View unanswered posts | View active topics It is currently 05 Sep 2026, 21:22

Reply to topic  [ 14 posts ] 
Tokai Springy Sound ST60 från 1980-81 SÅLD! 
Author Message

Post Tokai Springy Sound ST60 från 1980-81 SÅLD!
Spagettiloggan, E-pickuperna, lönnhals, naturlig relic, smala vintage band, spelar och låter kanon.

Pris 5.000 kr, betydligt mindre än vad många vill ha för Silver star modellerna som är i mitt tycke en enklare gitarr.

Image
Image
ImageImage
Image
Image
Image<s></s><s></s>

16 Nov 2008, 00:45
Profile ICQ YIM WWW

[quote]<i>Originally posted by cheepo63"]

Spagettiloggan, E-pickuperna, lönnhals, naturlig relic, smala vintage band, spelar och låter kanon.

Pris 5.000 kr, betydligt mindre än vad många vill ha för Silver star modellerna som är i mitt tycke en enklare gitarr.

Ser Koreansk ut?! (med H2O logga...???)

16 Nov 2008, 01:51
Profile ICQ WWW

Lostincepancake wrote:

Quote:
<i>Originally posted by cheepo63"]

Ser Koreansk ut?! (med H2O logga...???)

Detta är garanterat ingen Korean. It's the real deal.
Jag rekommenderar säljaren att sälja den ute i Europa för där är priserna på de här maskinerna mycket bättre.

Min Email:
StraponyourguitarAThotmail.com

16 Nov 2008, 02:28
Profile ICQ YIM WWW

H20?

Den är inte koreansk, ifall man kan ngt om gamla tokai:er så ser ser man att det inte är en korean.

Personligen har jag aldrig sett en snart 30 år gammal gitarr med e-pickuperna 2 bitars alkropp från korea, men du kanske kan lära mig ngt nytt?

16 Nov 2008, 02:28
Profile ICQ YIM WWW

Vad lägger du mellan på en Orville by Gibson Cherry burst?

Min Email:
StraponyourguitarAThotmail.com

16 Nov 2008, 02:43
Profile ICQ YIM WWW

Rattarna ser överdrivet vintagegula ut. Bytta ?

Image
http://www.esnips.com/web/pioneer74

If you wanna know how to play the blues...
Get yourself a woman!

16 Nov 2008, 03:56
Profile ICQ

http://flickr.com/photos/sitg/sets/72157606676877491/

Din flickr?

Jaojao, det enda jag tycker är märkligt är att logotypen ser ut att vara någon sjaskig vattendekal, vilket det inte ser ut som på andra Springy Sounds jag sett bilder på(Betyder ju nödvändigtvis inte att den är förfalskad, men misstänksamt blir man!).

<hr noshade size="1">
<u>http://www.myspace.com/lastshoutofficial</u>

16 Nov 2008, 04:07
Profile ICQ WWW

Den är nog så äkta den kan bli, alla koder som syns stämmer, Deluxemärka stämmisar säger att det borde vara en -81 eller nyare iofs. Vad börjar serienumret på? Dom tidiga har ett sjusiffrigt serienummer där första två siffrorna är tillverkningsår. Från -81 har dom Fenderserienummer som ska vara lika med årsmodell som replikeras.

Vad är det för märkning på stallsadlarna, Tokai eller Final Prospec? Tidiga Springy har normalt Tokaimärkning på både sadlar och stämmisar, från ca -81 är det Deluxestämplade stämmisar och Final Prospecmärkta sadlar.

Priset är jäkligt bra, billigare Springy går nog inte att hitta. Bättre strata för pengarna går nog inte heller att hitta. E-mickarna ska förresten vara DiMarzio VS-1.

