|
Marshall combos vs Marshall combos ?
| Author |
Message |
|
rallyratten
|
 Marshall combos vs Marshall combos ?
Har börjat snegla åt Marshallträsket så smått. Behöver en mindre combo som passar blues och bluesrock a la 60's och 70's. Ni vet...
Kollade runt lite, och kom fram till att 18 wattaren 1974X nog ligger bra till att börja spara till, eller kanske en 1962 BB då.
Men så såg jag den däringa VintageModern-combon, 2266C. Någon som testat den med en strata? Hur tror ni att den är den jämfört med en 18-wattare?
Med sina 50-watt och två st greenback-tolvor spelar den högre, såklart, men man får ju kanske lite mer dynamik och botten, tänker jag.
Någon?
|
| 26 Jan 2009, 17:17 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
Jag har inte prövat 2266.
Hur högt spelar du? Hur rent måste ljudet kunna vara?
Om du inte lirar med en alltför hårt slående trummis och inte lirar tung vild bluesrock a la Cream klarar du dig nog med en 1974X. Själv tycker jag nästan alltid att dessa 2xEL84-stärkare på 15-20w blir för klena och viker sig för lätt i bottenregistret. Saknar punchen från 2XEL34/KT66/6L6 eller vad man nu har i sin stärkare, spelar inte så stor roll.
Av desa skäl hade jag lätt satsat på Bluesbreakern. JTM45:ans ton är dessutom mer mångsidig och fantastisk för bluesrock. Lagom volym. En riktig desert island-stärkare. För mig i alla fall.
Jag tycker 50-wattarna blir för volymstarka om man ska ha dem att cruncha ordenligt utan någon form av trist dämpning. Men Bluesbraker/45:an med sina kanske 30-35w är perfekt!
Sedan hade jag förstås byggt ihop min egen. Men det är en annan historia. Man kan köpa en från Ceriatone också. Bra pris.
/Gunnar
|
| 26 Jan 2009, 18:02 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
de tidigare versionerna av RI 1962 Bluesbreakern ÄR 50w också, extremt volymstark stärkare....
Det är ju inte fel med en power break om det blir för högt, personligen har jag moddat min med en lite klenare trafo för att komma på runt 25-30 watt , även det är rätt starkt när det börjar dista i slutsteget
|
| 27 Jan 2009, 11:30 |
|
 |
|
Buster
Joined: 03 Feb 2008, 02:08 Posts: 514 Location: Vittinge, Uppsala
|
Giggar på en 1974x som låter oöverträffat, men visst den är i klenaste laget ibland. Jag har en BB från 97 men det finns inte på kartan att jag ska utnyttja någon slutstegsdist i de situationer jag spelar, min gamla 50w plexi spelar inte lika högt som BBn! Jag tycker i alla fall att 1974x är det bästa Marshall släppt efter sommaren 1968!
|
| 27 Jan 2009, 11:40 |
|
 |
|
rallyratten
|
Izzy mfl
Jag spelar inte jättehögt, och har en BF:ad Super Reverb till det rena ljudet.
Är inte ute efter några större distmängder, utan mer ett "stort" stratsound med pondus. Overdrive med dynamik och bett som spricker upp när man trycker till lite extra.
Tanken är att inte ha några pedaler, utan att reglera komp/solonivå med gitarrens volymratt och p/u-switch.
Eftersom 2266C:an har mastervolym, och enligt marknadsföringen ska låta som Marshalls tidiga stärkare, bland annt med K66-rör i slutsteget, blev jag nyfiken på den. Även om 50 watt är för mycket...[:)]
2266:an har tydligen mastervolymen placerad på ett sätt som gör att den låter lite öppnare. Jag gillar egentligen inte mastervolym, men man måste kanske vara mer öppen...[:D]
Det kanske lutar åt 30-watts BB:n då, så här långt.
Hade jag haft kunnandet hade jag nog byggt en, men jag kan i princip byta mickar på en strata....
|
| 27 Jan 2009, 12:27 |
|
 |
|
Mmannen
|
.
