Re: Tips på att lära sig spela med finger picks?
Den här frågeställningen måste ju delas i två delar:
- Fingerplektrum, som jag egentligen tror Renfield undrar över. Det blir en helt annan känsla, man träffar strängen "utanför" fingret, och måste helt enkelt övas in. Nödvändigt eller inte går inte att svara på. Man får ett annat sound helt enkelt. T.ex. bluegrassbanjo låter inte som det ska utan fingerplektrum. Jag har börjat på banjo i blygsam skala, med metallplektrum på tumme, pekfinger och långfinger, och jag håller med, det är helt enkelt SVÅRT om man inte är van. Men, vill man ha det soundet, är det ett måste. Personligen tycker jag inte om soundet på gitarr, och vill inte lägga ned tiden på att testa.
- Fingerspel över huvudtaget. Inte så svårt, men svårt att vänja om sig, när man är van vid plektrum. Öppnar många möjligheter till kombinationer, som inte nås med bara plektrum. Personligen föredrar jag "hybrid picking" med plektrum + långfinger/ringfinger. Svårt att lira Steve Cropper licks utan det!

Men, förmodligen inte det Renfield undrar över.
Vill man bli duktig på baskomp med tummen och annat med övriga fingrarna, kan jag bara rekommendera bluegrass fingerpicking, körs så mest hela tiden. Tommy Emmanuel är en mästare på detta område, kolla YT.