Re: Svajarmen och stålblock..
Var bara försiktigt med att dra åt för många varav, den kan plöstligt hamna i surt läge där den fastnar och det ända sättet att få loss den...är att dra åt hårdare....vilket resulterar att hälften av svajarmen stannar kvar i blocket.
Fenders block gör att armen får utstå mer stress.

Lösningen för det anser jag är ett Callaham block. Callaham tänkte rätt där och hittade en lösning på denna eviga Fender problem som de inte verkar vilja göra något åt. Hans block och svajarmar är gjorda på det sättet att redan efter första varvet så stannar armen helt still och svingar inte som Fender armar brukar göra.
Medans Callahams ger mindre stress, ingen glapp och bättre support genom hela armen.

En annan fördel är att man kan öka känsligheten med Callaham armen, du behöver inte super diva för att få grymma effekter, bara det att du dra åt armen några extra varv så gå den in ännu längre i blocket och blir känsligare vid minsta lilla rörelse.
Det tycker jag är grymt bra, och en annan fördel är pop-in konstruktionen, det gör att du poppar in armen i blocket och snurrar ett varv och den sitter på plats. Vill du öka känsligheten kan du tom snurra tills den når botten, och även då kommer den inte att fastna, och att den skulle brytas behöver man inte oroa sig för heller då den är gjord i riktigt bra stål.
Hoppas att jag kunde komma med något användbart här, jag har själv Callaham på alla min strator, det betyder inte att de är bäst men där Fenders orginala stall slutar så tar Callaham över med sina förbättringar.