Last edited by Mmannen on 23 Apr 2013, 15:48, edited 1 time in total.
|
| 27 Jan 2009, 12:56 |
|
 |
|
batlash
|
rallyratten wrote: Izzy mfl
Jag spelar inte jättehögt, och har en BF:ad Super Reverb till det rena ljudet.
Är inte ute efter några större distmängder, utan mer ett "stort" stratsound med pondus. Overdrive med dynamik och bett som spricker upp när man trycker till lite extra.
Tanken är att inte ha några pedaler, utan att reglera komp/solonivå med gitarrens volymratt och p/u-switch.
Eftersom 2266C:an har mastervolym, och enligt marknadsföringen ska låta som Marshalls tidiga stärkare, bland annt med K66-rör i slutsteget, blev jag nyfiken på den. Även om 50 watt är för mycket...[:)]
2266:an har tydligen mastervolymen placerad på ett sätt som gör att den låter lite öppnare. Jag gillar egentligen inte mastervolym, men man måste kanske vara mer öppen...[:D]
Det kanske lutar åt 30-watts BB:n då, så här långt.
Hade jag haft kunnandet hade jag nog byggt en, men jag kan i princip byta mickar på en strata....
Vill du ha ett stort ljud ska du inte ha en 18-wattare med en tolva i. Den låter litet och distar väldigt tidigt. Jag har testat JTM45 och jämfört med Vintage Modern som topp. Jag tycker att båda lät bra (många verkar dock dissa VM). VM är ju praktisk med master och reverb (om man nu vill ha det). Jag gillade dock JTM45:an mer. Jag kan leva utan reverb och använder pedaler. Så jag köpte en beggad BB otestat. Den låter kanon och börjar spricka rätt tidigt (jämfört med exempelvis med en Super Reverb). Den spricker snyggare än Supern också. Fast det låter ju inte som genom en 4-12:a, direkt. Ska du förresten verkligen släpa runt på både en Super Reverb och en Blues Breaker? Testa en Barber LTD framför SuperReverben; det låter inte illa alls med en Strata.
|
| 27 Jan 2009, 13:14 |
|
 |
|
rallyratten
|
batlash wrote: Quote: Vill du ha ett stort ljud ska du inte ha en 18-wattare med en tolva i. Den låter litet och distar väldigt tidigt. Jag har testat JTM45 och jämfört med Vintage Modern som topp. Jag tycker att båda lät bra (många verkar dock dissa VM). VM är ju praktisk med master och reverb (om man nu vill ha det). Jag gillade dock JTM45:an mer. Jag kan leva utan reverb och använder pedaler. Så jag köpte en beggad BB otestat. Den låter kanon och börjar spricka rätt tidigt (jämfört med exempelvis med en Super Reverb). Den spricker snyggare än Supern också. Fast det låter ju inte som genom en 4-12:a, direkt.
Ska du förresten verkligen släpa runt på både en Super Reverb och en Blues Breaker? Testa en Barber LTD framför SuperReverben; det låter inte illa alls med en Strata.
Nej, jag tänker inte släpa runt på båda stärkarna......[xx(][:D] Jag lirar i två band, varav ett är mer bluesorienterat, i två olika replokaler. Ja, många verkar dissa VM, och det kanske i en del fall har mer med utseende och "vibe" att göra. Men 50 w + 2X12 är nog i häftigaste laget. Jag ska provspela en JCM 800 1X12 på 50 watt, för att ha som referens. BB:ns konfiguration känns onekligen tilltalande.
|
| 27 Jan 2009, 13:48 |
|
 |
|
albert
|
Har själv 1974X och är grymt nöjd med den. Spelar nästan aldrig ute, så erfarenheterna är i huvudsak från replokal och jam med polare, men några saker är värda att tänka på:
Med humbuckers kan man i princip glömma rent ljud! Overdrive kommer nästan direkt och är du Fender-kille tycker du nog att den distar rejält redan med volymen på 3 - 4. Men vilken dist! Med single coils kan man få till ett "semi-rent" ljud på repvolym. Lite tendens till bett vid hårdare anslag med andra ord.