Micke

javelin70 [at] hotmail.com

16 Nov 2008, 14:33
Profile ICQ WWW

Tack Micke för infon, den har Tokai märkning på sadeln, 7 siffrigt serienummer som börjar på 102XXXXX. Så du har nog rätt att det är en -81. Kollade även loggan och jmf mot min ST80 och den ser likadan ut, och isåfall har Villager (Mark F) lurat mig och skickat en Korean vilket jag inte håller för troligt. [8D]

16 Nov 2008, 16:12
Profile ICQ YIM WWW

cheepo63 wrote:

Tack Micke för infon, den har Tokai märkning på sadeln, 7 siffrigt serienummer som börjar på 102XXXXX. Så du har nog rätt att det är en -81. Kollade även loggan och jmf mot min ST80 och den ser likadan ut, och isåfall har Villager (Mark F) lurat mig och skickat en Korean vilket jag inte håller för troligt. [8D]

Ah, troligen en tidig -81:a då med tanke på blandningen av märkning på sadlar/stämmisar och det tidigare serienumret. Det är flera som har varianten med Deluxe på stämmisar och Tokai på sadlarna. Från -81 stämmer dom ju bättre i detaljerna också, tex är ju halsjusteringsmuttern av rätt typ (tidigare Springy hade ju insexmutter) och dessutom har dom ju stålblock vilket det tydligen inte är på dom tidigare.

Min egen -82:a har femsiffrigt serienr och Deluxestämmisar/Final Prospecsadlar. Tyvärr fick den Seymour Duncan vintage staggeredmickar när den var nästan ny tydligen (bara en ägare 82-06), hade varit trevligt med E-mickarna men dom fanns tyvärr inte kvar!

Och någon borde redan ha köpt den här, det är fyndpris för en sån!

Dom här tillverkades innan Fender själva hade börjat med reissues, det var Tokai som fick Fender att göra det och det var dessutom Tokai som först fick erbjudandet att tillverka Fender/Squier Japan. Gitarrerna som finns på bild i första JV katalogen är Tokai! Det syns om man kollar på vissa bilder där man ser stämmisarna, dom är märkta Tokai, loggan på skallen är däremot retuscherad! Idag är det Tokai som tillverkar dom flesta Fender japan, dom har tillverkat sedan -97 ca och när Fuji Gen la av tog Tokai över en större del. Det är därför Tokai inte längre tillverkar några Fenderreplikor (Jag räknar inte den nya Goldstarmodellen som bara har kroppen som stämmer i form).

Ursäkta kladdet i tråden förresten, om du vill kan jag ta bort inläggen. Tycker bara att någon borde handla den här pronto!

Micke

javelin70 [at] hotmail.com

16 Nov 2008, 17:41
Profile ICQ WWW

Case? Skick på band? (12:e såg lite schletet ut...)

//Patrik

16 Nov 2008, 17:55
Profile

Bytter gärna med en Fender Custom Tele JV mapleneck från 1983-84
eller en Tokai Goldstar ca. 1983 Candy apple Red !!!i mycket fint skick

16 Nov 2008, 18:13
Profile

Ingen fara Micke, alltid kul med info från personer som
som vet vad dom snackar om.

La samtidigt ut den på Tokaiforumet och och en Tysk slog till direkt. Så just nu verkar den vara såld ifall inte ngn får ändan ur vagnen väldigt snabbt. [:)]

Den är spelad och använd så slitage finns (ej ombandad med andra ord) men inte mer än att den spelar och låter suveränt.

16 Nov 2008, 19:52
Profile ICQ YIM WWW

cheepo63 wrote:

Ingen fara Micke, alltid kul med info från personer som
som vet vad dom snackar om.

La samtidigt ut den på Tokaiforumet och och en Tysk slog till direkt. Så just nu verkar den vara såld ifall inte ngn får ändan ur vagnen väldigt snabbt. [:)]

Den är spelad och använd så slitage finns (ej ombandad med andra ord) men inte mer än att den spelar och låter suveränt.

Som jag tipsade herrn om!!! Ut ur Sverige så får man bra betalt för sina instrument.

Min Email:
Straponyourguitar(AT)hotmail.com

16 Nov 2008, 19:56
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 14 posts ]