| Author |
Message |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
 Nybörjar-fråga ang anslutning av MIDI-controller
Köpte mig en ny fin MIDI-kontrollant igår. Tänkte skrota mittgamla sura keyboard med minitangenter till förmån för en ny med riktiga vägda tangenter. Tänkte också att jag skulle slippa MIDIkablarna och kunna köra USB-anslutning istället
Visst måste man väl kunna köra en sån här manick via USB istf midikablar?' Anledningen att jag frågar är för att jag kopplar in den med midi och startar min inspelningsprogramvara för att konfigurera, men MIDI-controllern hittas inte
Vad gör jag för fel? (eller måsta jag ragga upp ett par MIDI-kablar igen?)'
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 01 Feb 2012, 15:10 |
|
 |
|
Bapman
Joined: 03 Aug 2010, 10:39 Posts: 1516 Location: Tjotahejti
|
 Re: Nybörjar-fråga ang anslutning av MIDI-controller
vad har du för dator och op ?
_________________ Bapman ........................... swimming with a hole in my body
I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...
"The only thing worse than a guitar is a guitarist!" - Lydia Lunch
|
| 01 Feb 2012, 15:58 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
 Re: Nybörjar-fråga ang anslutning av MIDI-controller
Bapman wrote: vad har du för dator och op ? en värsting-notebook med W7 64bitars i en i7-processor plus extra allt
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 01 Feb 2012, 16:25 |
|
 |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
 Re: Nybörjar-fråga ang anslutning av MIDI-controller
Vad är det för keyboard?
Måste du ladda in drivrutiner till keyboarden först? Men det kanske du redan gjort. Bla till mitt M-audio midiinterface måste jag ladda in drivrutiner först för att få det att funka.
|
| 01 Feb 2012, 16:31 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
 Re: Nybörjar-fråga ang anslutning av MIDI-controller
busse wrote: Vad är det för keyboard?
Måste du ladda in drivrutiner till keyboarden först? Men det kanske du redan gjort. Bla till mitt M-audio midiinterface måste jag ladda in drivrutiner först för att få det att funka. Kanske är så, instruktionerna är minst sagt knapphändiga. Får prova det 
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 01 Feb 2012, 17:03 |
|
 |
|
Bapman
Joined: 03 Aug 2010, 10:39 Posts: 1516 Location: Tjotahejti
|
 Re: Nybörjar-fråga ang anslutning av MIDI-controller
PC = drivisar i 99 % av fallen lycka till
_________________ Bapman ........................... swimming with a hole in my body
I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...
"The only thing worse than a guitar is a guitarist!" - Lydia Lunch
|
| 01 Feb 2012, 17:58 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
 Re: Nybörjar-fråga ang anslutning av MIDI-controller
tänkte mer generellt om det var så att man måste använda MIDI-interface för att koppla keyboardet till PCn men inser nu att så kan det ju inte vara 
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 01 Feb 2012, 18:08 |
|
 |
|
kjelle
Joined: 18 Mar 2007, 21:58 Posts: 8742 Location: Uppsala
|
 Re: Nybörjar-fråga ang anslutning av MIDI-controller
Håller med Bapman m.fl., det är med största säkerhet drivisarna. När du installerar en USB enhet, som inte ingår i Windows standardsortiment, hittas den inte. JAg köpte nyligen en M-Audio Oxygen 25, för att ha ett smidigt keyboard coh MIDIm input, som får plats på skrivbordet. Syns inte innan man installerat drivrutinerna från M-Audio.
_________________
|
| 01 Feb 2012, 18:26 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
 Re: Nybörjar-fråga ang anslutning av MIDI-controller
kjelle wrote: Håller med Bapman m.fl., det är med största säkerhet drivisarna. När du installerar en USB enhet, som inte ingår i Windows standardsortiment, hittas den inte. JAg köpte nyligen en M-Audio Oxygen 25, för att ha ett smidigt keyboard coh MIDIm input, som får plats på skrivbordet. Syns inte innan man installerat drivrutinerna från M-Audio. precis så var det. Bara det att dom hade glömt skriva det i Quickstart-guiden... Tack alla, nu ska jag syntha vidare 
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 01 Feb 2012, 18:32 |
|
|