View unanswered posts | View active topics It is currently 04 Sep 2026, 23:52

Reply to topic  [ 18 posts ] 
Greco SG 61ri 
Author Message

Supergrym Greco SG från 80talet. Mahognykropp och hals, lilla plektrumskyddet, bra drag i mickarna och bra skick. Det är svårt att hitta en modern Gibson icke CS som är lika bra som denna. Lite bältesmärken på baksidan och några smådings under telejacket. Inga sprickor i huvud eller halsfäste. Har tillsammans med en gitarrbekant idag som är kunnig listat ut att det troligtvis är en Mint Collection från sista året av MC-serien (1989). Mint collection är den "klassiska" Greco serien som är väldigt populära i det kontinentala Europa och i USA. Kommer med splitternytt hardcase.
6500kr

Image

11 Jun 2008, 18:45
Profile ICQ YIM WWW

Josh D Ztorsion wrote:

Men du Harladrig, i "Orville by Gibson"-tråden skriver du om att det är viktigt att skilja på Greco och Greco eftersom Nysse tydligen har tagit hem modeller som inte är lika bra som andra

I din annons saknas således info om vilken modell det här handlar om. Är det en Nysse-Greco eller vad?

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

nej för fasiken. De jag tar hem är av hög klass såvida jag inte skriver annat. Det syns på prislappen också vilka av mina som håller "Nyssestandard".

16 Jun 2008, 22:04
Profile ICQ YIM WWW

Josh D Ztorsion wrote:

Men du Harladrig, i "Orville by Gibson"-tråden skriver du om att det är viktigt att skilja på Greco och Greco eftersom Nysse tydligen har tagit hem modeller som inte är lika bra som andra

I din annons saknas således info om vilken modell det här handlar om. Är det en Nysse-Greco eller vad?

De han har tagit hem är OK i kvaliteten men når inte hela vägen fram.
Om du förstår vad jag menar...Han kör mycket 500 modeller.

16 Jun 2008, 22:09
Profile ICQ YIM WWW

Josh D Ztorsion wrote:

Haraldrig wrote:

Josh D Ztorsion wrote:

nej för fasiken. De jag tar hem är av hög klass såvida jag inte skriver annat. Det syns på prislappen också vilka av mina som håller "Nyssestandard".

"Hög klass" säger mig ingenting nu när du har upplyst oss om att det finns så många olika nivåer. Vilken modellbeteckning har denna då?

Jag skall skruva av en mick och kolla.
Återkommer imorrn. Har den inte hemma.

16 Jun 2008, 22:36
Profile ICQ YIM WWW

Har varit passiv gluttare sen länge, men nu "ha rldrig" blir jag besviken på din kunskap.[V]

17 Jun 2008, 22:20
Profile ICQ YIM WWW

Robinranger wrote:

Har varit passiv gluttare sen länge, men nu "ha rldrig" blir jag besviken på din kunskap.[V]

Så du är en av de självutnämda experter som har haft en Japan och vet allt om dem;)

Jag har haft hur många som helst och utvecklat lite känsla för dem (med en nypa salt för de Japanska gitarrerna är allt utom regelbundna).

SS70 enligt mickarna. Och endast mint COllection hade de mickarna. men visst, mickarna kan vara bytta och jag kan även ha fel om det för vem vet, de Greco SG'ar jag haft har alla varit bra som fasiken men inte lika varandra.

17 Jun 2008, 22:29
Profile ICQ YIM WWW

Var inte meningen att såra dej,
tack för att du delar med dej av din kunskap.[:)][:)][:)]

17 Jun 2008, 22:44
Profile ICQ YIM WWW

Robinranger wrote:

Ingen fara. De enda jag lyssnar på och tror på (ta inte illa upp) när det gäller japanska guror är japanerna själva. Att hitta i Japanguraträsket är svårt.

Det stora problemet är att de satte oftast modellbeteckningen på en klisterlapp på baksidan av huvudet och vad händer med en klisterlapp efter 20-30år med X antal ägare? Just det, någon tar bort det.

17 Jun 2008, 22:47
Profile ICQ YIM WWW

Josh D Ztorsion wrote:

Haraldrig wrote:

Robinranger wrote:

Ingen fara. De enda jag lyssnar på och tror på (ta inte illa upp) när det gäller japanska guror är japanerna själva. Att hitta i Japanguraträsket är svårt.

