar på det, men experterna på Bojen kanske vet bättre.

03 Sep 2010, 14:24
Profile

Tack Jonken för lektionen ovan, så petig är jag aldrig men inser att det absolut är en fördel. Man bli aldrig för gammal för att ändra sig…
Håller med om att förspårade översadlar inte är optimala.

03 Sep 2010, 14:28
Profile

Tack Jonken för lektionen ovan, så petig är jag aldrig men inser att det absolut är en fördel. Man bli aldrig för gammal för att ändra sig…

Ta dig tiden någon gång till att verkligen "gå hela vägen" för att sätta en sadel perfekt.

- Jag lovar att du inte behöver ångra dig efteråt... [:p]

03 Sep 2010, 14:47
Profile

Goran wrote:

Ta dig tiden någon gång till att verkligen "gå hela vägen" för att sätta en sadel perfekt.

- Jag lovar att du inte behöver ångra dig efteråt... [:p]

Jag är säker på att du har rätt [:D]

03 Sep 2010, 18:21
Profile
Reply to topic   [ 12 posts ]