Vill du krana på fullt eller nästan fullt (då låter denna stärkare helt underbart), är nog en attenuator att rekommendera, för då kan det bli lite väl mycket, åtminstone för mina bandpolare. Jag använder själv en THD Hot Plate. Ljudkvaliteten är riktigt bra, om man dämpar 4 eller 8 dB. 12 dB eller mer, så börjar det gå utför...
Det låter naturligtvis inte 4 x 12:a om denna lilla combo, men kabinettet låter klart större än den Mesa-combo jag hade tidigare. Angående Cream-kommentaren ovan, tycker jag nog att det funkar helt OK med denna stärkare i en mindre lokal. Lirar White Room och Sunshine of Your Love, och inte är det nåt fel på soundet för dem inte.
Synd den är så dyr - det blev ett djupt hål i plånboken.
Hälsar Mats
|
| 27 Jan 2009, 14:07 |
|
 |
|
rallyratten
|
albert wrote: Har själv 1974X och är grymt nöjd med den. Spelar nästan aldrig ute, så erfarenheterna är i huvudsak från replokal och jam med polare, men några saker är värda att tänka på:
Med humbuckers kan man i princip glömma rent ljud! Overdrive kommer nästan direkt och är du Fender-kille tycker du nog att den distar rejält redan med volymen på 3 - 4. Men vilken dist! Med single coils kan man få till ett "semi-rent" ljud på repvolym. Lite tendens till bett vid hårdare anslag med andra ord.
Vill du krana på fullt eller nästan fullt (då låter denna stärkare helt underbart), är nog en attenuator att rekommendera, för då kan det bli lite väl mycket, åtminstone för mina bandpolare. Jag använder själv en THD Hot Plate. Ljudkvaliteten är riktigt bra, om man dämpar 4 eller 8 dB. 12 dB eller mer, så börjar det gå utför...
Det låter naturligtvis inte 4 x 12:a om denna lilla combo, men kabinettet låter klart större än den Mesa-combo jag hade tidigare. Angående Cream-kommentaren ovan, tycker jag nog att det funkar helt OK med denna stärkare i en mindre lokal. Lirar White Room och Sunshine of Your Love, och inte är det nåt fel på soundet för dem inte.
Synd den är så dyr - det blev ett djupt hål i plånboken.
Hälsar Mats
Hej Mats, och tack för beskrivningen. Och ja, den bekräftar väl den farhåga jag har om 1974X. Lite för mycket dist lite för tidigt...[:)] Den ska fungera även på gig. 2 x 12 greenback och 30 watt är nog mer min melodi, ju mer jag tänker på det. Alltså, en Marshallstack med 4 X 12 är ju såklart det optimala, men det blir hål i både plånbok och ryggslut...[:)]
|
| 27 Jan 2009, 14:53 |
|
 |
|
albert
|
Var här inte en JTM45 topp till salu på Bojen för en tid sedan? Det är väl i praktiken samma stärkare som Bluesbreakern. Den och en 2x12-låda (har också synts till salu nyligen) kanske kan vara ett alternativ för trötta ryggar? Mats Här var den: http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=22309
|
| 27 Jan 2009, 17:14 |
|
 |
|
troman
|
|
| 27 Jan 2009, 17:44 |
|
 |
|
Skavis
|
+1 på den ---------------------------- <font color="green"><b>"Men inte fan finns det nåt vackert i att dö, av en överdos på en offentlig toalett"</b></font id="green">
|
| 27 Jan 2009, 18:41 |
|
 |
|
Izzy
|
Mike Leaf wrote: de tidigare versionerna av RI 1962 Bluesbreakern ÄR 50w också, extremt volymstark stärkare....