Det stora problemet är att de satte oftast modellbeteckningen på en klisterlapp på baksidan av huvudet och vad händer med en klisterlapp efter 20-30år med X antal ägare? Just det, någon tar bort det.

å andra sidan; om kvaliteten sitter i klisterlappen spelar det ju ingen roll om man köper en Nysse-import eller en Haraldrig-import. Då är det ju i alla fall provspelning som gäller för att vara rimligt säker

Det enda sättet är absolut att provspela.
Men samtidigt så bör man kunna lita på information och bilder så pass att man kan bilda sig en uppfattning om hur en gitarr är. Just Japanska är trixiga som fasiken. Oftast så kan man lista út vilket modellnummer det är på en Japangura genom att titta på bla; mickar, limningar, lack och jämföra med japanska kataloger (som alla naturligtvis har hemma[:)])

17 Jun 2008, 22:58
Profile ICQ YIM WWW

Haraldrig wrote:

Men hur funkar det med alla de här gurorna som du har "på gång" (på väg från handlaren i Japan) då? Hur kan du i så fall sätta pris på dem innan du ens fått hem dem?

/David

18 Jun 2008, 00:01
Profile ICQ WWW

Ersmarker wrote:

Haraldrig wrote:

Men hur funkar det med alla de här gurorna som du har "på gång" (på väg från handlaren i Japan) då? Hur kan du i så fall sätta pris på dem innan du ens fått hem dem?

/David

Priserna satte jag mest för att det var några som frågade.
Jag har ju självklart estimerat utifrån den information jag har om men jag justerar priset sen när jag "klämt" på dem. En del blir billigare andra dyrare.

18 Jun 2008, 00:06
Profile ICQ YIM WWW

Så om någon beslutar sig att slå till utifrån info + den japanske handlarens bilder, till det pris du satt, då justerar du priset nedåt efter att gitarren anlänt till dig om så krävs? Eller låter du inte folk slå till förrän gitarrerna anlänt till Sverige?

Är egentligen bara nyfiken på hur verksamheten är strukturerad. Köpte ju själv en gura från dig utifrån uppfattningen att det var en gura du ägt ett tag och lirat på, men så var det visst inte riktigt. Nu löste det sig bra ändå, och gitarren är mkt trevlig, men...fundersam blir man ju ibland.

/David

18 Jun 2008, 00:32
Profile ICQ WWW

Ersmarker wrote:

Så om någon beslutar sig att slå till utifrån info + den japanske handlarens bilder, till det pris du satt, då justerar du priset nedåt efter att gitarren anlänt till dig om så krävs? Eller låter du inte folk slå till förrän gitarrerna anlänt till Sverige?

Är egentligen bara nyfiken på hur verksamheten är strukturerad. Köpte ju själv en gura från dig utifrån uppfattningen att det var en gura du ägt ett tag och lirat på, men så var det visst inte riktigt. Nu löste det sig bra ändå, och gitarren är mkt trevlig, men...fundersam blir man ju ibland.

/David

Du fick en trevlig gura. Inte mycket att fundera kring[:)]
kaos är den enda struktur som fungerar i realiteten[:D]

18 Jun 2008, 00:46
Profile ICQ YIM WWW

Haraldrig wrote:

Quote:
[i]Du fick en trevlig gura. Inte mycket att fundera kring[:)]

Huh?
Jag undrade huruvida du låter folk slå till redan innan du fått hem gurorna till dig, mot bakgrund av att du sa att du justerade priserna när du väl kollat gurorna själv.

18 Jun 2008, 09:27
Profile ICQ WWW

Ersmarker wrote:

Haraldrig wrote:

Quote:
[i]Du fick en trevlig gura. Inte mycket att fundera kring[:)]

Huh?
Jag undrade huruvida du låter folk slå till redan innan du fått hem gurorna till dig, mot bakgrund av att du sa att du justerade priserna när du väl kollat gurorna själv.

Jaha. Nja, det brukar jag inte göra. Det blir på beställning i så fall.

18 Jun 2008, 09:49
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 18 posts ]