View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Sep 2026, 12:34

Reply to topic  [ 12 posts ] 
Svajarmen och stålblock.. 
Author Message

Ok detta kommer låta som en riktig amatörfråga... men, jag bjuder väl på denna.

När det gäller att skruva i svajarmen i blocket så känner jag aldrig att den "tar", alltså att det tar stopp. När man sedan tar bort svajarmen så är det självklart nya gängmärken i stålet på armen över själva gängorna.
Oftast blir det runt 15 varv med armen innan den sätter sig helt på plats.
Hur många varv är "normalt" för en standard strata om man inte känner att det tar stopp? Och bör jag bara strunta i mitt i-landsproblem?

Last edited by danielj on 05 Jan 2012, 11:01, edited 1 time in total.

05 Jan 2012, 10:25
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Svaj armen och stålblock..
Låter som om det är olika gängor på armen och blocket.

05 Jan 2012, 10:51
Profile ICQ WWW

Brukar vara en fjäder i botten på blocket som pressar mot armen när det närmar sig botten.... och för att få en stabilare arm...och konstant "läge"...

https://edlersrevolution.bandcamp.com/

05 Jan 2012, 10:51
Profile WWW

Gjorde ett test på min Fender Strata och efter 8 varv var den nere...

05 Jan 2012, 10:52
Profile

Jo E wrote:
Brukar vara en fjäder i botten på blocket som pressar mot armen när det närmar sig botten.... och för att få en stabilare arm...och konstant "läge"...

Den fjädern brukar ramla ur och försvinna om man inte har darrpinnen i förjämnan lr har en magnet....

05 Jan 2012, 10:54
Profile

Jag upplever detta nästan på alla strator jag haft. Nej det är inte olika gängor på blocket och armen. Gitarren är inte en dag gammal ens och jag köpte den ny.
Det följde med en liten fjäder till som jag stoppade i hålet på blocket.. vet ej vad det gjorde för nytta, men trodde att den skulle vara där 8)

Första summering: Det är väl meningen att man ska kunna skruva i tills det verkligen tar STOPP?

05 Jan 2012, 10:55
Profile ICQ YIM WWW

Marko wrote:

tack för du kollade.. Hur känner du att den är nere, är det att det inte går att skruva något mer alls för att armen då sitter "stucked" ?

05 Jan 2012, 10:59
Profile ICQ YIM WWW

danielj wrote:
Marko wrote:

tack för du kollade.. Hur känner du att den är nere, är det att det inte går att skruva något mer alls för att armen då sitter "stucked" ?

Den stumnar till efter 8 varv, kan nog dra den ett halvt varv till om man tar i men det är onödigt att paja gängorna... :)

05 Jan 2012, 11:05
Profile

vad är det för typ av svajstall ?

:?

05 Jan 2012, 11:12
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
vad är det för typ av svajstall ?

:?

american standard 2011..

har också upplevt samma sak på reissue strator också.
men det går att polera bort gängmärkena på armen ganska bra med autosol..

05 Jan 2012, 11:41
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Svajarmen och stålblock..
Var bara försiktigt med att dra åt för många varav, den kan plöstligt hamna i surt läge där den fastnar och det ända sättet att få loss den...är att dra åt hårdare....vilket resulterar att hälften av svajarmen stannar kvar i blocket. :(

Fenders block gör att armen får utstå mer stress.
Image

Lösningen för det anser jag är ett Callaham block. Callaham tänkte rätt där och hittade en lösning på denna eviga Fender problem som de inte verkar vilja göra något åt. Hans block och svajarmar är gjorda på det sättet att redan efter första varvet så stannar armen helt still och svingar inte som Fender armar brukar göra.

Medans Callahams ger mindre stress, ingen glapp och bättre support genom hela armen.
Image
En annan fördel är att man kan öka känsligheten med Callaham armen, du behöver inte super diva för att få grymma effekter, bara det att du dra åt armen några extra varv så gå den in ännu längre i blocket och blir känsligare vid minsta lilla rörelse.

Det tycker jag är grymt bra, och en annan fördel är pop-in konstruktionen, det gör att du poppar in armen i blocket och snurrar ett varv och den sitter på plats. Vill du öka känsligheten kan du tom snurra tills den når botten, och även då kommer den inte att fastna, och att den skulle brytas behöver man inte oroa sig för heller då den är gjord i riktigt bra stål. :)

Hoppas att jag kunde komma med något användbart här, jag har själv Callaham på alla min strator, det betyder inte att de är bäst men där Fenders orginala stall slutar så tar Callaham över med sina förbättringar. :wink:

05 Jan 2012, 12:10
Profile

Man ser på svajarmen att efter 10-11 varv så börjar den gå djupare ner än själva gängorna på pinnen. Men det är ingenting som man känner alls när man skruvar att gängorna tar slut.. vid 14 varv verkar det börja "ta stopp"
Det är alltså dom där 3-4 extra varven.

Antingen får man räkna varv när det är dags att använda svajet eller så funderar jag på att skaffa en ny svajarm, fast det är ju dock inget som säger att det blir bättre med en ny pinne.
Vad tycker ni, ska man skaffa sig en ny svajarm kanske så inte gängorna förstörs som marko säger..?

05 Jan 2012, 16:51
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 12 posts ]