Det är ju inte fel med en power break om det blir för högt, personligen har jag moddat min med en lite klenare trafo för att komma på runt 25-30 watt , även det är rätt starkt när det börjar dista i slutsteget
Jag vet inte riktigt vad som skiljer den förra RI 1962 från "originalet". Men Bluesbrakern var först en comboverison av JTM45 som felaktigt benämns som 45w-stärkare. Det är inte många 45:or som ger den effekten, i varje fall inte med 5881, KT66 eller EL34. Snarare 30-35w. Jag undrar hur man får ut 50W ur de där RI-modellerna som ju också bestyckades med 5881. Tremolot kanske ger några watt till [;)] men... äh, det är mest siffror. Och dagens Bluesbraker RI är tveklöst specad som 30w. I vilket fall sitter volymstyrkan en hel del i vilka trattar man har. Det är ju bland annat däför som Vox AC30 oftat anses så högljudda. Lättdrivna högtalare. 30W låter inte högre för att det står Vox på skylten liksom. Det jag vet är att min JTM45-klon som då ger kanske 30-35w är ett klart steg ljudsvagare än min 50w JMP. Steget är så pass kritiskt att 45:an nästan alltid är lagom i volym, även när man pressar den att cruncha, medan 50w JMP:n, ja den har jag aldrig kunnat köra särskilt crunchande utan ljudsänkande åtgärder. Numera är den powerscalad för att komma ned till 45:ans nivå. Men åter till rallyrattens fråga. Ska du ha ett riktigt varmt ljud som distar lagom tidigt, aldrig blir hårt och stumt, men ändå håller ihop snyggt i botten, är defnitivt 45:an eller Bluesbrakern ett bra val. Jag avråder från att välja en stärkare som du i normalfallet måste använda Hot Plate för att band och publik ska stå ut. Väljer du med eller utan kådis, om du får välja? /Gunnar
|
| 27 Jan 2009, 18:47 |
|
 |
|
rallyratten
|
Får tacka Izzy och alla andra Bojare för alla tips.
Det lutar definitivt åt 1962:an.
Och vad gäller frågan om preventivmedel, så är ju valet inte särskilt svårt, vare sig det gäller ljud eller...[:D]
|
| 27 Jan 2009, 19:04 |
|
 |
|
Izzy
|
För kalenderbitaren kan jag bara kuiröst tillföra lite fakta. Bluesbrakern i form av 2x12-combo introducerades år 1965 och hade modellnummer 1962. Den har GZ34 likriktarrör och kördes troligen med KT66, Som en JTM45 med tremolo. Denna stärkare fanns faktiskt bara under ett par år i denna väldigt trevliga skepnad. Redan år 1966 kom 50w-versionen som alltså är ett mellanting mellan en JMP 1987 lead och 1986 bass, fast med tremolo då. Även denna modell heter förvirrande nog 1962, men har förstås andra egenskaper än den första modellen. 50-wattaren gjordes fram till 1972. År 1989 kom RI-modellen av samma stärkare. RI 1962 har tremolo förstås, men lite fusk där med transistorer [:0] och grejor. 50w, precis som mike leaf påpekar. Däremot är kabinettet till dessa mindre än originalkabinettet. Mycket mindre faktiskt. Vilket påverkar ljudet en hel del sägs det. Skälet är att man då inte hade tillgång till KT66-rör på samma sätt och då behövdes det inte en lika djup kab. Den RI-modell som nu tillverkas (som är helt klart mer lik modellen från 1965-66 som alltså i sin tur är en JTM45 med tremolo. Osäker på om den kommer med KT66 och om kabinettet håller det djupare formatet. Men en sådan vill man rätt gärna ha ändå [:p][^] http://www.marshallamps.com/product.asp?productCode=1962BB/Gunnar
|
| 27 Jan 2009, 22:53 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
BB'n är mycket intressant då den är 'Plexi' i kombiutförande, perfekt om man vill gå ner från att köra hel eller halvstack till ett mera hanterbart format för mindre gigs etc....
men visst , utan dämpning så är den nog så högljudd ....
tror det sitter 5881 Rör även i de nyare varianterna
De nya reissues är NÅGOT dyrt prissatta tyvärr, man kan få rätt mycket kombo när man börjar passera 20k strecket...
