View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Jun 2026, 04:07



Reply to topic  [ 9 posts ] 
Nybörjar-fråga ang anslutning av MIDI-controller 
Author Message
User avatar

Joined: 03 Dec 2002, 21:30
Posts: 18992
Location: Södra sthlm SWISH
Post Nybörjar-fråga ang anslutning av MIDI-controller
Köpte mig en ny fin MIDI-kontrollant igår. Tänkte skrota mittgamla sura keyboard med minitangenter till förmån för en ny med riktiga vägda tangenter. Tänkte också att jag skulle slippa MIDIkablarna och kunna köra USB-anslutning istället

Visst måste man väl kunna köra en sån här manick via USB istf midikablar?' Anledningen att jag frågar är för att jag kopplar in den med midi och startar min inspelningsprogramvara för att konfigurera, men MIDI-controllern hittas inte

Vad gör jag för fel? (eller måsta jag ragga upp ett par MIDI-kablar igen?)'

_________________
-------------------------------------------------


ImageThe beat goes on and I´m so wrong


01 Feb 2012, 15:10
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Nybörjar-fråga ang anslutning av MIDI-controller
vad har du för dator och op ?

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


01 Feb 2012, 15:58
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Dec 2002, 21:30
Posts: 18992
Location: Södra sthlm SWISH
Post Re: Nybörjar-fråga ang anslutning av MIDI-controller
Bapman wrote:
vad har du för dator och op ?


en värsting-notebook med W7 64bitars i en i7-processor plus extra allt

_________________
-------------------------------------------------


ImageThe beat goes on and I´m so wrong


01 Feb 2012, 16:25
Profile WWW

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Nybörjar-fråga ang anslutning av MIDI-controller
Vad är det för keyboard?

Måste du ladda in drivrutiner till keyboarden först? Men det kanske du redan gjort. Bla till mitt M-audio midiinterface måste jag ladda in drivrutiner först för att få det att funka.


01 Feb 2012, 16:31
Profile
User avatar

Joined: 03 Dec 2002, 21:30
Posts: 18992
Location: Södra sthlm SWISH
Post Re: Nybörjar-fråga ang anslutning av MIDI-controller
busse wrote:
Vad är det för keyboard?

Måste du ladda in drivrutiner till keyboarden först? Men det kanske du redan gjort. Bla till mitt M-audio midiinterface måste jag ladda in drivrutiner först för att få det att funka.



Kanske är så, instruktionerna är minst sagt knapphändiga. Får prova det :)

_________________
-------------------------------------------------


ImageThe beat goes on and I´m so wrong


01 Feb 2012, 17:03
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Nybörjar-fråga ang anslutning av MIDI-controller
PC = drivisar i 99 % av fallen
lycka till

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


01 Feb 2012, 17:58
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Dec 2002, 21:30
Posts: 18992
Location: Södra sthlm SWISH
Post Re: Nybörjar-fråga ang anslutning av MIDI-controller
tänkte mer generellt om det var så att man måste använda MIDI-interface för att koppla keyboardet till PCn men inser nu att så kan det ju inte vara :)

_________________
-------------------------------------------------


ImageThe beat goes on and I´m so wrong


01 Feb 2012, 18:08
Profile WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Nybörjar-fråga ang anslutning av MIDI-controller
Håller med Bapman m.fl., det är med största säkerhet drivisarna. När du installerar en USB enhet, som inte ingår i Windows standardsortiment, hittas den inte. JAg köpte nyligen en M-Audio Oxygen 25, för att ha ett smidigt keyboard coh MIDIm input, som får plats på skrivbordet. Syns inte innan man installerat drivrutinerna från M-Audio.

_________________
Image


01 Feb 2012, 18:26
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Dec 2002, 21:30
Posts: 18992
Location: Södra sthlm SWISH
Post Re: Nybörjar-fråga ang anslutning av MIDI-controller
kjelle wrote:
Håller med Bapman m.fl., det är med största säkerhet drivisarna. När du installerar en USB enhet, som inte ingår i Windows standardsortiment, hittas den inte. JAg köpte nyligen en M-Audio Oxygen 25, för att ha ett smidigt keyboard coh MIDIm input, som får plats på skrivbordet. Syns inte innan man installerat drivrutinerna från M-Audio.


precis så var det. Bara det att dom hade glömt skriva det i Quickstart-guiden... :)

Tack alla, nu ska jag syntha vidare 8)

_________________
-------------------------------------------------


ImageThe beat goes on and I´m so wrong


01 Feb 2012, 18:32
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 53 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.