View unanswered posts | View active topics It is currently 05 Sep 2026, 21:19

Reply to topic  [ 11 posts ] 
ESP S-500 superstrata. 4000:- 
Author Message

EDIT: Då jag ännu inte haft tid att installera alkolås på min dator lyckades jag med bedriften att igår göra en deal på en ESP 400 Strata som jag nu hoppas blir min nya trotjänare...därför inser jag nu att det hade kommit rätt så väl till pass att sälja den här S-500'an, och provar en prissänkning.

<font color="red"><font size="4">NYTT PRIS: 4000 eller högstbjudande</font id="size4"></font id="red">

Jag har lite fundering kring att sälja min ESP S-500 superstratta och tänkte kolla intresset lite. Detta är en tidig 90-talare som man inte ser så ofta, och den är överlag i väldigt bra skick. Inga dings alls och inte en repa (möjligtvis någon "hairline" som man bara ser om man tittar i bra ljus från sidan) på kroppen. En liten flaga lack har trillat av vid halsinfästningen (undersidan, mot nedre hornet) men det rör sig om en flaga på ca. 2 X 10 mm.

Banden är i helt OK skick med tanke på gitarrens åldern. Lite tendens till gropar på några band och vissa band har börjat lite jämnt plana (kanske från en gammal bandslip). En bandslip hade man kunnat kosta på sig, men inget jag stör mig på. Bilder på banden kan såklart fixas om någon önskar det.

Guldpläteringen på stallet och rattarna är lite slitet, men det är ju som vanligt med guld på hardware...

Jag har mailat ESP för att få reda på lite mer om gitarren men de visste inte mycket mer än att det är en gitarr tillverkad i början av 90-talet och är en "finare"/dyrare variant av deras vanliga strator. Det sitter Sperzel låsbara stämmisar på och jag tror att dessa är original. Abalone-dots som inlays i greppbrädan. MIckarna lär, enligt ESP, vara tillverkade av ESP och det är 1 humbucker i stallet och 2 singlecoil-stora humbucker i mitten i halsläget. Jag uppskattar radien på greppbrädan till 12". Mickarna skulle jag betrakta som medelheta och för mig som spelar mest metal och pudel-hårdrock är det precis lagom. Det är bra och fläskigt ljud vid distat spel och bra sustain.

Anledningen att jag funderar på att sälja den är att halsen är lite för fet för mig. Den känns ungefär som en gammal Jackson Rhoads, eller en Gibson Explorer från 80-talet eller så. INte superfet men fetare än en vanlig fender C-shaped hals (även denna hals är C-shaped).

Vikt: 3,8-3,9 kg

Höjd på banden: 1,4 mm
Bredd på banden: 2,8 mm

Halsprofilen är c-formad, och väldigt skön.

Halsens bredd vid första bandet (inte vid sadeln alltså): 43,6 mm
Halsens tjocklek vid första bandet: ca. 20, 3 mm

Halsens bredd vid 12’e bandet: 51,2 mm
Halsens tjocklek vid 12’e bandet: 22,5 mm

Priset är ett riktpris eller prisidé för jag har inte en susning om värdet egentligen, men 5k är väl vad en ESP strata ur 400-serien brukar gå på så jag sätter det som riktpris. Jag är inte i akut behov av pengar, så skambud undanbedes vänligt men bestämt. Jag reserverar mig för att sälja till precis vem jag vill, oavsett om den personen bjuder högst eller inte. Köpare betalar frakten.

Byten? Helst inte, men det som eventuellt kan vara aktuellt är:
* Stratahals med bra band, gärna jumbo-band.
* Stratakropp, både för plektrumskydd eller i Charvel-stil är intressant (både FLoyd eller inte, också)
* Någon annan strata (Fender, ESP, hopplock eller liknande) med hals med "vanlig" C-shape eller allra helst "Soft V to C". Både vintage-stall och Floyd är intressant.
* Floyd Rose-stall i bra skick
* Någon annan trevlig gitarr. Jag söker inget rent spontant, men kom med förslag så får vi se
* Nån trevlig stärkare i komboformat. Kanske...rör ska det vara isåfall, och något man kan ha till metal så inget Fender-tjafs eller motsvarande.

Hardcase i helt OK skick ingår, dock är det inte ett originalcase.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

31 Jan 2009, 22:12
Profile ICQ YIM WWW

Över 100 som har kollat annonsen men ingen som är intresserad? I wonder why...[:D] Hursomhelst, kom med bytesförslag [:)]

01 Feb 2009, 21:40
Profile ICQ YIM WWW

Oki bytesförslag.

http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=22573

Halsen är lite som en jackson ungefär, inte så fet.

Image

02 Feb 2009, 19:12
Profile ICQ WWW

Oxymoron wrote:

Oki bytesförslag.

http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=22573

Halsen är lite som en jackson ungefär, inte så fet.

Image

Hm...inte tå tokig faktiskt, men jag klarar inte av den lite udda kroppsformen, tyvärr. Men jag tackar för visat intresse!

/Kristian

02 Feb 2009, 19:36
Profile ICQ YIM WWW

<font color="red"><font size="4">Nytt pris: 4000:- eller högstbjudande. </font id="size4"> </font id="red">

06 Feb 2009, 13:27
Profile ICQ YIM WWW

Hej du,

Var finns den?

06 Feb 2009, 18:20
Profile ICQ YIM WWW

Twangthang wrote:

Hej du,

Var finns den?

Den finns i Malmö-trakten [:)]

06 Feb 2009, 18:58
Profile ICQ YIM WWW

Hmm, ngn chans att den kommer till Sthlm på besök?

06 Feb 2009, 18:59
Profile ICQ YIM WWW

Twangthang wrote:

Hmm, ngn chans att den kommer till Sthlm på besök?

Tyvärr inte!

06 Feb 2009, 19:00
Profile ICQ YIM WWW

Va faan?... Billigt billigt billigt... hmmm...

06 Feb 2009, 22:59
Profile ICQ WWW

Slinky wrote:

Va faan?... Billigt billigt billigt... hmmm...

Jag har en köpare på Diskant som tar den för 4k men högstbjudande gäller, så kom med bud om du är intresserade [:)]

07 Feb 2009, 07:48
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 11 posts ]