Om man vill ha en stärkare som bara ger ett enda BRA rock/blues ljud istället för 40 olika är den absolut ett alternativ
Dom är ganska tacksamma att modda också , går att ändra filtrering lite och få mer GAIN på lite lägre volym om man vill, även om såklart det mesta draget sitter i slutstegsdisten
(fråga inga detaljer om detta dock!) finns andra som kan bättre
det är klart det känns skruvat att köpa något för att sen modda det för att få sitt favoritljud, men man kommer ganska långt med små medel på detta sätt, kul att byta en konding med gitarren inpluggad och direkt testa ljudet , när man fått det dit man vill med favoritguran så är det bara att löda fast och stänga ....
är man petnoga så...
Jag kör OFTAST min med en V-stack inkopplad före . så jag kan använda mastern på den för att ta ned volymen och sen blanda gain från stärkaren med drive ratten på pedalen , och det LÅTER plexi marshall 100% med den kombinationen
|
| 28 Jan 2009, 10:08 |
|
 |
|
Plexiglas
|
Mmannen wrote: Personligen skulle jag i så fall köpa den här: http://www.blocket.se/vi/19872482.htm?ca=11_sMer klassiskt Marshallljud är svårt att hitta. Allt från blues till Lizzy till AC/DC. Low input spelar inte så högt och har en jävligt bra ton på de här stärkarna. Snygga som fan är dom också. Skulle definitivt avråda från den combon! Varför? 1. En sån kombo spelar <u>svinhögt</u>! Den begraver en 50w halvstack - lätt. 2. 70w-högtalarna som sitter i just denna är bland det sämsta marshall släppt in i högtalarväg. Låter platt och pappigt. Har erf av två olika modeller av marshall 50w kombo med G12-65 (JMP och JCM800) och de låter båda mkt bra, men alltså fruktansvärt högljudda! http://www.myspace.com/gudarsskymning
|
| 28 Jan 2009, 10:29 |
|
 |
|
Izzy
|
knut wrote: Mmannen wrote: Personligen skulle jag i så fall köpa den här: http://www.blocket.se/vi/19872482.htm?ca=11_sMer klassiskt Marshallljud är svårt att hitta. Allt från blues till Lizzy till AC/DC. Low input spelar inte så högt och har en jävligt bra ton på de här stärkarna. Snygga som fan är dom också. Skulle definitivt avråda från den combon! Varför? 1. En sån kombo spelar <u>svinhögt</u>! Den begraver en 50w halvstack - lätt. 2. 70w-högtalarna som sitter i just denna är bland det sämsta marshall släppt in i högtalarväg. Låter platt och pappigt. Har erf av två olika modeller av marshall 50w kombo med G12-65 (JMP och JCM800) och de låter båda mkt bra, men alltså fruktansvärt högljudda! http://www.myspace.com/gudarsskymningJag delar denna uppfattning! Det korrekta modellnumret torde vara 2187. Och den finns ju i en 100w-modell också som säkert förorsakat många fall av tinnitus. Jag upplever att kaben är för grund i dessa kombos för att låta riktigt bra, fylligt osv. Men kanske sitter det som du skriver mkt i elementen. Mer trögdrivna element vore inte så dumt och det går ju att byta ut dem. Kankse ett par G12H Heritage skulle göra susen? Men jag tror att den äkta BB:ns kab är djupare och bättre designad för 2x12. Däremot är det ju ett hyggligt pris. Själva förstärkadelen är ju lätt värd uppåt 5.000 och den är det inte något fel på, bra grejor. Det är ju en vanlig 1987-stärk. /Gunnar
|
| 28 Jan 2009, 11:47 |
|
 |
|
Izzy
|
Mike Leaf wrote: BB'n är mycket intressant då den är 'Plexi' i kombiutförande, perfekt om man vill gå ner från att köra hel eller halvstack till ett mera hanterbart format för mindre gigs etc....
men visst , utan dämpning så är den nog så högljudd ....
tror det sitter 5881 Rör även i de nyare varianterna
De nya reissues är NÅGOT dyrt prissatta tyvärr, man kan få rätt mycket kombo när man börjar passera 20k strecket...
Men som sagt - var noga att kolla om det rör sig om en BB i typ 1987-utförande eller JTM45-utförande. Det spelar stor roll för volym, sound och feeling. Den som även vill spana in scheman får länkarna här: Typ Claptons JTM45-BB på sisådär 30-35w: http://www.drtube.com/schematics/marshall/jtm45tr.gifDagens RI-stärk, vintageserien, också 30-35w: http://www.schematicheaven.com/marshallamps/bluesbreaker_reissue__45w_1962.pdfHär är schemat på i princip den stärkare som du talar om mike leaf. 50w tremolo, modell 1987T. Kom senare på 60-talet och den första RI-serien. http://www.schematicheaven.com/marshallamps/jmp_tremolo_50w_1987tu.pdf /Gunnar
|
| 28 Jan 2009, 11:58 |
|
 |
|
Mmannen
|
.
Last edited by Mmannen on 23 Apr 2013, 15:48, edited 1 time in total.
|
| 28 Jan 2009, 17:48 |
|
 |
|
Plexiglas
|
kretsen är inget fel på, i detta fallet är det högtalarna som många inte gillar. Trodde faktiskt att det var 2103 (100w) som gorham använde...? http://www.myspace.com/gudarsskymning
|
| 28 Jan 2009, 18:12 |
|
 |
|
Izzy
|
Hm, trodde det var Robo som körde med sådan kombo... [B)] Men han kanske lånade Scotts när de lirade live? Och de behövde nog lite extra knuff med tanke på att det var en och annan i publiken på deras gig... http://www.youtube.com/watch?v=EL9ngb4mwr0Hur många brukar du rallyratt spela för? [;)] Skämt åsido. Det är kanonstärkare Mmannen, såväl 2103/2104 som 2187/2159. Ofta till bra pris. Men det betyder inte att de är perfekta för rallyratten. /Gunnar
|
| 29 Jan 2009, 01:22 |
|
 |
|
arbetarpojken
|
4010... med en 1x12, inga diodbryggor. ?= inte dumt
|
| 29 Jan 2009, 07:50 |
|
 |
|
rudmark
|
|
| 29 Jan 2009, 10:29 |
|
 |
|
Mmannen
|
.
Last edited by Mmannen on 23 Apr 2013, 15:49, edited 1 time in total.
|
| 29 Jan 2009, 10:51 |
|
 |
|
rallyratten
|
arbetarpojken wrote: 4010... med en 1x12, inga diodbryggor. ?= inte dumt
Ja, den verkar inte så dum. Har bara hört den på Youtube. Det kryllar väl kanske inte av sådana till salu, men den finns helt klart med på min lista. [:)]
|
| 29 Jan 2009, 15:44 |
|
 |
|
Mmannen
|
.
Last edited by Mmannen on 23 Apr 2013, 15:49, edited 1 time in total.
|
| 30 Jan 2009, 10:59 |
|
 |
|
Alias123
|
Quote: Jag avråder från att välja en stärkare som du i normalfallet måste använda Hot Plate för att band och publik ska stå ut. Väljer du med eller utan kådis, om du får välja?
/Gunnar
Ho-ho [:D] Bra liknelse! Är själv grymt sugen på en 1974x lite av det skälet... 
|
| 14 Oct 2009, 17:44 |
|
 |
|
Alias123
|
Quote: Kankse ett par G12H Heritage skulle göra susen? Men jag tror att den äkta BB:ns kab är djupare och bättre designad för 2x12.
Är det inte en verkningsgrad på 100 dB på dom? Borde gå att hitta ngt lite mer tystlåtet - 2 stycken G12M Heritage på 96 dB kanske? 
|
| 14 Oct 2009, 17:53 |
|
|